11fountains in Friesland

11fountains Friesland

Eind januari reed ik op een vrijdag om 07.00 uur ’s ochtends richting Sloten. Voor wie dat niet weet; dat ligt in Friesland. Back to the Heitelân dus. Geboortegrond blijft toch trekken. De reden van mijn weekendje weg? Ik ging de 11fountains bezoeken!

11fountains

Toen ik  de uitnodiging kreeg om de fonteinenroute te doen hoefde ik niet lang na te denken. Een beetje met mijn auto door Friesland toeren vond ik sowieso al een leuk idee, maar het feit dat ik dan ook naar allerlei stadjes zou gaan waar ik sinds mijn vroege jeugd nooit meer was geweest, maakte me erg enthousiast. Hoe zag Dokkum er ook alweer uit? En wat is er nog meer in Harlingen te beleven, behalve de boot naar de eilanden pakken? Er werd een overnachting voor me geregeld in Leeuwarden (mijn geboortestad,) en ik kreeg een behoorlijk druk programma voor twee volle dagen opgestuurd. Let’s go!

Om je eerst even een idee te geven van wat de fonteinenroute inhoudt: in het kort gezegd komt het erop neer dat er in elf steden (precies, die je kent van de Elfstedentocht) elf fonteinen staan. Die fonteinen zijn ontworpen door elf kunstenaars uit elf verschillende landen. 11fountains is een internationaal kunstproject dat in het leven is geroepen voor ‘Leeuwarden-Fryslân 2018,’ omdat Leeuwarden de culturele hoofdstad van Europa is. Eat that, randstedelingen ;)

Roadtrippend door Friesland

11fountains friesland

Eerlijk is eerlijk: aangekomen in Sloten heb ik wel even gedacht dat dit weekend mogelijk een kleine ramp ging worden. Het hóósde. En wie wel eens in Friesland komt weet hoe hárd het daar kan waaien. (echt niet normaal hard.) Gelukkig kwam dit later op de dag helemaal goed. En dat had ik kunnen weten, want dat is ook het bijzondere aan de provincie; er kunnen zomaar vier seizoenen in een dag voorbij trekken. Na een paar uur regen en storm, werd het opeens hartstikke blauw en zonnig. Er kwamen zelfs nog een paar sneeuwvlokken voorbij; ik kreeg het allemaal. <3

Van Sloten ging ik door naar Stavoren. Van Stavoren (waar een fontein in de vorm van een GIGANTISCHE vis ligt, sorry, ik wil de kunstenaar niet beledigen, maar echt een heel grappig ding,) naar Hindeloopen. Ik weet eigenlijk niet of ik hier ooit eerder ben geweest, niet bewust in ieder geval. Het was een prachtige route, rijdend langs de dijk (ik ben nog even uitgestapt om over het water uit te kijken,) maar in de stadjes was helaas alles dicht. De Friezen nemen hun winterbreak geloof ik aardig serieus. Daarom geef ik je hierbij meteen de tip mee: ga de 11fountains route vooral lekker in het voorjaar of in de zomer doen, dat is denk ik het allerleukst.

Van Hindeloopen reed ik door naar Workum. Dat bleek een wat groter stadje, waar dingen wél open waren en waar een lekkere lunch bij restaurant Folkerts op me wachtte. Overigens was de fontein van Workum, met twee vrij hysterische leeuwen (van de Britse kunstenaar Cornelia Parker,) meteen één van mijn drie favoriete fonteinen. Ik zal nu nog niet verklappen welke andere twee favoriet waren, dat komt straks. Na een rondje Workum (als ik nog eens terugga wil ik het Jopie Huisman museum ook bezoeken, helaas was het nu dicht in verband met een renovatie,) stapte ik in de auto naar Leeuwarden. Daar bleek nog veel meer leuks op me te wachten.

Leeuwarden

Eerste stop: Het Fries Museum. Dit was de tweede keer dat ik hier was en ik concludeerde: dit is écht een heel tof museum. Het is super laagdrempelig en de exposities zijn altijd heel interessant en vernieuwend. Daarbij komt dat het museumgebouw én een café en een bioscoop huisvest. Laten dit drie van mijn favoriete dingen zijn. Het Fries Museum wordt niet voor niets de culturele hotspot van Friesland genoemd.

Om eerlijk te zijn was mijn energie tegen het einde van de middag een béétje op, dus ik hield het bij twee expo’s (die van Kinke Kooi maakte de meeste indruk op me,) en toen vertrok ik naar mijn hotel. Er werd weer eens super goed voor me gezorgd, wat ik bleek te verblijven in een heel fijne kamer in Hotel Via Via. Erg knus en middenin de binnenstad van Ljouwert.

Ik dumpte mijn spullen snel even en vertrok met mijn boek onder mijn arm naar Post-Plaza; dit is een heel mooi grand café naast mijn hotel. Hier heb ik anderhalf uur lang heel chill zitten lezen met een erg lekker glas wijn erbij. De volgende keer dat ik in Leeuwarden ben (en dat zou best wel eens binnenkort al kunnen zijn,) ga ik dit absoluut herhalen. Ergens rond 19.00 uur liep ik (hongerig!) naar Bowls ’n Rolls voor een verse en snelle pokébowl en daarna hield ik het voor gezien. Op mijn hotelkamer aangekomen heb ik wat sories voor jullie opgenomen; erg gezellig dat jullie altijd weer in realtime mee op reis waren. Toen toch ook even de dating app aangeslingerd; viel niet tegen. Tot slot mijn programma voor de volgende dag uitgestippeld en heel gauw gaan slapen. Wát een dag was dit al. Zoveel indrukken.

