Review: handboek Ecoreizen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zoals je misschien wel in het artikel over Wanderlust (dat ik vorige week schreef) hebt gelezen, ben ik me aan het verdiepen in de mogelijkheden van het reizen. Maar niet zomaar reizen natuurlijk, want ik wil het op de Groene Meisjes manier doen. Een beetje groen en eco zou heel erg fijn zijn. Natuurlijk weet ik dat reizen niet duurzaam is. Het beste kan je thuis blijven, in eigen land. Maar ik denk dat veel mensen het met mij eens zullen zijn dat reizen je wereld zoveel groter maakt en dat je hierdoor zoveel meer nieuwe ervaringen en inspiratie kan opdoen.. dát is ook wat waard. National Geographic bracht een paar jaar geleden een heel fijn boek uit. Het handboek Ecoreizen. Ik kreeg het getipt van een lezer op Twitter en ik was meteen erg benieuwd!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het handboek Ecoreizen is een veelzijdig boek. In eerste instantie dacht ik dat het alleen een boek zou zijn met bestemmingen en hotels, maar dat had ik mis. Het boek behandelt veel meer dan dat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zo begint het boek met een uitgebreid hoofdstuk over het hoe-en-waarom achter ecoreizen.  Waar houdt een eco-reiziger zich mee bezig? Waar staat hij voor? Ik vond het ontzettend interessant om te lezen over de mogelijkheden binnen het ecotoerisme. Het is teveel om hier op te noemen, maar het is me duidelijk geworden dat ecotoerisme draait om het verzachten van de negatieve invloed die reizen heeft. Per jaar reizen er miljarden mensen over de aarde en dat heeft natuurlijk ernstige gevolgen. Dat ontkent het boek ook niet. Maar het boek geeft wel antwoorden op vragen als: hoe kan ik tóch op reis, op een ecovriendelijke wijze? En waar moet je dan naartoe? Hoe reis je en waar verblijf je?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vervolgens gaat het boek verder met de Ecobestemmingen. Deze zijn ingedeeld in verschillende categorieën: natuur, ontspanning, cultuur, avontuur en steden. Je kan dus voor jezelf nagaan: wat voor soort vakantie of reis zoek ik? Dat zoekt wat makkelijker!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wat denk je van dit boomhuis in Nieuw-Zeeland? (categorie natuur)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Of dit waanzinnige resort in Thailand? (categorie ontspanning)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Maar ook iets dichterbij, Marokko, kunnen bestemmingen er betoverend uitzien. (categorie cultuur)

In het boek worden 200 ecobestemmingen getoond. 200, dat zijn er echt heel erg veel. Het is dan ook heel dik boek, waar je heerlijk bij kan wegdromen. De categorie ‘avontuur’ sloeg ik over, want ik ben alles behalve avontuurlijk. Maar alle andere bestemmingen heb ik bekeken. Ik zocht sommige op, op mijn TripAdvisor app (tip! echt ideaal) en oh mèn, nu wil ik écht weg!

Hoe weet je nou of een bestemming eco-friendly is? Bij iedere bestemming staat met symbooltjes aangegeven aan welke voorwaarden het hotel of het resort, voldoet. Dit zijn de symbooltjes voor ‘eco-architectuur en milieubeheerssystemen,’ ‘voordelen voor plaatselijke cultuur en milieu’ en ‘beschikbare activiteiten op of bij de bestemming.’ Hoe ziet zo’n beoordeling er ongeveer uit? Ik neem de laatste bestemmingen, Kasbah de Toukbal in Marokko, even als voorbeeld.

“De architectuur is in de plaatselijke traditionele stijl gebouwd. Materialen: steen en bakstenen. Energie: passieve architectuur bevordert afkoeling na zonsondergang, er wordt zonne-energie gebruikt voor de waterverwarming, ’s avonds worden er kaarsen gebruikt in plaats van elektriciteit en brandhout komt uit duurzame bron. Water: gefilterd bronwater. Afval: afval wordt hergebruikt of verbrand. Co2 uitstoot: de maandelijks vluchten van het management naar Marokko worden gecompenseerd.”

En dat is nog maar de tekst bij het eerste symbooltje… Kortom, bij alle 200 bestemmingen kan je preciés lezen waarom het een ecovriendelijke keuze is. Ik vind het fantastisch! Dit gecombineerd met geweldige foto’s (zoals we van National Geographic gewend zijn,) maakt dat ik boek echt kan aanraden aan iedereen die meer wil weten over ecotoerisme.

Maar ho, wacht! Ik was nog niet klaar. Er is nog meer info in het boek te vinden! Als we alle 200 bestemmingen hebben gehad, gaan we door naar het hoofdstuk ‘Ecoproducten.’

Dit is een uitgebreid hoofdstuk met alle denkbare producten die je nodig kan hebben op reis. Van houten fietsen tot gasbrandertjes om zelfs in de bergen nog een heerlijke maaltijd te kunnen bereiden. Wat een toffe toevoeging in een boek over reizen! Het heet dan ook met recht een ‘handboek.’

Het Handboek Ecoreizen van National Geographic kost €10,48.

Wie van jullie heeft er ervaring met ecotoerisme? En wie van jullie is net zo enthousiast over het boek als ik?

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

18 gedachten over “Review: handboek Ecoreizen

1. Klinkt als een geweldig boek! Ook helemaal niet duur :).
    Ik heb vanuit mijn studie ervaring met ecotoerisme en probeer daar ook een stage in te gaan lopen. Of in een duurzaam bedrijf, daar ben ik nog niet helemaal uit.

1. O wow, dat zou tof zijn! Heel veel succes met het zoeken van een stageplek!!

2. Wat ontzettend leuk dat mijn tip op Twitter heeft geleid tot deze review! Erg leuk om te zien hoe interactief sociale media dan eigenlijk is hé;) Jullie bananenbrood met bosbessen staat nu in de oven. Het ruikt heerlijk! Ik ben echt fan en hoop dat jullie in de toekomst ook fan van mij zullen worden!

Liefs Natascha van Novia Verde
    @NoviaVerde op Twitter

1. Yay! nog heel erg bedankt Natascha! Ben echt blij met dit boek :)

3. Ik ben steeds meer artikelen aan het verzamelen over eco-resorts. Helaas heb ik er nog niet heel erg veel. Ik heb zojuist gezocht voor onze honeymoon en ik we gaan naar de Kaapverdische Eilanden. We hebben expres gezocht op duurzaam en hierbij kwamen best wat hotels van Kaapverdië tevoorschijn. Zo hebben ze specifiek aangegeven dat de resorts een Travelife Gold label hebben. (Ik moet even uitzoeken of dit wel een label is wat ergens op slaat trouwens, anders ben ik teleurgesteld straks) We hebben nog steeds geen vaste locatie, maar omdat je uit zo enorm veel kan kiezen (Thailand, Kaapverdië, Mexico, Brazilië, Indonesië, Mauritius…!) zie je soms door de bomen het bos niet meer. Zo wij ook. Dus nu hebben we ervoor gekozen om naar Kaapverdië te gaan en lekker bij te komen in een resort tijdens onze honeymoon. Volgend jaar gaan we wel weer op zoek buiten het seizoen naar een mooi eco-paradijsje op Bali of misschien wel gewoon weer lekker in Europa! (Veel beter voor het milieu ook)

1. Costa Rica is misschien ook wel een goede bestemming als je in ecotourisme geïnteresseerd bent. Ik ben net (nouja, net. Nu een maand ongeveer) terug van een vakantie in Costa Rica van 17 dagen en wij kwamen daar de mooiste hotels tegen, allemaal hotels met ecologo’s. Costa Rica hanteert zelfs een speciaal systeem voor hotels naast het sterrensysteem (1 tot 5 sterren-hotels), maar dan een systeem met blaadjes. Het werkt op dezelfde manier (5 blaadjes is het beste), en elk blaadje meer betekent dat dit hotel meer op weg is om zich zelfstandig te onderhouden, zonder schade aan het milieu en de omgeving aan te brengen. Dingen waar de hotels op beoordeeld worden zijn: zonnepanelen voor energie, of al het eten zelf wordt geproduceerd (eigen groentetuinen en visvijvers enzo), of er mensen uit de lokale bevolking werken (dus geen goedkope arbeiders uit andere landen), de materialen waar de hutjes/kamers uit bestaan of die op een goede manier zijn verzameld en gebouwd, en ook heel belangrijk: of het hele watersysteem zelfvoorzienend is, het water wordt zelf gezuiverd, alles wat je door de wc spoelt (alleen natuurlijk afval, geen wc-papier) wordt verwerkt tot compost.

En geloof me, dit zijn echt de leukste hotels om in te verblijven, ik heb hier de lekkerste maaltijden gegeten met vers zelfgeteelde groenten en fruit. Ik ben geen vegetariër (flexetariër), maar ik heb bijna de gehele vakantie geen hap vlees gegeten, zo heerlijk dat alle groenten en fruit hier waren, en er is zo veel keuze om als vegetariër goed te eten. In Tamarindo zat zelfs een GE-WEL-DI-GE smoothiebar, daar zijn we denk ik wel 3x geweest om een smoothie te halen. En het is zo fijn om te weten dat je op deze manier geen (of in ieder geval zo weinig mogelijk) schade aan de omgeving aanbrengt.

4. Wat een tof boek! (en helemaal niet duur!) Op dat boomhuis wordt je toch spontaan verliefd?
    Dit boek gaat op mijn wish list want na het lezen van deze blog krijg ik nog meer zin om te reizen. Ik blijf nog even dromen.. eerst maar eens afstuderen ;)

1. Ongelooflijk he? Prachtige bestemming inderdaad. Ik vond het boek ook niet duur :)

5. Ik hou enorm van reizen en wil altijd al eens op een meer verantwoorde manier op vakantie maar weet niet zo goed waar ik het moet zoeken. Heel soms kwam ik van die peperdure eco-resorts tegen en dan was het een beetje de keus tussen groen reizen of niet reizen en dat ga ik toch liever wel. Dit boek ziet er heel behulpzaam uit en ik wil het wel lezen om meer te leren over verantwoord reizen.

6. Klinkt heel goed allemaal, maar gaat het boek alleen over bestemmingen en slaapplaatsen? Of zijn er ook tips over bijvoorbeeld het vervoer naar de bestemming zelf, bijvoorbeeld?

1. Het boek gaat inderdaad ook over transportmiddelen, wat is de beste manier om te reizen, enz. Het is echt een heel complete gids :)

7. Ziet eruit als een leuk boek! Het ziet er wel uit alsof het vooral de wat duurdere resorts zijn, of staan er ook kleine lokale goedkope alternatieven in? Mijn ervaring met ecotoerisme bestaat vooral uit het doen van vrijwilligerswerk en dan verblijven bij gastgezinnen. En uit het zoeken naar alle leuke lokale duurzame initiatieven zoals vegetarische restaurants, biologische plantages etc.

1. Ik vind dat het een behoorlijk gevarieerd aanbod is! Duur en minder duur door elkaar. Maar ja, ecotoerisme is over het algemeen wel duurder natuurlijk.. maar daar krijg je dan ook wel een heleboel voor terug!

8. Ha groene meisjes,
    Wat een tof artikel en wat een tof boek! Echt bewonderenswaardig dat jullie je zo-groen-mogelijk-zijn-ontdekkingsreis echt op alle gebieden overwegen. Ik heb nog wel een opmerking: heel vaak als jullie een boek noemen, plaatsen jullie een link naar bol.com en noemen jullie dat jullie ‘m zelf ook daar besteld hebben. Ik vraag me af: waarom koop je niet in een boekhandel? Nu heeft dit niet zozeer met milieuvriendelijkheid of groenheid te maken (hoewel: verpakkingsmateriaal etc.), maar wel met verantwoorde keuzes maken: veel mensen klagen over leegstand, een kleiner winkelaanbod etc., maar ik vind dat je dan je ervan bewust moet zijn dat het onder andere het geld uit jouw eigen portemonnee is, dat al dan niet naar die (kleine) ondernemers gaat. Steun eens de lokale boekhandel (en elke andere winkelier!), wil ik dus maar even zeggen! Zij kunnen ook alle boeken voor je bestellen, en als je echt niet de deur uit wilt kunnen ze het zelfs ook bij je thuis laten bezorgen: zonder verzendkosten! Goedkoper dus dan bol.com (meer geld over voor zo’n duurzame reis!) en de boekhandel via wie je het besteld strijkt er ook nog wat van op.

1. Hi Steffie! Goed punt. Om heel eerlijk te zijn: omdat we geen tijd hebben om naar een boekhandel te gaan. We werken fulltime, studeren en bloggen fulltime.. Onze vrije momenten zijn meestal op avond en dan zijn de winkels dicht. Dus jep, that’s it. Overigens kom ik wel graag in boekhandels, dus als ik meer tijd heb, zou ik voor dat soort dingen graag tijd inplannen :)

9. Geweldig! Ik denk dat ik deze ook binnenkort ga aanschaffen :)

10. Trouwens, ik bedenk me nu… met de fiets op reis gaan is ook echt super milieuvriendelijk vergeleken met eigenlijk al het andere! Ik ken een paar helden die dat gedaan hebben. Misschien weer inspiratie voor een volgend stukje ;-)