Pasta met geroosterde paprikasaus

pasta met geroosterde paprika

Pasta = ultiem comfortfood. Net als dat wij met gemak één keer in de week een keer soep zouden kunnen eten, verveelt pasta ons ook eigenlijk nooit. Er zijn dan ook zóveel manieren om pasta te bereiden – je bent niet zomaar klaar met experimenteren. Dit keer gingen we niet voor een traditionele tomatensaus, maar kozen we voor een pasta met een geroosterde paprikasaus. Goed nieuws voor de mensen die niet van tomaten houden of een allergie hebben: bij dit recept komt geen tomaat kijken!

Wij denken dat dit eerder een lunchrecept dan een ‘avond maaltijd recept’ is. Het is namelijk geen heel zware saus, omdat er verder geen vulling (groenten of vleesvervanger) in zit. Dat kan je natuurlijk wel doen, door bijvoorbeeld tofugehakt, paddestoelen of kikkererwten toe te voegen. Hartstikke lekker! Wij kozen ervoor om het licht te houden, serveerden er een speltbroodje bij en aten dit gerecht als lunch.

pasta met geroosterde paprika

Het recept voor pasta met geroosterde paprikasaus kwamen we tegen op het prachtige blog Minimalist Baker. We pasten het een klein beetje aan. We raden je zeker aan om dit blog eens te bekijken om kookinspiratie op te doen!

Wat heb je nodig voor 2 personen? 

spaghetti voor 2 personen
een beetje kokosolie om in te bakken (gebruik geurloze kokosolie)
2 rode paprika’s
2 sjalotjes
4 tenen knoflook
zout en peper naar smaak
1 1/2 (375 ml) cup ongezoete amandeldrink (bijvoorbeeld deze van Provamel)
2 eetlepels edelgistvlokken
1 1/2 eetlepel maizena
chilivlokken en gerookt paprikapoeder naar smaak
verse basilicum

Wat ga je doen?

1. Rooster de paprika’s. Dit doen wij door de paprika’s met een tang boven een brandende pit op het gasfornuis te houden. Dit duurt best wel eventjes, maar wij vinden het wel leuk om te doen. Andere methodes om paprika’s te roosteren: barbecuen of met aluminiumfolie in de oven) De schil van de paprika’s moet zwart en soepel worden, zodat je deze gemakkelijk kunt verwijderen.
2. Laat de paprika’s eerst afkoelen, voordat je de schillen verwijdert. Je brandt anders echt je vingers!
3. Fruit de fijngesneden sjalotjes en knoflooktenen in een beetje kokosolie. Kook ondertussen de spaghetti volgens de instructies op de verpakking.
4. Doe de ontvelde paprika’s, amandeldrink, edelgistvlokken, maizena, basilicum, peper, paprikapoeder en chilivlokken in je blender. Voeg de gefruite sjalotjes en knoflooktenen toe. Laat draaien tot het een mooie gladde substantie is geworden. (tip: spoel je blender hierna meteen om, om te voorkomen dat je blender naar knoflook gaat ruiken)
5. Giet de saus nu terug in de pan waarin je de sjalotjes en knoflook hebt gefruit, en warm op. Breng verder op smaak met de kruiden. Wij houden van pittig, dus we zijn niet te zuinig met de chilivlokken. Als de saus te dun is, kan je wat extra maïzena toevoegen.
6. Giet de spaghetti af wanneer deze gaar is en vermeng met de saus. Serveer met verse basilicum, extra edelgistvlokken en eventueel: speltbrood.

Tip: als je het gerecht graag vegan wilt houden  – zoals wij dat doen – let er dan goed op dat er geen ei in de pasta zit! Over het algemeen geldt de regel: hoe goedkoper de pasta, hoe minder groot de kans op ei. Duurdere, verse pasta’s bevatten vaak wél ei.

pasta met geroosterde paprika

Hoe eet jij jouw vega(n) pasta het liefst? En wie van jullie gaat deze pasta met geroosterde paprikasaus uitproberen? We horen het graag van je! Als je de pasta hebt geprobeerd en je wilt een foto met ons delen, dan kan dat via Instagram (@merelgroenemeisjes, @jamiegroenemeisjes,#degroenemeisjes) of Twitter (@degroenemeisjes) Alvast bedankt! 