Dag 2

11fountains friesland

Wie denkt dat zo’n persreisje een kwestie van lekker luieren is heeft het mis: op dag twee ben ik al om 08.00 uur uit het hotel vertrokken. Ik maakte een vroege ochtendwandeling door de binnenstad van Leeuwarden. Ik weet dat ik super bevooroordeeld ben omdat ik daar weg kom, maar het is écht een mooie stad. Zeker als er nog helemaal niemand rondloopt. Ik eindigde mijn wandeling bij de mooie fontein (top 3 materiaal for sure, ontworpen door de Spaanse kunstenaar Jaume Plensa) en daarna ontbeet ik bij Nero. Lekkere koffie daar!

De eerste stop buiten de hoofdstad was Dokkum. Onderweg daar naartoe reed ik langs het huis van mijn opa en oma. Daar werd ik, natuurlijk – jullie kennen me, een tikkeltje weemoedig en tranerig van. Dat kwam in Dokkum helemaal goed hoor. Ik parkeerde mijn auto naast een heel lieve mevrouw die haar ramen aan het zemen was. Ze maakte een gezellig praatje met me wees me de weg naar ‘haar fontein.’ Het was een fontein in ijsthema, ontworpen de Nederlandse kunstenaar Birthe Leemeijer. De fontein was bevroren en er stonden allemaal lieve Friese woorden op geschreven, dus toen besloot ik: ook deze fontein komt in mijn top 3. Zo snel kan het gaan.

Dat was eigenlijk niet helemaal eerlijk, want ik moest nog naar Franeker en Harlingen. In Franeker lunchte ik bij De Doelen met de grootste maaltijdsalade van mijn leven. Daarna bezocht ik het Koninklijke Eise Eisinga Planetarium, wat ik heel cool vond en waar ik nog nooit was geweest. Ik heb hierbij wel ook een tip voor je: ga niet op een zaterdag naar het planetarium want het is er drúk. Wil je een beetje rustig kunnen rondkijken, dan is een doordeweekse dag denk ik een beter idee. Daarna kocht ik bij de bakker oranjekoek. Dat is mijn lievelinsgebak op aard. Natuurlijk is dat 85% jeugdsentiment, maar dat maakt het niet minder lekker. En dáárna kocht ik voor €7 euro een heel mooie jas bij de plaatselijke tweedehandswinkel. Jullie. zien; ook Franeker bracht me erg goede dingen.

Kilometers maken

Deze dag voelde al met al een beetje magisch. Het was koud, blauw en zonnig. Ik reed met een Heel Goede Playlist op over de landweggetjes van het buitengebied van Friesland, een beetje high on life zou ik wel willen zeggen, en ik wilde dat het eindeloos duurde. Roadtrippen is echt mijn hobby, besloot ik dit weekend.

Ik eindigde in Harlingen. Daar wandelde ik over de dijk langs de zee. Ik zag de boot naar Terschelling liggen. Voor die boot kom ik terug als ik naar Oerol ga deze zomer. Aan zee maakte een meneer een foto van me, waar ik erg tevreden mee was.
Na even gezwaaid te hebben naar de walvisfontein (die, heel bijzonder, ín zee ligt,) was het tijd om weer over de Afsluitduik naar het westen te rijden.

Ook een roadtrip door Friesland plannen?

Als je goed hebt opgelet, dan tel je dat ik acht fonteinen heb gezien en niet elf. Maar geen zorgen hoor, ik heb al een plan bedacht. Ergens in de lente bezoek ik de drie overige fonteinen in Bolsward, Sneek en IJlst. Jullie horen nog van me of ik mijn top 3 wil bijstellen, of dat ik hem toch houd op Leeuwarden, Workum en Dokkum.

Tijdens dit weekend in Friesland deelde ik al allerlei content op Instagram en ik kreeg véél dm’s van mensen die helemaal enthousiast waren om ook de 11fountains te gaan bezoeken. Ik kan alleen maar zeggen: doen. Ik heb, ook in mijn eentje, een topweekend gehad. Misschien wil je er een nachtje aan vast plakken, zodat je net iets meer speling hebt dan ik had. Dan lukt het misschien wél om alle fonteinen te zien in één weekend. Maak maar alvast een fijne playlist voor onderweg, plan wat stopplekken om lekker te eten en uit te rusten en geniet!

Op de website van 11foutains vind je alle benodigde uitleg over alle fonteinen en hun ontwerpers. Ook vind je hier de routes en de adressen die handig zijn om bij de hand te houden. Voor meer achtergrondinformatie, over vermaak onderweg in de auto naar Friesland vind ik de 11foutains podcast nog een leuke bonustip. Elke fontein/stad heeft een podcast van een minuut of tien, die wat meer achtergrondinfo geeft over de plekken die je bezoekt. Ik vond bijvoorbeeld de afleveringen over Franeker en Harlingen erg leuk gedaan.

Deze blogpost is geschreven in samenwerking met Merk Fryslân.

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

4 gedachten over “11fountains in Friesland

1. Leuk weer een blogpost ! Ik hoop later dit jaar naar het Planetarium in Franeker te gaan, zal ook zeker even de fontein bekijken!

1. ZEKER doen! Ik vond het super boeiend. En Franeker is echt een mooi stadje, dus wandel ook zeker nog even rond, zou ik zeggen :)

2. Vorig jaar nog op vakantie geweest in Friesland, maar dit dus helemaal gemist! We gaan in oktober weer, dus deze post komt als geroepen :D