Werken in het onderwijs

0257fd17da5c211761168565e524ca6a

Donderdagavond, 21:17. Ik ontvang een whatsapp berichtje van een leerling. “Merel, hoe heette ook alweer dat boek dat jij zo geweldig vond en waar je het over had in de les?” Ik hoor mensen denken: wáárom hebben jouw leerlingen jouw nummer? En ik hoor ook mensen denken: wáárom noemen jouw studenten jou bij je voornaam? Ja mensen, we zijn in 2013 aangekomen. Er zijn dingen veranderd. Ik werk in het mbo-onderwijs, met jong-volwassen leerlingen. Overigens, ik heb ook op een middelbare school gewerkt waar leraren met de voornaam werden aangesproken en waar vrolijk werd geappt: “ik zit nu in de tram, ben er bijna! tot zo! xoxo” Dus ja, ik ben het wel gewend.

Waarom ik deze blogpost schrijf? Omdat ik de laatste tijd veel vragen krijg over mijn werk. Dat is soms per e-mail, of als reactie op een andere blogpost waarin ik iets zeg over mijn werk. Ik vind dat heel erg leuk, dus ik dacht: ik besteed er eens wat aandacht aan. Ik kreeg laatst zelfs twee e-mails van lezers die (terug) het onderwijs in wilden gaan en ik weet van in ieder geval één lezeres die ik een beetje heb geïnspireerd om een docentenopleiding te gaan volgen. Waaaat? vind ik supertof. Dus dit artikel is voor jullie. Ik zal iets meer vertellen over wat mijn werk inhoudt en wat ik ervan vind.

Allereerst: zoals je in een eerder artikel hebt kunnen lezen heb ik de afgelopen jaren een aantal ‘moves’ gemaakt in onderwijsland. Ik begon op mijn 20e met lesgeven op een luchtvaartschool (binnen een groot ROC) en ondertussen heb ik lesgegeven op verschillende mbo-opleidingen en een middelbare school. Wat ik soms vergeet is dat ik ook nog heb les gegeven aan volwassenen. Ik zal alles even op een rijtje zetten. Ik kan trouwens bijna wel mijn CV uploaden hier, dan wordt er een hoop duidelijk!

Hoe ik begon

Ik begon als docent op een luchtvaartschool in Hoofddorp terwijl ik nog op mijn docentenopleiding zat. Het begon als een stage, maar ik kreeg al gauw een (vast) contract. Ik gaf op deze school Nederlands en Communicatieve Vaardigheden. Bij dat laatste vak moet je denken aan onderwerpen als gesprekstechnieken, omgaan met lastige klanten en schriftelijke zakelijke communicatie. Naast dat ik deze twee vakken gaf, was ik Studieloopbaanbegeleider. Dit korten we af naar SLB’er. Een SLB’er is eigenlijk hetzelfde als een mentor, maar dan binnen het mbo. Dat betekent dat je een klas hebt die je begeleidt en die je minimaal 1 keer in de week ziet. Tijdens deze meetings heb je het over allerlei schoolzaken: hoe studeer je, hoe bereid je je voor op een stage, maar ook; hoe gaat het thuis en hoe voel je je hier op school? Ongelooflijk leuk werk, zeker omdat je een heel persoonlijke band met zo’n klas opbouwt. Het wordt echt JOUW klas. Tijdens rapportvergaderingen en leerlingbesprekingen neem je het voor deze leerlingen op, omdat het JOUW leerlingen zijn. Ik ben altijd SLB’er geweest en zou ook absoluut niet anders willen. Mijn mooiste herinneringen? Studiereisjes naar Dublin, Londen en Madrid, dat ik een keer een mega kerstpakket kreeg van mijn klas (en een boekje waarin iedereen foto van zichzelf had geplakt met een tekstje erbij) en diploma-uitreikingen. Tranen met tuiten natuurlijk, want afscheid nemen van je studenten kan knap lastig zijn na een paar jaar.

Coaching

Zo begon ik dus. Maar op een gegeven moment wilde ik wel graag wat meer leren. Wanneer je binnen een grote organisatie werkt (in mijn geval was het dus een groot ROC,) dan worden er regelmatig goede cursussen, trainingen en workshops geregeld voor het personeel. Ik heb in de loop van de jaren heel wat verschillende trainingen gevolgd, zoals op het gebied van gespreksvaardigheden en coaching. Het coachen was iets wat mij altijd enorm heeft aangesproken. Tijdens mijn docentenopleiding heb ik overigens ook een minor ‘Coachen en Begeleiden’ gevolgd, omdat ik altijd al wist dat dit mij wel lag. Ik ben veel gaan lezen over onderwerpen als “oplossingsgericht coachen” en ik volgde trainingen in gesprekstechnieken. Vervolgens werd ik coach, binnen de opleiding waar ik al werkte. Een coach is weer iets anders dan een SLB’er. Eigenlijk zou je kunnen zeggen: waar het werk van een SLB’er ophoudt, pakt de coach het op. Stel dat je als SLB’er een student hebt met een gestapelde problematiek. Ik noem een random voorbeeld: de student heeft achterstanden voor het vak Engels, de student heeft het financieel moeilijk en de student kan zich thuis niet concentreren op zijn schoolwerk. Een SLB’er heeft een klas met misschien wel 25 tot 30 studenten. Deze student heeft een duidelijke hulpvraag, maar de SLB’er heeft misschien niet zoveel tijd voor hem; hey! daar zal je de coach hebben! De coach pakt “de kwestie” op en gaat met de student in gesprek. Wat kan een coach doen? In ieder geval een luisterend oor bieden, maar er zijn nog veel meer manieren om een student te helpen. Denk aan helpen met het maken van huiswerk, op gang helpen met de vakken, gesprekken met ouders of ambulant begeleiders voeren of de student doorverwijzen naar andere hulpverlening (immers: een coach is geen psycholoog!)

Op dit moment ben ik coach op twee verschillende opleidingen en ik vind het ontzettend dankbaar werk. Het is fantastisch om rustig de tijd te kunnen nemen om met een student te zitten en te praten. Wat ik zo leuk vind aan coachen, is dat jij niet de oplossing voor een probleem hoeft te bedenken; jij helpt de student om zélf een oplossing voor een probleem te vinden. De gesprekken zijn enorm uiteenlopend. Zo sprak ik gisteren nog met een student over de angst voor heimwee tijdens een stage (waarbij het meisje voor 5 maanden van huis weg zal zijn) en eergisteren heb ik een student geholpen bij het maken van een planning voor de komende tijd. Kortom; geen gesprek of dag is hetzelfde. Hoe dat komt? Doordat geen student hetzelfde is natuurlijk! Coachen vind ik echt het allerleukste om te doen.

Lesgeven

Dat neemt niet weg dat ik lesgeven niet leuk vind. Er is een tijd geweest dat ik er niet meer zo’n zin in had. Ik denk dat het kwam doordat ik veel hetzelfde deed (als je al drie jaar lang bezig bent met zakelijke communicatie komen de sollicitatiebrieven je wel eens de neus uit) en ik zelf geen uitdaging meer had. Op dit moment geef ik les op drie verschillende mbo-opleidingen en dat houdt het al afwisselend genoeg. Daarbij komt dat ik nu echt weer leuke onderwerpen behandel, zoals begrijpend lezen (vind ik heel leuk!) en literatuur (love that.) Maar goed, ik zal eerlijk zijn. Er zijn momenten dat ik denk: mag ik alsjeblieft deze les overslaan? Dan vind ik het onderwerp niet leuk, of de klas is ongemotiveerd, of ik voel me gewoon niet zo lekker. Dat werkt dan allemaal niet mee. Als docent heb je een bepaalde rol. Je bent een voorbeeld voor de studenten. Maar dat betekent niet dat je een rol moet spélen. Althans, ik doe dat niet. Ik ben heel erg mezelf voor de klas en dat zal iedere student meteen beamen. Ik praat niet anders, zie er niet anders uit en maak geen andere grappen. Ik kijk hooguit uit dat ik niet te grof word voor de klas. Ook ben ik van mezelf nogal sarcastisch en daar moet ik soms een beetje rekening mee houden. Niet alle studenten snappen mijn sarcasme en soms moet ik daarom mijn grapjes wel eens even uitleggen.

Verder ben ik echt mezelf. Mijn studenten noemen mij bij mijn voornaam. Ik weet dat er heel veel mensen zijn die hier iets op tegen hebben. Ik sta er helemaal achter dat mijn studenten mij Merel en jij en je noemen. Ten eerste omdat ik zelf nog maar 27 ben en ik geen zin heb om ‘mevrouw’ te worden genoemd. Ten tweede omdat ik absoluut niet geloof dat het iets met respect te maken heeft. Studenten kunnen namelijk ontzettend weinig respect hebben voor docenten die ze wel meneer, mevrouw en u noemen, maar wie ze vervolgens het leven zuur maken. Respect geef je en krijg je terug. Ik heb in al mijn jaren in het onderwijs (ja, dat zijn er alweer 7) misschien in totaal drie keer een student moeten corrigeren die misbruik maakte van het feit dat mijn studenten mij Merel mogen noemen. Dat was na één waarschuwing dan ook afgelopen. Soms hebben mijn studenten er wel eens moeite mee dat ze me Merel mogen noemen. Dan komen ze net van de middelbare school, waar iedereen een meneer of mevrouw is en weten ze zich geen raad met deze nieuwe regel. Dan noemen ze me Juf Merel. Of Tante Merel. Dat laatste is sowieso een hit.

Wat maakt lesgeven voor mij leuk? Ik gebruik veel humor in mijn lessen. Dat maakt het voor mezelf aangenaam, maar ik merk ook dat het gewoon werkt om de klas aan het lachen te krijgen. Door met elkaar te lachen ontstaat er een ontspannen sfeer in de klas en bij een ontspannen sfeer kan lekker worden gewerkt. Ik begin mijn lessen áltijd losjes. Hoe is het met iedereen? Nog juicy gossips over het weekend te vertellen? Wil er iemand iets delen met de klas? En dan beginnen we. Als ik uitleg geef over theorie wil ik dat het helemaal stil is in de klas. Sommige docenten kunnen prima uitleggen als er doorheen wordt gepraat, ik trek dat niet. Dát vind ik nou respectloos. Daarbij komt, ik kan me totaal niet focussen en raak de draad van mijn verhaal kwijt. Dus het moet stil zijn en anders ga ik niet verder. Al mijn studenten weten dat. Ze weten ook dat als de les het toelaat, ik het altijd aanmoedig dat er wél met elkaar gepraat wordt. Natuurlijk is dat sowieso essentieel wanneer ze gaan samenwerken in groepjes, maar ik vind het ook belangrijk dat er in de les gelachen en gekletst wordt. Niemand, ik herhaal: niemand, kan het opbrengen om anderhalf uur óf muisstil en geconcentreerd te luisteren, dan wel muisstil en geconcentreerd te werken. Bestaat niet. Althans, niet onder mijn studenten van de afgelopen zeven jaar.

Kortom: ik wil dat naar school gaan leuk is. Ik kan niks met mensen die dingen zeggen als: school hoeft niet leuk te zijn, je komt hier alleen maar om iets te léren. Hou toch op joh! Sorry als jij één van deze mensen bent: ik ben het niet met je eens :)

De nadelen van het onderwijs

Zoals je misschien wel eens gehoord hebt van leraren, kleven er helaas ook nadelen aan het werken in het onderwijs. Die nadelen zijn vaak wel bekend, anders zou er niet al jaren een lerarentekort zijn. Wat zijn voor mij de nadelen?

Werken onder druk. In het onderwijs verandert er ieder jaar wel iets. Je kan dan denken aan het veranderen van onderwijsplannen, maar ook aan grootschalige veranderingen die door de overheid worden opgelegd. Dit betekent vaak dat álles anders moet. Ik vind dat heel erg heftig. Je bent net aan iets gewend en alles moet weer anders. ZUCHT. Onder werken onder druk versta ik ook het thuis werken. Ik ben per week meerdere momenten thuis met mijn werk bezig. Toetsen nakijken, lessen voorbereiden en met ouders mailen. Eigenlijk hoor je dit op school te doen, maar helaas lukt dat niet altijd. Als ik naar vandaag kijk: toen ik klaar was met mijn lessen stonden er 6 leerlingen buiten mijn lokaal te wachten. Ze wilden met me praten. Daar maak je natuurlijk tijd voor, maar ondertussen denk ik wel; tsja, ik zit vanavond weer thuis te werken. Je doet het me liefde, maar het is jammer dat dit soort dingen ten koste van je vrije tijd gaan. Overigens, er zijn docenten die gewoon weigeren iets thuis te doen. Hoe ze het doen, ik weet het niet, maar ze zijn er. Het is mij nog niet gelukt om te ontdekken hoe dit werkt.

En natuurlijk het feit dat je in het onderwijs nooit rijk zal worden. Grapje ;) Maar even serieus: ik vind oprecht dat docenten te weinig betaald krijgen. En dat zeg ik niet omdat ik graag zou zien dat mijn eigen salaris zou stijgen, maar echt omdat ik vind dat een docent een ontzettend belangrijke rol speelt. Je bent een voorbeeld, jij bent degene die de student iets bijbrengt over bepaalde onderwerpen, je bent een vertrouwenspersoon, een coach, een mentor, een opvang in moeilijke tijden, je zorgt ervoor dat de student een onvergetelijke schooltijd heeft en je levert uiteindelijk jong-volwassenen af aan de maatschappij. Alsjeblieft, voorbereid op het grotemensenleven en al. Zou niet gelukt zijn als er geen gemotiveerde en enthousiaste docenten bij betrokken waren geweest.

Dit was het wel zo’n beetje. Mijn werk in het onderwijs in grote lijnen. Ik hoop dat je uit mijn verhaal kan opmaken dat ik een toegewijde docent ben. Ik ben oprecht heel dol op mijn studenten, dus iedere keer dat ik ze zie denk ik: ik ben hier voor jullie en ik doe dit graag. Als je dat gevoel niet (meer) hebt, moet je dit werk volgens mij niet willen doen.
Ik ben heel benieuwd of jullie nog vragen voor mij hebben. Zo ja, stel ze dan alsjeblieft bij de comments hier beneden! Ik kan dan bijvoorbeeld een volgende blogpost gebruiken om deze vragen te beantwoorden.

Veel liefs,
Merel

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

58 gedachten over “Werken in het onderwijs

  1. Leuk om te lezen! Ik vind dat jij altijd met zoveel enthousiasme over je werk praat en op de een of andere manier is dat toch altijd inspirerend :) Ik heb twee goede vriendinnen die in het onderwijs werken en ben altijd jaloers op hun schoolvakanties ;-) Maar, ik weet ook dat ze heel vaak thuis nog veel moeten doen en dat lijkt me echt een keerzijde!

  2. Wat een leuk verhaal. Ik heb na mijn studie jaren getwijfeld om het onderwijs in te gaan. Mijn studie was het toch niet (theoretisch) en ik wilde jonge kinderen/mensen iets leren, bij brengen, misschien wel inspireren. Maar het kwam er telkens niet van. Had ik jouw verhaal 7 jaar eerder gelezen (dat kon natuurlijk niet, want toen was jij net leraar) dan had ik het niet bij die ene open dag gelaten en was ik er misschien wel voor gegaan.
    Maar nogmaals een mooi, inspirerend verhaal!

    1. Het is nooit te laat om het alsnog te doen he ;)
      En dankjewel voor je complimentje!

    2. Ja, je kunt altijd nog doen. Ik weet wel, jouw reactie is al drie jaar oud, maar ter info, ik ben pas aan de verkorte lerarenopleiding begon toen ik 40 was! Nooit te oud om te switchen!

  3. Natuurlijk wist ik het meeste al maar leuk om te lezen en Tante Merel, je bent een topper en geeft mij weer inspiratie voor een nieuwe dag :)

    xx

  4. Ik ken een aantal docenten die les geven op het vwo en hun inkomen is (vooral voor de relatieve starters die ze zijn) vrij royaal! Zit daar ook nog een verschil in, dat zij eerstegraads zijn?

    1. Jep, daar zit zeker een verschil in! Helaas wel. Want laten we eerlijk zijn: waarom zou een docent die lesgeeft aan het vwo meer moeten verdienen dan iemand die vmbo-kinderen opleidt?

      1. Ik denk omdat vwo docenten langer hebben moeten leren en dat ze daarom meer betaald krijgen. Net als dat als je op de uni les wil geven je ook langer moet studeren dan als je op het hbo of mbo lesgeeft. Neemt niet weg dat leraren meer zouden moeten verdienen.

        Xx

      2. Ik weet waarom dat is! Als afgestudeerd wetenschapper is het vrij bijzonder om les te gaan geven. In het bedrijfsleven verdiend iemand die bijv. Economie heeft gestudeerd echt véél meer dan een docent Economie op het VWO. Daarom zijn er voor exacte vakken (wiskunde, scheikunde ed) zo weinig docenten te vinden, die mensen kunnen zoveel meer geld verdienen in het bedrijfsleven.. (-; Dus ja, die salarissen mogen van mij ook wel omhoog, zodat het aantrekkelijker wordt om het onderwijs in te gaan!

        Zelf een tijdje getwijfeld over een docentenopleiding (aardrijkskunde, een van m’n favo vakken op het vo) maar ik ben toch gegaan voor een combi van mijn passie: drama en mensen helpen, dus inmiddels een blije 3e jaars student dramatherapie! (:

    2. Dat is lang niet altijd het geval hoor. Als een startend docent weet af te dwingen dat hij in schaal LC of LD komt bij zijn aanstelling, dan verdient hij/zij wat meer. Maar over het algemeen worden alle startende docenten aangenomen in schaal LB. Ook de docenten die lesgeven in het eerstegraads vakgebied in het VWO. Overigens is het startsalaris van docenten niet zo gek. Dat is in verhouding best hoog tot andere starters op de arbeidsmarkt. Probleem is echter dat mensen in het bedrijfsleven sneller stijgen qua salaris. Dus na een paar jaar is die startende docent ingehaald door zijn kennissen uit het bedrijfsleven.
      Overigens kun je je hierbij de vraag stellen of dit in de huidige crisis nog steeds het geval is. Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten.

  5. meer leraren zoals juf Merel!!!! helaas waren mijn leraren veelal precies het tegenovergestelde

  6. Leuk om te lezen! Ooit, lang geleden begon ik aan de lerarenopleiding Nederlands, maar die heb ik nooit afgemaakt. Ik werk op dit moment in de gehandicaptenzorg (over lage lonen gesproken :P)en zit er over na te denken pedagogiek te gaan studeren om me wat meer te verdiepen. Die studie heeft ook een afstudeerrichting waarmee je voor de klas kan en stiekem trekt me dat ook wel. Mbo-leerlingen lijken me heel leuk!

    1. Het IS heel leuk! Dus ik zou het je zeker aanraden :)

  7. Nice! Ik zit er steeds vaker aan te denken om de switch naar het onderwijs te maken. Maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen….

    1. Misschien kan ik je wat advies geven? Wat wil je graag weten?

      1. Leuk! Ben afgestudeerd (HBO) maar heb geen onderwijsbevoegdheid. Wil deze wel graag halen maar weet niet zo goed hoe? En ik wil ook geen jááren meer zelf in de collegebanken zitten :-) Mijn studie (SJD)staat niet in het rijtje die in aanmerking komt voor de kop-opleiding . Oh ja, en ik werk nu als supervisor in het bedrijfsleven. Supervisor = leuk. Commercieel bedrijf = niet mijn ding. Het supervisiegedeelte vind ik wél heel leuk en zoiets zou ik dan ook graag blijven doen, maar dan in het onderwijs. Tips? :-)

        1. Ik zou een mbo-opleiding zoeken in de richting van jouw studie. Dan kan je daar een open sollicitatie naar sturen (of reageren op een vacature natuurlijk) en als praktijkdocent aan de slag gaan. Intern worden er dan opleidingen aangeboden om je lesbevoegdheid te halen. Succes!

          1. Thnx, dat is een tip waar ik zeker iets aan heb! Ik ga deze week aan de slag :-)

  8. Super leuk om te lezen! Fijn om te zien dat je zo enthousiast bent over je werk! Ik werk zelf ook in het onderwijs en loop op dit moment mijn LIO stage in het MBO. Een lastige doelgroep, niveau 1 en 2 maar als je dan kleine succesjes ziet dat een student eens goed mee doet of goed werk levert, maakt me dat toch trots! (vooral als je het niet verwacht)
    Ook mijn studenten spreken me aan bij mijn voornaam en met jij.. sommige studenten zijn ook ouder dan ik ben dus das totaal niet erg. Een band hebben/krijgen met de studenten is het belangrijkste en volgens mij investeer jij daar ook heel goed in!

    1. Leuk om te horen! Er zijn weinig mensen die hun stage in het mbo willen lopen, dus ik ben blij dat jij het wel doet! Ik herken het: ik had ook leerlingen die ouder waren dan ik! Maar tegenwoordig komt dat bijna niet meer voor, haha. Leuk om te lezen dat je het werk ook zo leuk vindt!

  9. Supergoed, helder en uiteraard leuk uitgelegd weer Merel! Helemaal jij!! En ik snap je helemaal! Ervaar het (hoop ik) precies zo va november :) xxx

  10. Heel mooi beschreven :). Ik vind ook dat docenten echt ondergewaardeerd worden, ik heb zelf wat docenten op bijvoorbeeld de middelbare school gehad die ik niet gauw zal vergeten. Als die het bedrijfsleven ingaan omdat het financieel moet dan is dat een groot gemis voor het onderwijs en de volgende generaties. Investeren in onderwijs is altijd winst, maar dat lijken mensen niet altijd te snappen ;).

    1. Mooi verwoord :) En natuurlijk ben ik het helemaal met je eens!

  11. Ontzettend leuk stuk om te lezen! Een absoluut ondergewaardeerd beroep, terwijl het zo mooi is. Al jaren denk ik ook na over een switch naar het onderwijs, maar twijfel aan de 4 volle jaren aan de bak. (voornamelijk een geld issue, want de hypotheek wacht niet :))]
    Alle tips zijn ook hier welkom!

    En valt het goed te combineren met je blog?

    1. Oeh, dat snap ik. Sowieso zou je deeltijd kunnen gaan studeren. Wat is jouw achtergrond? wat voor werk doe je nu? Wat je in het mbo veel ziet is dat vakmensen op een school gaan werken binnen hun vakgebied (stel je voor: je bent kapper, je gaat lesgeven op een kappersopleiding) en dan een interne opleiding volgen waarmee je binnen 1 of 2 jaar je lesbevoegdheid krijgt. Dit betaalt de school en ondertussen heb je dus gewoon je baan. Is echt een heel mooi systeem! Veel van mijn collega’s hebben het zo gedaan :)

      Op dit moment is het nog goed te combineren met bloggen, maar als de Groene Meisjes nog groter gaan worden en we er nog meer tijd in gaan steken moet ik wel minder gaan werken. Maar over het algemeen is parttime werken in het onderwijs heel goed te doen, dus dat is geen probleem.

      1. Ik werk momenteel in de reclame en voornamelijk gericht op online.
        Maar wat bedoel je met interne opleiding? Via de school zelf? Dat is inderdaad wel een interessante! Ben benieuwd hoeveel scholen hiervoor open staan.

        Denk je niet dat het lastig wordt om te gaan solliciteren zonder een graad?

  12. Wat leuk en inspirerend om je verhaal te lezen! Ik heb toevallig vandaag een gastles gegeven op het mbo (sociaal cultureel werk). Ik ben sociaal werker en begeleid veel stagiaires van deze opleiding en geef ik af en toe een les over de praktijk. Zeker na jouw verhaal begin ik er steeds meer aan te denken om er meer mee te doen!

    1. Oh wat leuk zeg! Leuk dat je stagiaires begeleidt! En ik kan natuurlijk alleen maar zeggen: zeker doen! ;)

  13. Ik ben vorig jaar begonnen met de lerarenopleiding Engels in deeltijd, na een eerdere carrière als vertaler Engels. Leuk om zo’n enthousiast verhaal te lezen! Ik kom in mijn stage namelijk heel wat gedesillusioneerde docenten tegen, die niet (meer) zo’n positieve houding hebben ten opzichte van het onderwijs.

    1. Hmm, dat ken ik helaas. Het zijn vaak de vastgeroeste leraren die heel erg kunnen zeuren over het werk. Ik heb mezelf voorgenomen om te stoppen en iets anders te gaan doen op het moment dat ik alleen nog maar kan klagen. :)

  14. Ik heb ooit overwogen om een lerarenopleiding te doen, ik wilde graag leraar Engels worden. Uiteindelijk vond ik mezelf niet zo geschikt en is het wat anders geworden, maar ik blijf het ontzettend knap vinden, mensen die voor de klas staan!

    1. Ja? wat was de reden waarom je het toch niet wilde doen? Want geen docent is hetzelfde he, iedereen heeft zijn eigen stijl van lesgeven :)

  15. Wow , jij lijkt mij een topdocent met passie voor je vak, respect! Ik vindt het zelf ook prachtig om jonge mensen iets te leren. Ik werk ook in het onderwijs (ZMLK) en met gehandicapte kinderen, als logopedist. Het hoogtepunt van de week is voor mij een groepsles met tieners. Dan is het ook muisstil als ik voorlees en alle ogen op mij gericht <3

    1. Dankjewel :) ook heel veel respect voor jou en het werk dat je doet!

  16. Wat een inspirerend verhaal! Ik zie mezelf niet voor de klas staan (ik studeer geschiedenis dus zou op op de middelbare school mavo/havo/vwo terechtkomen) terwijl veel mensen in mij wel een goede docent zien. Misschien dat ik er ooit zelf anders over ga denken maar voorlopig jaag ik een andere carrieredroom na. Mijn moeder is docent Nederlands op de pabo dus ’t zou wel in de familie zitten.
    Wat ik eigenlijk mis in dit stuk is welke opleiding je gevolgd hebt.

    1. Ik heb de lerarenopleiding Nederlands gedaan. HBO, tweedegraads lesbevoegdheid :)

      Wie weet ga je later nog eens het onderwijs in, als je wat ouder bent! Je hoort vaak van mensen die pas het onderwijs ingaan als ze 30-40 jaar zijn!

  17. Voor de klas staan zou niets voor mij zijn. Mijn zus is wel lerares en ik moet zeggen dat zij niet slecht verdiend (vmbo, havo, vwo) Daarbij heeft ze vaak vakantie. Ik werk zelf in de horeca en moet hard werken en daarbij veel weekenden en feestdagen en dat wordt echt zwaar onder betaald.

    1. Zeker weten, de horeca wordt ook zwaar onderbetaald. Het probleem met het onderwijs is, is dat er weinig doorgroei in salaris is. Dat betekent dat je op je 25e praktisch hetzelfde verdient als op je 55e. Dat zal je in de “kantoorwereld” niet zien. Dit gegeven maakt het ook erg onaantrekkelijk voor mensen om te gaan werken in het onderwijs.

  18. Hooiiii,

    Ik ben net als jij, docent in hart en nieren, dat weet je! Dol op MIJN leerlingen. Ik probeer ook altijd een ontspannen sfeer te creëren en ook rust. Eerst lekker kwebbelen inderdaad en dan door met serieuze zaken die met een grapje tussendoor, of een gek dansje, of een accent, toch weer boeiend worden voor de leerlingen. Vooral 3 en 4 vmbo vind ik het leukst om aan les te geven. Ze voorbereiden op het examen en het MBO. Jong volwassenen inderdaad met een kinderlijke twist en oprechte interesse in jou als mens.

    Helaas is het niet zo dat als je eerstegraads bent, je automatisch meer verdient. Ik ben bijna eerstegraads en op mijn school bestaat die regeling niet. Sommige scholen, IVKO bijvoorbeeld, belonen hun vmbo docenten door ze standaard een LC schaal te geven. Ik ben van mening dat het lesgeven op havo en vwo veeeeeel makkelijker is dan het vmbo. Het draait daar meer om de vakinhoud en je hoeft niet meer op te voeden, om het zo te zeggen. Je hebt wel langer gestudeerd, maar vmbo’ers vragen toch echt meer begeleiding, sturing, structuur en afwisseling.

    Ik ben dol op mijn schatten, ze zitten in iedere klas. Lesgeven is zwaar, vergt veel tijd (vakanties zijn voor mij nakijkweken en de zomervakantie zie ik als compensatie van mijn overuren) en de ouders zijn eigenlijk veel lastiger dan de leerlingen!

    De leerlingen zijn dankbaar en geven je veel voldoening en plezier en ik hoop dat dit ambacht dat je niet uit een boekje kunt leren, wat meer aanzien krijgt!

    1. Jij bent gewoon de opperdocent Miek ;) Jouw enthousiasme is aanstekelijk en je inspireert me iedere keer weer. Dankjewel daarvoor! Xx

    2. Grappig.. ik vind zowel vmbo/havo/vwo qua lesgeef niveau hetzelfde,even moeilijk alleen op andere gebieden. Het verschil tussen havo&vwo is erook nog, die zijn echt niet hetzelde.

      Ik geef ook altijd als tegenargument aan na weer een opmerking van ‘maar als docent heb je zoveel vakantie!’ dat wanneer je alle thuiswerk, overuren en voorbereidingswerk erbijtelt je netto praktisch geen vakantie meer hebt ;)

      Voor de mensen die studeren of een studie hebben gedaan: er zijn verkorte opleidingen, uitgebreide minoren, 1jarige (2de)masters en meerdere projecten (bv. 1voordeklas) waarmee je een 1ste of 2degraads docent kan worden. Je hoeft vaak niet meteen weer 4jaar lang een opleiding te doen. ( Volgens de nieuwe plannen laten we de ‘nul-lijn’los en krijgt het onderwijs weer meer geld. ja even docenten trekken, upsakee het onderwijs in! )

      Merel leuk verhaal! Heb mijn 1stegraads niet afgemaakt (problemen met een docent ;)) Maar het staat op mijn planning om ook op het mbo&hbo te kijken naar leuke vacatures.

      Wel grappig, ik ben juist van het ‘school is niet altijd leuk, maar sommige dingen moet je gewoon leren’.

  19. Ik ben zelf heel erg aan het denken om een lerarenopleiding te gaan doen en dit stukje overtuigt me er des te meer van :) Super om te lezen hoe gemotiveerd je bent en hoe graag je je werk doet!

    1. Dat vind ik heel leuk om te horen! Heel veel succes in je loopbaan :)

  20. Leuk om te lezen. Ik ben freelance docent op ern aantal HBO opleidingen. Het bevalt mijn heel goed en ik hoop het nog lang te doen. Ik probeer met alle studenten ern persoonlijke band te krijgen en ik ben dus ook je en ze hebben ook mijn nummer. MBO lijkt mij ook leuk trouwens.

    1. Leuk om te horen! HBO lijkt me ook top. Misschien voor als ik wat ouder en wijzer ben ;)

  21. Leuk om te lezen! Ik denk ook dat leraren super belangrijk zijn, je brengt zo veel tijd op school door! Je wordt denk ik voor een belangrijk deel opgevoed op school.
    In Finland hebben zo een super goed systeem, daar worden ook alleen de allerbeste studenten toegelaten tot het vak leraar én worden leraren ook beter betaald. Ik heb er een paar jaar geleden op de middelbare school een keer een documentaire over gezien. Volgens mij dit: http://www.2mminutes.com/films/finland-phenomenon.asp. Wel over middelbaar onderwijs maar dat maakt het niet minder interessant!Onderwijs maakt de nieuwe generatie. Heel cool dat je leraar bent, lijkt me moeilijk!

  22. […] Merel nam ontslag op de middelbare school waar ze nog maar net een jaar werkte, omdat ze erachter kwam dat ze toch echt liever in het mbo-onderwijs werkte. Inmiddels werkt ze 5 dagen in de week op 2 verschillende scholen. Een enorm drukke, maar ook erg leuke baan! […]

  23. […] Merel nam ontslag op de middelbare school waar ze nog maar net een jaar werkte, omdat ze erachter kwam dat ze toch echt liever in het mbo-onderwijs werkte. Inmiddels werkt ze 5 dagen in de week op 2 verschillende scholen. Een enorm drukke, maar ook erg leuke baan! […]

  24. Hoi!!! Groene meisjes, vraagje: kan ik met een MBO diploma ver komen? Of moet ik na mijn MBO een vervolgopleiding kiezen?, Groetjes

  25. Beste Merel,

    Ik vind je een super leuke docent en zo wil ik het ook worden als het mij leukt, maar ik moet wel wennen dat de jonge volwassenen je zeggen vooral dat ik uit Frankrijk kom en bij ons is een traditie om vous=u te zeggen maar zal wel proberen. Verder wil ik vragen wat voor voordelen er zijn binnen een MBO school in vergelijking tot het middelbare school eerste klassen t/m derde klassen? Ik ga binnenkort beginnen met les geven in een mbo school toerisme en heb heel veel hoop qua orde in de klas, mijn Nederlandse die niet mijn moeder taal is, hoe gaan de mbo studenten omgaan met mijn accent… Ik hoor het graag van je. En super bedankt voor deze verhaal die ik pas nu lees.

  26. Ik weet niet of jullie hier nog de reacties lezen, maar ik vond het een goed stuk om te lezen! Ik ben aangenomen voor de opleiding Docent Nederlands en ik neig er ook naar om op het mbo les te geven. Sinds kort ben ik aan het twijfelen of de pabo misschien niet meer iets voor mij is. Ik weet namelijk niet of ik stevig genoeg in mijn schoenen sta voor pubers/napubers. Mijn vriend, zijn tante, nichtjes en een collega van mij zijn ook allemaal juf op een basisschool en vinden dat geweldig, dus dit stuk van jou helpt mij wel weer met motivatie voor docent Nederlands. Lastig is het ook, een studiekeuze maken haha!

  27. ik zou ook graag in het onderwijs willen maar , welke vakken moet je gevolgd hebben?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *