Vegan Nasi Goreng met gegrilde tofu

Dit keer een Aziatisch vegan basis recept: nasi goreng met gegrilde tofu. Een makkelijke maaltijd waarbij we zo min mogelijk verspillen en zonder pakjes of zakjes.
Dit keer een Aziatisch vegan basis recept: nasi goreng met gegrilde tofu. Een makkelijke maaltijd waarbij we zo min mogelijk verspillen en zonder pakjes of zakjes.
Dit keer een Aziatisch vegan basis recept: nasi goreng met gegrilde tofu. Een makkelijke maaltijd waarbij we zo min mogelijk verspillen en zonder pakjes of zakjes.
nasi

Het is weer tijd voor een nieuw basisrecept! Een Aziatisch basisrecept dit keer, om precies te zijn. We maken namelijk een lekkere vegan nasi goreng met gegrilde tofu – in plaats van de sateetjes die je misschien gewend bent of was te eten.

Wist je dat nasi het beste gemaakt kan worden met ‘oude’ (als in: overgebleven) rijst? Waarom? Afgekoelde rijst is droger (maar wel gekookt)  en hierdoor kan de rijst tijdens het wokken de heerlijke smaken die je toevoegt beter opnemen. Een tip is om aan het begin van de week een grote pan met rijst klaar te maken. Daar maak je 1 avond bijvoorbeeld dit recept mee,  of misschien deze. En met de andere helft van de rijst maak je een dag of twee later een lekkere pan nasi! Zoals we altijd zeggen: zero waste baby! 

Nasi_02

Welke ingrediënten heb je nodig?

Voordat we aan de boodschappenlijst gaan beginnen, wil ik er even bijzeggen dat je hierin helemaal vrij bent om het aantal groenten en/ of de soort groenten aan te passen. Je kiest gewoon wat je lekker vindt. Wij hebben nu redelijk wat verschillende soorten groenten gebruikt, maar heb jij liever twee soorten en daar dan een grotere hoeveelheid van, dan is dat natuurlijk helemaal ok! Heb jij nog broccoli over van gister? Gooi die ook lekker mee in de pan. De bedoeling is dat we een makkelijke maaltijd maken en zo min mogelijk verspillen. Wees creatief en step up that veggie game!

De nasi:

– 400 gram rijst
wij gebruikten basmati rijst 

– 2 teentjes knoflook

– 4 eetlepels sojasaus

– Gember, een stukje ter grootte van je duim

– 2 theelepels sesamolie

– 2 eetlepels Ketjap Manis

– 1 limoen

– 150 gram wortels

– 100 gram doperwten

– 100 gram sugar snaps

– 100 gram taugé

– 50 gram zwarte bonen (wij gebruikten voorgekookte boontjes)

– Lente-ui en koriander, voor de liefhebbers ;-)

Voor de Tofu:

– 375 gram (of 1 groot blok) stevige tofu

– 4 eetlepels Sojasaus

– 1 eetlepel agave

– 1 chilipeper

– 1 limoen

– peper en zout naar smaak

– sateprikkers (voor het leuke saté effect, uiteraard kan het ook zonder)

nasi

Wat ga je de doen?

– Verhit een ruime wok, of een grote koekenpan op een middelhoog vuur met een scheutje plantaardige olie erin

– Snijd en was alle groenten die je wilt gebruiken. Om te zorgen dat alle groenten gelijkmatig gaar worden tijdens het koken, snijd je alle groenten in stukken van ongeveer gelijke grootte.

– Snijd de knoflookteentjes fijn en voeg deze toe aan de pan. Laat deze een paar minuutjes lekker geuren en dan kunnen de groenten toegevoegd worden. Laat dit even een goede 5 minuten op hoog vuur bakken.

– Voeg nu alle smaakmaker in een kom. Dat zijn de sojasaus, sesamolie, ketjap manis, geraspte gember, het sap van een limoen en wat peper en zout. Roer dit door elkaar en je hebt een heerlijke mix. Voeg dit na een minuut of 5 toe aan de groenten en zet het vuur iets lager.

– Als de geuren de keuken goed rondgaan, pakken we de rijst erbij en gaan we die toevoegen. Mocht de rijst nu echt een beetje hard geworden zijn, brokkel het dan eerst goed los voordat je de rijst toevoegt aan de pan.

– Giet een klein scheutje water over de rijst en mix nu alles goed door elkaar in de pan. Echt even wokken! Alle smaken en groenten moeten goed gemixt worden met de rijst. Mocht je nog wat meer water willen toevoegen omdat het nog wat droog lijkt, zeker doen. Flink door roeren en het in zijn geheel met een deksel erop een paar minuten laten doorbakken.

De nasi is klaar! Dat was best wel een makkie he?

En nu door met de gegrilde tofu:

– Snijd de tofu in blokjes van ongeveer 2cm bij 2cm. Een soortgelijke grootte van satê stukjes op een stokje. Je wilt ongeveer 2 stokjes per persoon, dus even goed inschatten hoe je ze snijdt.

– Voeg de soja saus, gesneden (halve) chili peper, agave siroop en de limoensap toe aan de kom. Roer dit goed door elkaar, zodat de agave een beetje oplost in de marinade. Leg nu de blokjes tofu in de marinade  en zorg ervoor dat alle stukjes goed in aanraking komen met de smaken.

– Je kan dit doen voordat je de nasi opzet. Wil je de tofu wat langer laten marineren? Dan kan je dit zelfs de avond of ochtend van tevoren doen, zodat de marinade echt perfect kan intrekken.

– Als de tofu goed op smaak is, kan je de voorzichtig op een satéprikker rijgen. De grillpan laat je goed warm worden op een middelhoog vuur. Voeg een mini beetje olie toe, om te voorkomen dat de tofu vastplakt aan de grillpan. Leg nu de stokjes op de grillpan en geef ze 10-15 minuten. Draai de stokjes wel geregeld om, zodat je aan alle kanten mooie grillstreepjes krijgt.

Nasi_03

Hmmmm, de grote pan met nasi op tafel, kommetjes of bordjes en natuurlijk eten met stokjes voor de professionals ;-) Schep het bord lekker vol, garneer de nasi met gesneden koriander, lente ui en chili. Serveer eventueel met sambal, gebakken uitjes, zuur en/of cassavechips, als je echt wilt uitpakken.

We zijn erg benieuwd wat jouw ervaringen zijn met het maken van dit recept! Laat het weten in de comments of met een foto op Instagram. Vergeet niet #degroenemeisjes te gebruiken, zodat we je berichtjes gemakkelijk kunnen terugvinden. Dankjewel en eet smakelijk!   

Foto’s: Sam van Rij / Styling: Dille & Kamille

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

24 gedachten over “Vegan Nasi Goreng met gegrilde tofu

  1. Oh dit ziet er weer heerlijk uit!
    Ik krijg al zin om dit zelf te proberen…
    Waar koop je die ketjap manis trouwens? Voor mij volledig onbekend…

    Groetjes!

  2. Wauw die foto’s! Wat lekker! Ik wist helemaal niet dat je oude rijst moet gebruiken voor nasi, maar ik ben hoe dan ook gek op rijst. Het is dus helemaal geen probleem als ik zo’n grote pan rijst moet koken! Ik ben ook benieuwd naar de sateetjes. Malou x

  3. Lekker! Ik heb een vraag over de hoeveelheden; is dit voor vier personen bedoeld? Het staat er niet bij en ik meen me te herinneren dat er bij andere recepten vaak staat dat het voor twee personen bedoeld is. Maar 400 g rijst voor twee vind ik ook wel erg veel:-).

    1. Weet zeker dat je het lekker gaat vinden. En als je nou helemaal all out wilt gaan, dan maak je er nog een vegan pindasausje bij ;)

  4. 3 soorten peulvruchten? ? nog nooit geprobeerd! Meestal probeer ik het te reduceren naar 1 soort, zodat ik de dag erna de andere kan eten en nooit 2 dagen na elkaar dezelfde eet.. Because i love beans ?

  5. Lijkt me lekker! Heb gisteren vegan bami gemaakt. Was ook heerlijk! Ik maak er altijd satésaus bij. Super easy gewoon wat bio pindakaas met stukjes, kokosmelk en scheutje ketjap of soyasaus. Zo lekker! Kan hier denk ik ook goed bij :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>