Raw Till 4 #2

IMG_0443

Zoals je in mijn vorige Raw Till 4 update hebt kunnen lezen, ben ik nog een weekje doorgegaan met rauw eten tot 4 uur ’s middags. En ik kan je nu alvast verklappen dat ik nog een tijdje langer door zal gaan, want het bevalt me hartstikke goed! Hoe dat komt en wat ik zoal eet, dat lees je vandaag in deze tweede update. Klaar voor een overload aan Instagram-foodfoto’s?

Wat ik zoal at, als….

ontbijt:

IMG_0292 IMG_0369

Veeeeel kakifruits (omdat ze er straks niet meer zijn) en natuurlijk smoothies. Van groen tot paars.

IMG_0318

Banana softserve met een mango ‘drizzle.’ YUMMMM!

IMG_0402

 

Winterse smoothies met pumpkinspice (speculaaskruiden will do) en natuurlijk loads of bananas.

IMG_0431

En de meest eenvoudige, maar misschien wel lekkerste smoothie: 8 bananen, kokoswater en vanillepoeder. Love it!

Tussendoortjes:

IMG_0439

Appel, met rauwe amandelboter (via superfood.nl,) hazelnoten en kaneel of pumkinspice. Smaakt naar appeltaart!

IMG_0393

Omg, deze waren ZO lekker! Mulberries met een laagje rauwe chocolade. Superduur (5 euro voor zo’n zakje,) maar hey hey, het waren de kerstdagen.

Snacks na 4 uur ’s middags

IMG_0308

Ik probeer mijn snacks na 4 uur ’s middags zoveel mogelijk uit groente en fruit te laten bestaan. Ik eet eigenlijk nog maar weinig andere snacks. Maar dan dus wel warm of bewerkt, zoals deze warme homemade appelcompote met kaneel, piment en kokossuiker.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Of deze courgette rolletjes met tapenade en zongedroogde tomaat. Erg lekker!

Lunch

IMG_0322

 

Op maandag at ik lekker buiten de deur, bij Wagamama. Ik koos voor de raw salad en de raw juice met veggies. Heerlijk!

IMG_0365

 

Dit was echt heel erg lekker! Little gem sla met guacemole (avocado, citroen en knoflook) en cherrytomaatjes. En het ziet er nog leuk uit ook!

Hoe ging het met de kerstdagen? 

Eigenlijk heel goed. Ik begon met een grote smoothie. Wel had ik wat lekkere dingen in huis gehaald, zoals vegan koekjes en chocolade. Ik had deze dag (eerste kerstdag) geen zin om mezelf helemaal niks te gunnen, maar ik hield het bescheiden. Daarbij komt: ik had alleen maar bio spulletjes gekocht, zodat ik in elk geval niet teveel crap binnen zou krijgen. Verder maakte ik sushi als lunch. Viel allemaal dus erg mee! Weet je HOE fijn het is om na de kerstdagen geen rotgevoel over het vele eten over te houden? Ik zag dat mijn hele Twitter en Facebook tijdlijn vol stond met “veel te veel gegeten-” berichten… nou, daar had ik geen last van!

IMG_0382

 

IMG_0370

 

IMG_0381

Diner

Van het avondeten maak ik geen foto’s omdat het zo ontzettend donker is iedere avond. Die foto’s zouden er echt niet uit komen te zien. Maar: wat at ik zoal? Glutenvrije pasta met een kaassaus van edelgistvlokken, een Indiase curry met heel veel veggies (2 avonden) en rijst met wintergroenten uit de oven. Ik zorg ervoor dat mijn maaltijden zoveel mogelijk glutenvrij zijn, zodat ik geen last krijg van een opgeblazen buik. (daar heb ik last van als ik gluten eet)

Hoe ging het? 

Hoe komt het dat het nu wel lukt en vorige week niet helemaal? Ik denk voornamelijk doordat ik nu meer rust heb. Ik heb vakantie en de tijd om na te denken over wat ik wil eten. Ik heb de tijd om tussen de middag een lekkere lunch te maken. Ik heb tijd en rust om receptjes uit te zoeken, boodschappen te doen en in de keuken te staan. Heerlijk! Was het maar altijd vakantie ;)

Daarbij komt dat ik deze week niet heel veel ‘gekke’ dingen buiten de deur had en dat had ik vorige week wel. Vorige week stond in het teken van kerstafsluitingen: borrels, ontbijten en lunches. Sociaal gezien is Raw Till 4 eten gewoon niet heel eenvoudig als je het nog niet gewend bent. Het was geen handige eerste week om te beginnen, maar ik was zo enthousiast dat ik het toch deed. Deze week gaf ik het een doorstart, of een tweede kans, en toen bleek dat het inderdaad veel beter werkt als je een gewoon ritme hebt en je je gewoon kan houden aan je eigen maaltijden, zonder je aan te hoeven passen aan een ander.

Wat vind ik het lastigste? Absoluut de lunch. Ontbijt en tussendoortjes? Geen probleem. Smoothies, banana softserves, gewoon los fruit en heel af en toe een rawbar…love it. Maar de lunch. In de winter. Een koude salade. Oef. Ik verlang naar soepjes en boterhammen met avocado. Ik denk dat de lunch voor mij het enige struikelblok is. Een koekje bij de muntthee (ik drink dus wel thee) afslaan? Geen probleem. Buiten de deur lunchen en dan een salade bestellen? Gaat ook nog. Maar thuis… oef, dat is wennen.

Waarom ga ik er dan toch mee door? Omdat ik me hartstikke goed voel. Ik heb veel energie, voel me lekker in mijn vel, ik voel me aan het einde van de dag lekker ‘schoon’ van binnen, ik heb veel minder last van een opgeblazen buik (op sommige dagen gewoon helemaal niet en dan weet ik amper wat me overkomt,) mijn huid begint al een beetje op te knappen en ik vind het leuk om uit te zoeken hoe ik op een creatieve manier zoveel mogelijk fruit en groente kan eten. Daarbij komt dat ik het heel fijn vind dat ik ’s avonds een gewone vegan maaltijd eet (ik kijk er vanaf de lunch al naar uit ;)) en dat ik het een uitdaging vind om deze maaltijd zo gezond en licht mogelijk te maken.

Doe je mee?

 Je hoeft niet tot 1 januari te wachten om met je goede voornemens te beginnen. Je mag ook nu beginnen! ;) Wie doet er mee? (Raw Till 4 hoeft natuurlijk niet, maar gewoon lekker gezond en misschien zelfs vegan eten?) Laat het me weten! 

Vind je het leuk om bij te houden wat ik zoal eet? Volg me dan op Instagram via @merelgroenemeisjes. Ik plaats hier dagelijks wat ik zoal eet en welke smoothies ik allemaal maak.  Heb je geen Instagram? Dan zie ik je volgende week gewoon weer hier!

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

25 gedachten over “Raw Till 4 #2

  1. Superinterresant! :) Ik maak de laatste tijd vaak als ontbijt smoothies met 1 grote banaan, sojamelk en spinazie, maar ik heb hierna al best weer snel honger (na 2 uur al).

    Kom je trouwens niet ontzettend aan van 8 bananen? Lijkt mij echt niet zo verstandig.

    1. Ik ontbijt met hetzelfde, maar voeg nog een paar bevroren aardbeien en mangostukjes toe, samen met een flinke schep lijnzaad en/of haverzemelen. Vult heel goed!

  2. Echt superleuk om te lezen! Ik doe nu bijna 2 maanden raw till 4 en het bevalt me heel goed. Ik lees dat jij als lunch een salade eet, maar ik ga dan – net als bij het ontbijt – voor fruit. Salade eet een paar keer in de week voor m’n warme avondeten. Ik merk dat als ik ook in de middag fruit eet, ik me veel fitter voel. De laatste dagen hou ik me netjes aan de minstens 2000 cal voor fruit (sochtends 1000 en smiddags 1000, soms in wat kleinere maaltijden opgedeeld) en dan voel ik me echt heel goed!
    Laat die updates maar komen, vind het echt heel leuk om er meer over te lezen op een Nederlandse blog :)

  3. Knap hoor, op dagen dat ik min of meer ‘per ongeluk’ ook zo eet voel ik me direct beter. Lichter, beweeglijker. Maar op dagen dat ik werk, en lunch moet regelen, pfoe. Dat is lastig he. Ik heb voor mezelf het voornemen om lichter, gezonder en natuurlijker te eten de komende periode. Kijken hoe het bevalt als ik dat structureel en bewust doe. Eventjes geen brood (Duits brood is niet lekker…) maar wel vezels binnenkrijgen. Vind je instagram updates fijn, dat geeft me ook weer inspiratie!

  4. Ik doe mee! Ik zie steeds jouw foto’s voorbij komen en vind het echt heel inspirerend. Vandaag de eerste dag, net een heerlijke lunch van gazpacho met avocadoblokjes en 3 bananen gehad :) Eet je alle groente en fruit biologisch?

  5. Het ziet er weer ontzettend kleurig uit! Lekkere smoothie ideeën ook (pumpkinspice!). Ik ga me meer verdiepen in het hele fenomeen want het klinkt wel heel interessant (zoveel bananen)! Succes verder! :-)

  6. Ik doe mee! Volgens mij doet dit wonderen voor je gezondheid!
    De lunch lijkt mij ook lastig echter. Dag winterse middag-soepjes!
    Heb je misschien een tip voor een goede raw-blog, qua lunchgerechten?

  7. Ziet er heerlijk uit!!! Ik zei het gisteren al op IG, wat er niet aan komt, hoeft er ook niet af.

    Ik kan vanwege mijn gezondheid niet mee doen met de rawtill4 maar ik eet vanaf de Vegan challenge in november wel al 1 a 2 maaltijden per dag vegan (overige vegetarisch), dat ben ik van plan te blijven doen :)

  8. Die warme appelcompote lijkt me echt overheerlijk. Ik vind het knap hoor, ik heb met die koude & donkere dagen juist behoefte aan warme dingen en totaal niet aan rauwe groenten, dit lijkt me in de zomer beter vol te houden!

  9. Jaaaaa Merel, weer een heerlijk artikel met inspiratie! Ik vind vooral die little gem. met guacamole & cherrytomaatjes zó leuk! Ik liet het net hier thuis zien en we werden best wel enthousiast omdat we ’s avonds nog wel eens trek hebben in iets lekkers…. En dan biedt zo’n hapje toch de juiste uitkomst?! Waarom ik het zo fijn vind om jouw verhaal te lezen is vanwege de omschrijving: ” ik heb veel energie, voel mij lekker in mijn vel “. Ik bedoel, als mens wil je toch niet anders dan het beste voor je innerlijk en uiterlijk??? En dat begint naar mijn idee precies zoals je hier boven omschreven hebt. Ik ben sinds mijn 1e soft serve helemaal verkocht aan variëren met smoothies. De bananen, raw cacao en avocado zijn wat dat betreft niet aan te slepen hier in huis. Wat betreft de lunch, dat is inderdaad een lastige! maar ook dat zal wel wennen denk ik…. Ja dat moet haast wel. Keep up the good work Merel (en Jamie)! Liefs

  10. Sorry, nog even een bananenvraag ;)
    Ik hou namelijk niet van bananen maar zou ook wel een raw till 4 willen doen. Ook avocado’s vind ik niet zo erg lekker. Wat zouden goede alternatieven kunnen zijn?

    1. Hey als je op YouTube zoekt naar fullyrawkristina, megan Elizabeth en freelee the bananagirl dan kun je daar alternatieve vandaan halen. Ik kijk ook heel vaak hun filmpjes en ze zijn heel leerzaam. Hoop dat je er wat aan hebt xx

  11. Ik vind raw eten eigenlijk nog steeds moeilijk te begrijpen! Kijk ik snap de hele gedachte van veel fruit eten want dat is natuurlijk hartstikke gezond en zeker als je last van je buik krijgt met gluten is dat ook goed te begrijpen, maar die appelcompote bijv. als je die opwarmt, wat is daar precies ‘slechter’ aan dan wanneer je de appel en andere ingredienten onbewerkt zou eten? Al maakt het misschien niet zoveel uit waarom het is, als jij je er veel energieker bij voelt moet je er natuurlijk zeker mee doorgaan, maar ik vraag me af hoe dat precies in elkaar steekt dan.

    Zelf wil ik wel proberen meer veganistisch te gaan eten (ik ben wel al vegetarier), maar ik heb een extreem grote voorliefde voor kaas in alles soorten en maten dus dat vind ik lastig. Het scheelt wel dat ik sinds deze week op mezelf woon in plaats van bij m’n ouders denk ik, want mijn moeder houdt ook heel erg van kaas bijv (kaas van de supermarkt komt er bij haar niet in haha, altijd van de markt etc.) en als het dan in huis is kan ik de verleiding gewoon niet weerstaan. Ik wil mezelf alleen niet meteen opleggen om in een klap helemaal veganistisch te gaan eten, want ik denk dat ik dat niet volhou in een klap, omdat ik natuurlijk ook nog niet thuis ben in het veganistisch koken, maar wil er wel langzaamaan naartoe. Ben heel blij dat deze blog er is want kan er veel inspiratie uit op doen!

    1. Hi Esther,

      Goed om te horen dat je zo lekker bezig bent! En tof dat je op jezelf gaat wonen en voor jezelf kan gaan ontdekken wat je allemaal wel of niet wilt eten :) dat was voor mij ook het moment dat ik eindelijk mijn eigen eetpatroon kon gaan volgen. (al ging dat ook nog wel eens mis hoor, haha)

      Wat betreft het rauwe eten: alle vitamines blijven bewaard als je rauw eet. Als je kookt (zoals de appelcompote) niet. Dat is dus niet per se ongezond, maar door rauw te eten krijg je net wat meer vitamines binnen. Daarom doe ik een combi :)

      Heel veel succes!

  12. Super leuk dat er meer bekendheid wordt gecreëerd voor rauw eten! Ik eet over het algemeen 2 rauwe maaltijden per dag (altijd groene smoothie als ontbijt en vaak lunch en/of avondeten ook rauw) en mijn tussendoortjes zijn vaak ook rauw. Voeding heeft zo’n onwijs grote invloed op je welzijn en ik hoop echt dat meer mensen in de toekomst de kracht van ongekookte groenten en fruit ontdekken! Hoe heerlijk is het om altijd fit wakker te worden, helder te denken en je goed te voelen.

    Wat betreft bananen, ik eet er ook gewoon 6 per dag! Heerlijk!

  13. Lunch ideeëen: overnight oats of zelfgemaakte cereal met chiazaadjes, kokosvezels enzo. Vult prima! En om wat extra groenten in je ontbijt te verweken smaakt komkommer ook heerlijk met banaan en een tomaatje goed met mango (heel creamy samen).

    1. Mango en tomaat, goed idee!

      Waarmee maak je dan de overnight oats? Want zowel oats als de melk waarin ik het gebruikelijk maak zijn natuurlijk niet raw…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *