21 Dagen Vegan – boekreview

Neem, als je wilt, de volgende naam even in je op: Dr.Neal D. Barnard. 
Misschien ligt het aan mij, maar ik zie meteen een man van middelbare leeftijd voor me, in een witte doktersjas met een leesbril om zijn nek. En dan denk ik: deze meneer gaat mij een gewichtig verhaal vertellen over de voordelen van veganisme. Doorgaans niet mijn type boek. Maar toen ik dit stukje las, verdween het beeld van die stoffige dokter als sneeuw voor de zon:

“Tahoe. Dit Aziatische product is gemaakt van sojabonen, zit vol eiwitten en is ongelooflijk veelzijdig in gebruik.  U kunt tahoe gebruiken als vervanging van roereieren, en kunt het toevoegen aan soepen en roerbakgerechten of er een eierloze eiersalade mee maken. U kunt er de kaas in lasagne in vervangen – als u het lief vraagt vult het volgens mij zelfs uw belastingpapieren in.” 

“21 Dagen vegan”, de titel zegt het al. Dokter Barnard zet uiteen waarom het heel verstandig is om op een vegan en vetvrij dieet te gaan. Het geeft je meer energie, je voelt je beter en… je valt er van af. Althans, dat is wat beroemdheden als Bill Clinton, Adele en Ellen DeGeneres erover zeggen. Onze eigen ervaring is dat vegan gaan eten absoluut geen garantie is om af te vallen. Toen wij net de overstap van vega naar vegan maakten, kwamen we zelfs aan! Dat kwam natuurlijk door al die vegan brownies die we opeens moésten bakken. Immers, we moesten en zouden veggie-experts worden.  Aanvankelijk begonnen wij dan ook met vegan eten uit een principekwestie, niet vanwege onze gezondheid of omdat we ermee wilden afvallen. Pas later zijn we ons hier ook mee bezig gaan houden en onder andere door ’21 Dagen vegan’ te lezen zijn we erachter gekomen dat het belangrijk is om op vetten en suikers te letten.

Dokter Barnard geeft concrete tips over hoe je een goed uitgebalanceerd vegan eetpatroon kan volgen. Hij behandelt alle voedingsstoffen en legt precies uit wat jouw lichaam nodig heeft en hoe je dan aan die vitamines en bouwstoffen kan komen. Dit boek verschaft alle informatie die je nodig hebt om aan de slag te kunnen met je nieuwe eetpatroon!

Achterin het boek vind je menu’s en recepten. Je zou het boek zo mee kunnen nemen naar de supermarkt, je boodschappenlijstje is al klaar. En hoewel wij al tig kookboeken in de kast hebben staan, hebben wij uit dit boek toch weer een aantal superlekkere receptjes weten te halen. Zo zijn de vet-en suikervrije speltpannenkoekjes met warm fruit nu al favoriet. Ook erg lekker in een variant met chaikruiden. Ik kan ook niet wachten om de pita-pizza’s eens te maken. Mmm… wat is vegan eten toch een straf!

21 Dagen vegan leest lekker vlot en is gemakkelijk te begrijpen. Je hoeft zeker geen voedingsexpert te zijn om met dit ‘dieet’ aan de slag te kunnen. Het boek inspireert en motiveert. Zo staat er voor alle 21 dagen (het boek gaat er vanuit dat je een experiment van 21 dagen uit gaat voeren,) een motiverend, aanmoedigend stukje in. Na het lezen van dit boek heb je genoeg bagage en motivatie om het vegan eten met gemak 21 dagen vol te houden. En misschien ga je daarna wel door!

Waar andere boeken (ik denk aan een boek als ‘Skinny Bitch’) heel diep ingaan op het dierenwelzijn en idealistische redenen om vegan te gaan eten, gaat 21 Dagen vegan vooral in op je gezondheid. Maar daar is meneer Barnard natuurlijk ook een dokter voor. De Groene Meisjes vinden dit boek een aanrader voor iedereen die zich aan het oriënteren is op een veganistische levenswijze. Ook voor mensen die al vegan eten, maar graag willen weten wat dit nu precies voor hun gezondheid betekent, is dit een aanrader!

Het boek is hier te koop!

Eet jij vegan? Doe je dit vanuit principiële overwegingen, of omdat het beter voor je gezondheid is?

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Karakter Uitgevers. 

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

30 gedachten over “21 Dagen Vegan – boekreview

  1. Ik eet niet helemaal vegan. Ik eet wel eieren. Maar alleen de eieren van mijn eigen kippen. En kaas vind ik erg moeilijk om mee te stoppen, maar dat gaat steeds beter!
    Weet iemand misschien een goede vervanging voor kaas zodat ik toch mijn tosti kan blijven eten?

    1. Daar zijn wij ook erg benieuwd naar! Er zijn nog (veel) meer kaasvervangers hoor, te koop bij de biowinkel. Verder strooien wij ook graag edelgistvlokken over bijvoorbeeld een pastagerecht. Dat heeft wel iets weg van parmezaanse kaas. Natuurlijk, het is niet de real deal, maar het is echt hartstikke lekker!

  2. Ik eet (nog) niet vegan, wel vega, maar ben wel benieuwd naar dit boek. Vooral het gedeelte over geen vet, want ik lees juist overal dat wij (gezonde) vetten juist nodig hebben en dat we jarenlang bang zijn gemaakt voor vet terwijl dat niet nodig is; we moeten juist ‘bang’ zijn voor geraffineerde suikers…..
    Kortom, ik ben benieuwd.

    1. Goed bezig Denise! Wat betreft de vetten: natuurlijk hebben we het over een ‘vetarm’ dieet. Vetvrij wordt lastig (denk aan noten, avocado’s, kokosolie, allemaal prima vetten) en ik weet ook niet of dat nodig is. Sowieso is de vegan lifestyle al behoorlijk vetarm, aangezien je geen dingen als kaas en vlees eet.
      Lees het boek maar eens! Het zal je vast tot nieuwe inzichten brengen :)

  3. Hoi hoi,

    Ik eet zoveel mogelijk vegan,af en toe eet ik nog wel een vleesvervanger van de vegetarische slager en daar zit jammer genoeg nog ei in.
    Ik doe dit uit principiële overwegingen,ben vanaf kind eigenlijk al vegetarier.
    Ik ben erg benieuwd naar dit boek en zeker nu ik weet dat er ook recepten instaan,ga ik het zeker aanschaffen.

    Groetjes Patricia.

  4. Klinkt als een interessant boek wederom :-)
    Ik zou het wel willen lezen om de gezondheidsredenen inderdaad. Helaas moest ik stoppen met vegan en zelfs vega eten, vanwege m’n gezondheid. Kreeg ondanks dat ik gebalanceerd at niet genoeg naar binnen :-) Dit boek zou best nog eens van pas kunnen komen

  5. Ik eet niet vegan, wel vega. Toch ga ik proberen een aantal dagen in de week vegan in te lassen in het nieuwe jaar! Gelukkig eet ik wel veel biologisch. Ik loop stage op een biologische zorgbakkerij en hiervoor heb ik stage gelopen op een biologische zorgkwekerij. Hier moet ik echt nog is groenten en fruit gaan kopen!

  6. Ik heb dit boek vorige week besteld en ben het nu nog aan het lezen, maar ik vind het een (h)eerlijk boek. Er wordt op een leuke en makkelijke manier uitgelegd wat vlees/vis en zuivel eigenlijk allemaal in je lichaam doet en dat is voor mij alleen meer stimulans om volledig vegan te eten!

