Hoe mijn dagen in thuisisolatie eruit zien – deel 2

lockdown

Foto’s: Aline Bouma

Ik hoop dat alles oké is met jullie. Of nee, natuurlijk is niet alles oké, aangezien we al ruim een half jaar dealen met een wereldwijde pandemie die zo ongeveer álles heeft veranderd. Maar in ieder geval hoop ik dat jullie manieren vinden om een beetje om te gaan met dit alles. Daarnaast hoop ik dat jullie veilig en Covid-vrij zijn, en dat iedereen de maatregelen zoals we die gekregen hebben opvolgt.

In april, dus tijdens de eerste lockdown, schreef ik een blogpost over hoe ik een beetje structuur in mijn dagen aanbracht. Ook vertelde ik je wat ik allemaal deed om een beetje ‘sane’ te blijven, want zo’n lockdown is niet niks als je mentale gezondheid al te wensen overliet. We hebben al die memes gezien destijds met ‘je grootouders moesten oorlog voeren, jou wordt alleen gevraagd om op de bank Netflix te kijken’ en ja, dat vond ik ook grappig destijds, maar dat is het eigenlijk niet. Want voor sommige mensen is verplicht thuis blijven, alleen, zonder welke fysieke omgang met anderen dan ook, net zo goed een oorlog om te voeren. Een mentale oorlogsvoering wellicht, maar daarom niet minder zwaar. Die lockdowns en maatregelen en al het nieuws dat op ons afkomt, de zorgen die we ons maken, ons dagelijks leven dat er op zoveel fronten anders uitziet dan voorheen… het is allemaal niet niks, en daar mogen we best even bij stilstaan.

Maar, we mogen ook bedenken: we hebben dit eerder gedaan. Ook dit keer zullen we er doorheen komen, daar moeten we op vertrouwen.

De blogpost die ik vandaag schrijf is een vervolg op mijn eerste lockdownpost. Want niet alleen de lockdown ziet er anders uit (hij is wat meer semi dan de vorige, en laten we hopen dat dat zo blijft,) ook mijn behoeften en gewoonten zien er anders uit. Dat is ook logisch: ik heb geleerd van de eerste keer, het is een ander seizoen en ik woon op een andere plek. Dat betekent dat ik weer andere manieren heb gevonden om mijn dagen in te vullen.

Je lichaam bewegen

Laat ik hiermee beginnen. Sinds een tijdje, misschien sinds een paar maanden, heb ik eíndelijk een modus gevonden om sporten/lichaamsbeweging prettig en leuk te vinden, maar om het ook vooral te doen voor mijn mentale welzijn. Ik merk dat wanneer ik stop met het bewegen van mijn lichaam – op welke manier dan ook, – ik echt een beetje wegzak in een energieloze toestand. En dat zorgt vervolgens weer voor somberte, en dat zorgt weer voor slecht slapen, enz enz. Kortom: mijn lichaam blijven bewegen is érg belangrijk en staat op nummer 1.

Wat ik dan zoal doe? Ik ga één keer per week naar yin yoga in een studio. Daarnaast ga ik twee keer per week fitnessen in een gym. Ik kies hiervoor de rustige uren, zoals tussen 07:00 en 08:00 ’s ochtends. Daarnaast probeer ik thuis in beweging te blijven (ook voor het geval dat er een volledige lockdown komt en de sportscholen weer dicht moeten) door iedere dag mijn hoepel op te pakken en vijf minuten te oefenen met hoepelen. Ik bak er weinig van, heb er niet echt gevoel voor, maar toch! Het is leuk om te doen en het vormt de perfecte onderbreking van mijn werk, heb ik gemerkt. Verder probeer ik iedere dag te wandelen, al is het maar 20 minuten. Dat brengt me op het volgende punt:

Frisse lucht

lockdown

Ik MOET naar buiten. Al is het maar een half uurtje per dag, ik moét frisse lucht aan mijn hoofd. Hoe ik dat aanpak? Soms wandel ik samen met Mare en dan wandelen we naar een koffietentje waar we een chai latte kunnen halen, dwalen wat door het buurtje eromheen, en wandelen dan weer terug. Soms plan ik een wandeldate met mezelf, kies ik een podcast uit die precies lang genoeg duurt en ‘mag’ ik pas naar huis wandelen als de podcast bijna is afgelopen. En soms combineer ik het met een praktische taak, zoals een pakketje wegbrengen. Ik kies dan een postpunt wat verderop, zodat ik mijn dagelijkse wandeling op die manier heel gemakkelijk volbreng. Wat ik eigenlijk altijd doe, is een beker thee meenemen voor onderweg. Daarvoor gebruik ik nog steeds – ik blijf hem trouw – mijn rCup. Dit is een 100% lekvrije beker, gemaakt van gerecycled materiaal. Het is alleen geen thermos, dus je moet wel vlot beginnen met drinken zodra je buiten bent. Zeker nu het kouder wordt.

Dat ik het wandelen steeds serieuzer begin te nemen blijkt uit het feit dat ik tweedehands wandelschoenen heb gekocht via Vinted. En bladerend door Cynthia’s wandelboek zie ik dat er in de omgeving van mijn nieuwe woonplaats nog ontzettend veel prachtige wandelgebieden te ontdekken zijn.

In Rotterdam was ik gezegend met een heerlijk balkon, waarop ik véle uren heb doorgebracht tijdens de eerste lockdown. Hier in Utrecht hebben we een gemeenschappelijke tuin en dat is natuurlijk ook echt een groot cadeau nu. Ik ga er geregeld even naartoe om groenafval in de compostton te gooien, of om wat te schoffelen en harken. Het maakt niet uit wat ik doe, als ik maar even buiten ben. Als ik daarna weer binnenkom heb ik altijd het gevoel dat ik er weer tegenaan kan.

Creatieve projecten oppakken

Ik heb gemerkt dat ik de tijd compleet vergeet wanneer ik aan het breien ben. Overigens: dat kon ik eerst nog helemaal niet, maar ik heb het mezelf aangeleerd via een workshop op Skillshare. Dit is een platform met ontelbare curussen en workshops en ik heb er in april een jaarabonnement op genomen. Tijdens het breien luister ik graag een audioboek en ik verdwijn dan even helemaal in een andere wereld. Ik vind het ook heerlijk om even niet met mijn telefoon bezig te zijn. Mijn doel is om sokken te leren breien. Sokken voor in mijn wandelschoenen. (ik weet het, ik ben een eco-oma geworden en ik hou er zo van)

Creatieve dingen doen is gewoon heel erg leuk. Je hoeft er ook helemaal niet goed in te zijn. Zo kan ik bijvoorbeeld helemaal niet tekenen, maar toch vind ik het gezellig om samen met Mare (die wél kan tekenen, overigens) aan tafel te zitten en wat in de weer te zijn met stiften en waskrijtjes. Ook heb ik laatst een workshop pottenbakken gevolgd (het resultaat gaan we over een tijdje zien) en dat was ontzettend leuk. Mijn vriendin Merlin is meubeltjes uit de kringloop aan het opknappen, weer een andere kennis is droogboeketten aan het maken – volgens mij doet het ons allemaal goed om iets te maken. Lekker met onze handen bezig zijn.

Misschien denk je: maar ik kan helemaal niks met verf of klei en ga weg met je haaknaalden. Even goede vrienden. Wat denk je er anders van om een nieuw kookboek op te pakken? Volgens mij is dit het perfecte moment om hier in te investeren. Om je wat  verder op weg te helpen verwijs ik je graag naar deze blogpost waarin Mare en ik onze favoriete kookboeken (van dit moment) op een rijtje zetten.
Op culinair gebied ga ik me deze lockdown storten op de perfecte vegan quiche én – hoe exciting – op een pompoentaart! Verder wil ik onze voorraadkastjes leegkoken en zoveel mogelijk lokale groenten gebruiken. Houd mijn instagram goed in de gaten ;)

Morning pages schrijven

De morning pages zijn echt mijn ontdekking van 2020. Ik ben nu in week 11 van The Artist’s Way cursus (ik schreef er deze blogpost over) en ik kan me niet meer voorstellen dat ik géén morning pages zou schrijven. Het is het perfecte begin van de dag: kaarsje aan, kopje thee en dan drie pagina’s in mijn notitieboek schrijven. Ik kan het iedereen aanraden. En als je nou moeite hebt met het starten met de morning pages, of je weet gewoon echt niet waarover je dan moet schrijven, dan kan ik je Hade’s online cursus aanraden. Begeleid morning pages schrijven – wat een topidee! Met de code ‘merel‘ krijg je 10% korting op de cursus, dus misschien is dit wel hét moment voor je om ermee te beginnen!

Lezen en luisteren

Ik hoef jullie al lang niet meer te vertellen dat ik me een slag in de rondte luister naar podcasts. Als je dat nog niet wist, dan ben je hier óf nieuw vandaag, of je hebt niet zitten opletten. Ik luister alles wat los en vast zit en heb mijn favorieten die ik iedere week luister. Op dit moment zijn dat:

– Homecooking van Samin Nosrat (hilarisch)
– De lesbische liga van Vera en Anne-Fleur (ook hilarisch)
– Heavyweight van Jonathan Goldstein (ontroerende verhalen)
– Ctrl, Alt, Delete van Emma Gannon (toffe interviews met auteurs)
– How to fail van Elizabeth Day (inspirerende interviews met beroemdheden)
– Van twee kanten (naar die column in de Volkskrant, over liefdesrelaties)

Daarnaast heb ik een oude hobby opgepakt, en dat is om naar luisterboeken te luisteren! Daarvoor gebruik ik de Storytel app en omdat ik eerder een abonnement heb gehad, is mijn eerste maand gratis. Ik weet nu al zeker dat ik het abonnement ga verlengen, want boy wat staat er veel op deze app en wat is het chill om wat langer dan een half uur/drie kwartier (gemiddelde podcastduur) naar iets te luisteren. Ook zijn luisterboeken vaak wat kalmer dan podcasts, omdat het geen interviews zijn, maar ervaren lezers die een stuk tekst voorlezen.

De boeken die ik momenteel luister:

– Trick Mirror van Jia Tolentino. Essaybundel die goed is voor 15 uur luisterplezier. Heel boeiend.
– Daddy van Emma Cline. Korte verhalen, fictie. Luistert heerlijk weg.
-Hold your own van Kae Tempest. Poëzie/spoken word. Prachtig en meeslepend.
– Failosophy van Elizabeth Day. (zij is dus van de How to fail podcast die ik altijd luister) Non-fictie.

En er staat nog veel meer op mijn lijstje én er komen iedere week weer nieuwe boeken bij. Love it. Mocht jij ook Storytel willen proberen, dan kan dat via deze link. De eerste twee weken zijn gratis, daarna kost het €10 per maand.

Maak je huis gezellig met kaarsjes en lampjes en dekentjes en kruip in je favoriete stoel. Koptelefoon (dit is mijn geliefde noise cancelling headphones waar ik niet meer zonder kan) op of speaker aan en verdwijn lekker in een verhaal. Geniet!

Tot slot

Wees mild voor jezelf. Verwacht niet ‘hetzelfde als altijd’ van jezelf. Het ís nu eenmaal niet hetzelfde als altijd. 2020 gaat de boeken in als een héél raar (en eng, spannend, onzeker) jaar. Dat vraagt heel veel van ons aanpassingsvermogen. Veel mensen zullen merken dat hun energiehuishouding anders is, dat ze meer behoefte hebben aan rust, zich minder goed kunnen concentreren, enzovoorts. De rek is er gewoon een beetje uit en dat is niet meer dan logisch. Probeer daarin mild te zijn voor jezelf. Je hoeft niet iedere dag te Zoomen met vrienden. Je hoeft niet aan alle liefdadigdheidsprojecten iets bij te dragen. Je hoeft niet af te vallen. Je hoeft je niet extra productief te zijn. Laten we eerst maar gewoon eens heelhuids door dit jaar heen komen. Ik denk dat we dan al een flinke prestatie hebben geleverd.

Hang in there lieve mensen en maak het jezelf zo comfortabel mogelijk. Werk thuis, draag je masker, was je handen, houd rekening met ouderen en kwetsbaren, kijk om naar je naasten. Be safe <3 

Deze blogpost bevat affiliatelinks. Lees in deze blogpost hoe ik mijn geld verdien met affiliate marketing.

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

9 gedachten over “Hoe mijn dagen in thuisisolatie eruit zien – deel 2

  1. Fijne post weer! Die morning pages staan toch op mijn lijstje.

    Via jouw link heb ik trouwens een Onefit abonnement genomen en ik ben er zo blij mee! Heb nu de online workouts ook helemaal ontdekt. Het is een hele fijne manier om elke dag te bewegen.

  2. Bedankt voor deze mooie blogpost! Ik vond hem heel troostend.
    De eerste lockdown vond ik heel moeilijk, temeer omdat ik al met psychische problemen kampte.
    Ik hoop dat deze (semi-)lockdown niet strikter gaat worden. Ik heb nog niet zo lang geleden op vrij traumatische wijze een ouder verloren en deze week kreeg ik te horen dat deels door corona, deels door andere redenen een deel van mijn mentale zorg permanent gaat verdwijnen. Ik vind het leven best heel moeilijk nu, ook probeer ik vol mildheid en compassie naar mezelf en anderen te kijken.

    Zou je misschien een blogpost kunnen schrijven over psychische problemen tijdens tijden van corona? Na 6 maanden corona zijn er wellicht nieuwe visies en nieuwe initiatieven/oplossingen te belichten.

    1. Hee Laura,
      Ik las je reactie en voelde de behoefte om je een hart onder de riem te steken, wat verdrietig dat je momenteel door zoveel moeilijke dingen bent geraakt. Heel veel sterkte! Ik ben zelf best wel psychisch kwetsbaar en vind deze periode ook heel moeilijk. Ik heb de afgelopen periode gemerkt dat ik veel heb aan oefeningen die me helpen om me niet te laten overspoelen door mijn negatieve gedachten. Ik vind deze heel fijn: http://www.actinactie.nl/attachments/File/Bladeren_2013.pdf Misschien heb je er iets aan? Er staan nog wel meer mooie ACT (acceptance and commitment) oefeningen op https://www.psychosenet.nl/behandeling/therapievormen/act/

  3. Wat een fijne tips! <3 Ik ben heel benieuwd naar de vegan quiche en pompoentaart, ik hoop dat daar recepten van komen (hier of in je kookboek)!

    Nog wat tips:
    – De podcast 'The Happiness Lab' (methodes voor meer levensgeluk uit de wetenschap)
    – Als je die hebt: met je partner/huisgenoten/gezin een schermvrije avond houden. Ouderwets gezellig met bordspelletjes, gesprekken, boeken en avondwandelingen
    – Uitgebreid en bijzonder ontbijten. Daar hoeft het geen kerst of pasen voor te zijn :)
    – De drive-in-bioscoop (bijvoorbeeld van Pathé)
    – Uitgebreid thuis borrelen met een zelfgemaakte borrelplank en een goede fles wijn
    – Als het geld er is: een lang weekend in een huisje in het bos of op het strand, liefst met open haard, en dan lekker wandelen

  4. Ah Merel, wat is je blog toch fijn! Enne, ik vind ‘maar 20 minuten wandelen’ echt heel erg veel. Ben zelf al trots als ik überhaupt m’n schoenen aan heb gedaan en een blokje om de flat heen loop. 😬

    1. Ohja! Als je nog wat creatiefs wil: in november geef ik online workshops over zingen (waarvan een specifiek gericht is op mensen die geen toon kunnen houden, kijk er echt enorm naar uit).

      Zelf hoop ik nog een online illustratie cursus te doen, lijkt me heel leuk om te leren.

  5. Wat leuk dat je bent gaan hoepelen! Ik heb dat vaak geprobeerd, maar ik kan er echt helemaal niks van haha. Is wel een garantie toch lachbuien en dat is ook een soort bewegen toch. ;)

    Ik ben de afgelopen maanden gaan kleuren. Letterlijk kleurplaten inkleuren. Heerlijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *