Merel’s hardloopupdate #3

hardloopupdate3coll

De vorige hardloopupdate die ik schreef was na les 15 en toen dacht ik: de volgende update moet na les 20 komen, want dat moet een magisch moment zijn. Les 20 heb ik inmiddels achter de rug. Les 21 en 22 ook. En wow, het idee dat ik nu echt richting de 30 (de laatste les!) ga is nog heel onwerkelijk voor me. Hoe gaat het tot nu toe? Wat was er ook alweer met les 16? En hoe ging het hardlopen in Italië? Je leest het in deze hardloopupdate!

Het schrijven van zo’n hardloopupdate werkt enorm motiverend voor me. Niet alleen omdat ik mijn gedachten eventjes kan ordenen en kan zien hoe ver ik al ben gekomen, maar ook omdat jullie berichtjes mij enorm goed doen. Dat mag ik best zeggen toch? Soms heb je wat aanmoediging nodig en ik heb gemerkt dat dit echt werkt voor mij.

Vol enthousiasme begon ik aan les 16. Het was op de ochtend dat we op perstrip zouden gaan naar Italië. Mijn koffer stond al klaar en ik zette mijn wekker extra vroeg zodat ik voordat we naar de luchthaven vertrokken nog kon hardlopen. Het was een prachtige ochtend en om kwart voor 6 rende ik lekker relaxed richting Flevopark. Ik moest vandaag 5 x 7 x 5 x 7 minuten lopen. (de kruisjes staan voor wandelpauzes tussendoor) De eerste 5 minuten gingen heerlijk,  de volgende 7 minuten werden al wat zwaarder. De 7 minuten waren voorbij, ik stop om te gaan wandelen en opeens wordt het zwart voor mijn ogen. Boem, vanuit het niets. Ik schrok me rot. Als ik weer iets zie, merk ik dat ik misselijk ben en opeens enorme krampen in mijn darmen heb. HOE DAN?! Ik wandel rustig verder en denk nog: misschien verdwijnt het zo. Maar als Evy zegt dat ik weer moet beginnen met rennen denk ik: nee Evy, jij en ik willen beide niet dat ik straks ergens in de bosjes lig. Ik heb een vlucht naar Italië te halen, ik ga naar huis. Dus ik wandel naar huis en ik baal gigantisch. Hiervoor ben ik toch niet de deur uit gegaan, om het niet af te maken?! Wat is het een eind naar huis! Ren ik dit normaal gesproken?! WOW. Ondanks dat ik baal, ben ik toch ook wel heel erg trots. Ik ben gewoon gaan hardlopen op een reisdag. Zoiets zou ik vroeger nooit gedaan hebben. Ook realiseer ik me hoe ver ik al ben gekomen – letterlijk en figuurlijk. En tot slot, ik zal je de details absoluut besparen, maar wat ben ik blij als ik mijn badkamer heb bereikt.

Goed, les 16 moest dus opnieuw. Maar daar kwam eerst Italië tussendoor. Wij hadden eerlijk gezegd geen idee dat het zó warm (30+ graden) zou zijn daar. En ook nog eens zó heuvelachtig. We  verbleven op 600 meter hoogte, ergens in de bergen dus, en de wandeling van het dorpje naar de bed and breakfast was al een killer voor je kuiten – laat staan als je het zou moeten rennen. Met onze hardloopschoenen in de koffer zeggen we al op dag 1 tegen elkaar: dit gaat hem niet worden. Dit is wel even balen, want 1) ik moet les 16 ook al opnieuw doen en nu loop ik dus een dubbele achterstand op, 2) ik had me er echt op verheugd, want ik vind hardlopen op andere locaties gewoon heel tof en 3) we hebben onze schoenen voor niets meegenomen. Ik kan slecht met dit soort situaties omgaan. Jamie kan veel gemakkelijker zeggen: het is zoals het is. Ik heb dan toch het gevoel dat ik heb gefaald. Eerst al die training op de reisdag niet af kunnen maken en nu blijkt dat ik me slecht heb voorbereid, want ik had geen idee dat het hier zó bergachtig zou zijn. Als ik dat had gezien, had ik meteen geweten dat ik niet kon gaan hardlopen, want ik had het al zwaar op Gozo. (waar de heuvels echt níks voorstellen vergeleken hier) Ik had dus met een andere mindset naar Italië moeten vertrekken. Maar goed, ik kan er heel lang over in zitten, het ging gewoon niet gebeuren. Dan maar genoeg koolhydraten (lees: pasta) ‘stapelen’ voor als we weer thuis zijn ;) (dit is een grapje, ik weet niks van koolhydraten stapelen, maar ik las die term eens in een hardloopmagazine en het leek me een goed moment om deze er vandaag eens in te gooien.)

Dus de week daarna was ik weer thuis en moest ik eraan geloven: de gevreesde les 16 moest opnieuw. En je raadt het al: die ging perfect. Net als les 17, 18 (die ik op een late vrijdagavond loop. Ik en hardlopen op vrijdagavond? Wat voor persoon ben ik geworden?!) en 19. Toch was les 19 wel extreem spannend voor me. Het was namelijk de eerste keer dat ik 10 minuten (10 minuten!) achter elkaar moest hardlopen. Het schema zag er zo uit: 8 x 10 x 8 minuten. Holy M. Ongeveer twee maanden geleden kon ik nog niet eens 1 minuut rennen en nu moet ik dit op kunnen brengen?! Vorige week maandag vertrok ik, met een beetje lood in mijn schoenen, maar ook veel zin, voor een vroege training om half 6 ’s ochtends. En het ging heerlijk. Ja, het was zwaar, maar ik genoot. Het weer zat mee, mijn playlist deed leuk en ik kon het zelfs opbrengen om af en toe heel overdreven te glimlachen. Naar de mensen die ik niet tegenkwam. Ik zag overigens wel konijnen oversteken, dat zag ik maar als een teken van het universum. (konijnen maken alles beter.)

En daar was les 20. Ongelooflijk toch? Nog ‘maar’ 10 lessen en ik ben er. En dat betekent niet alleen dat het schema dan is afgelopen, als het goed is kan ik dan ook 5 kilometer hardlopen. Ik kan het nu nog niet geloven hoor, want ik redde de 4 km nog niet eens, maar we gaan het zien. Les 20 doe ik op een veel te warme donderdagmiddag. In de zon. In een overvol park. Terwijl ik ongesteld ben én helweek doe. Merel, wil je dit jezelf alsjeblieft nooit meer aandoen? Les 20 is afgevinkt, maar daar heb je het dan ook wel helemaal mee gezegd. Wat een rottraining. Ik heb er misschien 5 minuten van kunnen genieten, maar meer ook absoluut niet. Maar goed, niemand heeft het gezegd dat het altijd leuk ging zijn. En ook niemand heeft gezegd dat het makkelijk ging zijn. Dus we gaan gewoon stug door! Overigens heb ik wel voor mezelf geconcludeerd dat ik het lekker bij de vroege ochtenden of de late avonden moet houden. Dat bevalt me het beste.

Les 21 ging waaaaaaay better. Hoewel de zon ’s ochtends vroeg al behoorlijk op mijn gezicht scheen (misschien moet ik een petje gaan dragen? lekker incognito ook,) ging ik als een malle. En daarmee bedoel ik: ik verbrak 3 persoonlijke records. Ik had mijn snelste run, mijn verste run en mijn snelste kilometer ever. Man, wat was ik trots toen ik thuis kwam! Ook kwam ik eindelijk over de magische 4-kilometer-grens heen. 4,22 kilometer. AWWW YEAH! De 5km komt nu echt in zicht.

Wat me, los van de hardlooptrainingen, opvalt is dat mijn conditie over-all gewoon gigantisch is verbeterd. Drie uur stevig wandelen in de hitte in Italië? Pittig, maar ik doe het. De trap op rennen? Kan ik. Rennen om de tram te halen? Eitje. Als ik bedenk hoe ik vroeger dan nog tien minuten met een bonkend hart in de tram zat en ik nu alleen maar even diep adem hoef te halen en er weer ben, dan is er al een heleboel veranderd in de afgelopen twee maanden.

Ik wil tot slot nog even van de gelegenheid gebruik maken om een paar dingen te zeggen. Ten eerste: ik had nooit gedacht dat hardlopen me zo blij en sterk zou maken. Ik bedoel, het is een sport. En ik haat sporten. Dus dit is een grote verrassing voor me. Ten tweede: ik ben jullie eindeloos dankbaar voor alle support. Ik blijf het zeggen, omdat ik het meen. En ten derde wil ik een vraag beantwoorden die ik na iedere training gesteld krijg: wat eet ik voordat ik ga hardlopen? Als ik ’s ochtends vroeg ga hardlopen drink ik een liter water en eet ik 1 of 2 medjool dadels. En als ik ’s avonds ga hardlopen, dan wacht ik zo’n 2 uur na het eten van mijn avondmaaltijd. (en dat is dan vaak iets van rijst met groenten, een grote salade met aardappeltjes uit de oven of een lichte pasta.)

Op naar les 25! Zal ik dan weer een update schrijven? Les 25 tot 30 is dan de volgende daarna. WAAAHH! (sorry, ik liet me eventjes gaan.) Nogmaals bedankt  voor alles en tot een volgende update! 

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

58 gedachten over “Merel’s hardloopupdate #3

  1. Ik vind het zo goed van je! Ik heb het al vaker gezegd maar you go girl! Vallen, opstaan en doorgaan! Hopelijk is het met deze hitte een beetje te doen. Genoeg drinken enzo:) Fijne dag gewenst!

    1. Dankjewel! Ik kijk wel een beetje uit hoor, nu met die hitte. Ben gisteren nog gegaan, maar wel ’s ochtends heeeeel vroeg, voor de hitte uit. Morgen staat er ook weer een training op de planning, maar ik kijk wel eventjes of het een beetje is afgekoeld. En inderdaad: VEEL drinken!

  2. Ik vind de hardloop updates zo leuk om te lezen! Ik heb zelf afgelopen week voor het eerst sinds een wedstrijd ruim een jaar geleden weer de 5km aangetikt, zo leuk als je elke keer weer een stukje verder en sneller kan! Succes met je volgende lessen! Je kan het!

    1. haha toen ik dit las dacht ik eerst: 30 kilometer?! is ze gek?! hahaha. En toen dacht ik: ohnee, 30 lessen! hihi ;) Dankjewel!

  3. Van jouw update krijg ik echt een grote glimlach op mijn gezicht! Ik volg jullie al heel lang en het feit dat sporten niet helemaal jouw cup of tea was, was zeker duidelijk. Ik vind het ongelofelijk mooi om te zien hoe je je jezelf inspireert, motiveert en er gewoon voor gaat! Met alle ups en downs die je onverbloemd ook gewoon beschrijft en je hebt zo een mooie positieve”mind” instelling. You go Girl!! Je inspireert mij zo ook :)

  4. Knappp!!! Ik vind je hardloop updates écht super leuk om te lezen! Wat je eet voor je training vind ik goed om te weten, eet je ook nog speciaal iets na je trainingen of dat niet? :) Succes verder, op naar de 5 km!

    1. Ik eet eigenlijk altijd een banana softserve (bananenijs) na mijn training. Of yoghurt met cruesli :) Als ik ’s avonds train, eet ik daarna niks meer. Ik drink dan nog wel water, ga douchen en val daarna in een diepe slaap!

  5. Heel gaaf dat je dit toch allemaal maar doet! Elke keer als ik een update van jou lees denk ik ja dat moet ik ook maar eens gaan doen lijkt me heerlijk! Alleen is t lastig om te beginnen…

  6. Niet om je te demotiveren hoor, maar er staan al genoeg opbeurende reacties dus deze kan vast ook wel. :-)

    Ik heb een tijdje geleden besloten nooit meer hard te lopen… Mijn condities ging er best op vooruit, maar wat een strijd de hele tijd met mezelf. Die is het me niet meer waard. Ik vond er eigenlijk niets aan. Verveelde me tijdens het lopen en hield me alleen nog gemotiveerd door de hele tijd naar de tijden te kijken. Vervolgens ging ik me weer over de kop lopen om mijn tijden te verbeteren, wat resulteerde in pijn in de kuiten enzo. En badend in het zweet thuis komen. Gewoon geen zin meer in.

    Chagrijnig ben ik toen gaan kijken op internet naar sites waar gezegd wordt dat hardlopen helemaal niet goed voor je is en die heb ik natuurlijk gevonden. Op internet kan je alles vinden… ;-) Wandelen, fietsen, gevarieerd eten: dat moet het hem nu voor mij doen.

    Maar jij natuurlijk veel succes. Want als je het leuk vindt is het natuurlijk super. Beweging is altijd goed.

    1. Wat jammer dat hardlopen niet je ding bleek te zijn! Maar er zijn gelukkig genoeg andere manieren om genoeg lichaamsbeweging te krijgen!

  7. Oooh ik ben zo blij dat je je zo goed voelt door het sporten! Goed bezig Merel (pff mijn autocorrect maakt Merlijn en nu moet ik denken aan Merlijn de tovenaar en krijg nu maar niet uit mijn hoofd hoe hij in de Disney tekenfilm in een vis en een eekhoorn verandert).

  8. GAAF! Enne rot trainingen zitten er gewoon soms tussen. Zo liep ik vorige week een 3km (voor mij een makkie) met lood in mn schoenen en was helemaal kapot toen ik thuiskwam. Hardlopen is ook een moment opname en zo afhankelijk van zo veel verschillende factoren.

    Ik ben je trouwens nog nooit tegen gekomen terwijl wij (als jij in het flevopark hardloopt) denk ik in de zelfde wijk hardlopen ;). Ik loop soms ook in het Flevopark en vind het echt een fijn rondje!

  9. Geloof me: het wordt alleen maar makkelijk. Naar de 5km toe vond ik ook enorm zwaar en je verhaal klinkt dan ook heel herkenbaar. Om naar de 10 te komen was ook moeilijk en moet je echt in kleine stapjes doen. Maar daarna lijkt alles mogelijk: 20? Ok! 30? Prima. 40? Ja hoor. En die 5 ren je dan gewoon effe omdat je er zin in hebt. En ik begon ook echt op eenzelfde niveau als jij!

  10. Wow! Goed gedaan, joh! Wat fijn dat je de 4km gehaald heb! Toen (ik moet dringend weer herbeginnen) ik alle lessen voltooid had, liep ik eigenlijk heel traag. Ik denk dat ik slechts 4km loop in 30 min.

  11. Ik heb normaal echt een hekel aan sportblogjes, maar die van jou vind ik altijd leuk om te lezen! Omdat het herkenbaar is, en je ook schrijft over dat het soms niet gaat of moeilijk is. Bij jou vind ik het niet moeilijk om te zeggen: “Hoezo gefaald als je die training niet hebt afgemaakt, kijk eens wat je al bereikt hebt!”, maar bij mezelf/jezelf is dat toch lastiger. Fijn dat je erover schrijft, het geeft mee ook het beetje vertrouwen om toch maar eens aan Evy te beginnen :)

    1. Wat lief dat je dat zegt. Ik denk dat veel mensen het fijn vinden om te lezen dat het niet allemaal zo makkelijk is en dat je als beginner tegen allerlei dingen aanloopt. Althans, dat soort verhalen vind ik zelf fijn om te lezen, omdat ik dan weet dat ik niet de enige ben! :)

  12. Wat fijn dat hardlopen qua sport wel bij je past! Ik heb dit zelf ook namelijk; ik heb een hekel aan krachtoefeningen en ik heb 0,0 balgevoel, maar naast het paardrijden en yoga wilde ik toch iets doen voor mijn conditie. Toen (3 jaar geleden) ging ik hardlopen, en dat vond ik wél leuk!
    Ik ben benieuwd naar je verhalen over de volgende lessen en natuurlijk je eerste 5KM :)

  13. Wat goed! Heerlijk als je iets vindt wat je zo leuk vindt :D Ik heb het schema van Evy een paar weken geleden afgerond maar door verhuizen en vakantie had ik nog steeds niet de 5 achter elkaar gerend…tot deze week! Man wat was ik trots. Een paar maanden geleden had ik nooit verwacht 30 minuten achter elkaar te kunnen rennen. Keep up the good work en succes!!

  14. Supergoed bezig! Kun je misschien zeggen hoe de apps die je gebruikt precies heten? Ik kwam namelijk meerdere apps van Evy tegen. En kun je de Nike app tegelijk gebruiken met één van Evy’s apps? Alvast bedankt!

    1. Natuurlijk kan ik dat zeggen! :) Ik heb de app ‘hardlopen met Evy.’ (let op, dat is een andere app dan ‘start to run’ Ze zien er hetzelfde uit, maar het is toch net een wat ander programma) Op de achtergrond heb ik dan de Nike Running app aan staan, omdat ik het leuk vind om daarin bij te houden hoeveel kilometers ik in een maand loop. En eerlijk is eerlijk; met de nike running app kun je leuke foto’s maken, hihi!

    1. Het is de app van Evy: hardlopen met Evy. Een heel beroemd schema is het en ik snap wel waarom. Het werkt enorm goed!

  15. Door jouw verhalen ben ik ook weer met de lessen van Evy begonnen! Een paar jaar geleden had ik het ook al eens gevolgd maar dat is dus al een weer een tijdje geleden. Inmiddels heb ik er weer 16 lessen op zitten en ik word er superblij van! Net als van jullie leuke artikelen trouwens!

    1. hahaha daar heb ik ook al over nagedacht hoor ;) Daarna ga ik het programma 5 – 7,5 km doen. En daarna ga ik het programma tot 10 km doen. Want volgend jaar wil ik mee kunnen doen aan de Nike Run van 10 km in A’dam! (en Jamie ook met die in Berlijn!)

  16. Super knap Merel! Wat zijn je hardloopblogs leuk om te lezen, het maakt me helemaal blij! Vind het zo knap en fijn dat je een sport hebt gevonden die je ligt.
    En ik ga ook weer hardlopen, nu weet ik het zeker!

  17. Suuupergoed bezig! Bijna aan de 5 km! Het lijkt net gisteren toen ik je eerste updates las en nu ben je al bijna aan les 30! WOW!

  18. Wat goed! Ik heb het ook met evy gedaan en doe nu de 5-10 km. Zo gaaf om iedere les weer je eigen grenzen te verleggen

  19. Je bent een topper! En wat vind ik het bijzonder dat ik gewoon oprechte trots voel voor iemand die ik totaal niet persoonlijk ken. Ga zo door!

  20. Geweldig om te lezen, ik moest zo lachen om ‘koolhydraten stapelen’ en je vrijdagavondrun. Goed bezig, echt inspirerend. Heb gisteren onverwacht 13 km gelopen en ik dacht dat ik het af zou leggen aan het eind van de run – te lang geen duurtrainingen meer gevolgd. Maar toch maar gedaan (was onverwacht, tijdens de training, gelukkig wist ik het niet van tevoren, anders was ik thuis gebleven).

  21. Ik kan me helemaal vinden in hoe jij je voelt ! Ik ben een paar maanden geleden ook begonnen met hardlopen en had toen ook al de grootste moeite met 1 minuut hardlopen. Toen ik 15 minuten achter elkaar kon lopen was het raar te bedenken dat dat een poosje geleden nog onmogelijk leek. You go girl !

  22. Phoe…dat doe ik je echt niet na! Ik vind hardlopen gewoon zo saai en denk dat ik zelfs lesje 1 met moeite en hijgen en chagrijnigheid zou doen, om vervolgens niet aan les 2 te beginnen..

    En wat betreft eten in de ochtend: een banaan werkt ook altijd goed, of een heel klein beetje pap. Er moet alleen wel ongeveer een uurtje rust voor het sporten tussen zitten. Anders word je misselijk..

  23. […] De vorige hardloopupdate die ik schreef was na les 22. Inmiddels heb ik les 25 gehad en laat ik meteen maar beginnen door te zeggen dat ik eigenlijk had gehoopt al lang door alle 30 lessen heen te zijn. Maar helaas, ik heb vanmorgen (vrijdag 31 augustus) les 25 gehad en alles gaat wat langzamer dan gehoopt. In deze update zal ik je vertellen hoe dat komt. Er is ook goed nieuws, trouwens. Nou, laten we maar beginnen! […]

  24. Hoe kom je aan dat hardloopschema? Heb je er geld voor betaald, of heb je het juist gekregen om over te reviewen.. Ik kan me herinneren dat ik dit hardloopschema vroeger ook had, maar dat de mp3-bestanden op een oud e-mail account zitten waar ik niet meer bij kan :(
    x

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *