Merels hardloopupdate #5

IMG_6701

Op 1 augustus schreef ik mijn laatste hardloopupdate. Het is vandaag 1 oktober. Slik. Wat is er gebeurd in de tussentijd? Ik ga jullie eventjes bijpraten!

In mijn vierde update schreef ik hoe erg  ik ervan baalde dat ik twee hele weken niet was gaan hardlopen en dat dit echt niet kon en dat ik het niet nog eens zou laten gebeuren. Eh … jawel dus. Maar er zijn redenen voor, dus ik neem mezelf niet teveel kwalijk. Goed, laat ik bij het begin beginnen.

Het ging een periode heel erg goed. Als in: ik ging 2 of soms zelfs 3 keer in de week hardlopen en ik volgde mijn schema netjes. Ik liep hard in Boekarest, op Gozo (eiland naast Malta) en ik haalde mijn 2,5 kilometer doel in Berlijn. Ik heb me nog nooit zo fit en sportief gevoeld. Totdat de bloedhete zomerdagen aanbraken. Ik trok de warmte heel erg slecht. Alleen ’s avonds heel laat, of ’s ochtends heel vroeg trok ik het een beetje, maar zelfs dan vond ik het al pittig. Ik probeerde de super hete dagen te mijden, wat resulteerde in maar een paar bruikbare hardlopdagen per week. Ik merkte meteen dat dit slecht was voor mijn ritme, maar goed, het ging. Ik snap écht niet hoe mensen dit in heel warme oorden doen. Geen idee echt.

Toen brak de enorm drukke periode rondom ons boek aan. Dagen lang zaten we van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat binnen te schrijven, recepten te maken, foto’s te maken, of hadden we een fotoshoot, of een overleg met onze redacteur, PR-dame of vormgever. Kortom: een week of drie stond letterlijk álles in het teken van het boek. Dat was best wel een pittige periode waarin ik eigenlijk voor niks anders energie had. Er waren mensen die goedbedoelend zeiden: je moet juíst gaan hardlopen nu, want dat geeft je energie en daar ga je je beter door voelen. Ik was eigenwijs, of gewoon te slap, en deed het niet. Er gingen dus drie weken voorbij waarin ik geen kilometer hardliep.

Achteraf gezien heb ik spijt dat ik die drie weken niks heb gedaan. Toen het nog kon. Want wat gebeurde er eind augustus? Ik brak mijn teen. Ja zeker. Ik stootte mijn voet aan mijn bed en krak, het botje in mijn teen lag door midden. Dat resulteerde in een bezoek aan de huisarts, die met wat heen en weer gekrik-krak mijn teen weer rechtzette en in tape verpakte. Het moest vanzelf weer gaan helen, de komende weken.

Ik heb een paar nachten amper geslapen van de pijn en door de pijn en het slaapgebrek, voelde ik me een slappe vaatdoek. Ik had echt geen idee dat je van 1 zo’n klein lichaamsdeel zóveel last zou kunnen hebben. Door die stomme breuk moest ik de eerste dagen van het nieuwe schooljaar missen, omdat ik thuis zat, met mijn voet omhoog. En wat betreft het hardlopen: gewoon lopen ging al niet, laat staan hardlopen. Ik heb twee weken mank gelopen. De derde week liep ik weer normaal, maar had ik nog wel af en toe pijn. De vierde week was het over. De huisarts adviseerde me om zeker 4 tot 6 weken niet aan hardlopen te denken. Inmiddels zijn we bijna 5 weken verder en heb ik zin gekregen het weer op te pakken.

Ben ik boos op mezelf? Of teleurgesteld? Nee hoor. Ik vind het natuurlijk erg jammer dat ik mijn doel, 5 km in New York, niet heb gehaald. Dat geeft me wel een mooi excuus om terug te gaan naar New York, ooit, om het nog eens te proberen ;) In New York zagen we veel sportievelingen voorbij joggen, of wandelend met een yogamat op de rug. IJsthee in de hand… op dat moment voelde ik een bepaalde jaloezie. Een ‘zo wil ik ook weer zijn’ gevoel. Want ook al is mijn hardloopcarrière nog maar heel pril, ik begon toch wel te voelen waar sporters altijd over praten. Over dat het zo lekker veel energie geeft en dat je je zo fit voelt. Dat ‘lichte’ gevoel mis ik, nu ik al weken zo passief ben.

Nee, ik ben niet boos op mezelf. Dat van die teen, daar kan ik echt niks aan doen en dat was al vervelend genoeg. En dat van die mega drukke weken rondom het boek en die enorme hitte, afgelopen zomer… dat zijn allemaal maar omstandigheden. Waar het voor mij om gaat, is dat ik niet ben gestopt omdat ik het niet meer zag zitten of omdat ik mijn doel uit het oog was verloren. Mijn doel is nog steeds om die 5 km te gaan rennen. En uiteindelijk de 10 kilometer. Dat ga ik gewoon doen, op een dag. Wanneer? Geen idee, maar dat maakt me ook niet uit.

Ik schrijf dit op woensdagavond, 30 september. Morgen is het donderdag 1 oktober. Zo naar de weersvoorspellingen kijkend, kon het morgenochtend wel eens het perfecte moment zijn om het weer te gaan proberen. Hopelijk breekt mijn teen niet spontaan weer in tweeën, we gaan het zien. (grapje, ik weet dat dat niet zomaar zal gebeuren) Dit mooie herfstweer is wel uitnodigend, moet ik zeggen. Maar ook het idee dat ik weer fitter zal worden, me minder opgeblazen zal voelen en dat mijn huid weer beter zal worden (mijn huid wordt altijd heel snel beter als ik sport,) daar kijk ik naar uit. Want wat voelde ik me lekker, toen ik zo actief bezig was met hardlopen. Dat er bijna 2 maanden voorbij zijn inmiddels, dat vergeet ik maar gewoon. Want wat zijn 2 maanden op een mensenleven?

Ik ben alleen bang voor twee dingen. Ten eerste voor het feit dat mijn teen misschien nog pijn zal doen.  Maar dat zal moeten blijken. Het tweede waarvoor ik bang ben, is dat ik helemaal opnieuw moet beginnen met mijn trainingen. Misschien is mijn conditie in 7 weken wel dramatisch slechter geworden. Immers, ik heb wel gewoon gelopen en gefietst, maar in die drie weken dat ik met die stomme teen zat, heb ik echt minimaal bewogen. Wat als ik bij les 1 opnieuw moet beginnen? Dat zou ik heel erg vinden. Als het zo is, dan is het zo. Maar ik ga toch eerst proberen ergens halverwege de draad weer op te pakken. Misschien bij les 15, van de 30?

Dankjewel voor jullie lieve berichtjes. Van de week vroeg iemand op Instagram of mijn teen inmiddels weer geheeld was en of ik alweer aan hardlopen dacht. En op Snapchat stuurde iemand een lief berichtje om te vertellen dat ik haar hard geïnspireerd om te gaan hardlopen en hoe het met mijn eigen schema ging. Dat zie ik dus absoluut niet als in de gaten worden gehouden of als tikken op vingers. ‘WANNEER PLAATS JE EINDELIJK WEER EENS EEN HARDLOOPUPDATE?!” Nee hoor, ik weet dat jullie het goed bedoelen en me alleen maar willen supporten en jullie weten hoe erg ik dat waardeer. Dus dankjewel!

Duimen jullie voor me dat het weer goed zal gaan? Ik houd jullie op de hoogte!

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

35 gedachten over “Merels hardloopupdate #5

  1. You go girl!!!!! Ik heb ook van die motivatie pieken gehad. Geniet van de momentjes dat je het te pakken hebt en onthoudt die voor als je er even helemaal klaar mee bent.

      1. Ja tuurlijk lukt dat je! tipje voor de warme dagen van 2016 alvast ;) (of als er ineens nog een hele warme herfst aankomt); probeer t gewoon, maar stel je training bij. Dus ga in plaats van een lesje verder een weekje terug. Je moet even wat langzamer aan doen, maar juist als je je lichaam de kans geeft om te wennen, geniet je erna er extra van! En natuurlijk de avonden en ochtenden benutten. Ik stond in mijn vakantie een paar x om 7 uur op om een rondje te doen. En daarna heerlijk plons de rivier in :)

        1. :) dat heb ik ook gedaan hoor! Ik stond regelmatig om half 6 ’s ochtends buiten :) Maar het is de benauwdheid die ik slecht trek. Bijstellen van trainingen deed ik ook inderdaad, dat hielp wel wat. Maar hardlopen hartje zomer zal denk ik niet gauw mijn favoriet worden.

  2. Wel een beetje herkenbaar en goed dat je niet al te streng bent voor jezelf! Nu gewoon weer fijn een keertje gaan hardlopen :) Ik verlies in de zomer ook mijn zin en motivatie omdat ik alleen maar in een zwembad wil liggen als het zo warm is. En de herfst vind ik het allerfijnst om weer te lopen. Veel plezier vanochtend!

  3. Heel veel succes vandaag! En ja, misschien is het zo dat je een paar lessen terug moet gaan, maar dat geeft niet, want het belangrijkste is dat je het doet! Over een paar weken ben je dan weer bij je oude conditie. Ik zou gewoon zo’n les 15 proberen en kijken hoe het gaat. Als het niet lekker gaat, dan doe je de volgende keer les 12 of 10. Dat geeft helemaal niet. Veel plezier!

  4. En ben je al gegaan? Het is inderdaad heerlijk weer. Weet je wat leuk is aan hardlopen? Dat je de seizoenen veel bewuster meemaakt (als stadsmeisjes zien we immers vooral veel beton..)

    Al moet je bij les 1 beginnen, maakt het uit. Je gaat, pakt het weer op! Daar gaat het om (0;
    Ik ben al 6 keer bij les 1 begonnen. Tot weer 10 km aan 1 stuk in een uur kan lopen. Dat doe ik dan 2 of 3 keer en dan weer weken (of maanden…) niet! Andere beginnen nooit denk ik dan maar… Hahaha Succes!

      1. Mooi!! Ik heb net ook gelopen en het was er prachtig weer voor. Ben dankzij jou op 1 juni begonnen mbv Evy en geniet er super van. Inmiddels met mijn eigen muziek ipv Evy. Wat Natascha zegt over de seizoenen: voor het eerst zie ik de charme van de herfst in. :-) En ik wil ook in de winter blijven gaan. Heb er kleding en Buff’s voor aangeschaft. :-)

  5. Ah vervelend zeg dat je zo lang niet hebt kunnen lopen! Troost jezelf met de gedachte dat zelfs de meest getrainde lopers soms een (lange) pauze inlassen. De eerste twee keren lopen zullen best wel weer heel pittig zijn maar je zal heel snel weer op je oude niveau zijn! Ik ben zelf namelijk nogal onhandig en moet vaak pauzes nemen van een aantal weken omdat ik weer eens ben gevallen -.-… en eigenlijk komt je conditie altijd heel snel weer terug. Geniet van je rondje vandaag ;)!

    1. Ja ik merkte wel dat ik even wat voorzichtiger moest zijn. Ging te hard en te fanatiek van start, struikelde een keer bijna, dus ja, weer even rustig aan :)

  6. Veel succes met je hardlopen! Het komt wel goed om de draad terug op te nemen! Ik had sinds eind maart niet meer gesport en deze maand ben ik er terug aan begonnen, in tussentijd wel af en toe gaan zwemmen en blijven gezond eten maar dat was het dan ook. Ik ben echt blij dat ik weer dat ‘i did it again’ gevoel kan beleven na een workout sessie :)

  7. Wat goed dat je zo lief tegen jezelf bent. Dat maakt het denk ik veel makkelijker om nu weer te beginnen met hardlopen. Ik wens je heel veel succes vandaag! Uiteindelijk zijn het inderdaad maar twee maanden en dat heb je zo weer ingehaald.

  8. Dit is echt perfect (!!) hardloopweer! En met die conditie komt het in mijn ervaring altijd wel goed. Die krijg je namelijk veel sneller weer terug als je daarvoor regelmatig hardliep :)

    1. Ja dat wou ik ook zeggen. Je lijf ‘herkent’ door je eerdere hardlopen de inspanning sneller, dus kom je binnen niet al te lange tijd weer op je oude niveau. Plus jij weet nu van eerder dat je 2,5 km al kon -dat scheelt mentaal ook echt. Succes en vergeet er niet plezier in te hebben en houden!

      1. Thanks! Ik merkte vanmorgen inderdaad dat het vrij goed ging, dus ik ga denk ik wel weer even wat sneller door de lessen heen. Ik hoop dat het zo is dat je je conditie sneller weer oppakt dan dat je het moet opbouwen wanneer je begint. (al ging dat eigenlijk ook nog sneller dan ik verwacht had, dus ik ben tevreden!)

  9. Wat leuk weer een update en dat je weer gaat beginnen! Hoop dat het goed gaat!
    Deze zomer was ik in zuid-Spanje en de gemiddelde temperatuur was daar +35 graden.
    Toch zag ik nog best wat hardlopers overdag.. Vroeg mij echt af hoe zij dat deden !?
    Ik vond gewoon wandelen al warm :P Al is de warmte daar wel droog en niet zo benauwd als hier.

    1. Heftig he? Ik snap het niet! Het enige dat ik kan bedenken, is dat de mensen daar gewoon beter tegen de temperaturen kunnen omdat ze het gewend zijn?

  10. Aw! Je teen breken vind ik een HELE goede reden om niet te gaan hardlopen ;-). Ik moet vandaag ook eigenlijk naar de sportschool omdat het morgen en zaterdag dicht is ivm de 3 oktober feesten hier. Maar ik heb echt GEEN zin. Heel misschien dat ik aan het eind van de middag een eureka momentje heb, maar anders wordt het zondag… Of een keertje niet ;-)

    1. haha gelukkig ;) Het blijft lastig he, dat jezelf blijven motiveren om te gaan sporten? Ach, zoals je zegt: dan maar een keertje niet. Volgende week komt er vast weer een kans voorbij ;)

  11. Topper ben je!!!! Blij om te lezen ook dat les 15 gewoon goed te doen was!

    Ik ben dankzij jou updates, en een vriendin die ook enthousiast is over Evy, afgelopen zondag begonnen!!! Dacht dat ik geen conditie had maar die eerste ging best ok! Gister de tweede keer en die was zwaarder omdat ik erg drukke dagen had gehad.
    Heb in het verleden meerdere hardloop pogingen gedaan maar altijd met het doel om af te vallen. En omdat er dan zoveel vanaf hing werd de druk zo hoog dat er niks leuks meer aan was. Nu doe ik her puur omdat het goed voor me is en ik er voldoening uithaal dat ik als anti sport meisje zoiets doe. En ik merkte nu al dat de drempel om te gaan daardoor veeel lager is. Ooh en ik moet af en toe grinniken om Evy dus dat helpt ook :P

    In ieder geval, dankjewel voor je openheid en eerlijkheid in je updates!!! And keep em coming!!

  12. Hihi, eerlijk gezegd vind ik het wel fijn om te horen dat niet álles je lukt. Je begon een halve superhuman te worden! Waaaa! Ik was eerst ook fanatiek en liep koste wat het kost elke week drie keer. Maar omdat ik al zoveel moest van mezelf en dat zijn tol begon te eisen, loop ik nu als het uitkomt. Vorige week was ik verkouden en deze week kwam het er niet van. Misschien morgen weer, misschien volgende week. Its going to be fine. :)

  13. Ha, je blijkt ook maar gewoon een mens te zijn:)
    Mijn ervaring is dat je wel even terugvalt maar erg snel weer op niveau komt. En waarom zou je je vastpinnen op 5km en 10 km, waarom niet gewoon lopen omdat het lekker is?
    En als het dan eens 5 wordt, mooi en later 10, leuk. Vanaf het moment dat ik besloot te lopen om het lopen en niet voor de kilometers, ging het beter en nu loop ik elke dag, soms drie, soms vijf, heeeel soms 10. Nooit met een wedstrijd meegedaan, terwijl iedereen zegt dat je dat meegemaakt moet hebben. Nou, ik niet.
    Dus: trek je plan en geniet!

    En hoe staat het met yoga? Dankzij jouw verhaal ben ik al vier maanden met yoga with Adrienne bezig, erg fijn!

  14. Ik heb twee tips die mij zelf goed geholpen hebben:

    “You are not behind, jump in where you are” (lees het ubersuffe, maar handige boek van ‘the flylady’ hierover).

    Probeer eens een halfjaar 1x in de week te lopen en echt een gewoonte op te bouwen. Op de lange termijn levert dit meer op. Lees ook de boeken van babauta hierover (ook voor jullie self help list!). Als je een keertje extra gaat, is het mooi. Na een halfjaar kun je naar 2x in de week. Ik weet dat het tegen alle evy-schema’s indruist, maar voor mij werkt het heel goed.

  15. Erg herkenbaar! Voor de hete zomer was ik ook goed bezig, maar sinds de warme dagen en de vakantie ben ik maar een keertje of drie gegaan, telkens veel korter dan ik daarvoor kon. Ik heb wel de groepslessen in de fitness weer opgepakt dus dat compenseert. Maar het pikt toch een beetje omdat ik gewoon een verder doel wil behalen en niet wil verliezen wat ik al had opgebouwd.. Jouw post en het mooie herfstweer (en mooie natuur) geven me een duwtje in de rug, ik doe nu mijn loopkleren aan! Maar als ik eerlijk moet zijn heb ik er echt geen zin in haha

  16. Ik duim zeker voor je! Het gaat vast weer goed komen, ook al duurt dat misschien eventjes. Ik vroeg me inderdaad af hoe het nou zat met het hardlopen, dus dank voor de update (:

  17. Super dat je het weer gaat proberen! Ik zit ondertussen dus wel aan die 5 kilometer en dat had ik ook nooit gedacht van mezelf! Aanstaande zondag loop ik de 5km Cityrun in Eindhoven… spannend! Tijdens mijn zomervakantie heb ik ook 3 weken niet gelopen en was ik ook bang dat ik opnieuw zou moeten beginnen. Maar ik ben gewoon verder gegaan waar ik gebleven was… en dat lukte! Geef de moed niet op… t lukt jou vast ook weer!

  18. Hoi Merel!

    Hoe gaat het ondertussen met je hardlopen? Heb je de 5km gehaald?
    Je hebt me geïnspireerd om terug te beginnen met de hardlooplessen van Evy. Ik had ergens gezien dat je het boek Running like a Girl had aangeraden, dus diezelfde dag kocht ik het e-book en begon ik erin te lezen. Drie weken verder zit ik aan les 7 met Evy. Ik doe het ook maar max. 2 keer per week, omdat ik het anders te belastend vind op mijn weekplanning. Ik moet zeggen dat ik ook heerlijk geniet van de frisse buitenlucht en de energie achteraf.
    Ik had zelf ook nooit gedacht dat ik een ‘loper’ kon zijn. Ik haatte de Coopertest vroeger op school en sleur ook al heel mijn leven enorm overgewicht mee. Nu ben ik 20kg lichter en heb ik nog 20kg te gaan tot een gezond BMI. Niet alleen ben ik gemotiveerd om dat doel te bereiken, ik wil daar bovenop nog eens een echte loper worden. De snelheid is niet om naar huis over te schrijven hoor, ik sukkel nog verder in een lichte draf van 5,5km/u. Maar het belangrijkste voor mij is om die les 30 te halen en ze uit te lopen, daarna werk ik wel verder aan de snelheid.

    Ik ga zometeen ‘Blijven Ademhalen’ eens opzoeken, zoals je ook had vermeld.
    Jouw hardloopupdates vind ik echt enorm inspirerend om te lezen. Ook al is het een tijdje geleden dat je een update postte, ik lees de vorige updates graag opnieuw om me eraan te herinneren dat het toch de moeite waard is om de lessen uit te lopen en het einddoel te halen. Ik hoop dat je er nog steeds evenveel plezier uit haalt. Bedankt voor je inspiratie en veel succes met alles wat je doet, het is je van harte gegund.

    Veel liefs,
    Kim.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *