Goede nachtrust – the natural way

Bijna iedereen heeft er wel eens last van: onvoldoende nachtrust. Ik heb periodes dat mijn hoofd mijn kussen maar hoeft te raken en ik slaap. Maar ik heb ook periodes, soms wel weken lang, dat ik moeilijk in slaap en tot rust kom. Over het algemeen hoef ik nooit zo heel lang te slapen (ik word automatisch voeg wakker en voel me prima,) maar als ik ’s avonds moeilijk in slaap kom, word ik de volgende ochtend heel moe wakker. Zelf ben ik niet zo’n voorstander van het gebruiken van medicijnen zoals slaappillen, dus ik ben eens gaan nadenken over natuurlijke manieren om een betere nachtrust te bevorderen. Mijn 10 tips lees je na de klik. 

1. Zet je computer en televisie een uur voordat je gaat slapen uit. Deze beeldschermen geven je ongemerkt ontzettend veel prikkels en je hersenen worden daar veel te actief van. Ga het uur voordat je gaat slapen liever wat lezen, of schrijven, of misschien heb je een creatieve hobby waar je rustig van wordt. Je zult merken dat je veel rustiger je bed in gaat en dat je sneller en makkelijker kan ontspannen.

2. Probeer de stress en de drukte van de dag van je af te zetten. Ik werk in het onderwijs en ik weet als geen ander hoe lastig het kan zijn om je werk even van je af te zetten ’s avonds. Toch probeer ik dat bewust te doen door me ’s avonds met heel andere dingen bezig te houden. Misschien is dat ook een idee voor jou. Heb je een stressvolle kantoorbaan? Volg in de avonduren eens een creatieve cursus. Ben je voor je werk de hele dag in de weer en vlieg je van hot naar her? Ga dan ’s avonds eens lekker met je benen omhoog en een maskertje op je gezicht op de bank zitten.

3. Schrijf gratitudelijstjes. Ik vertelde erover in dit artikel en ik geloof er heilig in. Iedere dag (of misschien om de dag) een lijstje maken van de dingen waarvoor je dankbaar bent. Ook als je een rotdag achter de rug hebt, is het de moeite waard om te zoeken naar de kleinste dingetjes die je dag toch een beetje oké maakten. Bijvoorbeeld: een berichtje van een vriend die je een tijd niet hebt gesproken, een collega die een grote beker thee voor je meenam en de zelfgebakken koekjes die je vandaag allemaal in één keer hebt opgegeten. Heel belangrijk: dit lijstje is alleen positief. No negative vibes please!

4. Bewegen. Overdag bewegen en veel buitenlucht maken moe. Als je ’s ochtends vroeg een rondje door het park gerend hebt, zal je daar ’s avonds nog profijt van hebben. Denk ook eens aan yoga! Een uurtje yoga in de avond werkt heerlijk ontspannend: op het moment dat je het doet, maar zeker ook als je ’s avonds in bed ligt. Je zult slapen als een puppy!

5. Drink ’s avonds geen koffie. Afgezaagd misschien, maar toch. De enkele keer dat ik het toch doe zal ik het weten ook. Ik stuiter dan mijn bed echt uit. Mijn hartslag is hoog, er sjezen allerlei gedachten door mijn hoofd…vreselijk. Overigens, ditzelfde geldt voor raw cacao. Neem of drink het niet ’s avonds. Nouja, je kan het wel doen, maar dan moet je doel zijn om de hele nacht wakker te blijven. Wow, wat krijg je daar een boost van zeg! Drink liever een kruidenthee, zoals kamille of lavendel. Deze theetjes staan algemeen bekend om hun rustgevende werking. En als ik zeg: drink thee, dan bedoel ik niet een klein kopje. Ik bedoel; drink twee grote bekers, of meer.

6. Eet geen suiker voor het slapengaan. Het geeft je een suikerkick, waardoor je veel te alert bent om te kunnen ontspannen. Als je, net als ik, toch erg van de koekjes en snoepjes bent, bak dan zelf eens suikervrije koekjes of cakejes. Ook ons welbekende bananenbrood is een aanrader. Niet alleen voor ’s avonds, natuurlijk.

7. Brand geurkaarsjes. Wij zijn erg blij met de Soy Scents die we gekregen hebben en waarover we van de week geschreven hebben. ’s Avonds brand ik graag een rustgevende geur; iets met lavendel of vanille. Je huis gaat er heerlijk van ruiken, maar het werkt ook erg ontspannend. Ik brand zelf liever geen wierook, zeker niet op avond. Ik vind die geuren zó aanwezig! Daarbij komt, ik krijg er vaak een beetje een zeurderige hoofdpijn en branderige ogen van. Niet zo handig voor het slapengaan.