  7. Wauw zeg!! Mooie verhalen hier.. Ik heb juist tegenovergesteld ik viel eerst even af toen ik vegan ging eten..en nu kom ik aan, kan ik best verdrietig van worden het was eindelijk goed mijn gewicht. Ik weet nu niet meer goed hoe ik moet eten en had dus 21 dagen vegan besteld om alles wat aan te passen maar ik schrik ervan dat je geen vet meer mag gebruiken, op salades enzo.. Misschien moet mijn lijf wennen.. Soms denk ik ook dat ik te weinig eiwit binnen krijg ( ik sport veel) of ik denk niet tegen brood en granen/ gluten te kunnen.. Maar dan blijft er niks over!! Heeft iemand tips?? Groetjes

    1. Hi Sanne,

      Wat vervelend om te horen! Ik kan me voorstellen dat je ervan schrikt: zo weinig vet. Ik weet ook niet of ik het zou kunnen volhouden. Wat ik wel probeer is om bijvoorbeeld kokosolie te gebruiken, ipv olijfolie. Dat schijnt je lichaam toch makkelijker te kunnen verwerken. Verder heb ik hetzelfde probleem als jij: ik denk dat ik slecht tegen gluten kan. Ik krijg er vaak een opgeblazen gevoel van en blijkbaar verteer ik het lastig. Ik heb gemerkt dat als ik (biologisch) speltbrood eet, ik er veeeeeel minder last van heb. Hetzelfde geldt voor speltcrackers. (of bijvoorbeeld pasta, ik gebruik alleen spelt- of boekweit pasta) Verder heb ik toch echt gemerkt dat bij mij het grote probleem zout en suiker. Ik kook met heel weinig zout en ik merk het meteen als ik een keer iets kant-en-klaars of buiten de deur uit. Dat is automatisch veel zouter en daar krijg ik last van. Opgeblazen gevoel, vocht vasthouden. Verder suiker: sinds een tijdje bakken wij alleen nog maar suikervrij. Wij hebben geen pak suiker meer in huis, maar doen alles met dadels, rozijnen, ahornsiroop en oerzoet. Bevalt ons prima, is net zo lekker (oke, even wennen wel) en veel beter voor de lijn.
      Er zijn zelfs vetvrije, suikervrije recepten. Vegan dus. Google daar maar eens op, echt, er is nog heel veel mogelijk.

      Let op, ik ben absoluut geen expert, dus ik weet niet of je aan bovenstaande iets hebt.. maar voor mij werkt het in ieder geval!

  8. Hi Groene meisjes!

    Bedankt voor je antwoord, en dat op eerste kerstdag!! Lief!
    Ik denk dat ik zeker wat heb aan je antwoord, ik merk wanneer het goed met mij gaat, (minder buikpijn, opgeblazen, en gewicht daalt ) dat ik alles aankan, dus eet ik in een restaurant weer een stukje brood, op bezoek een sandwich, toch iets met suiker etc..maar nee dat kan dus gewoon niet: ik kan er niet tegen..inderdaad is gist en tarwe gewoon niet goed voor mij, thuis eet ik alleen rijstwafels, zelfgebakken speltbrood van desem…daar moet ik mij gewoon aan houden, dan maar weinig of geen eten (eten meenemen!) op bezoek/restaurant etc.. gelukkig eet ik al geen suiker, al zal er soms weleens iets doorheen zitten als ik ergens anders iets eet. Maar ik gebruik al jaren stevia of oerzoet..bevalt prima inderdaad!
    Bedankt nogmaals… ik hoef niet in paniek te raken, maar gewoon weer op gaan letten op die vervelende stofjes: gist, tarwe en suiker! En wellicht heb je gelijk: ook op zout letten!
    Fijen dag,

  9. Ik heb het boek ook, en vond het zeer nuttig. Ik heb geen moeite met het niet eten van vlees en eieren en het drinken van melk. Maar kaas! Ik vind het heerlijk! Ik merkte dat ‘ ik niet meer kon stoppen’ als ik kaas at. Nu blijkt dat er inderdaad een verslavend stofje in zit! Best eng!
    Misschien toch maar helemaal stoppen dan…

    Ik vond het ook best vreemd dat je zo weinig vet mag gebruiken volgens dit boek. Hier ga ik me dan ook niet (helemaal) aan houden. Ik eet elke week 4 of 5 avocado’s, elke dag chiazaad en sesamzaad, en meerdere malen per week een kleine handje ongezouten noten. Ook olijfolie gebruik ik dagelijks.
    Ik ga door dit boek wat minderen met olijfolie, maar de rest blijf ik lekker eten. Ik betwijfel of je uit alleen bonen wel genoeg vetten haalt..

    Je zult ongetwijfeld flink afvallen als je het vet weglaat, maar het gaat er mij om dat ik een gezond lijf heb. En ik ben gewoon verslaafd aan avocado :)

    1. Ik kan me hier helemaal in vinden hoor! Helemaal vetvrij is voor mij ook niet te doen. Af en toe een dagje heel weinig vet wel, en dan merk ik ook wel dat ik me goed voel. ‘schoon’ van binnen, noem ik dat altijd. Maar iedere dag? nee hoor.. daarvoor houd ik ook teveel van de dingen die jij ook opnoemde. Het gaat toch allemaal om balans, toch?

  10. super boek!! ik zou zo graag veganistisch willen eten. net als jullie overgaan van vegetarisch naar een vegan lifestyle. vind het alleen zo ontzettend moeilijk. ik houdt niet van koken en vind het erg moeilijk ook om kaas te laten staan (geprobeerd maar toch weel gekocht) ik woon ook samen en heb geen idee hoe ik als enige veganistisch moet eten en dit moet combineren met mijn vriend die thuis geen vlees en vis eet. ik heb ook gemerkt dat er in zo ontzettend veel producten melkpoeder en dat soort dingen zitten erg lastig allemaal. ook ken ik niemand die veganistisch is dus dat schiet ook niet echt op. heb erg veel respect voor jullie, vind jullie echt top!! ga zo door ;-)

  11. Ik ben vegan ivm dierenwelzijn en dat het beter is voor het milieu is ook mooi meegenomen. En alhoewel het niet de reden voor mij was om vegan te gaan leven, omdat ik me destijds niet bewust was van het verband, is de wereldvoedselverdeling ook een belangrijk punt. Als we vegan leven kunnen er meer mensen gevoed worden.

    Voor degenen die kaas niet kunnen missen, de vegan kaas van Wilmersburger lijkt precies op ‘echte’ kaas, vooral de kaasplakken. De geraspte kaas is ideaal voor op pizza, ovenschotels en lasagne. Je krijgt dan een lekker knapperig korstje.

    Je kunt overigens ook zelf heerlijke (zelfs rauwe) kaas maken van noten! Je vindt recepten als je in het Engels zoekt.

    Ik was vroeger ook gek op kaas, maar dat zakt vanzelf naar de achtergrond als je nieuwe vegan recepten uitprobeert en veel nieuwe heerlijke producten vindt/maakt.

    Over het boek: ik heb het (nog) niet gelezen, maar vetvrij is niet gezond, juist avocado’s, noten, zaden en pitten zijn belangrijk, deze bevatten o.a. gezonde vetten – die het lichaam nodig heeft! – en eiwitten.

    1. Ik heb ondertussen de vegan kaas van Willemsburger gekocht en geproefd. Wat een GEWELDIG alternatief, echt heerlijk en zoveel keus :D Ook heb ik mij opgegeven voor de Vegan Challenge van april. Heb er onwijs veel zin in en hoop hierdoor te leren dat het helemaal niet moeilijk is om vegan te leven.
      Handig die tip om zelf kaas te maken van noten. Ik heb ben ook ondertussen op de hoogte dat edelgist ook een soort kaassmaak heeft en veel gebruikt wordt i.p.v. echte kaas. Moet het nog uitproberen. Ben helemaal enthousiast!! ;)

  12. Hallo groenmeisjes,
    Weten jullie misschien een arts die je kan belijden met een vegan dieet?
    Ik vind tt best moeilijk, ik ben bijna vegan op af en toe een eitje en een visje, t valt mij op dat ik best vaak verkouden word en griep krijg met hoge koorts.

    Kunnen jullie mij een advies geven?

    Groetjes, Judith

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *