Smoothies van januari

Dit was de eerste maand van ons 365-smoothies project. Iedere dag een smoothie maken en drinken, we houden ervan! Vandaag laten we jullie onze favoriete smoothies van de maand januari zien en ook delen we twee receptjes met jullie.

Favoriete smoothie van Merel: Winterse chai smoothie

– 1 zakje chai thee
– 1 bevroren banaan
– 200 ml plantaardige melk
– kaneel
– eventueel: chiazaad, lijnzaad

1. Breng in een pannetje 200 ml sojamelk (of andere plantaardige melk) aan de kook
2. Hang een zakje chaithee in de melk en laat trekken
3. Laat de melk afkoelen in de koelkast, laat het theezakje erin zitten
4. Blend de afgekoelde chaimelk met een bevroren banaan en een een scheutje/dopje vanille extract
5. Breng eventueel op smaak met kaneel en voeg chiazaad/lijnzaad toe

Favoriete smoothie van Jamie: Groene smoothie voor gevorderden – met véél boerenkool

– 200 gram verse boerenkool blaadjes (let op: de stengels/stronken moeten eraf zijn gehaald)
– 1 banaan
– 1 hand bevroren bosbessen
– theelepel kaneel
– water of havermelk/sojamelk/amandelmelk
– eventueel: lijnzaad, chiazaad

1. Blend eerst de boerenkool met water of melk totdat het een ‘smooth’ geheel is geworden
2. Blend nu de banaan en de bevroren bosbessen mee
3. Breng op smaak met kaneel
4. Voeg eventueel lijnzaad en chiazaad toe

Voor meer inspiratie op groene smoothiegebied zie “50 groene smoothies,” het e-book van Marjolijn Verkaik.

Als je benieuwd bent naar ons 365smoothies project, dan moet je ons zeker volgen op Instagram! Dat kan onder de accounts ‘merelgroenemeisjes’ en ‘jamiegroenemeisjes’. We plaatsen bij iedere smoothiefoto (iedere dag dus) #365smoothies, dus wanneer je daar op klikt, krijg je een mooi overzicht van onze smoothies.

Op naar februari! Wat is jouw ultieme smoothietip voor ons?


Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

28 gedachten over “Smoothies van januari

  1. Lekker hoor! Sinds jullie project heb ik mijn Hemablender ook weer in gebruik genomen. Vanmorgen had ik als ontbijtsmoothie: bevroren bosbessen, een verse mango, eetlepel lijnzaad; een mineola en sojamelk! Yumyum!

  2. Het ziet er kleurig en gezond uit! Waar halen jullie al deze recepten vandaan? En bedenk je van te voren wat je wilt maken, zodat je er inkopen voor kunt doen? Of gooi je gewoon wat je hebt in de blender en krijg je zo steeds weer wat anders? En doe je de groenten er rauw in of kook je de boel eerst een beetje? Ben zo’n groentje wat (groene) smoothies betreft… Ik leer graag van jullie! ;-)

    1. 1) we gebruiken meestal geen recept (omdat we al zoooo lang smoothies maken, we doen het meestal op gevoel) maar we hebben wel inspiratie opgedaan uit het ebook ’50 groene smoothies’ en verder zoek ik op Pinterest wel eens naar Amerikaanse ideeen. Zoals de chaismoothie, of een pumpkinsmoothie. ook heel bijzonder!

      2) we bedenken niet echt van tevoren wat we willen maken, we hebben altijd standaard een aantal basis dingen in huis. Zoals boerenkool of spinazie, rood fruit, bananen (altijd!!) en sinaasappels.

      3) de groenten moet je NIET koken van tevoren. Je drinkt de smoothie rauw!

      Succes ermee :)

  3. Tips producten van Mattisson (maca, spirulina, bijenpollen, rauwe cacao), hennepzaad (gepeld), kurkumma poeder en zwarte peper, gember (vers of poeder), verse fruitsap ipv water. Ik groene smoothie al bijna een jaar. Witlof, spinazie, perselie, paksoi, selderij zijn favoriet. Qua fruit probeer ik regelmatig exotische dingen toe te voegen als passievrucht, cactusfruit (schijnt ontslakkend te werken, maar kijk uit met vastpakken), lychee, pomolo etc.

  4. 365 ga ik niet aan komen, maar ik heb ook een aantal keer in de week een blender aan staan, heerlijk! Gewoon van alles erin wat ik lekker vind, de laatste tijd is dat veel bosbessen, jummie. Meestal kon ik fruit op een gegeven moment weggooien omdat we het niet op aten, maar dankzij de blender hoeft dat eigenlijk nauwelijks meer.

    1. Inderdaad! dat is zoo handig! wij gebruiken nu ook echt álles op omdat we restjes groente en fruit gewoon in de blender gooien!

    1. Hoi Lin. Vanille Extract kan je kopen bij de gewone supermarkt, of bij de biowinkel, beide op de bakafdeling. Wij hebben inmiddels een zak pure vanille poeder, van superfood.nl, dus we gebruiken geen extract meer. Je kan natuurlijk ook voor verse vanille gaan, recht uit de vanilleboon!

    1. Je kan niet alles rauw eten. Maar bijna alles wel. Spinazie en boerenkool bijvoorbeeld, zijn juist super gezond rauw omdat alle vitamines en dergelijke er nog in zitten. Natuurlijk kiezen wij dan wel voor de biologische variant!

  5. Soww, die 2 smoothies klinken lekker! Vooral die met boerenkool komt als geroepen. Heb boerenkool in huis en wil graag eens wat variëren qua smoothies, thanks!

    Ps. Vanochtend had ik er een met amandelmelk, banaan, boerenkool, lijnzaad, hennepzaad en notenpasta. Moet het recept nog op mijn blog zetten, maar was lekker! :)

  6. Groene smoothies zijn echt de lekkerste manier om te zorgen dat je dagelijks 200 gram groenten kan eten. Ik doe het nu twee maand en voel me tien jaar jonger. Ik ga de komende tijd ook meer recepten op mijn blog zetten. Wat vinden jullie van mijn smurfen drank?

    1. Hi Sanne, je reageert op een oud bericht van 2 jaar geleden… we hebben het project destijds niet doorgezet. Als je onze zoekfunctie gebruikt op ‘smoothie’ kom je toch behoorlijk wat recepten tegen! Succes :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *