Hoe kun je jezelf motiveren om te gaan wandelen?

Het komt eigenlijk maar heel zelden voor dat ik me ertoe moet zetten om te gaan wandelen. Ik vind het heerlijk om buiten te zijn en ik merk dat wandelen wonderen doet voor mijn mentale gesteldheid. Wandelen maakt me vrolijk en energiek en ik zou eigenlijk wel willen zeggen dat het één van mijn favoriete hobby’s is. Echter, soms heb je zo’n grauwe, grijzige dag. Dan kijk je uit het raam en denk je: “moet dit echt?!” Voor die dagen schrijf ik deze blogpost.

Laat ik voorop stellen dat er natuurlijk niks verplicht is. Als ik me echt heel slecht voel, bijvoorbeeld wanneer ik menstruatiepijn heb, dan sla ik wel eens een dagje over. Maar op alle andere dagen ga ik wel, al is het maar voor een kort rondje door onze eigen wijk. Voor mij is het heel belangrijk om in beweging te blijven, frisse lucht aan mijn hoofd te krijgen én mijn gedachten te verzetten. Ik heb het idee dat het me in de lente en in de herfst veel beter afgaat, omdat ik de natuur er dan veel mooier uit vind zien. Maar goed, in de tussenliggende periode wil je ook wat, dus daarom zet ik even wat tips op een rij om het dagelijks wandelen wat makkelijker te maken. Deze dingen helpen mij:

– Een doel hebben om ergens heen te lopen. Maandag moest ik iets wegbrengen naar Aline, die aan de andere kant van de stad woont. Ik kon gaan fietsen (dat duurt 13 minuten) maar ik besloot te gaan lopen. Dat duurde 40 minuten heen en 40 minuten terug. Ik overwoog om terug met de bus te gaan, maar omdat ik zo lekker aan het stappen was, besloot ik ook terug te wandelen. Dat maakte een wandeling van bijna 7 kilometer. Heen en terug koos ik verschillende routes, om het nog een beetje verrassend te houden voor mezelf.

– Een wandeldoel kan ook zijn: een leuk koffietentje waar je nog niet bent geweest (een paar wijken of het dorp verderop, bijvoorbeeld) bezoeken en daar een warm drankje to go halen. Suport your local! Neem je eigen beker mee en schrijf nadien een recensie op Google. Mijn doelen voor de komende tijd; naar Kafeetaria en naar KoffieLeute, want ik zag dat ze daar vegan brownies met cranberries hebben. Zin in!

– Als je kosten wil besparen, kun je uiteraard ook je eigen drankje vanuit huiis meenemen. Zo ga ik heel vaak wandelen met een thermos Dopper vol met thee. Ideaal want het blijft uuuuuren warm. Misschien zit het tussen mijn oren, maar ik vind wandelen met een lekker drankje erbij écht leuker en makkelijker.

– Wandel je in je eentje en vind je dat wat saai? Zorg dat je iets te luisteren hebt onderweg. Ik kies geregeld een podcast uit op lengte (van de wandeling), maar ik ga ook wel eens voor een luisterboek of een vrolijke playlist.

– Voel je je toch een beetje verloren tijdens zo’n solowandeling? Plan een wandel-en-bel-afspraak met een vriend. De tijd vliegt om. In dit kader doe ik ook wel eens de voicememo-wandeling; ik luister en beantwoord voicememo’s terwijl ik wandel. Zo kun je toch een beetje van je af kletsen.

– Nog gezelliger is natuurlijk in real life gaan wandelen met iemand: je mag met 1 persoon op afstand buiten wandelen, dus dat doe ik graag met een vriendin. Of met Marne natuurlijk, wij wandelen heel wat af samen.

– Voor de mensen die geen hond (of ander huisdier dat graag naar buiten gaat) heeft: misschien kun je aanbieden om een keer de hond van vrienden of buren mee uit wandelen te nemen. Met een hond wandelen geeft toch meteen een beetje richting aan een wandeling!

– Zorg ervoor dat je kleren lekker zitten. Wanneer ik weet dat ik een lange wandeling (langer dan een uur) ga maken, draag ik graag een sportlegging met warme sokken in sneakers. Ook zorg ik in dit jaargetijde dat ik mijn sjaal en handschoenen bij me heb. Schoenen die lekker zitten zijn natuurlijk ook essentieel. Ga voor comfort!

– Beloof je zelf dat je bij thuiskomst lekker onder een kleedje mag gaan zitten. Een warme douche doet ook wonderen. Mijn nieuwste toevoeging aan mijn selfcare routine is deze geweldige schouder-en-nek-warmer die ik getipt kreeg van Mariska. Erg blij mee!

– Ik kijk ’s ochtends altijd al naar de weersvoorspelling en plan mijn wandeling op het moment dat er de minste kans is op regen, want daar heb ik nu eenmaal een hekel aan. Waarom het jezelf moeilijker maken als het niet nodig is? (ik weet dat er heel goede regenjassen, laarzen en paraplu’s zijn, maar ik word gewoon heel chagrijnig van regen)

– Plan je wandelingen in. Ik schrijf het letterlijk in mijn dagplanner, het liefst al met een tijdstip erbij. Zo is het inmiddels gewoon een onderdeel van mijn dagelijkse planning geworden en dat werkt goed voor mij. Ergens letterlijk tijd voor vrijmaken is vaak toch wel een manier om iets ook écht te gaan doen.

– Wat óók motiverend kan werken: ik houd mijn stappen en wandelingen bij via de smartwatch die ik sinds kort heb. Dat kan natuurlijk ook met een app op je telefoon die in je jaszak zit. Is natuurlijk absoluut geen must, maar ik merk toch dat ik een beetje trots op mezelf ben als ik de 10.000 stappen weer gehaald heb! (dat lukt overigens vrij gemakkelijk als je iedere dag een uurtje wandelt)

– Zorg voor variatie in wandelgebieden. Zoek bewust eens een andere locatie op. Tip: het wandelboek van Cynthia staat vol met prachtige wandelroutes. Of wat denk je van een NS wandeling?

Heb jij nog andere motiverende tips om jezelf naar buiten te krijgen? Ik ben ook benieuwd hoe vaak jullie wandelen, hoe lang en waar jullie dat het liefste doen. Ik lees het graag in de comments!

Deze blogpost bevat affiliatelinks. Wanneer jij iets bestelt via mijn linkjes, krijg ik een klein percentage van het aankoopbedrag. Jij betaalt daarvoor – uiteraard – niks meer dan normaal. Dank voor je support!

De foto’s in deze blogpost zijn gemaakt door Sam van Rij en Bette de Wit. 

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

30 gedachten over “Hoe kun je jezelf motiveren om te gaan wandelen?

  1. Wat een leuke post is dit! In België gaat momenteel de ‘Warmste Dodentocht’ door. Dit is een alternatief op de Dodentocht die normaal jaarlijks doorgaat en waar je jezelf uitdaagt op 100Km op 1 dag te stappen. Dit jaar geef je jezelf een wandeldoel dat je voor 31 maart moet halen, tijdens het wandelen steun je het goede doel.
    Mega motiverend! Ik ging voor 100km tegen 31 maart, maar weet nu al dat ik hier ver boven ga zitten :-)
    Geniet van deze mooie dag Merel en bedankt om steeds zo mooie en inspirerende berichten te posten :-)

    1. Toen ik dit eerst las dacht ik: 100 kilometer op 1 dag lopen?! Dat is toch niet te doen?! Maar je bedoelt denk ik: 100 km gelopen hebben op 31 maart? Dat is elke dag een kilometer of 3 tot 5 oid? Mooi doel!

      1. Oh nee, er bestaat echt zoiets geks als 100km op 1 dag stappen, dat is in grote getallen te doen elk jaar als zijnde ‘de Dodentocht’. Dan wandel je dus ook als het donker is en train je daar (normaal gezien) op voorhand voor! Maar dat kan dus niet doorgaan momenteel natuurlijk. Geef mij dan toch ook maar 100km tegen 31 maart :-D

  2. Ik heb een fitbit, dat werkt ook erg motiverend, want anders kom ik gewoon niet aan m’n stappen. Ik heb tijdens de lockdown wel het aantal stappen teruggebracht naar 8.000, omdat 10.000 niet te doen is. En dat werkt dan weer erg demotiverend. Ook heb ik Runkeeper, daarbij doe ik een challenge van zoveel stappen in januari. En ik heb vrienden op de app die ik graag laat zien dat ik weer heb gewandeld ;-)

    Los daarvan vind ik wandelen ook gewoon erg leuk, met het gezin is het supergezellig en anders luister ik een mooie podcast of bel ik een vriendin die ook gaat wandelen om elkaar te motiveren.

    1. Wat goed dat je mild voor jezelf bent en je stappen-aantal terug hebt gebracht. Het zijn soms die kleine dingen waarmee je jezelf anders hélemaal in de weg kunt zitten – en dat is nou precies niet de bedoeling!

  3. Nog een kleine aanvulling, duizenden asielhonden zouden dolgraag een wandeling willen maken. Misschien kun je je aanmelden als wandelvrijwilliger bij een asiel in de buurt, mits je van honden houd natuurlijk..

  4. Inderdaad met een team in de Ommetjes app van de hersenstichting! Ik loop sowieso graag maar op werkdagen, met veel overleggen, lukte dat nooit. Ik doe het erg goed op punten scoren 🙊 en dat we het ook als team van werk doen, want loop nu zo goed als dagelijks haha!

    1. Ja ik wilde de Ommetje app ook noemen! Het is echt een super fijne app, héél rustig (lijkt bijna voor oude mensen gemaakt maar ik (24) en mijn vrienden zitten er ook op haha). Je krijgt niet steeds meldingen of iets, maar je schrijft je in met een team vrienden, of meld je aan in een groot algemeen team en je krijg punten als je loopt. Niet zoals op strava als je meer of harder loopt: maar als je tenminste 20 minuten loopt. Na iedere wandeling krijg je een weetje over je hersenen (bijvoorbeeld zoiets als jij ook noemt: het is heel goed voor je om eens een ander rondje te lopen). En je kan punten verdienen door een 2e rondje op een dag te gaan, of door voor 9u ’s ochtends te lopen, en door je “streak” te behouden – dat vind ik vooral heel motiverend haha.

      Ik vind het echt een fantastische app. En je maakt de drempel super laag om elkaar eens uit te nodigen voor een wandelingetje, je ziet namelijk precies van je vrienden wie er veel punten hebben (goed excuus: die vind wandelen dus leuk) en wie niet (ook goed excuus: die kan nog wat punten gebruiken). Wij “halen elkaar soms op” (dat is mijn 2e tip); je loopt naar het huis van je vriend/vriendin, hij/zij loopt met jou mee naar jouw huis en daarna weer alleen terug naar z’n eigen.

      Leuk artikel Merel, bedankt!

  5. Ik ga iedere ochtend (tenzij het hard regent) voor mijn werk wandelen. Het streven is minimaal 5000 stappen te zetten. De reden dat ik dit voor mijn werk doe is omdat het er bij de lunch vaak inschiet. Toch geen of te weinig tijd, geen zin, even iets afmaken, je kent het wel. Mijn tips:

    * Gewoon gaan en niet nadenken
    * Plan het wandelen op een moment waarop je de minste kans hebt op excuses om niet te gaan
    * Geen zin om zonder doel te wandelen? Vervang je auto of fietsrit naar bijvoorbeeld de supermarkt voor een wandeling

  6. Goede tips Merel! Ook heel herkenbaar, zeker als het kouder en nat is blijf ik het liefst de hele dag binnen. En vervolgens voel ik me dan al helemaal blegh, want een mens heeft toch echt wel wat frisse lucht nodig. Daar heb ik ondertussen van geleerd en nu schop ik mezelf echt naar buiten toe. Ik probeer wat te variëren qua wandelingen en vaak een rondje te lopen. Ik zorg er in ieder geval voor dat ik niet dezelfde weg heen als terug loop. Een smartwatch of fitbit werkte voor mij niet, ik werd daar heel obsessief van, maar kan me goed voorstellen dat het voor andere mensen wel net dat steuntje in de rug is.

    Ik wens iedereen veel wandelplezier! :)

  7. Goede tips, dankjewel. Ik wandel sinds november, inderdaad altijd met podcast en stappentellerapp en soms met een beloning in het vooruitzicht.

    Leuk vind ik het nog niet, te verdragen inmiddels wel. Maar soms ook nog wel zwaar, nutteloos en saai.

  8. Wat een leuke blog Merel! Wij wandelen ook wat af, zeker sinds maart vorig jaar. Ik loop voor mijn werk al veel en heb dan naderhand niet altijd zin om nog een rondje te doen, maar het is wel echt lekker in de buitenlucht.
    Mijn bonustip is nog: geocachen. Geen idee of je het kent, maar het is een gratis app waardoor je een soort wereldwijde speurtocht kunt doen wanneer en hoe vaak het jou uitkomt. Soms doe ik het een halfjaar niet en dan opeens is het weer in onze gedachten. Alle geocaches in de buurt hebben we natuurlijk allang, dit maakt het dus vooral leuk om eens naar een ander gebied te gaan (of nadat je ergens bent geweest voor een afspraak nog een wandelingetje te maken en een cache te vinden). Het spelelement van het zoeken brengt overigens echt het kind in mij naar boven en laat ik daar nou net dol op zijn :)

  9. Mijn man en ik gaan als we allebei thuiswerken tijdens de lunch samen wandelen. Als ik van mijn stage terug naar het station de tijd heb ga ik ook vaak wandelen, behalve als ik weet dat ik daardoor de trein ga missen niet.

  10. Leuke tips! Ik wandel sinds medio oktober vorig jaar toen ik de diagnose prediabetes kreeg. Ik at al gezond om mijn hoge cholesterol onder controle te houden maar voldoende bewegen zat er nog niet in bij mij. Het wandelen doet echt veel voor mij! Ik merk wel dat ik nu net wat minder wandel. In de herfst was dat tussen de 3 à 6 dagen per week zo’n 7 à 8 km per keer, nu zit ik rond de 2 à 4 dagen per week. Maar ik wandel liefst 1,5 à 2 u. Ik zie het echt als een uitstapje en heb een wandellijst gemaakt met allemaal leuke routes. Ergens water in de natuur brengt me erg tot rust, dus daar selecteer ik de meeste routes op. Ik heb ook een fitbit gevraagd als kerstcadeau omdat ik nu eens wilde weten hoeveel stappen ik nu echt per dag zet (ervoor deed ik dat met de gezondheidsapp op mijn mobieltje) en op een dag dat ik enkel in huis rommel kom ik toch aan 5000 stappen, op een dag dat ik ga wandelen loopt dat vaak op tot 15000. Dus dat compenseert wel denk ik ;-)

  11. Hihi ik wilde net de Ommetje-app gaan tippen, maar ik zie dat ik niet de eerste ben daarmee :D

    Hoe dan ook, fijne tips dit – heel herkenbaar ook. Ik ben door de combinatie coronacrisis + chronische hardloopblessure aan het wandelen geslagen, ik begin nu elke ochtend met een halfuurtje lopen en ik vind het heer-lijk. Meestal heb ik inderdaad een podcast op. Tussen de middag doe ik zo nu en dan een wandeling bellend met een vriendin, het is dan bijna alsof je samen loopt.

    Ik heb ook echt het idee dat hier in Utrecht steeds meer thuiswerkers aan het wandelen slaan, heel leuk om te zien hoe het ’s morgens ondanks de lockdown zo levendig is op straat. Zie ook regelmatig mensen samen lopen met een to-go-koffie. Fijn dat we er in deze rare tijd het beste van maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *