Vegan spaghetti met ‘meatballs’

recept klassieke vegan spaghetti met gehakt balletjes
vegan spaghetti

Bij het maken van de plannen voor 2017 hebben we het gehad over ‘ het wat meer terug te gaan naar de basis’, in alle daagse dingen, maar ook wat recepten betreft. Low budget, toegankelijk voor startende veganisten, alledaagse herkenbare recepten en geschikt voor alleen, samen of het hele gezin. Gelukkig stemden hier een hoop lezers mee in en gingen wij aan de slag met het eerste recept: een klassieke vegan spaghetti. Immers: leuk al die exotische gerechten, maar soms wil je gewoon een gezonde en makkelijke pasta met een goede saus. Deze spaghetti heeft een eigengemaakte tomatensaus en balletjes van kikkererwten. Zoals je vroeger spaghetti met meatballs at. Maar dan nu zonder het vlees. Je snapt het.

vegan spaghetti

Voordat we over die super lekkere homemade saus beginnen: welke pastasoort moet je in vredesnaam komen als je vegan wilt eten? We zullen je verklappen dat het over het algemeen de regel ‘des te goedkoper, des te sneller de kans dat het vegan is’ opgaat bij pasta. Luxe pasta’s bevatten vaak ei, maar goedkope, droge pasta’s niet. Je kunt ook zelf pasta maken, ook zonder ei, maar eerlijk is eerlijk: wie heeft daar nou op wekelijkse basis tijd voor? Wij niet. Daarom gaan wij graag voor een kant-en-klare droge pasta uit de supermarkt en met spaghetti kun je dan kiezen uit allerlei varianten. Dit is een super goedkope van een huismerk van een supermarkt, maar ook de biologische winkel heeft allerlei opties. Ga je liever voor volkoren of misschien spelt? Ook prima. Ook daarin zijn genoeg ei-vrije varianten te vinden. Kortom: de pasta is het probleem niet.

vegan spaghetti

Nou, de saus ook niet hoor. In feite heb je alleen goede tomaten en lekkere kruiden nodig en dan ben je er al. Zelf maken is niet alleen leuk om te doen, het is ook een stuk gezonder. Je bepaalt immers helemaal zelf wat je wel of niet in je saus wilt hebben, dus van E-nummers en andere toevoegingen heb je geen last als je dat niet wilt. Onze voorkeur gaat uit naar een lekker verse, pure saus. Letterlijk tomaten en kruiden dus. Heerlijk en heel erg makkelijk om te maken.

vegan spaghetti

En als je dan toch zelf saus gaat maken, maak dan gewoon meteen lekker veel. Vervolgens vries je de saus in, of bewaar je het in glazen potten in je koelkast, zodat je er nog een keer – of misschien zelfs wel een paar keer, als je echt veel maakt – van kunt eten. Ideaal toch? Stel dat de tomaten volgende week in de aanbieding zijn, dan kun je maar beter meteen een grote pan saus koken. Mealprepping for the win! Ok, genoeg gepraat. Laten we aan de slag gaan.

vegan spaghetti

Wat heb je nodig?

Voor de saus:

– 1 kilo verse tomaten, ontveld en in stukjes gesneden
– mocht je tijd willen besparen, ga dan voor glazen flessen met ontvelde biologische tomaten, zonder toevoegingen. Deze vind je bij de biologische supermarkt of bij een toko.

– olijfolie

– 4 teentjes knoflook

– 1 eetlepel oregano

– 1-2 laurierblaadjes

– verse basilicum doet het ook erg goed door een tomatensaus – naar smaak

– peper en zout naar smaak

– Optioneel: een theelepel suiker, tomaten geven vaak een zuurtje, een klein beetje suiker kan dit weer in balans brengen.

Ook lekker: wat gerookte paprikapoeder voor net wat extra smaak aan de saus.

Voor de kikkererwtenballetjes:

– Een goede hand vol verse basilicum

– 36 g zongedroogde tomaten

– 425 g kikkererwten (gekookt)

– 3 teentjes knoflook

– 1 lijnzaad ei. Hoe werkt dit? Pak een klein schaaltje en voeg hier 1 eetlepel lijnzaad en 3 eetlepels water aan toe. Even goed laten mengen en dit een aantal minuten laten staan. Ideale tip als ei-vervanger!

– 170 g paneermeel (panko)

– Peper en zout naar smaak

– Olijfolie

vegan spaghetti

Wat ga je doen?

Laten we eerst beginnen met de saus. 

– Plaats een medium pan op het vuur en giet er een scheutje olijfolie bij. Pers of hak de knoflook fijn en bak deze zachtjes aan. Mocht je wat gerookte paprika- of chilipoeder willen toevoegen, dan gooi je dat bij deze stap bij de knoflook.

– Als de heerlijke geuren van de knoflook na een minuutje vrij zijn gekomen, voeg je nu de ontvelde tomaten, oregano, laurierblaadjes, wat zout en peper toe. Roer alle ingrediënten nogmaals goed door elkaar en laat het in zijn geheel met de deksel op de pan een goede 20-30 sudderen.

– Vergeet niet af en toe te roeren en te proeven! Mocht je de smaak willen aanpassen, is dit het perfecte moment om zout, peper, oregano en eventueel wat suiker tegen het zure, toe te voegen.

– Kook de de spaghetti volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Let op: heb je vandaag geen zin om de kikkererwtenballetjes te maken? Geen probleem, dan maak je gewoon een lekkere salade bij de pasta. Wat denk je van deze vegan Caesar salade? 

En dan nu door naar de ‘meatballs’.

– Verwarm de oven voor op 190 graden Celcius en verwarm een koekenpan voor op een middelhoog vuur.

– Pak nu de foodprocessor of de blender erbij, voeg de voorbereide lijnzaad-ei toe en geef deze een aantal seconden op hoge snelheid.

– Intussen is de koekenpan heet en bak je hier kort de fijn gesneden of geperste knoflook in aan. Deze kan je na een minuut of 2 ook toevoegen aan de blender.

– Ook kan de panko, basilicum, zongedroogde tomaat, zout en peper, oregano en een scheutje olijfolie de blender in en blend tot alles een fijne structuur heeft. Schraap de zijkanten schoon na het blenden.

– Nu kunnen de gewassen kikkererwten bij het geheel en goed blenden tot het een ‘deeg’ structuur heeft. Eventueel nog een klein scheutje olie aan toevoegen als het nog wat aan de droge kant lijkt te zijn.

– Even een klein hapje proeven of alles op smaak is. Nogmaals is dit het moment om smaken toe te voegen als je nog wat mist.

– Als alles op smaak is pak je er een eetlepel bij en maak je ronde balletjes zo groot als een ‘bitter- of falafelbal’. Mocht je nog een krokant laagje aan de buitenkant willen, dan kan je de balletjes nog even door de panko heen halen.

– De koekenpan mag weer op een medium vuur en bak nu de balletjes krokant bruin aan. Ongeveer 5 a 10 minuten. Geef de balletjes genoeg ruimte tijdens het bakken, dus de balletjes in 2 batches opdelen.

– Nu de kort gebakken balletjes op een bakplaat leggen met een stukje bakpapier ertussen en ze nog een 15 minuten afbakken in de oven.

– Laat de balletjes nog even goed afkoelen voor je ze serveert met de heerlijke pasta!

En wat doen we met de restjes?

Optioneel

Soms is een gerecht dat je hebt gemaakt de  volgende dag nóg lekkerder. Herken je dat? En wat is er beter dan je koelkast opentrekken en zien dat je nog allemaal lekkere restjes heb staan? Dat geldt ook voor deze saus en de meatballs. Misschien heb je geen zin om twee dagen een bord vegan spaghetti te eten, maar wat denk je dan van een afbakbroodje met wat tomatensaus en de overgebleven balletjes van kikkererwten? Een broodje meatballs dus! Super lekker toch? Zo hoef je niks te verspillen én eet je twee dagen lekker. Beter kan het niet!

Voor het geval dat je denkt dat vegan eten ingewikkeld of altijd heel speciaal of exotisch moet zijn; think again. Het kan dus ook gewoon een bord vegan spaghetti met saus zijn. Zelfs zonder de balletjes, maar dan bijvoorbeeld met losse kikkererwten of linzen door de saus, is dit nog een heerlijke en volwaardige maaltijd. We hopen je met de serie basisrecepten te inspireren om makkelijke en goedkope vegan maaltijden te maken. Er komen een paar heel lekkere gerechten aan, dus houd De Groene Meisjes goed in de gaten!

Laat je het ons weten als je dit basisrecept hebt geprobeerd? We vinden het leuk als je een foto deelt. Dit kan op Instagram met #degroenemeisjes. Alvast bedankt en eet smakelijk! 

Foto’s: Sam van Rij / Styling: Dille & Kamille

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

25 gedachten over “Vegan spaghetti met ‘meatballs’

  1. Ooh dit recept komt als geroepen! Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met pastasaus waar wél bonen inzitten voor plantaardige eiwitten, maar tot nu toe was het allemaal wel OK maar niet echt héél lekker. Dit wordt dus de volgende die ik ga proberen! :D

  2. Holy moly dat broodje met belletje ziet er lekker uuuuuuit. Een soortgelijk recept van kikkererwtenballetjes heb ik wel eens voorbij zien komen op Pinterest, maar het leek allemaal zo veel werk… Nu het hier zo staat lijkt dat eigenlijk wel mee te vallen.
    Een kleine tip/opmerking : een lieve spaanse oma vertelde mij dat, in tegenstelling tot andere kruiden, pimenton de la vera (aka gerookte paprika) eigenlijk niet lang mag koken of bakken, omdat het dan licht bitter wordt en smaak verliest.

  3. Oh balletjes van kikkererwten, wat een goed idee! En dan heb je ook meteen je proteine binnen. Ik maak altijd balletjes van gebakken aubergine, maar die blijven zo zacht, die hebben helemaal geen bite. Dus ik dit ga ik een keer proberen!

    1. Precies :) Dat is het wel met vegan eten: je moet wel zelf een beetje puzzelen om aan je voedingsstoffen te komen. Maar dat is allemaal heel haalbaar en makkelijk met al het lekkers dat er te kiezen is!

  4. In plaats van suiker in de tomatensaus fruit ik meestal aan het begin wat gele of zoete ui mee. In mijn ervaring helpt dit ook enorm om het zure van de tomaten in balans te brengen, en dan helemaal zonder toegevoegde suikers.

  5. Jeeej voor simpele recepten! Dit ga ik zeker proberen!
    Ik probeer vaker vegan te eten maar grijp toch snel naar de “makkelijke” vega (met kaas en supermarkt vleesvervanger) gerechten.

  6. Om heel eerlijk te zijn spreken recepten mij niet zo snel aan, zeker bij veganistisch eten.
    Maar het eerste wat ik dacht toen ik dit las was “WAUW dit wil ik zo snel mogelijk gaan maken”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>