Rank a Brand

Kan je het filmpje niet zien? Klik dan hier.

Wat hebben we het luxe tegenwoordig. We kunnen ALLES kiezen wat we maar willen. Supermarkten, restaurants, energieleveranciers, kledingmerken en de manier waarop we willen reizen. Je zou kunnen zeggen dat het echt een zegen is dat er zoveel mogelijk is. Immers: er is voor elk wat wils. Maar aan de andere kant hebben we nog nooit zoveel mensen over keuzestress gehoord als nu. Daarbij komt dat we dagelijks verhalen horen over verslechterde arbeidsomstandigheden van mensen in ontwikkelingslanden, verhoogde CO2-uitstoot en alle andere ellende die kleeft aan niet-duurzame merken. Je wilt hier niet aan meewerken, maar je weet ook niet waar je moet beginnen. Klinkt dat bekend?

Neem de Groene Meisjes als voorbeeld. Wij willen graag zo groen mogelijk in het leven staan. Dat betekent nogal wat. Het betekent bijvoorbeeld dat er merken en winkels zijn die we liever links laten liggen. Het betekent dat we een zo duurzaam mogelijke bank en energieleverancier willen. Het betekent eigenlijk in het kort gezegd dat we kritisch nadenken over alle keuzes die we maken. Dat valt niet altijd mee, want: wat is nou echt groen? En wie moeten we nou echt geloven? Maar gelukkig hebben we een ontzettend handige website ontdekt, waar wij heel veel aan hebben. We hebben het hier over ‘Rank a Brand,’ een Nederlandse vergelijkingssite voor duurzame merken. Het is de grootste duurzame merkenvergelijkingssite van Europa, daar mag Nederland trots op zijn!

Op Rank a Brand kan je allerlei verschillende merken en producten op duurzaamheid onderzoeken. Van onderbroeken tot stroom en van tijdschriften tot chocolade. Ben je benieuwd hoe duurzaam jouw favoriete koekjesmerk nu eigenlijk is? Rank a Brand vertelt het je. Maar, vraag je je misschien af, hoe werkt dat dan? Hoe wordt er bepaald hoe duurzaam de merken zijn? Goede vraag! We zochten het voor je uit.

Afbeelding 12

 

Kortom: de websites (en ‘duurzaamheidsverklaringen’) van de merken worden bestudeerd en geanalyseerd op basis van 3 onderwerpen – klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. Deze gegevens worden verwerkt in een ranking op de website. Op basis van deze rankings kan jij je keuzes maken. Merken reageren op de rankings en – hier gaat het allemaal om – zullen hun best doen om duurzamer te worden, zodat ze een hogere ranking zullen krijgen.

Rank a Brand is een website voor en door consumenten. De rankings worden uitgevoerd door vrijwilligers. Natuurlijk krijgen deze vrijwilligers eerst een training en worden ze goed begeleid tijdens het rankingproces.

De ranking loopt van A tot E, waarbij A heel goed is en E heel slecht. Met ‘heel goed’ bedoelen we: dit merk voldoet aan alle eisen om een duurzaam merk te mogen worden genoemd. Met ‘heel slecht’ bedoelen we: dit merk voldoet absoluut niet aan de duurzaamheidseisen en is daarom geen groene keuze en dus ook geen aanrader.  Misschien zal het je ook opvallen dat je echt niet altijd voor het duurste merk hoeft te kiezen, om zo duurzaam mogelijk bezig te zijn. Soms zijn het zelfs helemaal geen prijzige merken die hartstikke goed werk doen. Dat is ons in ieder geval opgevallen!

Per merk staat er uitgelegd waarom het merk een bepaalde ranking heeft gekregen. Ook bij merken die heel goed scoren, wordt aangegeven wat er nog beter kan.

Afbeelding 13

Laten we wat voorbeelden bekijken. We beginnen met energieleveranciers. De laatste tijd hoor je zoveel tegenstrijdige verhalen. Bij welke leverancier krijg je nou ECHT groene stroom?

Afbeelding 14 Afbeelding 15

 

Je ziet dat er maar 1 leverancier (Windunie) een A heeft gekregen en twee (Eneco en Greenchoice) een B. De rest heeft bedroevend lage scores. We zien een heleboel E’tjes, waaronder Essent, helemaal onderaan. Dat is toch een heel grote naam, met een slimme marketing. Volgens Rank a Brand kan je deze leveranciers toch beter overslaan!

Dan een product dat veel mensen toch zeker wekelijks kopen: chocolade. Al jaren is Tony’s Chocolonely ons favoriete merk en we zijn dan ook heel opgelucht om te zien dat ze een A hebben gekregen. We hadden ook niet anders verwacht, want Tony is vooruitstrevend en geeft een heel goed voorbeeld aan andere merken. Fairtrade Original is een goede tweede en daarna Verkade, die zich ook al jaren hardmaken voor fairtrade chocolade.

Afbeelding 16

Wil je weten welke chocolade je beter niet kan kopen? Nou, die lijst is lang. Dit is de laatste pagina, van 48 merken. Onder aan staat Merci (“dat jij er bent…”) dat nog altijd door zo ongelooflijk veel mensen wordt gekocht. Zouden deze mensen hier wel eens over nadenken? We hopen echt dat de lijst met duurzame chocolademerken de komende jaren zal blijven groeien, want op dit moment is het een tamelijk bedroevende uitslag.

Afbeelding 17

Zo zouden we nog wel eventjes door kunnen gaan, maar het lijkt ons een beter idee als jullie zelf een kijkje nemen op Rank a Brand. We hopen dat jullie er net zoveel aan zullen hebben als wij!

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

22 gedachten over “Rank a Brand

  1. Oh wauw, wat een handige site! Goed om te weten welke merken ‘goed’ zijn en welke je beter kan laten staan. Weer een stukje bewustwording, dankjewel. Wel een beetje jammer dat ik stroom heb van Energie Direct.. :’)

  2. Bedankt voor dit artikel! Ik vind dit heel goed om bij stil te staan en misschien zou ik er ook eens wat vaker (nog vaker) bij stil moeten staan.

  3. Ik was verrast dat Albert Hein zo hoog scoorde.
    Laatst dat ik er van hoorde was met een artikel over plofkippen

    1. Moet je nagaan hoe erg het bij andere supermarkten gesteld is…. Albert Heijn zet zich met zijn Puur&Eerlijk lijn nog aardig in, heb ik het idee. Ook doen ze aan vermindering van Co2 uitstoot, heb ik begrepen.

  4. Bedankt voor de tip! Ik zie dat ze ook een app hebben, heel fijn!
    Verbazingwekkend eigenlijk dat C&A zo laag scoort terwijl die geloof ik toch een redelijke biologische lijn hebben! Zo zie je maar weer!

  5. Super handig! Bedankt voor het delen van dit! Vaak twijfel ik of bijvoorbeeld euroshopper echt zo veel onverantwoorder is dan een A-merk. Met een paar tikken op het internet weet ik ’t nu! Super!

  6. Heel handig! Ik vroeg me enkel af of bijvoorbeeld Leonidas Nederland en Leonidas België volledig hetzelfde zijn en hetzelfde doen… Zijn de rankings identiek over de twee landen heen?

    1. Oeh, dat weet ik niet. Maar volgens mij kan je altijd even contact opnemen met de mensen achter Rank a Brand!

  7. Wat mij dan toch wel bevreemd, is dat bijv. H&M een B-score krijgt. Hoe kan het zijn dat een keten die zo weinig biologisch katoen gebruikt, slechte kwaliteit kleding heeft die vaak maar 1 seizoen mee gaat en (in ieder geval tot voor kort) zich weinig bezig hield met de arbeidsvoorwaarden van de arbeiders, zo goed scoort. Of ben ik nu te kritisch?
    Hoe verhoud zich deze B-score dan tot de kledingmerken die een GOTS, EKO of Fairtrade certificaat hebben?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *