Review: Green Delicious

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De laatste tijd verdiep ik me steeds meer in zaken als seizoensgroenten, lokaal eten en zelf groenten of kruiden ‘verbouwen.’ Verbouwen is een beetje een groot woord, aangezien ik het van een vensterbank en een balkonnetje moet hebben, maar toch! Het is een begin zullen we maar zeggen. Even terug naar de seizoensgroenten; dat vind ik dus af en toe nog best wel lastig. Dan denk ik dat een groente in het seizoen is, blijkt het helemaal niet uit Nederland te komen. Sta je dan, met je goede gedrag in de biowinkel. Het lijkt me nou juist zo leuk om seizoensgericht EN lokaal te eten. Daarvoor heb ik wel wat achtergrond info nodig en die heb ik gevonden in de toffe boeken van Green Delicous. Deze boeken kreeg ik van meerder lezers getipt op Twitter – dankjewel hiervoor nog! In deze review laat ik je de boeken (1 over groenten en 1 over kruiden) zien en vertel ik je wat ik van de boeken vind.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik begin met het basisboek: “Green Delicious – koken met je eigen oogst.” Dit is het eerste boek dat Natascha Boudewijn schreef in 2012. Het is een mooi basiswerk over groenten. Hierboven zie je hoe de groenten stuk voor stuk behandeld worden. Je leest nuttige achtergrondinformatie (ook over hoe je de groente zelf kan verbouwen) en vervolgens vind je bij alle groenten ook heerlijke recepten. Dat ziet er zo uit:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Erg handig: de groenten – en dus ook de recepten – zijn per seizoen ingedeeld. Zo kan je dus precies zien welke groenten er in welk seizoen geoogst worden. Dat is handig voor je eigen moestuinplan, maar ook bij het boodschappen doen.

Het ziet er heerlijk uit! Ook al is het boek niet vegan, er is toch heel veel inspiratie uit te halen – omdat groenten in de hoofdrol staan. Heb jij er ooit aan gedacht om hummus te maken van borlottibonen? Ik niet. Sterker nog, ik had geen idee wat borlottibonen waren. Die kan je dus gewoon zelf verbouwen. HOE LEUK IS DAT!

Ja, je leest het, ik word nogal enthousiast als het over dit soort onderwerpen gaat. Ik mag dan wel in Amsterdam wonen, 1-hoog achter met een balkonnetje, maar in mij schuilt een moestuinvrouwtje. Dat zal wel door mijn jeugd in Friesland en de Achterhoek komen. Ik vind het erg leuk om me te verdiepen in dit soort onderwerpen en ik kan niet wachten om ‘later als ik groot ben’ een eigen tuintje te hebben. Ik ga dan zeker borlottibonen verbouwen. Al was het maar om met vriendinnen te kunnen bespreken: “zeg hoe gaat het nou met jouw oogst? Nou, mijn borlotti’s gaan lekker hoor!”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dan kijken we ook nog even naar dit geweldig en fris vormgegeven boek: Green Delicious Kruiden. Aangezien ik het dus van een vensterbank en een balkon moet hebben, is dit een wat haalbaarder project voor mij. Kruiden kweken kan iedereen, zelfs als je nul komma nul ruimte hebt.

10171776_636259126444385_4221169037090837530_n

Dat weet ik, omdat ik laatst bovenstaande foto van Noemi Janssen in onze Facebookgoep heb gezien. Het zijn allemaal hangende potjes waar zij kruidenplantjes in liet groeien. Te gek echt! Terug naar het onderwerp: dit boek gaat dus over kruiden. Over hoe je ze het beste kunt verbouwen en wat je er allemaal mee kan. Ook in dit boek staan weer heerlijke recepten.

Beide boeken zien er fantastisch uit. De vormgeving is prachtig, de foto’s lekker fris en de recepten zien er heerlijk uit. Je krijgt echt zin om je tuinhandschoenen of je keukenschort aan te trekken. Aan de slag!

Green Delicious en Green Delicious Kruiden kosten beide €18,95.

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

5 gedachten over “Review: Green Delicious

1. Als je meer wil weten over lokaal eten, raad ik je een artikel uit de Volkskrant van maart aan. Het is de eerste uit de reeks ‘De tien geboden van goed eten’ (Gij zult van dichtbij eten) geschreven door Mac van Dinther. Het blijkt dus dat het helemaal niet milieuvriendelijker is als we allemaal lokaal zouden eten, sommige producten zijn nou eenmaal energiezuiniger te produceren in een ander land (zelfs met transport erbij gerekend). We kunnen beter kijken naar ons eigen transport: met een retourtje Bali verstook je evenveel als een leven lang wekelijks sperzieboontjes eten uit Kenia.
    Bizar toch?! Ik zou zeker even googlen naar het artikel, erg interessant.

1. Ik heb het artikel gelezen en vond het eerlijk gezegd nogal kort door de bocht. Misschien was het een ander artikel over hetzelfde onderwerp, maar ik heb gelezen dat ze ergens een vergelijking maken tussen een krop lokale sla gaan kopen ,met je auto, 20 minuten verderop. Of een krop sla in de supermarkt kopen. Ik denk niet dat iemand die zo bewust bezig is met voeding, 20 minuten met een auto gaat rijden om een krop sla te gaan halen. Ik niet tenminste ;) En kijken naar je eigen vervoer, als het bijv gaat om op vakantie te gaan: ook hiervoor geldt dat mensen die écht ‘diehard groen’ zijn, niet gauw met een vliegtuig op vakantie zullen gaan…

2. Ik heb het boek over kruiden ook! Heel mooie vormgeving. Ik heb al een eerste recept geprobeerd, die met witte wijn roomsaus… hmm ik ben toch niet zo gek op de smaak van die wijn dus een volgende keer ga ik de verhoudingen wel aanpassen. Alsnog een heel leuk boekje. :)

3. Ook echt een aanrader is ‘de moestuin van mme zsazsa’. Wat een leuk boek over moestuinieren, met prachtige foto’s (met de billen omhoog onkruid wieden in de moestuin) en wat een fijne recepten. Heel aanstekelijk.
    Ook deze greendelicious boeken zijn top! Gebruik ze regelmatig…..

4. Alys Fowler is mijn heldin. Ze heeft een paar jaar geleden een serie gemaakt the edible garden (die kun je op youtube kijken), en heeft ook een column in the Guardian. Is echt heel erg leuk, vooral hoe ze tuinieren mixt met een duurzame levenstijl.