8. Zorg voor een rustige slaapkamer. Zorg dat er niet teveel rommel ligt. Schilder je muren niet felrood of knalgroen. Als je een lastige slaper bent, zal dat zeker niet bevorderend werken. Houd het dan liever bij wit-en grijstinten. Pak ook niet te extreem uit met accessoires en lijstjes aan de muur. Je slaapkamer is om tot rust te komen. Het is van de ruimtes in mijn huis de meest rustige (dat was het niet, maar ik ben mijn slaapkamer een beetje aan het re-stylen) en dat bevalt me prima. Zorg dat je niet teveel prikkels ontvangt als je in bed ligt. Ik hoor wel eens van mensen die een compleet witte kamer hebben (muren, kasten, beddengoed) en dat zij nog nooit zo goed geslapen hebben als sinds ze de kamer zo ingericht hadden.

9. Probeer vaste bedtijden te hanteren. Het schijnt erg gezond te zijn om iedere dag ongeveer op dezelfde tijden te slapen. Natuurlijk is dat niet voor iedereen haalbaar (ik denk aan mensen die avond- of nachtdiensten draaien,) maar je zou het wel kunnen proberen zoveel mogelijk toe te passen. Ik heb een keer gelezen dat de beste tijden om te slapen tussen 23.00 uur en 07.00 uur liggen. Zelf haal ik dit niet altijd, omdat ik er vroeger dan 07.00 uur uit moet, daarom ga ik op die dagen ook wat vroeger naar bed. Ik probeer 7 of 8 uur te slapen. Dan voel ik me toch het beste de volgende dag!

10. Zet het geluid van je telefoon uit, of in ieder geval heel zachtjes. Niks zo vervelend als ’s nachts wakker schrikken van een keiharde whatsapp-melding die door je kamer galmt. Lang leve de tien verschillende Whatsapp-vriendengroepen waarvoor je misschien bent aangemeld. Meestal ook nergens voor nodig trouwens, die nachtelike berichten. Morgenochtend zijn ze de eersten.

Ik hoop dat jullie iets aan mijn tips hebben. Binnenkort zal ik ook een artikel schrijven over: “how to jumpstart your day.” Het zal gaan over ontbijtjes die je een kick geven, groene ochtendrituelen en beautytips. Ik hoop dat jullie dat ook interessant zullen vinden!

Wat is jouw ultieme manier om een goede nachtrust te hebben? En welke van mijn tips ga je zeker uitproberen?

Bronnen foto’s: 1, 2.

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

33 gedachten over “Goede nachtrust – the natural way

  1. Fijne tips! Ik zorg inderdaad altijd dat mijn mobiel stil is als ik ga slapen (ik zet ‘m altijd op vliegtuigstand haha, lekker rustig) en geurkaarsjes brand ik ook wel eens. Het lukt me alleen zelden om een uur voor het slapen m’n computer al uit te zetten, maar ik merk inderdaad wel dat ik rustiger slaap als ik niet de hele avond voor een beeldscherm heb gezeten.

  2. Goede tips! Ik ga zelf meestal tussen 23.00 en 23.30 slapen en zorg ervoor dat ik rond 22.00 van de computer/tv wegloop, dan ga ik eerst mijn gezicht wassen en tanden poetsen, beetje opruimen en dingen klaarzetten voor de volgende dag (kleren, ontbijt) en dan nog wat lezen en schrijven in bed. Ik slaap idd veel rustiger zo dan wanneer ik heel lang achter de computer zit. Belangrijk is ook dat het niet te warm is! Met dat hele koude weer zette ik ’s avonds de verwarming aan maar ik zette hem uiterlijk om 22.00 uit, anders werd het te warm en dat slaapt ook onrustig. Nu zet hem ik nog lager of zelfs al eerder uit.

  3. Dankjewel voor de tips! Na het avondeten maak ik graag een wandeling. Dat helpt mij echt om lekker te ontspannen. En dan daarna een warme douche met lavendel douchegel, pyjamaatje aan en dan iedere avond om 22:30 mijn nestje inkruipen! (Alleen het vele dromen / nachtmerries verstoren mijn nachtrust regelmatig).

  4. Ik probeer te gaan slapen wanneer ik moe word, want ik kan wel een standaard tijd aanhouden, maar als ik niet moe ben en toch naar bed ga lig ik zo uren wakker en dan ben ik achteraf minder uitgerust dan wanneer ik gewoon ga slapen wanneer mijn lichaam het aangeeft (of dat nu 9u ’s avonds of 1 uur ’s nachts is) en dan vrij snel in slaap val. Koffie en ‘rustgevende’thee e.d. hebben weer helemaal geen effect bij mij en het maakt geen verschil voor mijn gevoel of ik het wel/niet voor het slapen drink. :P

  5. Goede tips :) Ik probeer ’s avonds altijd ontspannen te gaan slapen. Vaak door een douche of bad :) Of ik ga even breien op de breiring. Thee drink ik ook, maar niet te veel, want ik moet dan heel veel plassen ;)

    Voor mij is de ademhaling van mijn vriend heel rustgevend op de één of andere manier. Al zitten we samen op de bank te kijken, val ik in slaap. Al is het overdag (of hij is gewoon slaapverwekkend :P). Dus in de weekenden slaap ik echt als een roos. Scheelt ook dat je in het weekend niet zo vaak je wekker hoeft te zetten. Ik maak me doordeweeks echt druk: Oooh, mijn wekker gaat al over 7 uur, hij gaat al over 6 uur.. En zo tel ik steeds de uren :P

  6. Goede tips! Ik heb een special slaap-profiel op m’n telefoon, zodat ik het wel hoor als iemand belt (als het niet belangrijk was zouden ze niet bellen toch?) maar verder niet. Smsjes lezen is ook veel leuker sochtends als je weer wakker bent :)

  7. Volgens mij is dit een stille hint. *kijkt naar de klok* Ik zit het weer veel te laat te maken, echt een slechte gewoonte van me. Er is gewoon zoveel leuks te vinden online!

    1. Haha ja, gisteravond tot veel te laat achter de computer gezeten. Maarja, 2 dagen offline geweest, dus een hoop bij te lezen/schrijven. First Blog Problems ;)

  8. Ik neem altijd een douche of een bad en gebruik ontspannings olie voor mijn gespannen spieren om die te masseren op de slapen en in de nek en de rest van mijn lijf smeer ik in met calendulan/lavendel of Annick massage olie van weleda. Ik drink thee en een glas water met citroen dit zuiverd je lichaam gedurende de nacht en het ontgift op een natuurlijke manier. Daarnaast leg ik een stuk groene zeep bij mijn voeten als ik rusteloze benen heb. Het werkt om rustig te worden en zo nodig smeer ik mijn voeten in met mint crème an de tuinen. Een goede voetmassage geeft ook veel rust omdat hier je meridianen zitten voor heel je lichaam. Ik eet een cracker met biologische jam hier zit een stofje in dat ervoor zorgt dat je melatonine gaat aanmaken. En heb de dopper naast m’n bed staan met water mocht ik onverhoop snachts wakker worden.

  9. Bedankt voor de nuttige en praktische tips.
    Nog een gekke vraag uit Canada, alsjeblieft: Wat betekent :P ? Ik ben :) en ;) eerder tegengekomen hier, en ik denk dat :D een schaterlach betekent (D = open lachende mond?), maar ik heb geen idee was :P voorstelt. Is dat iets typisch Hollands?

      1. Aha! Te gek! Je ziet dat ik wat ik van jullie leer, enthousiast in gebruik neem! Ik zal dan ook het :P aan deze kant van de wereld gaan introduceren. Ik voorzie in het begin wel veel opgetrokken wenkbrauwen….

        Ik stel het overigens bijzonder op prijs dat jullie mijn vreemde vragen zo geduldig beantwoorden, en op een Zaterdag nog wel! En ik beloof dat ik nooit mijn tong tegen jullie zal uitsteken!

          1. Ja, ik zit hier al bijna 38 jaar! Geen wonder dus dat er uitdrukkingen in de Nederlandse taal zijn geslopen die ik niet ken.
            En niet dat ik heimwee heb, want Canada is een fantastisch, fascinerend land, maar ik ben toch erg blij jullie blog gevonden te hebben, en vind het te gek om jullie avonturen te volgen, en jullie recepten te proberen. Ik ben nou overal naar een betaalbare spiralizer aan het zoeken!

  10. No joke, I almost refused to go to sell it for
    $4. Sydney 20 It All Begins with the Music anything about the music business are the most talented people;
    the most talented people are rust proof west island in a
    bottom blowing converters. This means a larger customer base for you and you can seal it with the carbon
    black out then the vulcanized rubber iis not
    nearly as much sugar or as many calories as you think.

    In a system without circulation, we recommend wrapping the
    connection with tape and protect it?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *