Plog Gozo

gozoplog17

Hi iedereen! Heel veel liefs vanaf Gozo! Mocht je (net als ik tot voor een paar weken geleden) nog nooit van Gozo hebben gehoord: het is een klein eiland naast Malta. Dan weet je ongeveer waar ik uithang. Ik ben hier op een perstrip om de culinaire en de groene kant van het eiland te ontdekken en vandaag geef ik jullie door middel van een plog alvast een voorproefje van wat ik hier allemaal meemaak en zie. (en laten we niet vergeten: wat ik eet. Niet onbelangrijk!)

De foto’s die ik vandaag met jullie deel, heb ik gisteren (op zaterdag dus) gemaakt. Ik kwam vrijdag laat in de middag aan en ik begon mijn programma met een diner met een ontzettend enthousiaste PR dame van het toerismebureau van Malta. Zij heeft me ontzettend veel over de (eet-)cultuur op Malta en Gozo verteld. Zo leerde ik bijvoorbeeld dat ze hier geloven in een ‘early evening and a early rising.’ Ofwel: op tijd naar bed en  vroeg opstaan. En met vroeg bedoelt men dan ook echt om half 6. Sterker nog, vanmorgen (ik schrijf dit op zaterdagavond,) rond 5 uur was de straat hier al volop in leven. Verkeer, pratende mensen, kraaiende hanen en kerkklokken. Het is dat ik de avond van tevoren niet zo vroeg was gaan slapen, anders had ik het wel fijn gevonden. Dus vanavond ga ik vroeg naar bed, zodat ik morgenochtend ruim voordat de gids voor het programma komt, nog kan wandelen of hardlopen. I like!

gozoplog1 gozoplog8 gozoplog2 gozoplog7 gozoplog6

Victoria, mijn gids, nam me eerst mee naar Ta Mena. Je zou dit terrein het beste kunnen omschrijven als een biologische tuinderij, met dieren en heel veel soorten groenten en fruit. Maar ook met homemade producten en geplukt fruit en groenten die worden verkocht in de winkel op het terrein. De eigenaar van het terrein gaf ons een erg interessante rondleiding waarin hij alles vertelt over de producten die hij verbouwt. Denk bijvoorbeeld aan wijn: hij vertelde ons hoe ongelooflijke onzin het is dat er tegenwoordig allerlei toevoegingen aan wijn worden gedaan. Er worden soms zelfs dierlijke producten toegevoegd – echt bizar en totaal onnodig. Het is me inmiddels duidelijk geworden dat de mensen hier op Gozo (en op Malta schijnt dit ook zo te zijn,) van puur houden. Pure producten en vrij eenvoudige recepten.

Ta Mena is bijna volledig zelf voordienend. Onder de grond ligt een waterreservoir met zo’n 2 miljoen liter regenwater dat wordt gebruikt om alle gewassen mee te besproeien. Dat is ook wel nodig, in dit warme en droge klimaat. Ook wordt er energie opgewekt door middel van zon en wind. Doordat Ta Mena zo vooruitstrevend is op dit gebied, wordt het project gesteund door de overheid.

gozoplog4

Er waren een heleboel dieren op het terrein. Waaronder dit lieve jonge katje dat steeds met me mee wandelde en de hele boel bij elkaar miauwde. ZO schattig!

gozoplog5 gozoplog3

Of wat denk je van dit lieve zwijn? En dit schattige baby geitje? Ik smolt. En ja, natuurlijk had ik er moeite mee om te bedenken dat deze dieren worden gehouden voor ‘ons’ gebruik. Het doet me goed om te zien dat de dieren erg liefdevol werden verzorgd en alle ruimte hebben, laten we het daar maar op houden.

gozoplog15

En het zijn niet alleen de aaibare dieren die ik leuk vind. Ook deze kleine mannetjes (ik vind het mannetjes, ik zie er geen vrouwtjes in, maar dat kan ik natuurlijk helemaal mis hebben haha!) vind ik schattig. Je ziet ze echt overal! En ze zijn razendsnel. Ik vind ze leuk!

gozoplog10 gozoplog9

Herkennen jullie dit kleine groene ‘besje?’ Het is geen besje, maar daar lijkt het wel op. Het zijn kappertjes! Dit is een groente die hier op het eiland heel veel groeit en dus ook veel gebruikt wordt. Ik heb ze nu een paar keer gegeten en ik vind ze heerlijk.

gozoplog14 gozoplog13 gozoplog12 gozoplog11

Na de rondleiding over Ta Mena was het tijd om naar ’the Azur Window’ te rijden. In feite kun je dit het beste omschrijven als ‘een rots met een gat erin, in de zee.’ Maar dat klinkt natuurlijk nergens naar en doet ook nog eens enorme afbreuk aan hoe mooi het hier is. Ik was er in ieder geval best wel een beetje stil van. Dat blauwe water, die opspattende golven, wow…

gozoplog19

En nadat ik me had lopen vergapen aan de blauwe zee, startte er een tour langs meerdere adressen. Eerst dronken we koffie bij restaurant Ta Frenc. Dit restaurant staat bekend als beste restaurant van de Maltese eilanden en daar kan ik wel inkomen. Het is een prachtig restaurant op een prachtig stuk grond, omringd door palmbomen en exotische bloemen. Het is vrij luxe, maar niet te. Er zitten wat oudere, ‘sjieke’ Britse toeristen (of misschien wonen ze op Gozo, dat zie je ook veel,) maar ook jongere toeristen die lekker in hun spijkerbroek zijn gekomen. De chef van het restaurant neemt me mee op een tour langs zijn favoriete adressen. Zo beland ik eerst in een bakkerij, waar ik zie hoe tientallen broden geprepareerd worden om in de oven geschoven te worden.

gozoplog16 gozoplog18

Niet vegan, wel erg mooi om te zien: plaatselijke gebakjes!

gozoplog20 gozoplog21 gozoplog22

Ook beklimmen we een flinke heuvel om helemaal bovenaan te kijken bij de olijfboomgaard. (op de laatste foto zie je welk uitzicht ik had toen ik weer afdaalde. Prachtig!) Deze boomgaard is eigendom van het restaurant en er staan zo’n 500 olijfbomen. Zoals je ziet duurt het nog een paar maandjes voordat de olijven geoogst kunnen worden. Olijven zijn vrij heilig hier op Gozo. Ze worden veel gegeten en er wordt heel goede olijfolie van gemaakt.

gozoplog23

Wat niet op de foto staat, maar wel op de vlog voorbij komt (het is nog knap lastig om in mijn eentje met de ene camera foto’s te maken en met de andere camera te filmen!) : we bezoeken ook nog een hal met allemaal groenten, een winkel met goed wijnen (hier krijg ik zomaar een fles limoncello mee!) en de zoutpannen die eigendom zijn van het hotel. Kortom: op 1 ochtend heb ik geleerd waar ingrediënten voor brood (de chef bakt zijn eigen brood,) olijven, wijn, groenten een zeezout vandaan komen. Enorm leerzaam! Maar stiekem ook best wel vermoeiend (want het was erg warm en het is best wel intensief om de hele tijd Engels te kletsen met de gids en met de chef,) en dus genieten we extra hard van de lunch die er bij het restaurant voor ons wordt bereid.

Mijn lunch staat, zoals je hierboven kunt zien, bol van de lokale producten: zongedroogde tomaten, olijven, kappertjes, artisjokken en groenten. Uiteraard geserveerd met een glas heel lichte, witte wijn en brood. Als dessert kreeg ik een bordje met vers en lokaal fruit. Ik heb heerlijk gegeten!

gozoplog25

’s Middags was het tijd om terug te gaan naar het hotel. Ik verblijf trouwens in het gloednieuwe en pas geopende Quaint hotel in Nadur. Een lekker fris, schoon en modern hotel, met erg goede wifi. Ik rommel wat aan op mijn computer, kies wat foto’s uit voor deze plog en vervolgens besluit ik naar de beroemde bakkerij Maxxok te wandelen. Ik heb veel gehoord over de Goziaanse ftira’s: plaatselijke pizza’s die worden gemaakt zonder tomatensaus, maar met aardappel. Ik koos voor de ‘vegetariana’ en deze bleek van zichzelf al vegan te zijn. Ideaal! Op de pizza zat aardappel, rode en groene paprika, champignons, olijven, kappertjes (daar heb je ze weer!) en verse kruiden. Wat was dit ontzettend lekker zeg! En de grap is dat je voor €5,30 een enorm vullende maaltijd hebt. De prijzen liggen hier een stuk lager dan in Nederland of België.

Ik heb nog zoveel te vertellen over Gozo en over de lifestyle die de mensen hier leven. Maar ik wil nog wat mooie dingen bewaren voor volgende artikelen, want ik weet zeker dat ik ook nog veel meer foto’s ga delen – ik ga namelijk nog 2 dagen op pad. En zoals ik al schreef ben ik ook aan het filmen, omdat ik een reisvlog toch ook altijd erg leuk vind – ik hoop jullie ook!

Dankjulliewel voor het lezen. Ik ben hier nog tot dinsdag (die ochtend vertrek ik heeeeel vroeg,) dus volg me op Instagram als je niks wilt missen. Als je #groenemeisjesreizen checkt, ben je er altijd als eerste bij!

Wie van jullie is er ook wel eens op Gozo of Malta geweest? Ben benieuwd naar jullie ervaringen! Ik ben ook benieuwd wie van jullie er na het lezen van dit artikel zin heeft gekregen om de Maltese eilanden eens te bezoeken. Voor meer informatie (over alle 3 de eilanden,) adviseer ik je om visitmalta.com eens te bestuderen. Fijne dag!

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

35 gedachten over “Plog Gozo

1. Wow, het ziet er daar prachtig uit! Ik schaam me een beetje dat ik nog niet eerder van Gozo gehoord heb. Geniet van je reis! :-)

2. God, wat ziet het er weer mooi uit! Krijg er spontaan (nog meer) heimwee van. Grappig dat ze zo vroeg opstaan he, ik verbaasde me er ook iedere dag weer over. Mensen arriveren gerust om half 8 op kantoor! Voordeel is wel dat ze rond 4 uur alweer naar huis kunnen gaan.
    Je gaat nog een dag naar Valletta toch? Vergeet dan Strait Street niet over te slaan! Daar in de buurt vind je overigens ook the Grassy Hopper, naar mijn weten één van de beste plekken voor een vegan lunch in Valletta :) http://www.thegrassyhopper.com/
    Veel plezier nog he!

1. Haha, ik ben dagelijks om 07:15 op kantoor en ik ben zeker niet de eerste. Veel collega’s beginnen zodra we open gaan om half zeven. Dat gebeurt dus niet alleen op Gozo.
      Ik ben er trouwens ook geweest. Ook op Malta. Prachtig daar!

2. kinkt cool! Maar nee, ik ga niet naar Malta. Mijn programma is echt 4 dagen op Gozo , om hier alles te zien. Ik hoop zeker nog eens naar Malta te gaan!

3. Jaaaa het is zo mooi daar! Wij zijn er tien jaar geleden met het gezin geweest. Mijn ouders waren toen 25 jaar getrouwd! Ze hebben er jaren voor gespaard, maar de reis was fantastisch :-) geniet nog van deze mooie trip!

4. Mooi begin van mijn ochtend. Wat een geweldige foto’s! Dat plantje op de 3e foto herken ik vanuit Italië.
    Genietse daar!

5. Wow! Zo mooi! De perstrip werkt, want ik zou direct gaan boeken als ik niet net al een andere vakantie had geboekt. :)
    Ben benieuwd naar de avonturen van de komende dagen!

6. Ik had nog nooit gehoord van Gozo! Wat ziet het er mooi uit zeg, ben heel benieuwd naar de rest van je verhalen. Oh enne, hoe stoer dat je daar gewoon hebt hardgelopen!

7. Geweldig, bizar nooit van gehoord. Zo te zien zeer de moeite waard. Xxx

1. Grappig he? Ik dus ook niet. Wel van Malta, maar Gozo… nooit!

8. Ik ben er nog nooit geweest maar het klinkt werkelijk waar fantastich! Geniet van je laatste dagen daar! :)

9. Ik heb goede herinneringen aan Malta. In 1993 bezocht ik het eiland. Gozo wel bekend maar toen niet bezocht. Ik was toen erg onder de indruk van Arabische en Italiaanse invloeden en de drukte op het eiland (veel uitlaatgassen die werden beperkt door auto’s met even en oneven kentekens om de dag te laten rijden). Indrukwekked vond ik ook de kust aan een kant van het eiland met kleiachtige vrouwelijk gevormde heuvels die uitliepen in zee. Prachtige tuinen in Valetta. Heerlijk eten. Wil best terug en dan neem ik Gozo ook mee :)

1. Volgens mijn gidsen is Gozo een verademing vergeleken Malta – qua drukte en hoe groen het is. Nu is het al minder groen, door de warmte en het droge klimaat. Maar de maanden januari-april schijnt alles NOG groener te zijn. Maltezers vinden Gozo echt een rustoord. Moet je nagaan: Malta is voor onze begrippen eigenlijk al heel rustig!

10. Ohhh, hoe kon ik zo stom zijn! Wat ben ik weer verliefd op Malta. Alleen de zee en het aangezicht van die rotsen al. Wat en heerlijk en prachtig! Paar jaar geleden had ik de illusie er te gaan studeren. Helaas niet gelukt en om de een of andere reden ben ik het Malta in al haar (?) schoonheid vergeten. Nu ben ik eraan herinnerd en wat ben ik enthousiast. Malta staan weer bovenaan mijn wensenlijstje van reizen op korte termijn :). Kijk uit naar je volgende blogs/vlogs/plogs (?) XD

1. Zeker weten inhalen! :) Ja morgen komt er weer een plog online :) Ook komt er nog een vlog!

1. Zie net dat je op Gozo zal verblijven de hele reis. Alsnog prachtig daar. Ik meende gelezen te hebben dat je naar Malta zou gaan?

1. Klopt, dat was het oorspronkelijke plan, maar het programma werd gewijzigd.

11. Ziet er erg goed uit en klinkt allemaal super leuk. Die rotsen aan de zee doen mij een beetje denken aan de noordkust van Curaçao, daar zag het er ook zo ruig uit! Super gaaf :) geniet ervan

1. O wow, daar ben ik nog nooit geweest, maar dat moet ook prachtig zijn!

12. Ben een paar jaar geleden op Gozo geweest, vond het prachtig! :) En echt de meest vriendelijke mensen! Er is ook veel van Game of Thrones opgenomen op Malta/Gozo, ook bij the Azur Window. Maar daar moet je dan maar net van houden haha ;) Veel plezier nog!

1. Ja dat vertelde mijn gids! grappig! Sowieso zijn er heel veel series en films op Malta en Gozo opgenomen!

13. Wat gaaf dat je op persreis bent! Dat ‘gat in de zee’ ziet er ook echt als een plaatje uit. Grappig dat ze al zo vroeg allemaal in de weer zijn. Bij Malta heb/had ik niet zo’n goed beeld maar dit ziet er wel heel goed uit! Ik ben erg benieuwd naar je andere verhalen. Veel plezier nog.

14. Wow dit ziet er mooi uit! Wij vertrekken komende zaterdag voor een week naar Malta/Gozo. Dit is erg leuk om te lezen als voorbereiding! Ik vind het best een beetje spannend want ik heb een intollerantie voor gluten. Heb jij toevallig mee gekregen of ze daar ook mee bekend zijn op Gozo? Misschien heb je zelfs nog wel tips? Ik hoor het graag!

1. Oei, dan ga je echt heel erg moeten uitkijken. Er wordt namelijk heel veel met tarwe gedaan hier. Ik weet natuurlijk niet of je wel vlees en vis eet, want wat dat is hier in overvloed… ook dingen als gebakken aardappeltjes en salades. Maar brood verwerken ze wel in veel gerechten, dus ik zou het overal goed benoemen. Overigens spreekt iedereen hier perfect Engels, dus dat moet geen probleem zijn.

1. Bedankt! Ik eet wel vis en vlees en ik was er al bang voor na je blog gelezen te hebben dat er overal brood bij zat. Maar ik zag ook heerlijke salades! Dus ik ga het zeker goed benoemen. Geniet er nog van daar!

15. […] ik houd van dit eilandleven! Deze persreis gaf me ladingen inspiratie en ik kwam thuis met niet één maar twee plogs (fotoverslagen waarin je nog meer Gozo tips vindt,) een verhaal over ayurvedische […]