Hoe mijn dagen in thuisisolatie eruit zien

thuisisolatie

Foto: Sam van Rij

Deze week vroeg ik jullie op Instagram waarover jullie de komende tijd graag zouden willen lezen op De Groene Meisjes. Er kwamen ontzettend veel suggesties binnen en ik heb ze allemaal opgeschreven. Dankjewel! Eén van de leukste vragen vond ik of ‘gewoon’ wilde vertellen hoe mijn dagen er nu, in thuisisolatie, uitzien. Grappig genoeg denk ik zelf al gauw dat niemand dat wil lezen, maar doordat er specifiek naar gevraagd werd dacht ik: ach, waarom ook niet?

Het korte antwoord op de vraag hoe mijn dagen in thuisisolatie eruit zien is ‘rustig.’ Laat ik beginnen met een disclaimer: ik ben me van een aantal privileges heel erg bewust. Allereerst ben ik gezond. Ik heb geen kinderen die nu thuis zij en voor wie ik moet zorgen én die ik ook nog moet thuis-onderwijzen. Ik heb veel respect voor iedereen die dit momenteel wél aan het doen is. Ook heb ik een klein maar ontzettend fijn huisje, met een klein balkon, en daar geniet ik elke dag van. Ik ben me ervan bewust dat ik er héél wat minder bij had kunnen zitten. Dus ja, ik ben één van die ‘lucky ones’ (in hoeverre iemand dat dan ook is in deze situatie) die haar eigen tijd kan indelen. Ik ben mij er dus van bewust dat er mensen zijn die het momenteel vele malen zwaarder hebben dan ik en deze blogpost is dus ook níet bedoeld als ogenuitstekerij, noch als ‘zo zou jij je dagen ook moeten indelen!’

De reden waarom mijn dagen er zo rustig uitzien, is omdat ik momenteel weinig tot geen werk heb, en dus nergens heen hoef. Ik ben de hele tijd op dezelfde plek en dat is zeldzaam voor mij. Zoals mensen die mij volgen op Instagram wel weten: ik ben altijd onderweg. Ik zit – voor mijn gevoel – altijd op een fiets of in een trein. Mare woont in Amsterdam (op dit moment dan niet, maar officieel wel) en dat betekent dat wij een vrij strakke planning hebben van wie waar wanneer is. Eén van ons logeert altijd bij de ander. Dat is heel gezellig, maar ook onrustig. Verder sleep ik nu even niet met een laptop van en naar werkplek (bibliotheken, koffietentjes) en heb ik geen meetings. En verder, zoals vrijwel voor iedereen geldt natuurlijk, zie ik geen vrienden in real life. Dit alles zorgt ervoor dat ik een beetje stilsta. Dat bedoel ik eigenlijk alleen maar positief, want het bevalt me wel. Ik merk dat ik veel meer rust in mijn lichaam heb en dat ik de dingen die ik doe, met veel meer aandacht doe. En dat komt dan alleen al door niet meer de hele tijd onderweg te zijn. Toch ook bijzonder hoe zo’n periode allerlei nieuwe inzichten brengt.

De ene dag is de andere niet. Ik begin een ritme bij mezelf te herkennen: de eerste dagen van de week gaan moeizaam. Ik voel dan weinig energie en weinig zin in dingen. Soms voel ik me neerslachtig of angstig.* Vanaf woensdag klimt de boel een beetje op. De tweede helft van de week heb ik meer energie en voel ik meer motivatie om er het beste van te maken. Op die dagen heb ik ook vaker een goed idee en meer inspiratie. Het is een ritme dat ik in principe niet van mezelf gewend ben – ik ben eigenlijk iemand die er op maandagochtend helemaal zin in heeft, – maar ik heb het omard. Op mindere dagen (dit zijn vaak zondag, maandag en dinsdag) zit ik soms urenlang doelloos te scrollen op mijn telefoon. Soms speel ik YouTube uit of schop ik mezelf met veel pijn en moeite de deur uit om oud papier weg te brengen. Dit is geen heel boeiende materie voor een blogpost, maar laten we het echt houden, want dit is wat het is.

* Voor wie gevraagd heeft naar blogposts over dit thema: ik ga nog schrijven over thuisisolatie en je mentale gezondheid, maar dat komt in een andere blogpost. Beloofd :)

Op een goede dag – aan de betere kant van de week, – zien mijn dagen er vaak/ongeveer zo uit:

Ik sta op om half 8. Ik word meestal tussen half 7 en 7 wakker. Soms iets vroeger. Ik ga ook vrij vroeg naar bed, dus maak je geen zorgen, ik slaap gelukkig genoeg uren.

Mare en ik proberen onze dagen te beginnen met een korte (10-20 minuten) sportvideo. Dit kan een energizing warming up zijn of een ‘morning yoga’ video van Yoga with Adrienne. Het voelt echt heel lekker om eerst even goed te stretchen en eventueel je hartslag alvast een beetje omhoog te werken. Ik voel de energie dan echt door mijn lichaam stromen.

Daarna ga ik ontbijt maken. Ik heb bij het opruimen van mijn keukenkastjes mijn sinaasappelpers teruggevonden, dus we drinken nu heel gereged verse jus d’orange. Wat een luxe! Verder eten we meestal plantaardige yoghurt met vers fruit en cruesli. Heel soms heb ik geluk, want dan bakt Mare vegan pannenkoeken. <3

Terwijl ik ontbijt maak en we samen ontbijten, luisteren we de NRC Vandaag podcast. Ik vind dit een ontzettend fijne podcast die je precies op de hoogte houdt over interessante onderwerpen rondom Het Virus. Het belicht elke dag een ander aspect en het brengt veel verdieping. Deze afleveringen duren vaak zo’n 20-30 minuten, dus dat past perfect in onze ochtendroutine.

Na het ontbijt doen we een rondje huishoudelijke klusjes: een wasmachine aanzetten, een was opruimen, de badkamer schoonmaken, afwassen, stofzuigen of het bed verschonen. Daarna ga ik douchen.

Dan is het tijd om achter mijn laptop te gaan zitten. Mijn eerste taak van de dag is mijn mails beantwoorden. Ik heb een soort wedstrijdje lopen met mezelf om mijn mailbox zo leeg mogelijk te houden.

Als het weer het toelaat, ga ik hierna een uur in de zon op het balkon zitten. Het liefst met een boek. Hals ontbloot natuurlijk: kom maar door met die vitamine D!

Op dit moment lees ik het boek ‘Big Dream, Daily Joys‘ dat ik van vriendin Naomi cadeau kreeg. Dit boek gaat over hoe je dagelijks opnieuw kunt kijken naar wat je echt moet en wil doen, en hoe je je doelen makkelijker kunt behalen. Zo hanteert de auteur de stelregel dat je een ‘daily three’ zou moeten nastreven. Dat betekent dat je dagelijks drie dingen kiest die je gaat doen. Misschien zijn dit op sommige dagen drie dingen die je echt wílt doen en op andere dagen zijn het dingen die nu eenmaal moeten – maar het idee is: houd het (eerst) maar eens bij drie dingen. Het werkt! Het maakt echt dat ik trots ben op mezelf als ik mijn drie voorgenomen dingen heb gedaan.

Verder laat dit boek me (weer) nadenken over hoe welke dromen ik voor de toekomst heb en wat ik nodig heb om die ook daadwerkelijk na te gaan leven. Er blijken me toch altijd weer dezelfde dingen in de weg te staan: negatieve overtuigingen over mezelf en het idee dat ik altijd moet wachten tot ik ergens al heel goed in ben, of tot het moment komt dat de tijd ergens rijp voor is en dán pas beginnen. Spoiler: dat moment komt niet, dus beter begin je maar gewoon. Aanrader dus, dit boek!

Nadat ik eventjes lekker in de zon heb zitten lezen, ga ik naar binnen en kruip ik nog eventjes achter mijn laptop. Ik probeer dan nog een half uur tot een uur wat dingen voor mijn blog te doen. Soms schrijf ik een stuk of ik beantwoord reacties van jullie. Het is zó leuk om te zien hoe druk het op mijn blog is deze weken. Jullie komen massaal lezen en laten ook veel berichtjes achter. Dat maakt me echt hartstikke blij, dus dankjewel daarvoor!

Vaak is het dan alweer tijd om de lunch te maken. Mare en ik wisselen het koken trouwens af en dat geldt voor alle maaltijden van de dag. Soms maak ik op een dag alles en Mare de volgende dag, of soms wisselen we af: ik maak het ontbijt en de lunch, Mare het avondeten, enzovoorts. Het is leuk om voor elkaar te koken en het is ook heel gezellig om samen te eten.

Meestal ga ik ’s middags wandelen. Vaak ga ik alleen, soms gaan we samen. Het is een goed moment om allebei even wat tijd voor onszelf te hebben, dus vaak gaan we apart van elkaar. Als ik alleen ga, kies ik een route die precies lang genoeg is om een podcast te luisteren. Tijdens het wandelen probeer ik veel oogcontact te maken met de mensen onderweg en hier en daar een glimlach uit te delen :) Verder kijk ik goed om me heen, naar de bloesems en de andere lentebloemen. Wat een geluk hè, die lente? (oké, afgezien van de hooikoorts dan)

Thuisgekomen doe ik vaak nog een klusje in huis. Ik grijp deze periode aan om van die kleine klusjes (de thee-aanslag uit al je bekers poetsen, de waterkoker ontkalken, de vensterbanken soppen, mijn kledingkast opruimen) extra goed bij te houden.

De afgelopen week heb ik iedere dag een ‘mindbite’ van de Self Care Training van Mayra Louise gedaan. Dit is een training die je op je eigen tempo kunt volgen, in een online omgeving. Je kijkt naar video’s (met Mayra), krijgt stukjes theorie te lezen en je maakt korte invulopdrachten. Ik vond het echt erg leuk om te doen en het liet me weer even stilstaan bij hoe belangrijk goed voor jezelf zorgen is – juíst in deze tijd. Je kunt de self care training van Mayra nu  voor €39 volgen én dan mag er iemand gratis met je meedoen! Het lijkt me heel gezellig om dit (op afstand) samen met iemand te doen, zodat je het samen kunt hebben over wat je hebt geleerd en wat je nog verder wilt ontwikkelen. Check hier de cursus, en als je je besluit aan te melden: doe dit dan door (Merel) achter jouw voornaam in het aanmeldveld te schrijven. Op die manier weten ze bij de administratie dat je via mij komt en dan krijg je een exta code voor degene die je gratis mee wilt laten doen! Veel plezier ermee :) Deze actie loopt de hele maand april.

Aan het einde van de middag doe ik nog een rondje mails beantwoorden. Dat doe ik dus twee keer per dag en dat werkt erg goed voor mij. Dit ritme moet ik zien vast te houden, als straks ‘alles weer normaal is.’ Het werkt namelijk veel beter voor me dan de hele dag door mijn mails beantwoorden. Daar word ik alleen maar onrustig van.

’s Avonds koken we om en om vrij uitgebreid. We proberen nieuwe recepten uit omdat we meer tijd hebben, maar ook omdat het leuk is om nu een beetje gevarieerd te eten. We kijken geregeld op YouTube voor leuke vegan recepten. Onze favoriete recepten so far? De pinda-met-tofu-crust van Gaz Oakly en de ‘drunken noodles’ van Nikki Vegan.

Na het eten en het afwassen kijken we soms een programma. We kijken graag Dreamschool, Boer zoekt vrouw, Floortje naar het einde van de wereld en Floortje blijft hier. Ook hebben we de serie Unorthodox (naar het gelijknamige boek) gekeken op Netflix. Allemaal aanraders!

Voor het slapen gaan probeer ik soms nog een korte bedtime yoga video te doen. Als dat niet lukt, leg ik in ieder geval de yogamatjes alvast klaar voor de work-out van de volgende ochtend.

Ik probeer om 22:00 uur in bed te liggen, zodat ik rond 22:30 slaap. Op die manier maak ik precies een goede nacht met genoeg uren slaap.

Wat niet in mijn schema staat, maar wat wel ook gebeurt door de dag heen: ik heb veel appcontact met vrienden, heel soms bel of Zoom ik met iemand, en ik kijk en maak veel instagram stories. Verder zit ik soms te kleuren of knutsel ik random dingen. Ik vermaak me al met al eigenlijk heel erg goed.

Ik hoop dat je het leuk vond om op deze manier een beetje ‘mee te kijken’ :) Mocht je me nou echt op de voet willen volgen, ga dan naar mijn Instagram. Daar maak ik iedere dag stories.

Goed om te weten: deze blogpost bevat affiliatelinks. Verder wil ik je graag (nog eens) wijzen op deze blogpost – Alles is uitvogelbaar. Hierin beschreef ik hoe jullie mij de komende periode kunnen supporten en ik ben ongelooflijk dankbaar voor alle lieve suggesties, donaties en handreikingen die er al zijn gekomen. Jullie zijn de allerbesten <3.

Laat me in de comments vooral weten hoe het met jou gaat. En, mocht je een suggestie of een verzoekje hebben voor een blogpost of een onderwerp waarover ik kan schrijven, schroom dan niet dit te laten weten!

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

24 gedachten over “Hoe mijn dagen in thuisisolatie eruit zien

  1. Wat een leuk inkijkje in jullie dagelijkse dingen.
    Jullie hebben het maar prima voor elkaar zo samen!
    Lieve groeten

  2. Wat fijn om te lezen! Ik legde mezelf veel druk op door te verwachten dat ik elke dag 8 uur productief zou zijn (dus studeren en aan mijn scriptie werken) maar werd daar in combinatie met een portie eenzaamheid vrij ongelukkig van. Ik merk wel dat ik jaloers ben op mijn vriend die zelf nu weer 2 dagen per week naar werk gaat, ik wil ook mensen in real life zien! En ik heb nu geen werk meer, dus doe naast studeren niet veel nuttigs, haha. Tips voor mentale gezondheid in deze tijd zijn zeer welkom dus.

  3. Leuk om dit te lezen Merel en ook heel herkenbaar. Voor mij is het hoogtepunt van m’n dag soms gewoon m’n raam wijd open zetten en dan lekker in het zonnetje wat lezen. Ik moest net als iedereen echt wel wennen aan deze situatie, maar merk dat ik nu veel gelukkiger word van kleine dingen. Wel ben ik ontzettend blij met dingen als Skype en Zoom enz. Vrienden die ik eerst nauwelijks sprak, want ze waren altijd drukdrukdruk, zie ik nu veel vaker. En dat is echt fijn! En door deze hele coronacrisis ben ik buddies met m’n buurvrouw geworden en maken we nu samen Disneypuzzels in de gang haha.

  4. Wat een fijne uitgebreide post! Klinkt heerlijk zo met z’n tweeën. Dat boek klinkt ook heel erg interessant! Ik ga in ieder geval eens proberen om me drie dingen per dag voor te nemen om te gaan doen, dat klinkt al als een heel mooi begin.

  5. Oh, wij kijken nu ook Unorthodox, erg boeiend tot nu toe! Mijn werk gaat wel gewoon door, maar ik werk nu thuis. Het helpt wel heel erg met een ritme vast houden, hoewel ik wel merk dat ik problemen heb met concentratie vanwege de hele situatie. Aan de positieve kant, ik heb nog nooit zoveel tijd aaneengesloten met mijn man doorgebracht :D

  6. Dag Merel, weer een fijn verhaal. Kopje thee met iets lekkers gedoneerd en ik heb je bol.com link opgeslagen.

    Dank voor je fijne blogs, voor mij geluksmomentjes vol inspiratie

    Groet Aimée

  7. Wat fijn dat jullie wel samen zijn nu! Ik dacht dus dat jullie al sinds maart elk ‘gevangen’ zaten in jullie eigen huis en elkaar alleen online zagen. Ben blij voor jullie dat dat niet zo is :) Maar moet Mare niet af en toe terug om de post te verzamelen ofzo?

    Ik werk nog steeds 8 uur per dag, thuis. Maar we hebben wel allemaal ruimere pauzes gekregen, dat scheelt ^^

  8. Heerlijk artikel, leuk om te lezen wat jullie zowel doen op deze dagen! Wat heerlijk dat jullie in de ochtend ook iets aan beweging doen. Bij mij is dat nu een beetje weggezakt, maar ga ik ook weer proberen te doen!

  9. Fijn om te lezen. Ik ben heel benieuwd naar je blog over isolatie en mentale gezondheid, mijn mentale gezondheid vind het best wel heel zwaar dit allemaal. Ik ben heel benieuwd hoe het nu met jou gaat.

  10. Hoi Merel,
    Wat goed dat je n ritme probeert aan te houden en de tip om te bedenken welke 3 dingen je op n dag gedaan wilt hebben vind ik erg goed, dat geeft me inspiratie/houvast. 1 van die 3 dingen kan dus ook n stukje zijn van n klus die je wilt/moet doen. Ik denk dat ik momenteel voor 1 ding /stukje van n klus moet kiezen wat ik op n dag wil/moet doen. Alles gaat zo langzaam, weinig energie, zin om iets te doen en concentratie door de depressie die erger is geworden door deze crisis. Met nog allerlei heftige zaken erbij. Ik blijf maar malen: ik weet dat ik juist mn zinnen moet gaan verzetten maar lastig. Ik kan gelukkig 2 ‘ dagen’ (want aangepaste tijden) naar kantoor , de rest thuis werken. Ik kijk uit naar je post over mentale gezondheid. Die van laatst was ook fijn. Dank weer voor je artikelen. Ik ga de anderen ook even lezen(zinnen verzetten).
    Groeten,

  11. Hoi! Misschien rare vraag maar op de eerste foto vind ik bet bed enorm mooi. Heb je Misschien info waar het van is of waar het te krijgen is? Bij voorbaat dank

  12. Leuk om te lezen! Ik ben ook benieuwd naar je andere posts over thuisisolatie.

    Ik heb sinds kort de app Commit to 3, dat sluit mooi aan bij de tip uit jouw boek.
    Je vult elke dag 3 dingen in die je wilt doen en daar committeer je je vervolgens aan. Het werkt voor mij erg goed, in tegenstelling tot die ontzettend lange to do lists die ik nooit helemaal af kan maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *