Innocent smoothies // I love beeing

Schermafbeelding 2013-03-25 om 12.54.11

Waarschijnlijk ken je het geweldige merk ‘Innocent’ al wel van de heerlijke smoothies? Bij de meeste Nederlandse supermarkten, maar ook bij tankstations en kiosken op stations, worden flesjes en pakken smoothies verkocht en geloof ons, ze zijn allemaal even lekker. De 100% natuurlijke smoothies worden in dertien landen over de hele wereld verkocht en zijn een grote hit. Ieder jaar doneert Innocent minimaal 10% van haar nettowinst aan projecten in landen waar het fruit voor de smoothies wordt ingekocht. Innocent start op 1 april met een bijzondere actie: een campagne voor de Nederlandse bijen.

Wat houdt de actie in?
Innocent heeft een samenwerking opgezet met de bijenkenners van ‘I Love Beeing.’ Door dit voorjaar een deel van de opbrengst van verkochte smoothies aan de stichting te geven, kan I Love Beeing vijf nieuwe en gezonde bijenvolken in de capabele handen van opgeleide biodynamische bijenhouders achterlaten. Innocent steunt daarnaast het educatieprogramma van I Love Beeing om Nederland wat leefbaarder te maken voor de bij. Met deze campagne heeft Innocent als doel om minstens 280.000 gezonde nieuwe bijen de Nederlandse wei in te sturen. Dat zou geweldig zijn!

Waarom is deze campagne zo belangrijk?

De bijen zijn in de problemen. Ze sterven met volksstammen tegelijk uit en waarom, daar zijn wetenschappers het niet over eens. Het is bekend dat pesticiden, monoculturen (het op grote schaal verbouwen van één gewas) en een gevaarlijke parasiet (de Varroa-mijt) de bijen geen goed doen, maar wat de exacte reden is van de massale bijensterfte is nog niet bekend. Bijenkenners zijn het er wel over eens dat de moderne leefomgeving steeds minder geschikt is voor onze gestreepte vrienden, en dat het zinvol is om daar iets aan te doen. Geen bijen, geen fruit, en geen fruit geen smoothies natuurlijk. Dat de bijen uitsterven is dus niet alleen voor deze arme beestjes een ramp, maar ook voor ons!

PicMonkey Collage

Wat jij kan doen?
Koop één smoothie (25 of 75 cl) en red één bij. Vanaf 1 april twee maanden lang verkrijgbaar in alle winkels en winkeltjes waar innocent smoothies verkocht worden. Meer informatie vind je op de website Innocent-Bees.com.

Nou, dat klinkt als redelijk haalbaar, toch? Jij offert je op door één overheerlijke smoothie te kopen en redt daarmee één bij. Als nou alle lezers van de Groene Meisjes aan deze actie mee zouden doen, dan werden er al héél veel bijen gered!

Was jij je bewust van de problemen waar bijen mee kampen? En ben je van een steentje bij te dragen? Laat het ons weten! 

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

7 gedachten over “Innocent smoothies // I love beeing

  1. Wat een goeie campagne! Ik koop al redelijk vaak zo’n smoothie, omdat die bij ons in de schoolkantine verkocht worden en ik ze dan niet kan laten staan (vooral niet in de winter, toen ze die schattige mutsjes op hadden haha, dat was ook al zo’n leuke campagne).
    Interessant om te lezen trouwens, ik had geen idee dat het zo slecht ging met de bijen!

  2. Heel goede actie. Ik wist dat het slecht ging met de bijen. Als we er wat aan kunnen doen …

  3. Dit is een mooie campagne voor een goed doel! En een goede reden om lekker veel innocent smoothies te kopen :)

  4. Er wordt al een paar jaar onder de aandacht gebracht dat de bijen met uitsterven worden bedreigd. Maar ik heb eigenlijk nooit campagnes, acties of andere tips gelezen wat wij als burgers kunnen doen om het te verhelpen of een steentje bij te dragen voor het behoud van deze beestjes. Dus ik vind dit een super goed initiatief!!

  5. Ik had ook nog nooit van dit merk gehoord, en ben even op Google gaan kijken of de smoothies in Canada te koop waren. Nee, alleen in Europa totnutoe, jammer.
    Maar wat ik verder op Wikipedia over Innocent te lezen kreeg, was wel ontnuchterend. Ze zijn geen kleine zaak; ze verkopen 2,000.000 smoothies PER WEEK! En Coca Cola bezit meer dan 90% van de company! Ik ben niet zo’n fan van Coca Cola, jullie? Wel een beetje een shocker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *