Selfcare DeLuxe

selfcare

Foto: Bette de Wit 

Als ik zo een beetje om me heen kijk en luister dan concludeer ik al gauw: iedereen is druk, iedereen vraagt veel van zichzelf en iedereen zou wat beter voor zichzelf willen (en moeten) zorgen. Maar omdát we allemaal druk zijn en zoveel van onszelf vragen, is dat laatste soms knap lastig. En dus moeten we heel bewust aan de slag met die selfcare, want hey, niemand anders gaat het doen. Als ik voor mezelf mag spreken dan is vooral het najaar de tijd waarin ik wat extra aan mezelf moet denken. Mijn weerstand keldert, mijn agenda stroomt sneller vol en ik merk aan mezelf dat ik minder energie heb dan op die eindeloze zomerdagen. Het is dus niet toevallig dat je, als je mijn Insta stories volgt, mijn zelfverzonnen #SelfcareDeLuxe weer vaker voorbij ziet komen. Kunnen we dit trending maken?

Selfcare. Leuk. Wat ga ik dan precies doen?

Nou, bijvoorbeeld…

Kook op een regenachtige avond een grote pan soep, met heel veel groenten, en vries wat bakjes in zodat je de komende dagen niet hoeft te koken. Bak steeds een broodje af voor erbij, en klaar ben je. Gezond en makkelijk.

Ga naar je favoriete koffietent met een boek of een tijdschrift en spreek met jezelf af: twee drankjes lang blijf ik hier zitten lezen. Het beste zou het zijn als je je telefoon weglegt of op Niet Storen zet, maar voel je tot niks verplicht. Hou je niet van lezen? Misschien wil je gaan tekenen of kleuren, of neem je een puzzelboekje mee. Of wat denk je van een stuk sc
hrijven?

Zoek een wandeling via de NS of ANWB of een (andere) wandelgids uit en plan daar een moment voor. Een zondagmiddag is daar perfect voor. Liefst als het ook nog een beetje guur is buiten. Rugzak met Dopper thermos gevuld met thee mee, warme sokken aan en gaan. Toen ik laatst een weekend in Friesland was (klik om het verhaal over dit weekend terug te lezen) is voor mij maar weer eens gebleken dat níks meer zoveel energie geeft als heel veel frisse buitenlucht aan mijn hoofd. Bewust ‘buitentijd’ plannen is dus helemaal geen slecht idee.

Als je een bad hebt: ga in bad liggen weken (met Lush bathbombs uit de nieuwe kerstcollectie) tot je écht geen zin meer hebt. Maskertje op je gezicht, dat idee. Oh en vergeet niet een kan met water naast je bad te zetten, want van badderen droog je enorm uit en dus moet je goed drinken, anders zit je straks met hoofdpijn en dat is nou net níet de bedoeling van zo’n selfcare-avond.

Boek eens een massage. Eens in de zoveel tijd boek ik een rug/schouder/nek-massage van 30 minuten. Dat hoeft helemaal geen fortuin te kosten (je kunt ook aanbiedingen op veilingsites en dergelijke in de gaten houden) en het doet echt wonderen. Na zo’n halfuur voel ik me als herboren. Voor de mensen uit de regio Rotterdam: QoQo is the best. Wil nooit meer iets anders.

Koop eens bloemen of een leuke plant voor jezelf. Of luxe chocolade of een goede fles wijn. Waarom wachten tot iemand anders het voor je doet?  You gotta treat yoself!

Plan een middag of avond vrij om in je badjas met een zak chips op de bank te gaan zitten kijken naar de serie of de film die je al zo vaak hebt gezien dat je eigenlijk niet echt hoeft op te letten maar toch vermaakt wordt.

Kun je eens op een pak-em-beet dinsdagochtend vrij nemen? Ga dan lekker in de bioscoop zitten en geniet van het feit dat je waarschijnlijk met een clubje senioren (hartstikke gezellig!) de enige in de zaal bent. Het goede seizoen breekt weer aan: mooie films te over!

Bak een taart. Geen zin om hem helemaal zelf op te eten? Nou, dan geef je toch gewoon de helft weg aan de buren? Jij je zenmomentje, zij (ook) iets lekkers in huis.

Zet al je plantjes eens op je eetkamertafel en kijk naar welke zorg ze nodig hebben. Pluk er dorre blaadjes uit, geef ze water, pot ze eventueel om, maak stekjes, stof de bladeren af, spray met een plantenspray erop los, enzovoorts. Kijk YouTube tutorials over hoe je nou het beste je Monstera of je Pilea kunt stekken en probeer het gewoon eens. Ik doe dit regelmatig bij gebrek aan een tuin en ik moet zeggen dat ik écht voel dat het bezig zijn met planten mij heel rustig maakt. En ik heb inmiddels toch wel aardig wat planten, dus ik vermaak me daar wel een uurtje mee.

Heb je al geprobeerd of yoga iets voor je is? Dat kan ook gewoon thuis met YouTube video’s, je hoeft niet meteen naar zo’n fancy studio. (yogalessen zijn duur!) Ik moet eerlijk zeggen dat ik de yin yoga die ik vorige winter een tijdje deed echt mis. Ik wil dat weer oppakken, want bijna niks kon me zo goed laten ontspannen als dat.

Maak een playlist met heel kalme muziek of download een podcast die je graag luistert, zet een koptelefoon op en wandel eens rustig naar de supermarkt in plaats van dat je snel-snel op de fiets springt om je boodschappen te doen. Het nuttige met het aangename combineren :) Een tip: de Grote Vriendelijke Podcast over jeugdliteratuur. Echt heel erg leuk. Oh en de Groene Meisjes Herfst ’18 playlist op Spotify. In deze lijst sla ik allemaal lekker kalme muziek op. En als ik dan nog even reclame mag maken voor mijn eigen (groene) podcast: klik!

Ga naar de kapper, naar een schoonheidsspecialist of pedicure en ervaar waarom zulke oppervlakkige dingen je vaak toch echt een heel goed gevoel geven. Mensen doen die dingen niet voor niets – toch? Ik weet van mezelf dat ik dit soort dingen (mezelf goed verzorgen) te snel loslaat wanneer ik het druk heb. Het resultaat? Ik voel me onverzorgd en als ik niet uitkijk, ga ik slechter in mijn vel zitten. Nogmaals, het mag enorm oppervlakkig zijn, maar als ik bij de kapper vandaan kom denk ik toch een paar dagen: nou ja, ik heb in elk geval iets op orde in mijn leven want mijn haar zit goed.

Heb je een erg volle agenda? Probeer tóch eens in de zoveel tijd vrij te maken om iets te doen wat je interesse heeft en/of waarover je iets wil leren. Woon een feministische lezing bij, volg een workshop over planten stekken of een masterclass haiku’s schrijven – alles wat je maar het gevoel geeft dat je jezelf ontwikkelt is goed. Iets leren is namelijk te gek en kan je heel veel nieuwe energie geven. Let op: verwacht niet meteen van jezelf dat je een tiendelige cursus oppakt. Gewoon een keertje een workshop is al een mooi streven.

Oh en deze! Dit is wel écht een gevalletje SelfcareDeLuxe, maar wat is dit fijn: boodschappen laten bezorgen. En nee, dat hoeft eigenlijk niet eens zoveel duurder uit te pakken dan wanneer je zelf naar de supermarkt gaat, want je kan veel beter in bulk kopen en je hebt zoveel in huis dat je verder niet naar de supermarkt hoeft en dus geen onzin dingen koopt.

Leuk bedacht. Maar wanneer ga ik dat dan doen?

3_1

Foto: Sam van Rij 

Waar het volgens mij op neerkomt is tijd voor jezelf uitkopen, wat alleentijd hebben, iets doen waar je je fijner door gaat voelen, jezelf goed verzorgen, zorgen dat je voldoende buitenkomt en dingen doen die je blij maken of waardoor je jezelf kunt ontwikkelen. Maar, bovenal: tijd voor jezelf uitkopen. En dat zul je heel bewust en soms ook letterlijk moeten doen. Laten we eerlijk zijn, we kunnen wel blijven roepen dat we ‘binnenkort echt eventjes wat tijd voor onszelf nodig hebben’, maar we weten allemaal dat als we dat niet keihard in onze agenda’s zetten, het niet gebeurt. Ik sprak afgelopen week de inspirerende Iris, van De Ontmoetingsplek, en zij vertelde me dat ze standaard iedere maandagochtend een ‘afspraak met zichzelf’ in haar agenda heeft staan. Soms is dat een uurtje, soms de hele ochtend, maar waar het op neer komt is dat er op maandagochtend een moment voor Iris is. Dus dan gaat ze met zichzelf koffie drinken. Of met zichzelf naar de film. Of wandelen en een podcast luisteren, met zichzelf. Wat een goed idee om dit ook zo te benoemen! Een afspraak met jezelf.

Noem me een neuroot, maar ik schrijf alles wat ik aan selfcare wil doen in mijn agenda. Ik onderhoud een digitale agenda, waarbij elke soort activiteit (werk/vrienden/dieren/enz) een andere kleur heeft en selfcare heeft er ook eentje. Zo stond er afgelopen zaterdag in mijn agenda: 10.30-11.00 massage, 11.15-13.00 lezen bij Coppi. En dat heb ik gedaan, want ik houd me braaf aan mijn planning. Ook dingen als in bad gaan, in badjas een zak chips eten of die pan soep koken kunnen in de agenda. Het is voor mij de enige manier om het echt te doen. Soms moet je een beetje streng voor jezelf zijn.

Zou het niet een mooi streven zijn om iedere week minstens één moment van minimaal één uur te hebben dat je mag besteden aan selfcare? En ja, ik weet het, er zijn veel mensen heel erg druk met werk, of met hun gezinsleven, of juist met het alleen zijn en dus alles zelf moeten doen – maar ik denk echt dat het heel belangrijk is om minstens één uur per week vrij te maken voor jezelf en voor niets of voor niemand anders. En nu denk je misschien: wat is nou één uur? Maar dat kan precies dat heilige uurtje zijn waardoor je weer heel anders naar je week kijkt of waardoor je je een compleet anders mens voelt. Echt, geef dat gewoon eens een kans.

Dus: wat wordt jouw uurtje selfcare deze week? Ik ben gisteren naar de kapper geweest. Was heerlijk. Zondag ga ik wandelen in de natuur, daar kijk ik ook heel erg naar uit. Voor volgende week weet ik het nog niet concreet, maar ik heb genoeg ideeën. En jij? Laat het weten in de comments!

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

33 gedachten over “Selfcare DeLuxe

  1. Zelfs dit blogje al even lezen in mijn mini-verwarming-hoekje (ik zit met allemaal kussentjes op de grond tegen de verwarming aan, heel cosy) met een kop thee erbij is al self care; dankjewel! Ik krijg helemaal zin om mijn plantjes eens wat liefde te geven; er is er eentje die nodig verpot moet worden, maar het komt er steeds niet van! Ook een wandeling staat bij mij bijna elke dag op de planning – al is het maar een half uurtje, het helpt ècht. Ik ben het helemaal eens met het feit dat we allemaal wat liever voor onszelf mogen zijn en het echt verdienen die Selfcare Deluxe tijd in te plannen en uit te voeren. Ik ga jouw lijstje eens even doorsturen naar vriendinnen die hier vast ook veel aan hebben. Veel liefs!

  2. Wat vind ik het fantastisch dat je dit schrijft, hierover lezen maakt me zelfs al wat meer ontspannen :D Na mijn burn-out raak ik nog sneller en harder meegesleurd door stressvolle momenten dus is selfcare deluxe nóg belangrijker geworden. Om de paar weken raak ik de selfcare-draad vanzelf weer een beetje kwijt en moet ik mezelf weer op het juiste spoor duwen. Dit helpt in elk geval met dat duwtje!

    Dus deze namiddag ga ik naar een gezellig theehuisje met vegan taartjes, mmm.

  3. Helemaal nu het weer volop herfst is merk ik dat dit extra belangrijk is. In de zomer gaat dit allemaal wat gemakkelijker en meer vanzelf. Een kwestie van extra opletten dus en af een toe een momentje voor jezelf inplannen!

  4. Goede blog weer Merel! Na een burn-out, 2 jaar geleden, ben ik ipv 5 dagen nu 4 dagen gaan werken. Een luxe, daar ben ik me bewust van, maar ik geniet er enorm van. Het is een cadeautje aan mezelf geweest. Eerder vond ik dat parttime werken alleen geoorloofd was als je kinderen had. Op mijn vrije dag doe ik van alles. Soms ga ik een dagje naar een andere stad, soms zit ik de hele dag op de bank te netflixen en als ik daar behoefte aan heb spreek ik met vrienden af. Het is heerlijk en ben zo blij dat ik het mezelf gegund heb dit te doen!

    1. Wat leuk om jouw comment te lezen Juul.
      Toen ik in 2014 thuis kwam te zitten en een mega arbeidsconflict kreeg met mijn werkgever, nam ik de beslissing “nooit meer fulltime aan de gang. En weg van kantoor”.
      Ik zat diep in de put en ik zag niet hoe ik het moest realiseren maar uiteindelijk is het gelukt.
      Ik werk nu parttime in een winkel die aansluit bij mijn interesses en mijn eeuwige werkstress is weg.
      Maar ik heb de vraag vaak gehoord: heb je dan kinderen???
      Alsof je alleen parttime mag werken wanneer je kinderen hebt!
      Belachelijk.
      Ik ben zo blij met de tijd die ik heb voor mijzelf, om lekker niets te doen, te lezen, het huishouden te doen, af te spreken met vrienden, te winkelen…..en ondertussen mijzelf gewoon gelukkig te voelen omdat ik niet hoef te werken.

  5. Wat een goed idee om het in je agenda te zetten! Ik denk dat dat wel eens een oplossing voor mij zou kunnen zijn. Ik ga het meteen proberen.

  6. Goede reminder! Ik plan wel selfcare-tijd in, maar eigenlijk pas als het te laat is; als ik letterlijk niemand meer wil zien en nergens meer energie voor heb. Maar ik moet het ook doen als ik wél goed ga, besef ik nu. De natuur in, een massage nemen of een middag naar het Filmhuis lijken me fijn om in te plannen!

    1. Ja, dat herken ik. Dat je het pas gaat doen als je al helemaal overprikkeld en overvraagd bent. Je moet dat proberen voor te zijn, ben ik eens. En daarom zou het een normaal onderdeel van je week moeten zijn eigenlijk he? Dan voorkom je dat op de langere termijn!

  7. Helemaal mee eens. Ik herken dat gevoel van soms even alleen dingen doen. Momenteel net verhuisd en gestart bij een nieuwe baan en toen schoot het er even bij in. Dat ga je merken. Dus vandaag met het zonnetje een dagje alleen Rotterdam in: museum bezoeken, lunch bij SLA, winkeltjes kijken, thee Ik niet terras. En van de week al een massage genomen en met mijn bulletjournal aan de slag.
    Mijn persoonlijke groslijst: nagels lakken, haar doen, dagje naar een stad in Nederland, ergens lunchen of koffiedrinken, boek of tijdschrift lezen, museum bezoeken, lang stuk fietsen of wandelen, yoga, podcast luisteren.

  8. Zo’n fijne post dit, en zo waar.
    Ik zet sinds een tijdje mijn wifi om 21.00 uit, maak dan in sneltreinvaart alles af wat ik nog “moet” doen van mezelf die dag met als gevolg dat ik vaak om half 10/10 uur eigenlijk al naar bed kan en dus extra tijd heb om te lezen, een brief te schrijven of iets anders waar ik “normaal” niet de tijd voor neem. Alleen naar de film of koffie drinken doe ik zo nu en dan ook, maar minder makkelijk als ik verder druk ben. Goed plan dus om eens in te plannen!

    1. Goed zo! En brieven schrijven, dat vind ik ook een heel goede. Laatst ben ik ook gaan zitten met een stapeltje ansichtkaarten die ik heb geschreven voor vrienden en meteen heb verstuurd. Postzegels erop, naar buiten, meteen versturen, dat idee. Was heel fijn om te doen :)

  9. Haha, self care is een chiquere term dan hoe ik het noem: lummel tijd. Elke week twee uurtjes, heerlijk! Deze week heb ik met een boek op de bank gelezen, even verder niets.
    Heb geen twitter maar zou anders je hash tack wel gebruiken, tis te belangrijk. Druk zijn is voor mij geen status symbool meer, ik was er trots op dat ik me eergisteren verveelde :)

    1. Lummelen mag ook hoor ;) Als we maar tijd voor onszelf vrij maken!
      En ja, vervelen, dat is iets dat we bijna niet meer kennen he? Ik verveelde me als kind eigenlijk al bijna nooit moet ik zeggen, omdat ik mezelf heel goed bezig kan houden. Maar vervelen is soms heel erg gezond en nodig!

  10. Echt even nodig soms. Ik probeer elke ochtend om 7h op te staan, terwijl ik vaak pas later op hoef te staan. Om mn tijd wel nuttig te gebruiken neem ik altijd even tijd om rustig een boekje te lezen, thee te drinken. Maar deze zelfcare tips kunnen er wel bij. Ik doe trouwens eens in de week yin yoga, dat is ook echt een selfcare momentje, heerlijk!

  11. Wat een heerlijke blog. Ik heb een aantal maanden met mezelf een afspraak gemaakt om minimaal een keer in de maand ergens met mezelf koffie te drinken. Ik ga dan eerst naar de bibliotheek en dan kan ik onder het genot van een lekkere kop koffie of thee gelijk beginnen met lezen. Maar ik heb eigenlijk veel meer tijd nodig voor mezelf dus ga nog eens goed kijken hoe en wat ik voor mezelf kan doen in de week! Want die een keer in de maand is eigenlijk veel te weinig.

  12. Wat klinkt zo’n selfcare-deluxe moment fijn zeg! Ik moet het echt vaker voor mezelf inplannen, maar ondanks alles blijft mijn hoofd altijd zo vol met stage to-do lijstjes. Helaas ook in het weekend. Het geeft me moet ik zeggen ook erg veel stress en nare angstgevoelens. Mijn nieuwe doel: vaker naar buiten, proberen mijn hoofd leeg te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>