Hoe begin je met opruimen?

bedbeginnenmetopruimen1

Het is je vast niet ontgaan dat wij al sinds december met enige regelmaat over het onderwerp opruimen schrijven. Eind 2014 zijn wij begonnen met een grootschalig opruimproject in huis. We liepen tegen allerlei dingen aan, ontdekten Marie Kondo (de opruimheldin uit Japan, voor wie haar nog niet kent) en leerden een heleboel nieuwe dingen. Ook krijgen we regelmatig vragen van jullie over het onderwerp en deze behandelen we graag op ons blog.

Een heel belangrijke vraag is: “hoe begin je met opruimen?” Deze vraag gaan we vandaag zo goed mogelijk voor jullie proberen te beantwoorden.

Laten we beginnen met twee belangrijke disclaimers. Ten eerste zijn wij – ondanks het feit dat we er al een paar maanden mee bezig zijn en er een heleboel over hebben gelezen – geen professionals. Wij hebben geen ‘organize-bureau,’ en hebben geen diploma behaald om mensen te leren hoe je zou moeten opruimen. Wel zijn we erg enthousiast over het onderwerp en hebben we zelf het gevoel dat we er steeds meer over leren.

De tweede disclaimer: wij willen absoluut niemand opdringen om te gaan opruimen. Laatst verscheen Merel met een interview op de LINDA.nieuws en daar lazen we enkele reacties in de trant van ‘waarom zou iedereen toch moeten opruimen?!’ Het antwoord? Je zou helemaal niet hoeven opruimen, als je daar geen zin in hebt of het niet nodig vindt. Zelf zijn wij tot de conclusie gekomen dat we ons niet prettig voelden in een rommelig huis. Voor ons gaat zeker de regel ‘een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd’ op, maar dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Raak dus alsjeblieft niet geïrriteerd als jij helemaal geen zin hebt om op te ruimen – van óns hoef je het niet te doen!

Goed. Opruimen in huis. En met in huis bedoelen we: je spullen, je boeken, je papieren, maar ook je garderobe. Misschien kijk je rond in je woning en zakt de moed je in de schoenen. Waar moet je in vredesnaam mee beginnen? En hoe? No worries, wij gaan je op gang helpen.

Kies een goed moment

Laten we er even vanuit gaan dat je het, net als wij, groots wilt aanpakken. Laten we je als eerste advies meegeven: maak tijd vrij en kies een goed moment. Je huis opruimen is niet iets wat je tussen de bedrijven door zou moeten doen. Natuurlijk, ‘klein opruimen’ wel. Maar met klein opruimen bedoelen we: je huis is al netjes, je hebt al je spullen al uitgezocht en eventueel dingen weggedaan en dan ga je het een beetje bijhouden door iedere dag de spullen weer terug te leggen op de plek waar ze behoren. Maar we hebben het nu over ‘groot opruimen’ en daarmee bedoelen we: je hele huis aanpakken. En daar heb je tijd voor nodig.

Het liefste kies je een hele dag, of misschien zelfs een heel weekend. Wanneer je ’s ochtends vroeg begint, zou je eventueel ’s middags nog naar de kringloop kunnen rijden met spullen waar je graag vanaf wilt. Misschien heb je dit weekend met Pasen geen speciale plannen en heb je zin om te gaan beginnen. Of misschien denk je: het is binnenkort Koningsdag en ik heb wel zin om met spulletjes op een rommelmarkt te gaan zitten. Dan is het aan te raden om binnen nu en twee of drie weken een moment te prikken. Wij raden aan om minstens één hele dag hiervoor te reserveren. De ervaring leert dat je meer tijd nodig gaat hebben – maar dat hangt natuurlijk ook een beetje van de hoeveelheid spullen die je moet gaan uitzoeken af.

Bereid je voor

Misschien vind je het heel overdreven klinken, maar wij denken dat je je eventjes moet voorbereiden op je grootschalige opruimactie. Hoe je je hierop kunt voorbereiden? Dit zijn de dingen die wij hebben gedaan:

– dozen, kratten en/of tassen verzameld (hierin kunnen we spullen sorteren)
– een Greenwheels auto gereserveerd om naar de kringloop te kunnen rijden (als je zelf een auto hebt, is dit niet nodig en als je geen auto hebt, zou je een deel op de fiets kunnen doen of van iemand een auto kunnen lenen)
– eten en drinken in huis gehaald, zodat we de deur niet uit hoefden om boodschappen te doen (of; bestel ’s avonds een pizza of ga buiten de deur eten, want dat heb je wel verdiend!)
– een vrije avond gepland om ’s avonds uitgeput op de bank neer te kunnen ploffen en even helemaal niks meer te hoeven

Ruim op per categorie

Eén van de belangrijkste dingen die wij uit Opgeruimd! – het boek van Marie Kondo – hebben geleerd, is dat je niet per ruimte in je huis zou moeten opruimen, maar per categorie van de spullen die je hebt. Dus bijvoorbeeld: boeken, kleding, speelgoed van je kinderen, keukenspullen, cosmetica, enzovoorts.

Waarom zou je niet gewoon per ruimte in je huis kunnen opruimen? Het kan natuurlijk wel, maar je zult er al gauw achterkomen hoe snel je dingen over het hoofd ziet en het overzicht kwijtraakt. Stel; je ruimt je woonkamer op en in je woonkamer staat een boekenkast. Je bent bij deze kast aangekomen, begint met opruimen en je denkt na een uurtje: zo, dat waren al mijn boeken. Misschien vergeet je per ongeluk dat er op je slaapkamer en in je studeerkamer – en misschien ook nog wel op zolder – ook nog boeken liggen. Vervolgens blijf je iedere keer dat je een andere ruimte opruimt, heen en weer slepen met spullen. Niet handig. En daarom zegt Marie Kondo: ruim op per categorie. Dus: eerst zoek je álle boeken die je hebt bij elkaar en daarna begin je pas met het uitzoeken. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor je boeken, maar voor alle categorieën.

Rond een categorie altijd eerst af, voordat je doorgaat naar een volgende. Wanneer je nog maar halverwege je garderobe bent en dan al aan je keukenkastjes begint, kan de wanhoop al snel toeslaan. Daarbij komt dat je huis een nog grotere puinzooi is dan daarvoor en dat kunnen we je echt niet aanraden. Stel dat je bent begonnen in je kledingkast. Zorg dan dat je eerst al je kleding bekeken hebt, gecheckt hebt en hebt gesorteerd op ‘blijven,’ ‘beter opruimen’ en ‘weg ermee.’ Pas wanneer al je kleding weer netjes in je kast ligt, vieze kledingstukken in de was zitten, de kleding die weg mag netjes in een tas verpakt zitten en bij de deur klaarstaat om weggebracht te worden, dán begin je aan je keukenkastjes.

Bekijk ál je spullen

beginnenmetopruimenbep

Als je al bekend bent met de methode van Marie Kondo, dan weet je dat zij zegt dat je je bij ieder ding of kledingstuk in je huis moet afvragen: “does it spark joy?” Ofwel: word ik hier blij van? Zo ja, dan mag het blijven. Zo nee, dan moet het weg. Misschien vraag je je af hoe dit in zijn werk gaat.

Dat bepaal je uiteraard zelf. Maar wat voor ons heel goed werkt, is om alles voor je op de grond neer te leggen. Je haalt dus al je boeken uit je kast, legt ze voor je neer op de grond en kijkt er goed naar. Ga er zelf ook bij zitten, maak het je gemakkelijk en pak je boeken één voor één even op. Bekijk de cover, blader er wat in en vraag je bij ieder boek af of je er aan gehecht bent, nog blij van wordt of dat je het boek nog nodig hebt. Maak vervolgens stapels: 1) niet meer nodig en ook niet bijzonder, 2) niet meer nodig, maar wel bijzonder genoeg en 3) ik word hier nog heel blij van en ik wil dit boek houden.

Stapel 3 gaat terug in je kast. Grijp dit moment nou meteen even aan om de planken van je boekenkast netjes schoon te maken en het boek even af te stoffen. Zet het vervolgens terug in de kast. Misschien wil je trouwens dit moment ook aangrijpen om je kast helemaal op een andere manier in te delen. Wellicht zet je de titels op alfabetische volgorde of selecteer je de covers op kleur – maak er iets moois van! Maak een foto van het eindresultaat, zodat je je ‘overwinning’ (want zo voelt het, geloof ons maar) kunt delen met je omgeving.
Stapel 2 gaat in een krat of een doos met daarop een briefje waarop je schrijft: deze boeken wil ik verkopen of weggeven aan vrienden.
Stapel 3 gaat in een doos om naar de kringloopwinkel te brengen.

Deze stappen kun je op alle categorieën toepassen.

Breng je spullen meteen weg

Misschien wil je al na het opruimen van één categorie je gesorteerde spullen wegbrengen. Stel dat je bent begonnen met je kledingkast en je hebt al twee vuilniszakken vol met dingen die weg mogen, dan is het zeker aan te raden om dit meteen te doen. Breng ze naar de plaatselijke kringloop, doneer het aan het Leger des Heils of breng het naar een kledingbak. (er zijn nog andere manieren om te bedenken, zoals wegbrengen naar een winkel waar je nog een beetje betaald krijgt voor de kleding die je inbrengt of verkopen via Marktplaats, maar dit is natuurlijk helemaal aan jou wat je ermee wilt doen)

Waarom zeggen we dat je deze vuilniszakken vol kleding het best meteen kunt wegbrengen? Omdat we onszelf langer kennen dan vandaag – en hierin zijn wij vast geen uitzondering: die vuilniszakken staan er anders over drie weken nog steeds. En daar ga je je aan storen, geloof ons maar. Wat je wilt is dat je ’s avonds, dus na je opruimsessie, al tevreden rond kunt kijken. Dit is dus ook waarom je je eventjes moet voorbereid voordat je begint. Zorg dat je voldoende tassen, dozen of kratten hebt staan waar je de spullen in kunt verpakken en vervoeren. Niemand wordt blij van losse stapels spullen op de grond, in de hoek van de woonkamer.

Leun achterover en kijk rond

beginnenmetopruimen2

Na het opruimen, wegbrengen van spullen en het schoonmaken/opnieuw inrichten, is het tijd om achterover te leunen en goed om je heen te kijken. Voor ons heeft het erg motiverend gewerkt om before&after foto’s te maken. Natuurlijk doe je voor de ‘after foto’s’ extra je best om er een mooi plaatje van te maken. Je bent immers hartstikke trots dat je nu eindelijk eens écht bent gaan opruimen.

Nog los van het feit dat je trots bent op het resultaat, is het ook een goede reminder voor jezelf: die before-foto, daar word je waarschijnlijk niet meer heel blij van. Dat willen we dus niet meer, dus moeten we dit resultaat gaan bijhouden.

Beginnen met opruimen is een drempel waar je even overheen moet. Zoals voor zoveel dingen geldt dat wanneer je eenmaal bezig bent, het helemaal niet meer zo erg blijkt te zijn. Sterker nog, wij gingen als een speer toen we eenmaal in de flow zaten. Je gelooft het misschien niet, maar het kon zomaar eens zijn dat je opruimen nog leuk gaat vinden ook!

beginnenmetopruimen4

We hopen dat onze tips voor het beginnen met opruimen je een beetje op gang helpen. Als je vragen hebt over dit onderwerp, dan horen we het graag bij de comments. Ook mag je gerust andere vragen over opruimen stellen – misschien halen we er inspiratie voor een nieuw artikel uit. Alvast bedankt voor je berichtje en heel veel succes als jij binnenkort ook aan de slag gaat! 

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

71 gedachten over “Hoe begin je met opruimen?

  1. KATTENTONG!!! :-D

    Oh, en even ontopic: voor de mensen van wie het huis een beyond gribus baggerzooi is en die moedeloos denken: “Dit wordt nooit meer iets!”, kan ik Unf*ck your habitat op tumblr aanraden. Zij geven tips, laten voor en na foto’s zien en gaan uit van de 20/10 methode: 20 minuten opruimen/schoonmaken, 10 minuten pauze. Als je huis een beetje rommelig is, is dat waarschijnlijk niet echt nodig, maar als je toko echt GGD-stylie is, werkt dat uitstekend, voornamelijk tegen De Ontmoediging. Zelf ben ik zo’n 10 jaar geleden van “IKEA vuilnisbelt met rood en grijs (= mijn toenmalige katten)” naar “gezellig rommelig, binnen 1 uur volkomen netjes te krijgen” gegaan en hoewel dat een lange, soms pijnlijke bezigheid was, ben ik nog elke dag blij dat ik me nu niet rot hoef te schamen als er onverwachts iemand langs komt. :-) /novel

  2. Deze tips zal ik deze paasvakantie eens gaan toepassen! Eerst en vooral op de garage. Daar staat al mijn schoolspullen (kleuteronderwijs) en materiaal voor de rommelmarkt. Goede tip om per soort op te ruimen en niet per ruimte. Ik hoop gewoon dat ik voldoende ruimte heb om alles te plaatsen, moet dringend een bureau kwijt die teveel plaats inneemt!

  3. Ik ben van mezelf redelijk opgeruimd en kan makkelijk dingen wegdoen. “Does it spark joy?” is onbewust ook al lang mijn criterium. Waar ik wel mee zit is het financiële aspect. Het liefst zou ik al mijn oude kleding wegdoen en alles niet kopen maar helaas heb ik daar het geld niet voor. Hetzelfde geldt voor mijn interieur. Ik ben helaas ook niet zo creatief dat ik dat handig tweedehands kan doen. Ik merk dat dit me nog vaak wel tegenhoudt in het opruimen, die ik wel weg wil doen maar waar ik me geen vervanger voor kan veroorloven..

    1. Verkoop je dergelijke spullen wel eens? Voor de opbrengst kun je mss niet in 1x iets kopen wat je wilt, maar een paar stuks wellicht wel.

      1. Die tip wilde ik ook geven :) Zo heb ik al een aantal toffe dingen gekocht, doordat ik een aantal andere dingen verkocht had. Werkt erg goed!

  4. Fijn artikel! Ik ben dol op opruimen. Dingen uitzoeken, opschonen en ordenen. Het geeft me rust en overzicht. Een heerlijk gevoel geeft me dat!

  5. Leuk opruimartikel weer.
    Ik vind voor en na foto’s idd erg leuk. En als ik echt tevreden ben, ga ik vaak nog een paar keer extra kijken naar/in het opgeruimde gebied (kast/kamer/stapeltjes). Best suf maar ben dan totaal in m’n nopjes :).

    Ook leuk: met veel spullen naar de kringloop gaan en daar dan iets “echt moois” vinden. Alsof je geruild hebt, ook al betaal je er iets voor. Fijn gevoel vind ik dat!

    1. Het voelt als een beloning als ik iets moois vind bij de kringloop, nadat ik daar spullen gebracht heb. ;-)

  6. Hele goede tips allemaal, dit artikel is perfect voor mensen die moeite hebben met het beginnen met opruimen! Ik heb inmiddels, mede dankzij het boek van Marie Kondo, ontzettend veel opgeruimd en ben bijna klaar met het hele huis. Heerlijk gevoel! :D

  7. Ik heb altijd een opruimmoment wanneer ik op iemand moet wachten als ik weg ga maar zij nog niet klaar zijn. Of als ze nog niet op de afgesproken tijd bij mijn huis zijn. Werkt goed en zo voelt het opruimen als een klein klusje. Beter werkt het natuurlijk om er gewoon voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk opgeruimd hoeft te worden ;)

  8. Wat leuk dat jullie het opruimen zo evangeliseren :) Sinds jullie over jullie opruimproject schrijven is het bij mij ook beginnen kriebelen. Maar het begin is lastig. Nu we gaan verhuizen moet je natuurlijk wel opruimen en dat werkt erg goed. Ik heb het wel kamer voor kamer gedaan, maar dat verschilt wellicht per persoon of dat werkt. Uiteindelijk twee tjokvolle auto’s aan spullen naar de kringloop weggebracht!! Het geeft echt een geweldig gevoel als je alleen nog maar spullen in je huis hebt die je echt graag wil houden.

  9. Mooie Beppie <3
    Fijn artikel. Bedankt voor de nieuwe moed. :-)

    P.s. Misschien ben ik een kritische lezer, maar even de stappen aanpassen. Nu staat er eerste stapel 3, dan stapel 2 en dan weer stapel 3. De bedoeling is echter helder.
    (Ik kan echt niet zo goed schrijven als jullie en word vrijwel altijd blij met een nieuw bericht van jullie kant, dus de opmerking is absoluut niet demotiverend bedoeld. Dikke duim omhoog voor jullie blogs/plogs/vlogs! :-) )

  10. Jeetje, wat een tips! Erg interessant om dit allemaal door te nemen. Ik heb altijd het idee dat ik best opgeruimd ben van mezelf, maar ik weet zeker dat ik allerlei onzin/prulletjes tegen zal komen als ik eens écht de tijd neem om uitgebreid op te ruimen. Misschien moet ik daar dan maar eens aan geloven…

  11. Ik vind opruimen heerlijk! Ik heb een soortgelijk opruim ‘project’ eind 2013 uitgevoerd. Zo heerlijk. Als ‘beloning’ heb ik daarna nieuwe meubels kunnen kopen. Nu blijft het dus ook opgeruimd.

  12. Ik geniet echt van jullie opruim posts! De Marie Kundo hype is ook in mijn omgeving aangekomen, ik ben zelf nog niet in het boek begonnen, maar ben er wel al actief mee bezig! :) Het geeft zoveel meer rust om overbodige spullen weg te gooien!

  13. Super interessant artikel! Ik heb geen eigen huis, dus een stuk minder spullen, maar het wordt wel echt tijd dat ik mijn kamer écht ga uitzoeken. Ik heb een complete lade vol met boeken van toen ik twaalf was en de helft van mijn kleding heb ik al jaren niet meer gedragen. Dus ja, dit artikel is een goede stok achter de deur (:

  14. Leuk artikel! Een opgeruimde kamer is prettig om thuis te komen. Je kunt je ook veel beter concentreren.
    Vraagje: waar hebben jullie dat schriftje met Journal erop gekocht? Ik zoek al jaren zo’n schrift!

    Liefs :)

  15. Wat een ontzettend fijn artikel! Ik heb het boek – onder andere n.a.v. jullie positieve reacties – vrijdag besteld. Ik hoopte dat het gisteren binnen zou komen, maar helaas. Even wachten nog, maar dan heb ik binnenkort zeker een opgeruimd huis – en hopelijk hoofd -.

    1. Zoals voor alles geldt dat je leest, in de krant, in boeken of op internet: je moet natuurlijk altijd je eigen ‘boerenverstand’ blijven gebruiken. Mijn methode hoeft jouw methode niet te zijn. Niet iedereen is fan van Marie Kondo en dat hoeft ook niet. Ik zelf neem haar methode met een schepje zout, want veel dingen gaan me net even een slagje te ver. Dus maak je geen zorgen ;)

  16. Dank zij jullie kwam ik bij Marie Kondo uit. Wat ben ik blij! Mijn kledingkast is echt al heel netjes en alles ‘sparkt joy’ (in meer of mindere mate). Heb van de kinderen ook al 2 van de 3 kasten met hun samen uitgemest. Word je hier blij van? Past het? Ja, dan houden we het. Anders…weg ermee! De spelletjeskast heeft dezelfde behandeling gehad.
    Nu ben ik bezig met mijn boekenkast. Ik houd zo veel ruimte over in mijn boekenkast, dat ik haast overweeg om weer dingen terug te pakken van de stapel ‘weg ermee’. Maar ik houd me in en heb er nu allemaal cactusplantjes ingezet, die elders stonden weg te kwijnen.

    Het ruimt mijn hoofd mooi op!

    Ik zal zeker niet zo ver gaan als MK (want ook ik hecht erg aan de foto van mijn overovergrootmoeder die de kippen staat te voeren en aan oude foto’s van mensen waarvan ik niet eens weet wie het zijn), maar het geeft me wel de energie om aan de slag te gaan.

    Succes allen!

    1. Wat goed om te horen! Enneh, wij doen ook niet alles 100% volgens Marie Kondo hoor… sommige dingen moet je – volgens ons – met een klein schepje zout nemen. Het mag nog wel een beetje leuk blijven ;)

      1. Ik ben heel benieuwd of je jouw huisje nog steeds zo fijn opgeruimd hebt…

  17. Leun achterover en kijk rond is echt een gouden tip! Doe ik altijd voor en na het opruimen :)

  18. Ik heb dit artikel echt nodig nu, je wilt niet weten hoe het er hier uit ziet om mij heen!!!

    1. hihihii. Succes! You can do it. Ik ben ook in te huren he? Voor 1 stukje vegan cheesecake en 1 frappuchino per uur.

  19. Volgens Marie Kondo moet je beginnen met kleding omdat dat het “makkelijkst” is, maar ik keek er enorm tegenop want ik ben gehecht aan mijn kleren, of durf iets niet weg te doen voor het geval dat ik op een dag 10 kilo lichter wakker wordt en er ineens weer in pas ;) Toch is het me gelukt een hoop weg te doen en ik ben heel blij met het mooie resultaat! Drie vuilniszakken zijn de kici kledingbak in en er staat nu nog een zak met kleding voor op marktplaats, hoop wel dat ik het snel kwijt raak anders staat het hier nog lang in de weg.

    Ik vond het trouwens wel raar dat MK alle weggegooide spullen uitdrukt in aantal vuilniszakken en niets zegt over recyclen of kringloop. Maar volgens een vriend die met een Japanse getrouwd is doen ze daar helemaal niet aan in Japan en belandt alles inderdaad op de vuilnisbelt. Was jullie dit ook opgevallen?

    1. Wat goed dat je toch bent begonnen! You go girl! ;)
      Ja inderdaad, dt is opvallend. Het schijnt inderdaad dat ze in Aziatische landen niet echt kringloop-systemen hebben zoals hier. Daarom benadruk ik iedere keer: niet weggooien, maar weggeven!

  20. OK, ik ben inmiddels toch wel HEEL benieuwd naar Marie Kondo geworden. Ik kom haar naam nu zo vaak tegen! Ze lijkt wel een halve godin ;)
    Ik ben ook flink aan het opruimen de laatste tijd, maar verdeel het inmiddels echt over maanden, maanden en maanden. En ik doe het inderdaad nog in ruimtes en niet in categorieën; aan dat idee moet ik ook nog een beetje wennen, merk ik!
    Super goede tips meiden & überhaupt goed bezig!
    Tot donderdag?

    1. hihi cool :) Marie K. is echt een aanrader. Zal jou ook aanspreken denk ik. Donderdag gaan wij ook, gezellig! Moet overdag wel werken in Haarlem, dus even kijken hoe laat ik er kan zijn.

  21. Hallo dames,
    Ook ik moet hoognodig en grondig gaan opruimen. Maar wat nou als je wel heel vaak ‘een sprak of joy’ voelt bij je spullen. Als ik dat als selectiecriteria gebruik, schiet het niet echt op. Hebben jullie daar nog aanvullende tips voor? Frutsels gemaakt door de kinderen, dingen die je cadeau hebt gekregen, kleding gedragen bij bijzondere gelegenheden, overal zit wel een dierbaar verhaal aan. En zo blijven kasten en huis gevuld met spullen :-)

    1. Hoi Anne-Marie,

      Wat jij opnoemt zijn de lastigste dingen om op te ruimen (of weg te doen). Misschien heb je wat aan hoe ik daar mee omga. Kleding waar ik bijzondere herinneringen aan heb, maar niet meer draag, maak ik foto’s van. Kinderfrutsels bewaar ik een tijdje en vervang ik later door nieuwere. Vaak maak ik ook hier foto’s van. En cadeaus doe ik na verloop van tijd gewoon weg als ik ze niet kan gebruiken. Met dit laatste had ik het meeste moeite, maar Marie Kondo zegt: door het te geven heeft het zijn functie al gehad. Iemand heeft een cadeau voor jou uitgezocht en het jou gegeven. Dat was de functie van het cadeau, niet het eeuwig bewaren door jou. Dit maakt weg doen (iets) makkelijker. Ik geef het dan zelf ook weer weg als het nog bruikbaar is met de gedachte dat ik er ook weer iemand blij mee kan maken.

  22. Omdat wij gaan verhuizen zijn we op een rustige manier al anderhalf jaar bezig met spullen uit te zoeken.
    Verkopen, weggeven, naar het grofvuil of in de kliko. Van dingen waar moeilijk afscheid van genomen kan worden maar waar straks geen plek voor is maken we een foto. Straks meer dan een derde minder ruimte.
    Ondertussen zijn we begonnen met een deel in te pakken en kijk ik nog wat weg kan of waar ik mensen blij mee kan maken. Maar het ruimt al flink op bij ons.

  23. Ik heb onlangs op de MK-wijze mijn kleding opgeruimd en merkte ook wat nadelen van haar manier van werken. Als je alles vouwt en rechtop zet moet de la vol zijn want zit er teveel in de was dan valt alles om. Als je van voor naar achter inruimt heb je kans dat de hele kast naar voren valt als je de la opentrekt. Verder heb ik nog iets uitgevonden: Ik vouw gewone mayo’s tot rechthoeken en voetloze tot driehoeken op de muizentrapmanier.

  24. tja ik heb 4 kinderen + een man ik had pas alles opgeruimd en weggebracht komen de kinderen en man thuis met dozen van familie voor ons. dan word je dus krankjorum. ik word er stront ziek van als dit dus gebeurt allemaal leuk en aardig ik hou dus van zo weinig mogelijk prul (ik moet het toch schoonmaken) of ze vragen wat je wil voor je verjaardag of kerst en komen aanzetten met rommel.

  25. Echt bedankt voor de tips… Ik ben namelijk echt een HOPELOOS geval met opruimen….

  26. Opruimen……….vreselijk en dingen wegdoen vind ik nog erger.
    Beginnen met kleding? ik heb kasten vol kleding die ik niet meer draag maar……misschien kan ik die lapjes nog ooit voor een werk gebruiken?
    Ik denk trouwens altijd dat ik de dingen later nog eens nodig zal hebben.
    De enige manier om mijn huis overzichtelijk te houden is……….1 ding erin, 1 ding eruit. Het wordt dus nooit meer, dat is al een troost.

    1. Heel tof om te lezen. Ik heb wel één vraagje vooraleer ik eraan wil beginnen.
      Ik heb boeken in een kast, op de zolder, in de kinderkamers,…
      Dat bij elkaar leggen kan gedaan worden, dat uitzoeken wat ik nog nodig heb en wat niet, dat zie ik ook wel
      nog zitten maar wat doe je er dan mee zolang je geen plaats hebt ervoor?
      Het is inderdaad makkelijk om per item te werken dan per ruimte maar als er op die plaats al iets anders
      ligt dan het item waar je mee bezig bent, dan moet je toch weer twee of meerdere items doen vooraleer het op
      de juiste plaats ligt. Hoe lossen jullie dit dan op?
      bv. alle boeken in de boekenkast op de slaapkamer maar momenteel liggen er daar nu ook kleren dus zou ik de boeken eerst opzij moeten leggen en eerst de kleren doen maar dan ben je al niet meer bezig met één item.
      Alvast bedankt

      1. Ha! Ik ben geen Groen Meisje, maar ik heb net ook het boek van Marie Kondo gelezen en liep tegen hetzelfde probleem aan. Samen met mijn partner heb ik een bibliotheek van 1600+ boeken en een groot gedeelte daarvan zal hoogstwaarschijnlijk niet weggaan (mijn partner werkt in de boekenbusiness en we houden allebei enorm van lezen). Marie Kondo stipt aan dat je bij grote hoeveelheden spullen, het sorteren in categorieën kunt doen. Voor boeken zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen om kookboeken, kinderboeken, hobbyboeken, en boeken over tuinieren apart uit te sorteren, in plaats van alles op een hoop te gooien.

        Sowieso is het de bedoeling dat je per categorie sorteert en dan pas door gaat naar de volgende. Begin met je kleding en rondt dat helemaal af, alvorens je boeken uit gaat zoeken. De boeken kun je dan per categorie aanpakken (als je veel kleding hebt, kan dat natuurlijk ook!)

        Ik heb net mijn kledingkast gesorteerd, maar nog niet volgens de KonMari methode, dus ik denk dat ik het nog een keer ga doen :) Spannend! Jij heel veel succes!

  27. Jullie stukje is helder en luchtig geschreven, meisjes, daar hou ik wel van. Waar ik benieuwd naar ben, is hoe je deze techniek toepast als je met meerdere personen in je huishouden rekening moet houden.
    Ik heb niet veel cd’s, boeken en frutsels (al zeg ik het zelf). Heb ook al eerder, mede dankzij verhuizingen, e.e.a. naar de kringloop, kledingbak, etc. overgeheveld. Maar ik kan “mijn manier” natuurlijk niet gaan opdringen aan mijn huisgenoten. En toch ga ik me ergeren als de ruimte die ik heb vrijgemaakt, overgenomen wordt door één van de anderen.
    Hebben jullie hier ook nog diplomatieke tips voor? ?

  28. Hee groene meisjes,

    Waar hebben jullie dat handige kastje met drie lades gekocht? Ik heb onlangs ook alles opgeruimd maar was nog op zoek naar zoiets voor mijn notitieboekje en laatste bureauprullen haha

    Groetjes

  29. […] (uitstelgedrag!) op zoek naar tips & tricks en stuit op de site van De groene meisjes. In hun blog over opruimen schrijven zij onder meer over Marie Kondo. Eén van de criteria van de Japanse opruimgoeroe is, dat […]

  30. Hier wordt ik zo blij van! Ik heb met de kerst het boek van Marie Kondo in 1 ruk uitgelezen en de app geïnstalleerd. Eenmaal thuisgekomen ben ik aan de slag gegaan. Na 1 dag had ik mijn ‘garderobe en textiel’ gedaan. Resultaat 6 vuilniszakken vol voor het goede doel. Volgende stap waren de boeken en tijdschriften. Een stuk lastiger, maar ook daarin ben ik nu gehalveerd. De overige categoriën moet ik nog. Maar de eerste ‘grote’ stap is gezet. En wat voelt het fijn! Een huis zonder overbodige / niet gebruikte spullen. Heerlijk!!! Fris het nieuwe jaar in. :)

  31. Misschien leuk voor alle lezers van de website: mijn Fb pagina ( ruim 3700 volgers) Minimalisereninhetgezin. Hierop staan nog veel meer tips om te starten met opruimen. Zo inspireren we elkaar :)

  32. Via de nieuwsbrief kwam ik weer bij deze post terecht ik ein-de-lijk kan ik mijn spulletjes naar mijn eigen huis verhuizen, en ein-de-lijk kan ik jullie opruim adviezen opvolgen! Ik wacht al jaren om deze theorie toe te passen in de praktijk.

    Liefs!

  33. Fijn artikel! Thanks voor de tips, motivatie en inspiratie.
    Ook nuttige tips in de comments. En dankbaar voor de humor. gheghe
    Tja, opruimen is echt geen hobby van me maar idd dat lichte gevoel erna vind ik heerlijk. Maakt me tevreden en blij!
    Voor en na fotot’s maak ik ook en das echt kicke elke x als ik het eindresultaat zie. Na verloop van tijd verwijder ik de foto’s. Blijkbaar heb ik dit dan niet meer nodig.

  34. Ik wil dit weekend graag gebruiken om op te ruimen, ik heb veel hobbyspullen die weg kunnen. Het meest lastige is om mijn echtgenoot zijn spullen die hij meer dan 20 jaar heeft bewaard weg te laten doen. Ik zeur echt al jaren aan zijn hoofd, hij weet dat het moet gebeuren maar doet hier matig tot niets aan. Ik word er down van, de ruimtes bevinden zich boven en vanwege mijn lichamelijke beperking kom ik daar nauwelijks maar soms wil ik met een “goede dag” graag op mijn hobbykamer vertoeven. Dus ik moet eerst hem overtuigen met jullie advies en tips.

  35. Opruimdeskundige Jazira schreef:

    Hallo,
    Ik ben Jazira,
    Ik ben opruimdeskundige, ik heb ook nog een paar goede tips bij opruimen.
    Tip 1: ga niet alles bewaren ook al is het heel leuk gemaakt gooi het gewoon weg anders word het binnen een paar minuten een nog grotere bende en kun je alles niet meer kwijt
    Tip 2: een tweede tip bij opruimen is dat je gewoon moet beginnen stel het niet uit van uitstel komt afstel
    Tip 3: een derde tip bij opruimen is ook al duurt het heel lang zoek alles uit bijvoorbeeld de tasjes daar het speelgoed daar want als je alles maar in een zak achter in de kamer propt ben je misschien wel snel klaar maar binnen 2 weken misschien wel 1 week is alles weer een hele grote bende!

    Dat waren mijn opruimtips!🗑

    Groetjes Jazira,
    Bel maar als je hulp nodig hebt met opruimen (0612531965)

  36. HOi

    ik wil eens op mijn gemak jullie blog lezen maar ik verbaas mij over het lettertype, t lijkt te verspringen, slecht leesbaar voor mij in ieder geval, of ligt het aan mijn PC, de letters zijn in ieder geval heel dun! groetjes

  37. Wat een handige tips! Ik ga nu zeker vooral per categorie opruimen, ik voel me altijd snel overweldigd en heb dan het gevoel dat een huis ontruimen een eeuwigheid gaat duren. Maar deze tips zullen mij zeker gaan helpen!
    Groetjes, Anne

  38. Hi! Ik sluit me er helemaal bij aan dat je jezelf op een grote woningontruiming moet voorbereiden. De tips die jullie geven om je voor te bereiden zijn ideaal! Goede voorbereiding voorkomt veel stress op de dagen dat je gaat opruimen. Wanneer je bezig bent dan wil je direct aan de slag en niet tegengehouden worden door dingen die je niet van te voren geregeld hebt. Echt een fijn artikel met goede adviezen!
    Groet, Daphne

  39. Goede tips, dank! Had altijd vrij veel moeite met alles in huis netjes houden, maar heb sinds kort een interieur met allerlei mooie Richmond meubels e.d. waardoor het makkelijker is om alles goed bij te houden. Had namelijk nooit eerder een ‘luxe’ interieur, ik merk dat dit motiveert om alles goed bij te houden.

    Groetjes,
    Felix

  40. Dat ik dit artikel nu pas tegenkom – wat een handige tips! Zeker handig om de bovenstaande tips mee te nemen tijdens een opruiming, of ter voorbereiding op een ontruiming.

  41. Een goed moment kiezen op op te ruimen is inderdaad een must. Meestal maak ik een plan wanneer ik meer tijd heb in de vakantieperiode. Zo kan je rustig doorwerken en heb je weinig afleidingen. Binnenkort ga ik ook mijn opslag opruimen.

Laat een antwoord achter aan Anne-Marie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *