Review: Super Granen & Zaden

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Yay, alweer een nieuw kookboek! Er komt maar geen einde aan momenteel. Vandaag reviewen we het gloednieuwe ‘Super granen en zaden’ voor je.

Toen we dit boek binnen kregen voor een review, moest ik stiekem eventjes om de titel lachen. Het lijkt wel of je tegenwoordig overal ‘super’ voor moet zetten wil het verkopen. Superfoods zijn bijna niet meer weg te denken, inmiddels ook niet meer uit de schappen van de supermarkt of de drogist. Dit boek gaat, kort samengevat, over het koken met granen en zaden die erg gezond voor je zijn. En daarom noemen we ze ‘super.’ Voor ons had dat woordje er niet bij hoeven te staan, want dat granen en zaden gezond voor je kunnen zijn en dat je er heel lekkere dingen mee kan maken, dat wisten wij (en jullie) natuurlijk al lang.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Voor wie nog niet zo bekend is met allerlei soorten granen; vreest niet! Dit boek biedt een uitgebreide uitleg, soort voor soort. Wij vinden dat zelf ook erg handig, want zo hebben we bijvoorbeeld eindelijk ontdekt wat ‘freekeh’ is (een tarwesoort met een hoog gehalte aan eiwit en mineralen.) Er worden nog veel meer gezonde ingrediënten besproken, zoals kokosolie en verschillende (glutenvrije) meelsoorten. Kortom: sla de inleiding zeker niet over!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ligt het nou aan ons, of worden kookboeken steeds mooier? Vroeger (nouja, een paar jaar geleden) kon ik helemaal staan te kwijlen bij een speciaal kookboek met mooie foto’s. Voor zo’n mooi kookboek betaalde je dan ook meteen de hoofdprijs, ik weet niet of jullie je dat nog kunnen herinneren. Maar de tijden veranderen en tegenwoordig zien praktisch alle kookboeken er prachtig uit, met geweldige foto’s, strakke vormgeving en een bepaalde sfeer die maakt dat je gewoon zin krijgt om te koken. Herkennen jullie dat? Super Granen en Zaden is hier ook weer zo’n voorbeeld van. Kijk maar even mee.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Je ziet het al, de lekkerste recepten komen voorbij. Let op: dit is geen vegetarisch of veganistisch kookboek. Wat heel fijn is, is het feit dat er bij de bakrecepten staat uitgelegd hoe je ei in recepten kan vervangen. Dit doe je door water met lijnzaad te vermengen. Wij doen dit regelmatig en het werkt prima. Bij ieder recept staat vermeld hoeveel lijnzaad en hoeveel water je nodig hebt. Handig hoor!
Verder vind je een flink aantal vegetarische recepten die prima vegan te maken zijn. Ook zijn we een aantal ‘kant-en-klare’ vegan recepten tegengekomen.

We kunnen ons voorstellen dat dit boek vooral leuk is voor iedereen die graag experimenteert in de ‘healthy’ keuken. Ik bedoel: hoe vaak heb jij al een cake met Teff-meel gemaakt? Wij nog nooit! Ook kan dit boek erg handig zijn voor als je geen tarwe of gluten eet. In dit boek wordt namelijk juist uit gegaan van het gebruiken van alle graansoorten die er zijn, in plaats van saai bij tarwe te blijven hangen.

Superzaden en Granen is voor €19,95 te bestellen .

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

8 gedachten over “Review: Super Granen & Zaden

1. Leuk! Prachtige foto’s en het ziet er allemaal ook zo lekker uit.
    Ik vind het een inspirerend boek wat je met supergranen kan doen. Meestal kook ik ze ‘gewoon’ zo, maar met dit boek komen er leuke ideetjes op.

Liefs!

2. Wauw wat een prachtig boek inderdaad! Ik zou nog wel wat kunnen leren over granen, misschien maar vast op de Sint lijst zetten ;)..

3. Ik krijg ook altijd gelijk zin om te koken als ik door een kookboek blader. Ik ga eens kijken bij de boekhandel of ze Super Granen & Zaden daar hebben liggen, want de foto’s zien er al heerlijk uit.

4. Oeh, dat ziet er inderdaad heerlijk uit! Het valt mij ook steeds meer op dat alle kook- en bakboeken tegenwoordig zo prachtig zijn vormgegeven. Maakt het zoooo moeilijk om ze in de boekenwinkel te weerstaan :D. Ik moet maar eens dit boek gaan opzoeken want vooral die foto met de chocola met zaden (?) schreeuwt om mijn aandacht, haha.

5. Ziet er mooi uit! Ik ben zelf dol op granen en zaden, dus het lijkt me een erg leuk boek om te hebben (: