Tips voor een fijne werkplek

Een tijdje geleden stopte ik met mijn werk bij de bibliotheek en dat betekent dat ik nu weer fulltime voor mezelf werk. Eens te meer heb ik daarom de behoefte om een fijne werkplek voor mezelf te hebben. Ik ben er namelijk van overtuigd dat een fijne werkplek bijdraagt aan motivatie, productiviteit en uiteindelijk ook succes. In deze blogpost beschrijf ik hoe belangrijk een (goede) werkplek is – ook als je geen ZZP’er bent, geef ik je tips – én bespreek ik een gloednieuw boek dat binnenkort zal verschijnen.

Mijn werkplekgeschiedenis

Het is nu bijna vijf jaar geleden dat ik mijn baan in het onderwijs heb opgezegd. Vanaf dat moment werkte ik voor mezelf. Toen ik nog in Amsterdam woonde, had ik geen vaste werkplek. Ik zie mezelf nog met mijn laptop onder mijn arm van koffietent naar koffietent bewegen. Thuis vond ik het niet erg prettig om te werken, dat herinner ik me nog goed. Ik heb er ook nooit moeite voor gedaan om een leuke werkplek te creëren en zat voornamelijk met mijn laptop op schoot op de bank.

Toen ik naar Rotterdam verhuisde leek het me een goed idee om een werkplek te gaan huren, zodat ik tegelijkertijd ook wat mensen kon leren kennen in mijn nieuwe woonplaats. Ik huurde een bureau op een flexplek voor vrouwelijke ondernemers in het centrum van Rotterdam. Dat was voor een tijdje leuk, maar het bleek toch niet helemaal mijn plek te zijn. Mijn plan om leuke mensen te leren kennen pakte wél goed uit (ik heb nog steeds een goed contact met een aantal van deze ondernemers,) en dat maakte dat ik toch heel blij was met mijn keuze.

Maar ik besloot verder te kijken. En zo belandde ik op een werkplek voor duurzame ondernemers in het oude Tropicana zwembad. Een prachtige plek aan het water, echt, ik ga nooit meer een mooier uitzicht hebben dan daar. Alleen… de plek was net wat te ver weg voor mij. Het is een beetje zoals met een sportschool: het moet (voor mij) echt dichtbij zijn, anders is de drempel te hoog om te gaan. Ik merkte dat ik steeds minder begon te gaan en besloot daarom op een gegeven moment de plek ook weer op te zeggen.

Mijn derde poging was bij een flexplek in centrum-west. Deze plek sprak me meteen enorm aan door hoe het eruit zag (mooie kleuren, fijne vintage meubels en veel planten,) en er werkten een paar ontzettend leuke mensen. Hier heb ik de gezelligste tijd gehad, ook samen met mijn stagiaire, die aan het bureau naast me zat. Maar ook hier kwam op een gegeven moment de klad in, omdat ik eigenlijk altijd onderweg bleek te zijn. Ik had maar weinig vaste kantoordagen en ik was continu on the road – ook met mijn stagiaire. Het is gewoon jammer om geld te betalen voor een plek waar je veel te weinig zit. Dus ook deze plek heb ik weer opgezegd. Lange leve flexibele overeenkomsten!

Op dit moment heb ik geen vaste werkplek en ik kan dat soms erg missen. Soms overweeg ik om er weer eentje te huren, maar op dit moment probeer ik het toch nog even anders op te lossen. Hoe ik dat doe? Ik werk soms een paar uur vanuit huis en dan verplicht ik mezelf om aan de eettafel te zitten. Als ik een kantoortje had, dan zat ik daar. Op de bank met mijn laptop, dat doe ik dus niet meer. Verder werk ik veel in de Centrale Bibliotheek. Daar spreek ik één dagdeel per week met mijn vriendin Alida af, maar Mare en ik zitten er ook veel te werken. Het is er lekker rustig en ik kan me er goed concentreren. Hetzelfde geldt trouwens voor de OBA in Amsterdam. Ik vind het prettig als er anderen om mij heen ook aan het werk zijn, dat werkt motiverend.

Daarnaast ben ik natuurlijk veel onderweg tussen Rotterdam en Amsterdam, dus soms is ook de trein mijn werkplek (mijn laptop gaat overal mee naartoe, lang leve een lichtgewicht macbook) en verder zit ik soms ook bij Coffee Company te werken. Wat ik nooit doe, is daar een hele dag zitten tikken en al helemaal niet op maar één koffietje. Ik kan me voorstellen dat het voor het personeel van dit soort koffiezaken inmiddels echt een beetje vervelend begint te worden dat iedereen hun horecazaak als flexplek gebruikt.

Een fijne werkplek – hoe ziet dat eruit?

Dat is, om te beginnen, natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Als we het hebben over de vormgeving of styling van zo’n plek, dan zal iedereen daar een ander idee bij hebben. Zo hou ik bijvoorbeeld heel erg van daglicht en vind ik het dus heel belangrijk dat mijn bureau aan een raam staat – en dan het liefst een raam dat open kan. Maar iemand anders vindt het misschien veel te afleidend om naar buiten te kunnen kijken en sluit zichzelf het liefste op in een knus hoekje. Andere aspecten, zoals kleurgebruik, meubels, planten of bloemen en kunst aan de muur zijn ook allemaal van invloed, maar ook allemaal erg smaakafhankelijk.

Toch zijn er wel een paar dingen die vrij zeker iedereen prettig vindt aan een werkplek. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat je ruimte nodig hebt om je spullen uit te stallen. Of wat te denken van genoeg stopcontacten? Niks zo vervelend als de hele tijd op moeten staan om iets te moeten pakken. Je moet eigenlijk je laptop kunnen openklappen, je planner openleggen op de dag van vandaag, een koffietje erbij, en gáán.

Daarnaast denk ik dat een rustige sfeer voor veel mensen de voorkeur heeft. Nu neem ik mijn noise cancelling headphones echt óveral mee naartoe (zelfs naar de stilteruimte in de bieb,) maar het werkt toch wel heel erg mee als de plek waar je werkt niet al te veel ruis met zich meebrengt.

Ook heb ik gemerkt dat ik goed ga op bepaalde kleuren. Zo vind ik bijvoorbeeld zachtgroen, licht roze, terra cotta en zachtgeel heel prettige, kalmerende kleuren. Verder vind ik het fijn als er planten staan en een paar leuke dingen aan de muur (om soms even naar te kunnen staren als je op zoek bent naar de juiste woorden, bijvoorbeeld) werken voor mij ook. Ik heb al een heel moodboard aangelegd op Pinterest voor als het moment komt dat ik een thuiskantoortje kan gaan inrichten. Daar kan ik me echt nu al op verheugen! Natuurlijk is het niet het allerbelangrijkste dat een werkplek er mooi uitziet, maar ik ben ervan overtuigd dat het wél meehelpt.

Marie Kondo op je werkplek

Omdat ze bij uitgeverij Lev. weten dat ik Kondo-fan van het eerste uur ben, mocht ik het nieuwste boek van tante Marie alvast lezen voordat het in Nederland uitkomt. De titel van het boek is ‘Joy at work‘, of ‘Opgeruimd! Op het werk‘ in het Nederlands. Zoals we van Kondo gewend zijn, gaat ook dit boek over opruimen. En nu kun je je afvragen: is opruimen op je werkplek anders dan opruimen in (de rest van) je huis? Nou… toch wel. Je doet het met name met een andere intentie.

Dit boek schreef Kondo samen met Scott Sonenshein. Dit is een organisatiepsycholoog die zich heeft verdiept in werkvreugde en successen boeken. Ik deel hieronder twee citaten die indruk op mij maakten:

“Several studies on employee evaluations in the workplace have shown that the tidier a person’s space, the more likely others are to see them as ambitious, intelligent, warm and calm.” 

Dit sluit mooi aan bij mijn focus op het veranderen van overtuigen over mezelf (het is maar net hoe je jezelf wilt zien en hoe je jezelf aan andere wilt láten zien,) én bij mijn maandfocus op zakelijker worden.

“In the end, the real goal is to discover what brings you joy in your work so that you can give it your best. We invite you to experience for yourself how tidying up can spark joy in your career.” 

Het boek bespreekt hoe je ervoor kan zorgen dat je werkplek een fijne en kalme plek is om daadwerkelijk aan te kunnen wérken, maar ook hoe een opgeruimd bureau (en/of computer) ook een opgeruimd hoofd is. In een opgeruimd hoofd is veel meer ruimte om na te kunnen denken over wat je wilt met je carrière. Dus door een fijne werkplek te onderhouden, houd je ruimte over voor plannen en dromen. Dat vind ik een motiverend idee.

Je kunt het nieuwste boek van Marie Kondo alvast pre-orderen, dan heb je het op 9 april in huis! Ik kan het je aanraden als je net als ik momenteel wat meer focus op je werk kunt gebruiken, of je nou ZZP’er bent of niet.

Hoe ziet jouw werkplek eruit? Heb je een idee over iets dat je eraan zou willen veranderen? Laat het me weten in de comments! 

Beeld: Bette de Wit en Aline Bouma. De eerste foto is gemaakt in een Tiny Office op Droompark de Zanding in Otterlo. Een heerlijke plek op de Veluwe. Geen spon, gewoon zelf geboekt en betaald :)

Volg me ook op Instagram om te zien waar ik vandaag aan het werk ben!

Deze blogpost bevat affiliatelinks.

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

12 gedachten over “Tips voor een fijne werkplek

  1. Helaas heb ik minder keuze in werkplek inrichting (#kantoorslaafleven), maar ik kan niet werken als mijn bureau vol zooi ligt. Ik werk soms thuis en dan zit ik wel aan een tafel, al was het maar omdat mijn werklaptop loeizwaar is :) Ik merk dat het ook helpt met de juiste werkmood & een betere werkhouding. Ook vind ik een extern scherm, muis & toetsenbord erg helpen. Ik zou wel graag zoiemand willen zijn die in een coffee shop kan werken maar ik heb de concentratie van een goudvis (en dus die zware laptop).

    Ik weet wel wat ik het liefst zou veranderen–minder luidruchtige collega’s :’) Helaas is dat zoiets waar je weinig invloed op hebt :D Ach het is gelukkig geen kantoortuin, dus het kon erger :D

      1. Yep, ben net vrijdag gevraagd huis te gaan werken (ik woon niet in NL, hier loopt qua virus wat later) En dat vind ik helemaal prima 😊

  2. Een noice-cancelling hoofdtelefoon lijkt me zo fijn, alleen vind ik het ergens een akelig gevoel dat je dan verder niets hoort. Ik ben een vrij angstig persoon en ben me toch nog graag bewust van mijn omgeving, zéker op kantoor. Als ik thuis werk (zoals vandaag, dus), luister ik muziek zonder hoofdtelefoon.
    Heel erg benieuwd naar dat boek van Marie Kondo, trouwens!

  3. Vet handig dit artikel, Merel! Bij mij op het werk zijn ze nu aan het regelen dat iedereen thuis kan werken ivm corona, dus dit komt echt als geroepen :-)

  4. Ik heb sinds twee dagen een noise cancellation device. Zo fijn!!! Kan nu al niet meer zonder.
    Zeker nu dat ik veel thuis zit door mijn Reuma en bezig ben met opzetten van eigen bedrijfje. Het is onmisbaar om te kunnen focussen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *