Geef je vegan dieet een kickstart!

avocadosandwich3

Kennen jullie Lisa Steltenpool al? Als je bezig bent met vegan eten, dan heb je vast van haar gehoord. Lisa is de auteur van de Vegarevolutie en van Kickstart, haar onlangs verschenen tweede boek. Naast dat Lisa een ontzettend leuke vegan en collega-blogger is, is ze ook diëtist en voedingsdeskundige. Het is altijd heel erg leuk en handig om iemand in je kringen te hebben die zoveel van voeding afweet! Voor deze blogpost mochten we Lisa vragen stellen over het vegan dieet en over haar nieuwste boek.

Hoewel wij zelf al ruim vier jaar een vegan dieet volgen, is er toch nog elke week iets nieuws te leren. Wij zijn geen voedingsdeskundigen en dat worden we misschien ook wel nooit. Niet omdat we de hele materie achter voeding niet interessant vinden, maar omdat wij over nog zoveel meer andere groene onderwerpen willen schrijven en dat kost ook allemaal tijd. Lisa heeft jaren gestudeerd op het onderwerp voeding en dat zie je terug in hoe ze vol enthousiasme en wijsheid over voeding praat en natuurlijk ook in de boeken die ze over dit onderwerp schrijft.

lisa2

Kijk Lisa shinen op de cover van haar nieuwste boek! 

Die boeken schrijft ze natuurlijk niet voor niets. Het is wel duidelijk dat heel veel mensen vandaag de dag op zoek zijn naar een eetpatroon dat op natuurlijke wijze bij hen past, maar dat veel mensen toch worstelen met het uitzoeken van wat wel of niet voor hen werkt. Vegan eten is helemaal niet moeilijk, kunnen wij inmiddels na vier jaar ervaring zeggen, maar natuurlijk ontkennen we niet dat alle begin lastig is en dat je wel een béétje moet weten wat je doet. We hopen je een beetje op gang te mogen helpen met de antwoorden die Lisa gaf op de vragen die we haar stelden!

DGM: Waarom denk jij dat het voor sommige mensen een enorme opgave lijkt om een vegan dieet vol te houden?

Lisa: Voor mij is vegan leven écht een verademing. Ik eet ontzettend lekker en gevarieerd, draag niet bij aan dierenleed en help daarmee ook mijn eigen gezondheid. Echter, wanneer ik mensen vertel over mijn levensstijl zien zij vooral beren op de weg: je mag veel niet, het is in sociaal opzicht lastig, het zal wel ongezond zijn. Kortom: veel mensen zien het als een beperking. Maar vraag aan een willekeurige veganist hoe hij of zij zijn levensstijl ziet, en je hoort ongetwijfeld het antwoord: ‘VERRIJKING!’.

Ik raad daarom iedereen aan om de vegan levensstijl als een interessant avontuur te zien waarbij je nieuwe smaken ontdekt, interessante informatie leest/kijkt (Cowspiracy!) en je compassievoller wordt.

DGM: Wat maakt een veganistisch dieet voor jou zo interessant en aangenaam? Waarom voel jij je er zo lekker bij?

Lisa: Het geeft een heel vrij gevoel dat ik niet bijdraag aan zoveel narigheid. Als je eenmaal de beelden van de bio-industrie gezien hebt, hebben vlees en zuivel ineens een vervelende nasmaak. Maar ook fysiek heb ik veel verschil gemerkt: voordat ik vijf jaar geleden vegan werd had ik veel last van Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) en ging ik de deur niet uit zonder paracetamol omdat ik zoveel buikpijn had. Dat verdween bij mij echter als sneeuw voor de zon. Ik ben nu klachtenvrij, heb meer energie en zit beter in mijn vel!

DGM: Is vegan eten voor jou een lifestyle, of een dieet? Wat is het verschil?

Lisa: Absoluut een lifestyle! Alleen plantaardig eten is puur voeding en bij veganisme speelt ook de idealistische mindset een belangrijke rol. Hiermee bedoel ik compassievol leven naar andere mensen en dieren, dus ook niet naar dierentuin gaan, wol dragen of respectloos zijn naar je medemens. En steeds meer mensen staan open voor veganisme: Nederland telt naar schatting al 50.000 vegans!

DGM: Wat is volgens jou de basis om gezond en gelukkig te blijven? Wat heb je daarvoor nodig op het gebied van voeding, ontspanning en beweging?

Lisa: Dit is absoluut een combinatie van verschillende factoren, die (heel cliché) met elkaar in balans moeten zijn. Je kunt nog zo gezond eten, maar als je werk jou enorme stress oplevert of je slaapt elke nacht maar vijf uur, dan kun je alsnog welvaartsziektes ontwikkelen of chronisch vermoeid of ongelukkig zijn. De combinatie ligt vooral bij goed eten, weinig stress ervaren (of hier goed mee omgaan), dagelijks bewegen en genieten van werk, familie en vrienden.

DGM: Zou je in het kort kunnen vertellen hoe de perfecte dag uit een veganistisch dieet eruit ziet?

Lisa: Een voorbeeld van een perfecte dag heb ik omschreven in Kickstart. Deze dag begint met een halve liter water: dit gaat je helpen om beter te concentreren, meer energie te hebben en hoofdpijn weg te nemen. Daarnaast bevat de perfecte dag veel groenten en fruit, zeker in totaal meer dan 600 gram. Het is namelijk gebleken dat hoe meer groenten en fruit je eet, des te minder kans je hebt op obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en verschillende soorten kanker. Ook bevat de perfecte dag altijd peulvruchten (zoals linzen, bonen of erwten) en volkorengranen. Deze bevatten veel eiwit, ijzer en vezels en leveren je langdurige energie! Om voldoende vetten binnen te krijgen bevat de dag zo’n 50 gram aan noten, zaden en/of avocado.

Wat juist niet of weinig in een gezond dagmenu voorkomt zijn bewerkte granen, vetten (zoals olie en margarine), suikers en dierlijke producten zoals zuivel en vlees. Deze zijn niet alleen ongunstig voor je gezondheid, ook op je energieniveau hebben deze een negatief effect.

v2 Prom_Kickstart_binnenwerk_170X240_lowres-page-041 - Edited

 

Voorbeeld dagmenu uit Kickstart 

DGM: Voor wie heb je het boek specifiek geschreven? Welke mensen uit onze lezersgroep zou je ermee aan willen spreken/bereiken?

Lisa: Kickstart is geschreven voor iedereen die door de bomen het bos niet meer ziet. Mensen willen afvallen maar het eeuwige diëten zat zijn. Die elke maandag zichzelf opnieuw voornemen om gezonder te eten en te sporten, maar op donderdag al de handdoek in de ring gooien. Voor iedereen die praktische handvatten nodig heeft en inspiratie zoekt om eindelijk goed voor zichzelf te zorgen.

Tijdens het schrijven van Kickstart hield ik vaak mijn zus in gedachten. Ook zij wil graag gezonder leven, maar eet ‘s ochtends vaker een gevulde koek dan een voedzaam ontbijt. En ze wil wel meer sporten, maar mist de kennis en doelmatigheid om dit consequent te doen. Bij alles wat ik schreef stelde ik mijzelf de vraag of zij het zou begrijpen en zou opvolgen. Hierdoor voegde ik steeds meer praktische opdrachten en tips toe waardoor het boek effectiever werd. Op deze manier is het boek een compleet zelfhulpboek geworden, inclusief dagmenu’s, checklisten, invullijstjes en inspiratie dagmenu’s!

DGM: Wat is je lievelingsrecept uit je nieuwste boek?

lisa1

Lisa: Mmh, dat is absoluut pasta arrabiata! Deze pasta met rode peper, olijfolie en veel knoflook is zo lekker, als een restaurant het gerecht serveert, bestel ik ‘m altijd. Voor mijn boek heb ik hier een gezondere variant op gemaakt: met gepureerde avocado in plaats van olijfolie en fijngehakte walnoten voor de bite. Oh, en daarnaast mag je mij altijd wakker maken voor pure chocolade (mét zeezout!), zoete aardappelfrietjes, vegan pancakes en zelfgemaakt bananenijs!

lisa3

Inmiddels hebben wij Kickstart gelezen en we kunnen niet anders zeggen dan dat we denken dat dit boek nog héél veel mensen gaat helpen. Omdat dit artikel anders echt veel te lang wordt, hebben we besloten onze review van het boek eventjes te bewaren voor een volgende blogpost – dan weet je dat dit eraan komt! Mocht je door het lezen van dit interview al helemaal om zijn: Kickstart is onder andere hier voor €19,95 te koop. (dit is een affiliaitelink)

Ook krijgen we de eer om een lekker recept uit Kickstart te mogen publiceren. We mogen daarbij kiezen uit twee van Lisa’s favoriete recepten: pasta arrabiata of frisse avocado-limoen gebakjes. Welk recept zou jij graag op de Groene Meisjes zien verschijnen? Laat het ons weten! (de meeste stemmen gelden ;))

Heb jij De Vegarevolutie of Kickstart al gelezen? Ben jij bezig met het onderzoek van een vegan dieet? Waar loop je tegenaan of wat zou je graag willen weten over dit onderwerp? Laat het ons weten bij de comments!

Lisa, dankjewel voor je mooie antwoorden en het delen van je kennis en motiverende woorden! 

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

83 gedachten over “Geef je vegan dieet een kickstart!

  1. Ik kijk zo tegen Lisa op. Ik studeer ook diëtetiek, maar wat zij allemaal al zo snel bereikt, super knap! Ik ga voor het recept van de pasta arrabiata, ben erg benieuwd :D

  2. Wat een mooi interview! Ik eet veel plantaardig maar ik ben geen veganist en zelfs geen vegetariër. En toch zie ik heel veel overeenkomsten met natuurvoeding! Ik ga het boek bekijken en ik ben erg benieuwd naar het recept voor de pasta. Fijne zondag!

  3. Ik kende Lisa nog niet, tot vorige week. Op de beurs ben ik vrienden geworden van Viva Las Vegas en heb ik haar boek gekozen als welkomst cadeau. Als veggie-newbie is het heel fijn om wat meer te kunnen lezen hoe dit makkelijk vol te houden is.
    Samen met jullie boek, word er steeds meer duidelijk.

    1. Ah wat goed zeg! Dat is precies hoe ik me ook ben gaan verdiepen in het vegetarisme en veganisme. Lekker veel lezen, info verzamelen, ervaringen horen van anderen… werkte voor mij ook erg goed!

  4. Ik ben zelf geen vegan maar vind het wel heel erg interessant. Het spreekt me erg aan dat je niet alleen kijkt naar het eten en voedingswaarden, maar juist ook naar de lifestyle eromheen! Ik was van plan om een soort vegetarische challenge te doen, wie weet wordt het wel vegan… Wat goed dat je nu helemaal geen last van je buik meer hebt trouwens!

    1. Ja, bij mij heeft het vegan eten echt zoveel goed gedaan! Grote kans dat ik ook reageerde op zuivel (lactose of caseïne) waardoor de klachten ineens zo afnamen. En daarnaast natuurlijk het feit dat ik nu heel vezelrijk eet en weinig kant- en klaarproducten nog eet.
      Succes met je challenge!!

  5. Kan ik ook op allebei stemmen? Nee? Dan toch maar de pasta ;) Dit klinkt als een perfect boek! Er gaat bij mij ergens iets fout want hoe meer ik vegan eet hoe meer ik aankom… Klinkt alsof ik dit boek goed kan gebruiken dan! :)

  6. Lijkt me een heel interessant en positief boek! Mijn vader (geen vegan) heeft De Vegarevolutie van mij geleend omdat hij gezonder wil leven. Hij is zo enthousiast over het boek dat ik hem het boek cadeau heb gegeven:) niet alleen de gezondheidseffecten maar ook de ethische zaken hebben hem geraakt, een soort opening tot bewustwording. Zo mooi om te zien dat door een positieve benadering een intrinsieke verandering teweeg kan worden gebracht. Lisa: je bent super:)

    Wat ik me trouwens nog wel afvroeg….Dat ideale dagmenu lijk heel erg op mijn huidige eetpatroon maar toch val ik soms wat af of blijf ik stabiel (momenteel heb ik een eetstoornis (zeggen anderen. Soms erken ik het, andere keren ontken ik dat) en houd ik vast aan vaste eetmomenten, maaltijden, weegschaal, angst om aan te komen, waardeloos zelfbeeld etc). Maar het voelt wel heel raar. Dan ga ik twijfelen of ik me niet gewoon aanstel aangezien ik eigenlijk dat ideale dagmenu aanhoud…

    1. Ik ken je helemaal niet maar wilde toch even reageren…. Ik denk dat een eetstoornis het dan meer zit in de angstige gedachten, de obsessie met de weegschaal etc. dan wat je precies eet.
      Daarbij, als jij er last van hebt is het, ongeacht wat je eet, verstandig om eens met iemand daarover te praten. Als jij niet goed in je vel zit, is dat geen aanstellen!! Maar juist goed als je daar hulp bij zoekt.
      Succes!!

        1. Tussen gezond en ongezond kan een dunne lijn zitten; en dan met name psychisch. Zoals ik in mijn boek beschrijf (hoodstuk 3, alinea: ‘Eet af en toe junkfood’):

          ‘Als voorstander van een gezonde levensstijl pleit ik voor zo gezond mogelijk leven maar waarschuw ik er ook voor dat het niet té gezond wordt. Te gezond, kan dat? Ja, af en toe een taartje, een frietje of glas wijn is best goed. Niet zozeer voor je lichaam; je lichaam heeft echt geen stuk chocoladetaart nodig om te overleven. De reden is psychisch. Sommige mensen streven naar perfectie; altijd maar ultragezond willen eten. Dit kan op den duur problematisch worden. Zo kan er angst ontstaan om nog langer granen, vetten of andere essentiële voedselgroepen te eten waardoor het eetpatroon steeds kariger wordt. Uiteindelijk worden er enkel nog (rauwe) groenten en fruit gegeten met als gevolg een tekort aan nutriënten. Doorslaan in gezond eten wordt ook wel orthorexia genoemd. Hoewel dit (nog) geen erkende eetstoornis is, lijkt de ziekte wel toe te nemen onder hoogopgeleide jonge vrouwen. Op social media zoals Instagram worden kleurrijke foto’s van fruit vergezeld met vele healthy hashtags en wordt het eenzijdige eetpatroon sterk aangemoedigd. Er is een dunne lijn tussen een goede balans tussen gezond en ongezond eten, en ultra -gezond-willen eten, inclusief schuldgevoel na elke ‘ongezonde’ maaltijd. Het is niet realistisch om altijd gezond te eten.´

          1. Wauw, eye opener! Door lichte medische klachten (bv eczeem) merk ik dat ik steeds meer schrap. Soms heb ik inderdaad het gevoel dat ik maar beter alleen groente en fruit (en edelgistvlokken ?) kan eten!

            Thanks!

  7. Vraag aan De Groene Meisjes, (heeft even niets met Lisa te maken): Jullie hebben geen desserts of taart met zijden tofu op de site. Hebben jullie zelf een lekker recept daarvoor die je wilt delen?
    Ik heb namelijk zijden tofu in huis maar weet nog niet wat ik zal maken.

  8. Leuk interview! Ik heb de Vegarevolutie gelezen en vond dat een super inspirerend boek. Toch vraag ik me steeds af, hoe zit dat met de calcium als je vegan gaat eten? Je kunt het wel uit groene groenten halen en uit tahin en vijgen etc, maar toch eet je daar nooit zoveel van dat je het gehalte aan calcium haalt zoals dat in zuivel zit? Nemen jullie een supplement?

    1. Hi Ginny!
      Het kan wel, alleen dan moet je dagelijks voldoende granen, groene bladgroenten en tahin etc eten. Een makkelijk alternatief kan plantaardige melk zijn, zoals sojamelk, amandelmelk of rijstmelk. Hier zit evenveel calcium en vitamine D in als in koemelk. Zelf gebruik ik dagelijks 400 ml aan sojamelk/sojayoghurt waardoor ik mijn calcium zonder moeite binnenkrijg!

      1. wauw, bedankt voor je reactie!! wel de verrijkte versies kiezen dank denk ik… maar wat een super tip, ik ga er mee aan de slag!!!!! ik ben nu wel heel benieuwd naar het nieuwe boek ook! enne… die gebakjes lijken mij nogal interessant.. :)

  9. Ik ben deze week haar boek gaan halen bij ons in de boekhandel, heb de Vegarevolutie toen dat uitkwam ook gekocht. Ze bevatten mooie en vooral lekkere recepten en het is ook nog informatief, wat wil je nog meer? Ik ga deze avond de romige lasagnesoep met cashewroomsaus maken. Ze stond voor morgen op het programma, maar ze lijkt me zo lekker dat ik niet kan wachten! Daar ik het boek heb, maakt het niet uit welk recept jullie maken. Succes!

  10. Zelf ben ik nog geen veganist, omdat dit van mijn moeder niet mag, maar probeer wel altijd voor vegan opties te gaan waar mogelijk. Wat ik heel boeiend vind is dat ze zegt dat haar PDS-klachten verdwenen zijn. Ik weet sinds een jaar ook dat ik PDS heb en volg hier het fodmap-dieet voor (glutenvrij, lactosevrij, veel soorten groente en fruit niet en nog wat stoffen niet). Echter zijn mijn klachten nog niet verdwenen en ben toch wel heel benieuwd of dit door vegan te eten wel gebeurt.. Ben al lang bezig met het overtuigen van m’n moeder, maar hoop dat dit haar over de drempel laat gaan ;)

    1. Volg je het fodmap-dieet onder begeleiding van een diëtist? Het valt inderdaad niet mee om te achterhalen wat precies de klachten geeft .. en in veel gevallen ligt het niet aan voeding. Stress, darmflora en beweging spelen ook een grote rol. Succes!

    2. Hee Romy, ben je ook gestopt met suiker (en dus ook snoep en frisdrank)? Dat hielp bij mij (bij eczeem, maar dat schijnt ook met je darmen te maken te hebben).

      Succes!

  11. Leuk! Haar eerste boek heeft mij over de streep getrokken om vegan te worden samen met docu’s en jullie verhalen :) . Ik ben erg benieuwd naar dit boek. En peulvruchten zijn the bomb haha.

  12. Ik ben benieuwd naar het pasta recept! Haar boeken lijken me superinteressant nu ik volop in de “overgang” gang ben naar een vegan dieet na 14 jaar vegetarisch eten…

  13. Ik ben heel benieuwd naar het boek! Komt op mijn wishlist :)
    En ik ben echt een groot liefhebber van taartjes, dus daar zou ik graag het recept van willen lezen!

  14. Kom maar doorrrrrrrr met dat pasta recept! Op het moment ben ik de Vegarevolutie aan het lezen en me steeds meer aan het verdiepen in een vegan lifestyle. Of, zoals ik tegen vrienden zeg: ik flirt met vegans! ;-)

  15. Haar boek lijkt me erg interessant! Ik wacht de review af. :) Verder lijken beide gerechten me érg lekker, maar ik ga toch voor de avocado-limoen-gebakjes (ik stel me dan voor dat het van die raw gebakjes zijn, zoals van Sue of Holynut, en die vind ik zo lekker maar heb eigenlijk geen idee hoe je dat maakt!)

  16. Ik heb haar vorige boek gelezen en ik leen het nu regelmatig uit aan andere mensen! Ik zou graag het recept van de arrabiata willen zien op jullie site, ben erg benieuwd hoe daar avocado in verwerkt zit!

  17. Als starter(ik ben 41!) op het gebied van Veganisme zijn de boeken van Lisa voor mij echt een verademing. Op alle gebieden waar ik tegenaan liep heeft Lisa de oplossing gegeven in 1 van haar boeken. Voor mij is de overgang best pittig omdat ik eerst het (dr Wahls) paleo dieet volgde, maar het bevalt tot nu toe super goed! Met de vegarevolutie, kickstart en natuurlijk het boek van de groene meisjes is de overstap een stuk makkelijker gegaan, bedankt meiden!

  18. Ik herken dit erg goed! Laatst naar een vegan event geweest en met pasen ga ik nog naar een vegan brunch en hoop dat meer info te krijgen. Je hoort zoveel verschillende verhalen over wat goed is en wat niet, dat je inderdaad door de bomen het bos niet meer ziet. Ik loop nu bij een diëtiste en die raadde voor nu het veganistische eten af vanwege de peulvruchten die ik anders zou moeten eten voor de eiwitten (ik sport veel) en daar zou ik weer buikpijn van krijgen.
    Ik denk dat ik het boek maar eens in huis ga halen!

    En ojaaaa, diee avocado-limoengebakjes klinken wel heel erg lekker!!!

    1. Hoi Liona!
      Er zijn ook vegan manieren om zonder enorme hoeveelheden peulvruchten tóch meer eiwitten binnen te krijgen. Bijvoorbeeld eiwitpoeder van Sunwarrior of de Green Protein van BodyenFit. En anders is sojayoghurt ook licht te verteren en rijk aan eiwit. :)

      Oh en als je dan peulvruchten eet: zorg dat je ze laat weken en goed doorkookt: dit zorgt ervoor dat het lichter te verteren is en je minder darm/buik klachten ervaart. Succes!

  19. Wat een heerlijke post! Ik volg Lisa nu een tijdje en wordt er enthousiast van! Het boek lijkt mij super! Ik ben veel bezig met gezond leven en eten en dan de veganistische kant op. Ik ben er zeker nog niet maar ik lees en kook veel. Ik wordt heel blik van jullie positiviteit en leuke blogspot! Ga zo door :)

  20. ik ben als collega-diëtiste en vegan helemaal fan van Lisa! Heb allebei haar boeken met veel plezier gelezen, en de receptjes worden hier thuis vaak gemaakt.

  21. De gebakjes! Maar alleen omdat ik de nachtschade familie en tarwe probeer te ontwijken momenteel!

    Leuk dat jullie hier allebei reageren en leuk stuk! Ben ook benieuwd naar de boeken! :-)

  22. Wordt altijd heel blij van je blogs Merel.
    Keep up the good work.
    Ben heel benieuwd naar het pasta recept.
    Al heb ik nu een hele grote drang om het boek te kopen! Haha

  23. Ik ben vooral erg benieuwd naar de lasagnesoep haha! Ik eet zelf niet 100% vegan, omdat ik op een feestje gewoon lekker taart wil kunnen eten en restaurants hebben vaak geen lekkere vegan opties, en ik wil wel genieten als ik uit eten ga.
    Thuis eet ik wel veganistisch en ik vind het lastig om iedere avond iets lekkers op tafel te zetten wat niet te duur is. Nu zijn het vaak groenteprutjes. Dus het recept voor de pasta is erg welkom!

  24. Ik ben zelf sinds een half jaar vegetarisch gaan eten en daarnaast eet ik ook een aantal dagen per week veganistisch. Ik merk dat sinds ik begonnen ben met vegetarisch eten ik mij vaker duizelig voel (als ik opsta bijvoorbeeld). Het lijkt samen te hangen met mijn eetpatroon. Ik vraag mij af wat zou ik hier qua voeding/supplementen aan kan doen?

    Ik overweeg om het boek aan te schaffen :) Zelf ben ik niet zo geïnteresseerd in diëten en uiterst gezonde voeding, wel ben ik geïnteresseerd in nieuwe veganistische recepten ontdekken!

    Alvast bedankt voor je antwoord :)

    1. Heb je misschien last van een lage bloeddruk? Ik heb ooit begrepen dat door het eten van vlees je bloeddruk hoger schijnt te worden. Als je bloeddruk dan toch al wat aan de lage kant is en je stopt met het eten van vlees, zou het kunnen zijn dat je bloeddruk nu zo laag is geworden dat de duizeligheid daar vandaan komt. Misschien heb je hier iets aan?

  25. Ook ik wil mij graag een toewijden aan een betere wereld en een bewust eetpatroon. Dat laatste is echter nog even een dingetje. Vol enthousiaste ben ik begonnen aan de 50-dagen van die andere groene meisjes ;) echter met mijn drukke baan (werk ongeveer 60 uur per week) en de zoveelste frustratie met het ellendige lange koken (pompoenen schillen pffff). Heb ik de handdoek in de ring gegooid. Heel zonde maar ik krijg het gewoon niet passend en ben nog te onervaren om zelf tot lekkere voedzame gerechten te komen.

    Heel simpel, ik zoek een methode waarbij ik gezond, gevarieerd en lekker veganistisch kan eten, ook op het werk waar ik geen magnetrons, tosti-ijzers en broodroosters heb. Zonder dat ik daarvoor lange avonden en extra vroege ochtenden in de keuken moet doorbrengen. Zou ‘Kickstart’ daarin iets voor mij kunnen betekenen?

    Bedankt alvast! X

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>