Review: Leven vol overgave – Gabrielle Bernstein

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik ben een heel nuchter (en groen, hihi) meisje. Wanneer mensen beginnen te praten over het lezen van aura’s, het verrichten van wonderen en het helen van chakra’s, word ik een beetje kriebelig. Het geeft me een onbestemd gevoel dat ik moeilijk kan uitleggen. Al ‘dit soort dingen,’ schaar ik onder de sectie ‘spiritualiteit.’ Daardoor ben ik een beetje gaan denken dat alles wat ook maar riekt naar spiritualiteit super zweverig en vreemd is. Toch ben ik er dan ook wel weer in geïnteresseerd. Ken je dat? Dat je iets een beetje gek of misschien zelfs spannend vindt, maar je wilt er ook meer over weten? Dat heb ik hier dus mee. In 2012 kocht ik op aanraden van The Selfhelp Hipster het boekje “Add more -ing to your life.” Het boek is geschreven door Gabrielle Bernstein; een hip en fris meisje uit New York. Ik vond het een interessant boek, maar doordat het in het Engels geschreven is, had ik het gevoel dat ik de helft toch niet echt meekreeg. En juist daarom ben ik nu zó blij dat er een aantal van Gabrielle’s boeken vertaald zijn in het Nederlands!

Zoals je in deze blogpost hebt kunnen lezen, heb ik al in geen maanden een boek uitgelezen. Nou, daar is door “Leven Vol Overgave” (de Nederlandse vertaling van “Spiritjunkie”) verandering in gekomen. Ik heb het boek in een dag uitgelezen. Wát een inspirerende materie! Het boek leest lekker vlot, het is begrijpelijk, totaal niet té zweverig naar mijn smaak en hier en daar ook puur vermakelijk. Ik hoor je denken; “maar waar gaat het boek dan over?” Dat vind ik best wel lastig samen te vatten, want het boek gaat eigenlijk over heel veel. Allereerst moet ik zeggen dat Gabrielle in dit boek haar persoonlijke zoektocht naar geluk en rust in zichzelf, beschrijft. Je leest over haar verleden (eetstoornissen en drugsverslaving,) je leest over alle moeilijkheden die ze heeft moeten overwinnen om toch een manier te vinden om gelukkig en tevreden in het leven te staan en je leest over hoe ze van haar eigen zoektocht haar werk heeft gemaakt. Inmiddels is Gabrielle zo ongeveer wereldberoemd en helpt ze heel veel anderen om ok die rust en dat geluk te vinden. Dat is even in het kort hoe het boek tot stand is gekomen.

In het boek komen de volgende begrippen steeds terug. Dit zijn: ego, spirit en -ing. Het ‘ego’ heb ik opgevat als een stemming die je kan ervaren, die je gedachten negatief beïnvloedt. Het ego laat je dingen denken als ‘ik ben toch niet goed genoeg,’ of juist ‘ik ben leuker dan jij.’ Het ego kan je echt in de weg zitten om je te ontwikkelen. Je kan er angstige gedachten door krijgen, je onzeker gaan voelen of je relatie met anderen belemmeren. Zo kan je ook angstig voor het verleden of de toekomst worden, omdat je ego je allerlei dingen laat denken die helemaal niet reëel zijn.

‘Spirit’ heb ik begrepen als een soort drijvende kracht die in jou leeft, die je misschien alleen ‘even’ moet ontdekken. Een citaat uit het voorwoord: “Ik wil je in dit boek laten zien hoe je je eigen spirit kan aanboren op je zoektocht naar geluk. Dit is geen boek over hoe je kunt ‘worden’, het is meer een gids om blokkades weg te nemen naar het geluk dat al in je leeft.” Iedereen heeft dus een spirit. Het is niet iets wat je eerst nog moet ontvangen, je moet er mee leren omgaan.

De ‘-ing‘ is je innerlijke gids. Gabrielle vertelt je in het boek hoe je kan leren om steeds beter naar je -ing te luisteren. Om een voorbeeld te noemen: soms moet je opeens ergens heel sterk aan denken. Ik heb het de laatste tijd met de gedachte ‘ik moet de natuur in.’ Volgens Gabrielle zou dat wel eens mijn -ing kunnen zijn. Het zou dan ook nog eens heel goed mogelijk kunnen zijn dat als ik dat dan doe, de natuur ingaan, dat ik daar dan tot inzichten kom, of iets bijzonders meemaak, waardoor ik denk; ah! Om deze reden moest ik dit doen! Je -ing is absoluut niet eng. Je moet het niet verwarren met stemmen in je hoofd of een of andere vage opdrachtgever die wil dat je dingen gaat doen. Het is je intuïtie die je dingen wilt vertellen. Ik zelf weet dat ik best een sterke intuïtie heb. Alleen luister ik er niet altijd naar en dat zou ik wel vaker moeten doen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik heb een paar stukjes uit het boek gekozen die ik met jullie wil delen. Het zijn korte citaten, waardoor je hopelijk een beeld krijgt van hoe bijzonder dit boek is.

“Zodra je bereid bent leiding te ontvangen, komt de hulp in een vorm die jou aanspreekt.”

“Als je het plan van onze -ing elke dag opnieuw accepteert geeft dat je een gevoel van innerlijke vrede. Dat is heel eenvoudig. Als je je gedachten overgeeft aan de –ing, hoef je nergens een oplossing voor te zoeken.”

“De wetenschap dat jij niet je ego bént zal je helpen verbonden te blijven met de liefde.”

“Als je anderen schade berokkent is dat het gevolg van een innerlijke veroordeling van die anderen, wat je veroordeling van jezelf weerspiegelt.”

“Liefde is waar we allemaal beginnen Als we geboren worden is het enige wat we kennen liefde. Onze -ing staat aan!”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hoewel Leven vol Overgave wel degelijk over spiritualiteit gaat, was het voor mij toch niet te heavy. Ik ben heel erg onder de indruk en kan niet wachten om het andere vertaalde boek ‘Eindeloos geluk’ te gaan lezen. Omdat ik dit zo’n geweldig boek vond, wilde ik het met jullie delen. Bedenk wel dat iedereen het leest met zijn of haar eigen opvattingen. Je kan ermee doen wat je wilt!

Leven vol overgave kost €17,95. Het boek Add more -ing to your life is ook echt een aanrader, maar is dus wel in het Engels geschreven en daardoor misschien iets pittiger om echt goed te begrijpen. Dit boek kost €12,99.

Ken jij de boeken van Gabrielle Bernstein? Wat denk je ervan?

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

17 gedachten over “Review: Leven vol overgave – Gabrielle Bernstein

1. Aaah, nu wil ik echt deze boeken lezen. Ik kende de naam Gabrielle Bernstein al (inderdaad ook via The Selfhelp Hipster), maar ik was ook bang dat ik in het Engels niet alles mee zou krijgen. Fijn dat ze nu vertaald zijn en ze gaan zeker op mijn to read-lijstje! Het lijken mij heel inspirerende boeken.

2. Dit klinkt goehoed! Las een interview met haar in de nieuwste Happinez en was sindsdien al nieuwsgierig. Wie weet schaf ik deze binnenkort aan, thanks voor de tip!

1. Zo kwam ik ook op het idee! Sowieso, de nieuwe Happinez staat echt bomvol met goede inspiratie!

3. Ik vind het een beetje kortzichtig om spiritualiteit gelijk te koppelen aan de veel abstractere zaken als aura’s en chakra’s. Het is toch veel en veel meer dan dat..? Beetje jammer om dan snel de neiging te hebben het dan maar in zijn geheel af te doen als ‘zweverig’. Ik merk sowieso een ‘angst’ voor zweverigheid in het algemeen. Men verontschuldigt zich al in een dagelijks gesprek heel snel met bijv. “Niet zweverig bedoeld hoor!”. Al snel taboe ofzo. Spiritualiteit is meer down to earth dan je denkt dus hoop dat je ook na het lezen van dit boek bijv minder gaat stempelen en hokjesdenken.

1. Hi Bianca, dank voor je reactie. Het is absoluut niet kortzichtig bedoeld. Het kan alles met je opvoeding te maken hebben bijvoorbeeld. Ik heb altijd geleerd dat spiritualiteit iets is waar je voorzichtig mee moet zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben er dus totaal niet mee opgegroeid en heb geen enkele ervaring. Het is niet dat ik het afkeur, anders zou ik zo’n boek niet lezen. Ik hoop dat dit jouw mening over mijn mening enigszins nuanceert.

4. Nice! Gabrielle rocks. Ik heb laatst ook over haar geblogd. Ze heeft namelijk ook inspirerede YouTube filmpjes. Door deze blogpost ben ik nog meer geïnterresseerd in haar beken.

5. dit komt op een of andere manier vandaag op mn pad, in n hele moeilijke tijd…. ga m meteen bestellen!!!

6. Hallo, leuke blogpost! Een kleine aanvulling: ‘Add more -ing to your life’ (haar eerste boek) is inmiddels ook in het Nederlands vertaald, als ‘Eindeloos geluk’.