Berlijn is (heel erg) fijn

berlijn

Maar goed, dat wisten we natuurlijk al en dat hoef ik velen van jullie ook niet te vertellen. Toch wil ik graag even delen wat me hier de afgelopen vijf dagen bezig heeft gehouden en wat ik zoal heb gegeten wat ik zoal heb gedaan. Een ouderwets dagboekje, dat leek me wel weer eens leuk.

Donderdag vertrok ik met de trein vanuit Rotterdam naar Berlijn Ostbahnhof. Er zijn meerdere wegen die naar Berlijn leiden, maar dit is veruit mijn favoriete manier om er te komen. De treinrit was wel even een uurtje langer dan ik gewend was vanuit Amsterdam, maar dat geeft niks. Ik heb mijn e-reader mee en een goede Spotify playlist, genoeg eten en drinken en dan kom ik er wel weer. Je kunt eigenlijk 7 uur lang niet heel veel anders doen en dat vind ik wel eerlijk gezegd wel eens lekker. Ik heb niet eens gekeken of er wifi in de trein was. Prima zo.

De eerste nacht sliep ik in het Nhow hotel. Dat vond ik eerlijk gezegd nogal een onpersoonlijk hotel met een vrij ongezellige kamer. Misschien had ik gewoon pech, ik weet het niet, maar ik zou het hotel niet per se aanraden. En dan te bedenken dat het nogal een gehyped – en ook al geen goedkoop – hotel is… nee, niet per se eentje voor op je wishlist. Ik ben er dan ook maar kort geweest. Eigenlijk heb ik mijn spullen (en ik reisde met alleen een rugtas… best trots op mezelf dat ik zo weinig mee had!) gedumpt en ben ik de stad in gegaan. Traditiegetrouw at ik de eerste avond Bibimbap met Suus. Dat is 1) mijn lievelingsvriendin in Berlijn 2) ons lievelings eten. Het was een vegan bibimbap, met zeewier en het was weer goddelijk. Daarna aten we vegan ijs en dronken we cocktails en we praatten uren lang. Wat is het toch leuk om vrienden in het buitenland te hebben!

De volgende ochtend hoefde ik eigenlijk pas om 12 uur uit te checken, maar omdat ik het niet zo leuk vond in het hotel (en de wifi niet goed werkte,) verplaatste ik mezelf met mijn spullen naar het Michelberger aan de Warschauerstrasse. Dat is één van mijn favoriete plekken om lekker te zitten werken. Goede wifi, goede koffie, goede muziek, dat idee. Ik typte alsof mijn leven er vanaf hing, want ik had veel inspiratie. Ik haalde een deadline en daar was ik heel content mee.

berlijn

Vervolgens was het tijd om naar Eva, een andere heel lieve vriendin in Berlijn, te gaan. Zij en haar vriend gingen een paar dagen op vakantie en ik mocht op hun huis passen. Zo leuk! Het was de tweede keer in dit huis en ik ben er helemaal verliefd op. Het is er zo mooi en fijn en gezellig. Ik ben hier echt heel erg graag. En wat is het toch duizend keer leuker om in een appartement te zijn dan in een hotel. Echt, ik zit veel te veel in hotels. Kan ik niet altijd iets aan doen, want het zijn soms ook werkreisjes waarbij alles voor me wordt geregeld, maar deze dagen in dit huis lieten me weer inzien hoeveel liever ik in zo’n huis ben dan in een hotelkamer. Maar daarover schrijf ik later misschien nog een stuk.

Eva hoefde gelukkig nog niet meteen weg, dus we hadden nog wat uurtjes om te kletsen, wijn te drinken en de door haar gebakken vegan brownies te eten. Ik kon me geen betere vrijdagmiddag voorstellen! Ook werkte we samen nog een beetje aan tafel. Ik vind dat altijd zo gezellig, met iemand anders aan tafel zitten werken, als de ander ook aan het werk is. Zo af en toe iets tegen elkaar zeggen, maar ook gewoon lekker doortypen. Ik houd ervan!

’s Avonds kwam mijn vriendin aan en ik haalde haar van het vliegveld. Ik vergat dat vliegveld Schönefeld in Zone C ligt en je voor de S-bahn dus een extra kaartje nodig hebt. (aangezien ik een weekkaart voor zone A en B had) Het is voor het eerst in de tien tien/elf jaar dat ik nu in Berlijn kom gebeurd dat ik een boete kreeg. Zestig euro down the drain. Gewoon dom van mezelf hoor, maar wel heel zuur. Ik had wel iets waarmee ik mijn vriendin na haar vertraagde vlucht mee aan het lachen kon maken. ‘Het braafste meisje van de klas heeft een boete!’ Goed, ik laat het daar maar bij ;) We aten een snelle Vietnamese soep voor een paar euro en dronken ons eerste gezamenlijke Berlijnse biertje. Mijn vriendin en ik hebben in het jaar dat we elkaar kennen al aardig wat reisjes gemaakt samen, maar het was er nog niet eerder van gekomen om samen naar Berlijn te gaan. Echt heel erg leuk dat het nu dan eindelijk zover was!

berlijn

Zaterdag stond in het teken van lekker eten, een beetje winkelen (we hadden outfits nodig voor een bruiloft die we einde deze week hebben,) en ’s avonds hingen we op de bank met Netflix en eten dat we hadden besteld via Deliveroo. Ik weet nog goed hoe interessant ik het de eerste keer vond om via Deliveroo te bestellen – en dat was in Berlijn destijds – en het is grappig hoe snel zoiets weer normaal wordt. Echter, in Berlijn is de keuze zo ENORM, dat ik er eerst een half uur over deed om alle restaurants te bekijken en daarna moest ik nog bedenken wat ik dan wilde bestellen. Dat is nou echt wat je noemt First World Problems, ik weet het. Het werd vegan sushi en het was heerlijk. ’s Avonds kwam Suus bij ons langs en keken we het Songfestival. Mogelijk dronken we ook iets te veel wodka met club Mate. (dat is een drankje met een belachelijk hoog cafeïne gehalte) Dat zorgde ervoor dat we ontzettend vrolijk naar de gayclub (SchwuZ, lievelings) gingen, maar ook dat ik vervolgens de hele nacht wakker lag met hartkloppingen en een hoofd dat op 300% AAN stond. Ik moet maar nooit aan de drugs.

Zondag was daardoor een wat brakke dag. Maar wel een met vegan donuts als ontbijt. Oké, pas ergens in de middag, maar dat is de Berlijnse stijl. En daarna, je raadt het al, moest er natuurlijk voetbal worden gekeken. Dus gingen we naar een café waar meerdere Nederlanders bij elkaar kwamen, uiteraard om Feyenoord te kijken. Ik, als nieuwe Rotterdammert, moet daar natuurlijk in mee, dat snap je. Hoe dat afliep, hoef ik je niet te vertellen. Om het kampioenschap te vieren gingen we met vrienden cocktails drinken (ik quote mezelf, eerder die dag: “Ik drink nooit meer!”) in de Monkey Bar. Wat een fantastische plek is dat, met uitzicht over zo ongeveer de halve stad. En die muziek! Wow. Misschien was het een speciale zondagmiddagsessie, want er stond een DJ te draaien. Maar het was zo goed dat je bijna niet wilt praten, omdat je echt naar de muziek wilt luisteren. Dat heb ik niet vaak in bars, maar hier was het echt zo. Na de drankjes wandelende we door de buurt – het is er zó anders dan in Oost Berlijn – en belandden we bij een goedkoop Indiaas restaurantje waar we prima aten. ’s Avonds rolden we helemaal kapot ons bed in. Alweer zo’n leuke dag!

Maandag was de laatste dag voor mijn vriendin, dus we besloten er nog even goed van te genieten. We ontbeten thuis en werkten wat – ik haalde weer een deadline en was daar weer heel content mee – en gingen daarna richting Rosenthaler strasse. Dit is het gebiedje waar mijn vriendin al twee keer eerder in een hotel gezeten had, dus zij kent die buurt vrij goed. Het is grappig, want ik kom niet zoveel in die richting van de stad, maar het is er hartstikke leuk! (vooral de zijstraatjes, zo bleek) We aten een acaibowl bij wijze van tweede ontbijt en dronken een goede koffie, en later in de middag lunchten we bij een Vietnamees streetfood restaurant: District Môt. Erg lekker gegeten! Maar een beetje veel, dus ik heb mijn avondmaaltijd maar laten zitten. Mijn vriendin vloog ’s avonds weer naar huis en ik maakte het huisje netjes en haalde nog wat boodschappen voor Eva.

berlijn

Vanmorgen vroeg nam ik afscheid van het mooie huis en ontmoette ik Suus nog voor een laatste koffie. Dat is ook iets wat we traditiegetrouw doen. Bij aankomst in de stad eerst Bibimbap eten en als ik weg ga, een koffie bij Leuchtstoff, voordat zij naar haar werk gaat. Tradities om in ere te houden, als het aan mij ligt. En nu is Suus naar haar werk vertrokken, en zit ik hier nog even een paar uurtjes te werken. Over anderhalf uur is het dan echt tijd om naar het station te gaan en de trein naar Rotterdam weer te pakken. Heel eerlijk? Ik heb nog helemaal geen zin om naar huis te gaan. En nee, dat is niks nieuws. Dat heb ik iedere keer dat ik hier ben. Maar het geeft niet, want thuis zijn is ook fijn en ik weet dat ik snel weer terug zal zijn – misschien zelfs in juni of juli alweer. En, laat ik vooral koesteren wat ik deze dagen had. Een heel fijne tijd, met heel lieve mensen, heel lekker eten en drinken, heel mooi weer, heel veel rust en gezelligheid. Jemig ja, het waren echt vijf fantastische dagen.

Een paar adressen die je niet mag missen als je in Berlijn bent, en die ik de afgelopen dagen heb bezocht:

Brammibal Donuts. Vegan donuts, meer hoef ik niet te zeggen.
Monkey Bar. Geweldig uitzicht, lekkere zoete aardappelfriet en goede drankjes.
Leuchtstoff. Beste koffie ever. En een fijne plek om te werken. (je mag hier alleen op zondagen niet met je laptop zitten)
Michel Berger hotel. Een vrij duur hotel om te overnachten – wel een heel mooi hotel, overigens – maar ook een heel fijne plek om iets te drinken of om te zitten werken.
Mercosy. Beste vegan bibimbap van de stad.
Filter. Voor liefhebbers van filterkoffie. Toffe plek!
St. Oberholz. Leuke tent, goede koffie. (en een acaibowl die een beetje anders dan normaal was, maar die ik wel heel lekker vond!)

1700 woorden over vijf dagen Berlijn is eigenlijk nog te weinig, maar ik zal jullie niet langer vermoeien met mijn liefde voor deze stad. Nouja, volgende maand weer dan ;) Geniet van je dag!

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

31 gedachten over “Berlijn is (heel erg) fijn

1. Heerlijk om te lezen! Ik ben nog nooit in Berlijn geweest, maar door jouw verhalen erover te lezen voelt ’t bijna of ik erbij was 😃.

2. Oh wat fijn om te lezen dit, heerlijk :) Ik krijg zoveel zin om weer een tripje naar Berlijn te boeken nu! (en nog steeds liefde voor je blonde haar <3)

3. Fijn stuk! Berlijn is echt het walhalla voor vegans, vind je niet :) Bij elk café of eettentje of ijsjeswinkel is er wel een vegan optie, zo fijn.

1. SOWIESO! Maar inmiddels, na al een jaar of elf in Berlijn te komen, waarvan vijf jaar als vegan, lijkt het een beetje normaler te worden en vergeet ik soms dat het voor mensen die net vegan zijn of Berlijn nog niet zo goed kennen, nog heel bijzonder is. Maar het is idd waar, je kunt echt praktisch overal terecht voor vegan food!

4. Ooh iedere keer als ik je verslagen en foto’s van Berlijn zie wil ik er nóg een stukje liever naartoe! Mocht die tijd een keer komen ga ik sowieso al jouw artikelen er nog even bij pakken voor alle tips, ins en outs!

5. Ik ben ook net terug uit Berlijn en mis het zo erg haha. Was er al eens geweest, maar deze keer in mijn eentje. Ik zat in een hostel, wat ik altijd toch ook heel huiselijk vind omdat iedereen zo gewend is aan met elkaar kletsen en spontaan dingen samen doen.

1. oh wat leuk zeg! Wat fijn dat het je zo goed is bevallen. Gelukkig is Berlijn niet zo ver weg dat je niet gemakkelijk weer eens terug kunt gaan :)

6. Merel….jij maakt met je verhalen dat ik van een afstandje verliefd wordt op Berlijn. Wat een mooi, warm verslag heb je gemaakt!

7. Wat een leuk verslag! Berlijn staat al jaren op mijn lijstje om eens naartoe te gaan. In eerste instantie vooral vanwege de bezienswaardigheden, maar nu ook omdat het blijkbaar een vegan walhalla is. Ik ben pas net vegan, maar ik vind het tot nu toe nog een crime om buiten de deur te eten. Voel me zo’n lastige klant die steeds om iets alternatiefs moet vragen, en krijg dan meestal een niet-volwaardige maaltijd. Maar in Berlijn is het dus blijkbaar anders. Fijn om te lezen!

1. Oh dan moet je echt naar Berlijn en even je hart ophalen. Heerlijk ga je het vinden!

8. Ik moet zeggen na jou verhalen over Berlijn was ik onwijs benieuwd en enthousiast alleen mij persoonlijk viel het tegen omdat het oud en nieuw door elkaar is.Als je in Rotterdam woont is dit natuurlijk geen verassing en ben je eraan gewend maar ik heb toch liever echt oud.Dit is natuurlijk persoonlijk.De sfeer in Berlijn vind ik wel tof !

1. Ah ja, als je van een echt oude stad houdt, dan zou ik je eerder naar een Rome of zo sturen ;)

9. Een hoteltip voor je volgende tripje naar Berlijn: Hotel Almodovar in Friedrichshain. Vegetarisch/veganistisch hotel. Met een heel uitgebreid vegan ontbijt, ontzettend vriendelijke mensen, en een yogamatje op iedere kamer ;-)

1. Oh ja van gehoord inderdaad! Leuk. Al moet ik zeggen dat ik wel heb besloten om alleen nog maar in appartementjes te willen zitten :)

10. Heerlijk! Ik krijg weer helemaal Berlijn kriebels.. (en ik ben nog in China haha). Van de zomer of in het najaar weer..

11. Ik moet dus echt een keertje naar Berlijn! Je schrijft er zo heerlijk over, alsof het hemel op aarde is.. xx

12. Ik vind Berlijn echt prachtig! Ik ben er één keer geweest, maar ik zou zeker nog eens terug willen.

13. Dit artikel laat zo’n beetje alles zien waarom ik zo van Berlijn hou. Wat een topstad is het toch ook! En hoera voor zondagbrunches met donuts <3.

14. Ik ben zelf een paar jaar geleden in Berlijn geweest en ik moet zeggen dat ik het toen niet zo geweldig vond. Als ik jouw artikelen lees, denk ik dat ik het toch een tweede kans moet geven ;). Maar wat ik me nu echt afvraag, wat gebruik jij om je haar zo blond te krijgen? Ik heb twee geleden cosmetica die niet vegan/dierproefvrij is afgezworen, maar de enige uitzondering die ik daar nu nog op maak is bij de kapper. Shampoo vinden is geen probleem natuurlijk maar verf/blonderen? Heb je tips? Alvast bedankt :)

15. Net een treinreisje Berlijn geboekt voor augustus. Ik dacht “eens kijken of Merel er onlangs nog geweest is…”. En ja hoor! Bedankt voor weer een mooie blog. Ik heb er alweer veel zin in! (Woonde ooit, in wat een ver verleden lijkt, in Berlijn). Maar ik mis de naam van de kleine Indiër nog, of niet? :O (het restaurant, bedoel ik dan).

Ik ga nu voor het eerst naar Berlijn sinds ik vegetariër ben, dus kom maar door!

1. Klopt inderdaad… ik weet de naam ook niet meer :( sorry! Het was om de hoek van Savignyplatz… Heel veel plezier alvast!

16. Vanavond bij district mot gegeten, zoooo lekker!!! Bedankt voor al je goede tips! Morgen ga ik de donuts scoren!!

17. […] Twee weken geleden paste ik op het fijne huis van mijn Berlijnse vriendinnetje Eva,  en gelukkig hadden we nog even wat tijd om, voordat zij op vakantie ging, op de bank te hangen met door haar gebakken brownies en heerlijke goedkope wijn van Aldi. Met Eva heb ik altijd fijne gesprekken. Dat heb je met sommige mensen. Die zie je niet zo vaak – misschien twee keer per jaar – maar dan is er ook veel te bespreken. En wat je te bespreken hebt, gáát ook ergens over. Het is fijn om zulke vrienden te hebben. […]