Deel deze post op:

Geschreven door: Jamie

28 gedachten over “Pasta met geroosterde paprikasaus

    1. Leuk om te horen! Het is ook absoluut niet onze bedoeling om alleen vegans te inspireren :) (die kennen vaak zelf alle lekkere recepten al ;))

  1. Super lekker is dat ja. Ik maak dit ook wel eens en doe er dan ook nog een flinke scheut witte wijn in, wat oregano er door en kappertjes er op, smullen.

  2. Als je de paprikas na het roosteren in een plastic zak laat afkoelen, is het vel nog veel makkelijker te verwijderen. Ik heb anders vaak van die plekjes waar het vel niet los wil laten.

  3. Ik ben gek op pasta! Zou het bij wijze van elke dag kunnen eten. Ik probeer wel meer variaties toe te passen. Heb bijvoorbeeld pastas gezien met avocado room, brocolliroom enzo maar tomaat blijft favoriet. Dit ziet er ook lekker uit..ga het zeker proberen.

  4. Lekker receptje! Wel n tip wat betreft de kokosolie: als je niet van de smaak van kokos houdt, of je vindt het niet bij je recept passen kun je beter een andere, goede kwaliteit olie met neutralere smaak kiezen! Het ontgeuren van kokosolie is een proces waarin helaas veel van de hoogwaardige voedingsstoffen verloren gaat :( Daarbij wordt er bij de ontgeurde variant vaak gebruik gemaakt van mindere kwaliteit ‘tweederangs’ kokosnoten. Hierdoor is de ontgeurde olie qua fantastische positieve eigenschappen niet vergelijkbaar met de ‘echte’ kokosolie. Zonde!

    1. Oe! dat klinkt wel heel goed zeg! Van walnoten ofzo? Of misschien cashews? daar kan je wel romige sausjes mee maken…

  5. Hi,

    Klinkt heeeerlijk! Ik ga het deze week maken met courgette-pasta voor de extra groenten-boost. Question: waar haal/bestel je de gist-vlokken? En voor de non-vegan variant zou dat te vervangen zijn met parmezaan?

    Liefs

  6. Dit ziet er echt super lekker uit! Heb hem van de week geprobeerd te maken, maar volgens mij heb ik iets verkeerd gedaan. Mijn saus was namelijk nog al waterig.
    Ik heb dan ook een beetje domme vraag, maar ik kook pas sinds kort van jullie site. ( die ik trouwens geweldig vind

    is het anderhalf keer een cup amandelmelk (dat had ik gedaan) of 1 x een halve?

    1. Jammer dat de saus zo waterig bleef. Het is anderhalve cup, dus 375 ml. Je zou de volgende keer wat meer maïzena toe kunnen voegen. Of wat minder melk. Hopelijk lukt het volgende keer!

  7. hoi lieve groene meisjes!! ik heb een tijd geleden dit recept gemaakt met een vriendin, echt heerlijk! wel met een paar kleine aanpassingen. we hebben, voordat we de saus in de pan deden, eerst wat groenten gewokt zodat het een gevulde saus werd . daarnaast hebben we hebben niet de maïzena in de blender gedaan. die hebben we later in de pan toegevoegd, en eerst wel aangelengd met water. we hebben ook een groentebouillonblokje toegevoegd aan de saus, dat gaf een heerlijke smaak! we moesten dit recept voor 5 personen maken, en als we ons aan het recept hadden gehouden, hadden we 10 knoflooktenen moeten gebruiken haha, beetje veel. dus we hebben er 3 gebruikt. ook hebben we iets minder sojamelk gebruikt dan in het recept stond. mijn omni familie vond het heeerlijk!!

  8. oh en we hebben ook de paprika met een beetje olijfolie en zeezout gebakken in de oven, en vervolgens het schilletje er om gelaten. zo krijg je een heerlijke rook-achtige smaak. ook met de olijfolie en zeezout gaf het een heerlijk rijke smaak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>