Vegan pasta carbonara (gemaakt met konjacpasta)

Recept voor vegan Pasta Carbonara met pasta van Slendier, gemaakt van Konjac, shiitake paddenstoelen of kastanje-champingnons, rauwe cashewnoten, tomaatjes, groene asperges, doperwten, amandelmelk, edelgist vlokken, citroen
Recept voor vegan Pasta Carbonara met pasta van Slendier, gemaakt van Konjac, shiitake paddenstoelen of kastanje-champingnons, rauwe cashewnoten, tomaatjes, groene asperges, doperwten, amandelmelk, edelgist vlokken, citroen
vegan pasta carbonara

Zoals jullie weten vind ik het altijd leuk om nieuwe producten uit te proberen. Zo lang het vegan producten zijn, natuurlijk. Zo ook deze pasta. De pasta van Slendier is – heb je eventjes? – glutenvrij, calorie-arm, vegan en bevat geen koolhydraten en vet. Kortom: deze pasta past in allerlei diëten en is geschikt voor als je graag een beetje licht en gezond eet. We besloten er een lekker lente-achtig gerecht mee te maken. Citroen, doperwtjes, asperges en cashewnoten zijn enkele van de ingrediënten. Het heeft wel iets weg van een pasta carbonara, maar dan plantaardig. Dat klinkt goed, toch?

vegan pasta carbonara

 

Wat is Slendier pasta?

Maar nog even over die pasta: die komt in allerlei uitvoeringen. Rijst, noodles, vermicelli, lasagnebladen… je noemt het en ze hebben het. Allemaal voldoen ze aan de omschrijving zoals ik die in de inleiding gaf, maar dat is nog niet alles. De pasta’s van Slendier zijn namelijk ook zeer geschikt voor de luie kok, of voor mensen die wel graag gezond koken, maar weinig tijd hebben. De pasta’s zijn namelijk voorgekookt en het enige dat je hoeft te doen, is ze een minuutje op te warmen. Handig toch?!

Je vraagt je misschien af waar de pasta’s van gemaakt zijn, als er zo weinig in zit? Dat was eerlijk gezegd wel mijn vraag. Het antwoord vond ik op de achterkant van de verpakking: de pasta’s zijn gemaakt van het gewas ‘Konjac.’ Dit is een groente die in Aziatische landen groeit. En hoewel Konjac van nature super laag is in energie, is het een uitstekende bron van vezels. Na een beetje googelen ontdekte ik dat Konjac een groente is die al eeuwenlang wordt gebruikt in Azië. Zou dit dan zo’n ontdekking zijn in het rijtje van quinoa en zeewier? Producten die al eeuwen tot onze beschikking zijn, maar waar wij nu pas de waarde van inzien? Ik vind het interessant! Goed, voordat we drie kwartier over de pasta kletsen: laten we aan de slag gaan!

vegan pasta carbonara

Wat heb je nodig voor 2 porties?

– 1 pak Slendier fettucine pasta

– 1 bakje shiitake paddenstoelen of kastanje-champingnons

– 100 ml sojasaus of tamari (low salt, light, glutenvrij, welke versie je zelf prettig vindt)

– 3 eetlepels witte wijnazijn of natuurazijn

– 3 eetlepels agave

– 125 gram rauwe cashewnoten (let op: minimaal 4-8 uur geweld in lauw water!)

– 100 gram (diepvries) doperwten, op kamertemperatuur

– 120 ml amandelmelk

– 2-3 eetlepels edelgist vlokken (optioneel, dit zorgt voor een hartige smaak, maar zonder kan ook)

– 1 citroen

– 2 teentjes knoflook

– 1 bakje cherrytomaten

– 1 bakje groene asperges (of een andere groente naar keus/ seizoen)

– bosje peterselie

– peper, zout en olijfolie

vegan pasta carbonara

Wat ga je doen?

Dit recept is gebaseerd op een pasta carbonare. Je kent hem wel, lekker romig, licht van kleur, met een hartige smaak.  Wij hebben uiteraard een vegan variant gemaakt, waarbij we de pasta van Slendier mooi konden gebruiken. De romige saus wordt gemaakt van gewelde rauwe cashewnoten. Dit wellen is heel belangrijk om van tevoren te doen. Mininaal 4 uur, of een nachtje in de koelkast. Neem hier dus rekening mee in je planning! Het resultaat is echt minder goed (minder romig) als je de cashews niet ruim de tijd geeft om te wellen. De cashewnoten maken we aan met doperwten, amandelmelk en eventueel edelgist vlokken. We marineren nootachtige champignons in sojasaus voor een bite en wat gegrilde groenten als garnering. Klinkt goed, right?

– Snijd de champignons in plakjes en doe deze in een ruime kom. Hier komt de sojasaus, azijn en agave bij. Meng alle ingrediënten goed door elkaar en laat de champignons minimaal 30 minuten marineren. Af en toe goed doorroeren zodat alle champignons met saus bedekt worden.

– Pak de blender of keukenmachine erbij en voeg de gewelde cashewnoten (zonder het vocht!) toe, giet de amandelmelk erbij en laat dit op hoge snelheid malen tot een gladde saus. Voeg indien nodig wat meer amandelmelk toe. Hierna kunnen de doperwten erbij en laat het in zijn geheel nogmaals goed blenden. Zoals beschreven kan je er voor kiezen om edelgist vlokken toe te voegen. Deze vlokken geven een hartige ietwat kazige smaak aan de saus. Mocht je dit niet in huis hebben, geen probleem, zonder kan ook!

– De saus is nu klaar, je kan nu de Slendier pasta opwarmen. De pasta heeft eigen vocht in de verpakking, daar kan je de paste mee opwarmen in een pannetje. Een aantal minuten goed opwarmen en dan is deze klaar om afgegoten te worden. (volgens de verpakking hoef je de pasta zelfs maar 1 minuutje te verwarmen, dus je bent sowieso snel klaar)

– Verwarm nu een koekenpan en voeg een klein beetje olijfolie toe. We gaan eerste de gemarineerde champignons opbakken. Zet het vuur op middelhoog en laat de champignons goed bruin bakken. Dit duurt 5-10 minuten en daarna doe je de champignons weer even in een kom.

– Giet een nieuw scheutje olijfolie in de pan en voeg de gesneden of geperste knoflook toe aan de pan. We gaan nu de saus opwarmen, dus zet het gas wat lager, anders gaat de saus aanbakken. Roer de saus goed door, snijd de citroen in tweeën en knijp 1 helft door de saus. Voeg nu peper en zout toe naar smaak en roer nogmaals goed door. De saus is nu ook klaar.

– Voor de garnering hebben we hier gekozen voor cherrytomaatjes en groene asperges. Die hebben we kort geblancheerd (heel kort wellen in kokend water) en kort aangebakken met een klein beetje olijfolie, peper en zout.

– Zodra alle ingrediënten klaar zijn, kan je het op bordjes serveren of de pannetjes op tafel zetten. Wij hebben de pasta op een bord geschept, de saus erover heen geschept en de champignons bovenop. Een klein beetje peterselie bovenop, gegrilde groeten ernaast en een citroenschijfje voor de liefhebber. Best wel  een zomers feestje op je bord, toch?

slendier pastavegan pasta carbonara

Ben jij nieuwsgierig geworden naar de pasta van Slendier? Heb je ze al gespot bij Albert Heijn, EkoPlaza of Natudis? Laat je het weten als je dit recept hebt geprobeerd? Dit kan door een foto te delen op Instagram met #degroenemeisjes erbij. Dankjewel alvast!

– Dit recept is gemaakt in samenwerking met Slendier – Foto’s: Aline Bouma

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

13 gedachten over “Vegan pasta carbonara (gemaakt met konjacpasta)

  1. Yay wat leuk! Ik ben echt fan van pasta die eigenlijk geen pasta is, haha! Vegan pasta carbonara heb ik ook nog nooit op, maar ik heb het recept opgeslagen voor de toekomst! ;)

  2. Wat leuk! Ik heb een vriendin die vegan en glutenvrij eet dus dan is dit ideaal. Wat grappig trouwens want ik heb een gezichtsspons van konjac. Dus ik dacht meteen: huh, kun je dit ook eten?!

  3. Dat is toevallig! Ik zal net een artikel te lezen over de Konjac spons en nu lees ik op jouw blog een artikel over konjac pasta! Zo hoor je er nooit iets over en zo twee keer op dezelfde dag! Ik ben in ieder geval erg benieuwd geworden naar deze pasta! Het recept klinkt heerlijk en ideaal voor luie mensen zoals ik (dat kan zijn)!

  4. Dit heeft niets maar dan ook niets met pasta carbonara te maken. Prima dat je een lekkere veganistische pasta wil maken, maar associeer er dan geen naam mee die er niets mee te maken heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>