Vragen over veganisme beantwoord #8

pannenkoek1-2

Iedere dag krijgen wij vragen over veganisme binnen en dat vinden wij heel erg leuk. Immers, het geeft aan dat er een groeiende interesse is voor veganisme. Dat niet alleen, het geeft ook aan dat jullie niet aarzelen om ons deze vragen te stellen en graag een antwoord van ons willen. Iedere maand pikken we er een paar vragen uit die we behandelen in het artikel ‘vragen over veganisme beantwoord.’ Vandaag is het alweer tijd voor deel 8! We behandelen in deze editie vier vragen over veganisme. Ben je er klaar voor?

Welke superfoods gebruiken jullie?

vragen over veganisme

Wij gebruiken een paar soorten superfoods af en toe. Eigenlijk zijn dit voornamelijk lijnzaad (om een eivervanger van te maken,) chiazaadjes (omdat deze een goede bron van Omega-3 vormen) en macapoeder (omdat dit wel eens wil helpen bij het in balans brengen van je hormonen, wat voornamelijk prettig is rondom je menstruatie.) Om een paar voorbeelden te noemen van recepten waarin we deze superfoods gebruiken: ‘Happy Hormones Hot Chocolate,’ Chiapudding (maar let op: dit moet je niet iedere dag eten. De aanbevolen hoeveelheid chiazaad is 1,5 theelepel, als je het iedere dag gebruikt) en deze vegan ‘omelet’ waar lijnzaad in zit verwerkt. Natuurlijk kun je deze superfoods ook heel gemakkelijk verwerken in een smoothie, maar het is ook leuk om er een wat creatiever receptje mee te maken!

In 2014 schreven we dit artikel over wat wij van superfoods vinden, naar aanleiding van nogal wat ophef op Facebook, rondom goedkope superfoods die je sinds 2014 in ongeveer alle winkels tegenkomt. Als je dus wilt weten wat verder onze gedachten zijn over de zin en onzin van superfoods, dan raden we je aan om dit oudere artikel er eventjes bij te pakken. (de link vind je hierboven in de tekst)

Enneh, verder gebruiken we natuurlijk heel veel ‘ouderwetse superfoods,’ zoals zoete aardappel, boerenkool, gember en kurkuma ;)

Welke vitaminesupplementen slikken jullie?

vragen over veganisme

Dat zijn er niet zoveel. We slikken B12, omdat dit de enige vitamine is die je echt niet uit plantaardige voeding kunt opdoen. Hierover schreven we in 2013 dit artikeltje. 
Omdat Jamie vrij snel last heeft van een Vitamine D-tekort, slikt zij plantaardige vitamine D supplementen. Eigenlijk zou ik dit ook moeten doen, aangezien in Nederland en België praktisch niemand voldoende vitamine D opdoet, omdat we niet genoeg zon ‘vangen’ iedere dag. (note to self)

Verder zou het eigenlijk niet nodig moeten zijn om vitamines te slikken, omdat je als vegan  (die een goed gebalanceerd dieet eet) genoeg van alles binnenkrijgt. Ja, ook calcium, ijzer, magnesium en jodium. Het kan natuurlijk nooit kwaad om regelmatig een bloedtest te laten doen bij je huisarts, zodat je zeker weet dat je goed zit!

Wij gebruiken overigens graag de supplementen van het merk Solgar. Deze zijn te koop bij Vitaminstore of via iHerb.

Wat vinden jullie het allerleukste aan veganistisch eten?

Deze vraag werd ons van de week in een interview gesteld. We hebben hier al eens een uitgebreid antwoord op gegeven in het artikel ‘5 redenen waarom vegan eten ons gelukkig maakt‘ en misschien vind je het leuk om deze blogpost nog eens terug te lezen.

Kort samengevat zou je kunnen zeggen dat veganistisch eten ons 1) véél creatiever in de keuken heeft gemaakt, 2) ons gezonder en energieker laat voelen (als we een beetje op onze voeding letten, althans) 3) het ervoor zorgt dat we ons prettiger voelen tegenover mens, dier en milieu (minder schuldgevoelens/gewetenskwesties,) 4) dat het ervoor heeft gezorgd dat we allemaal toffe mensen hebben ontmoet en 5) dat reizen alleen nog maar leuker (in plaats van lastiger) is geworden, sinds we vegan zijn gaan eten.

vragen over veganisme

Eigenlijk is dit precies waar ons boek (dat in oktober 2015 uitkwam,) over gaat. We willen iedereen laten zien hoe leuk (en makkelijk) een veganistische lifestyle is! Dus misschien is het een leuk idee om het enige echte roze Groene Meisjes boek binnenkort eens op je nachtkastje te leggen? ;)

Voor wie ons boek al heeft gelezen: wist je dat we in de running zijn om ‘Lekkerste Vegetarische kookboek van het jaar’ te worden? Stemmen kan via deze link. Dankjewel! [En: einde schaamteloze zelfpromotie.]

Is het belangrijk om veel kennis te hebben van voeding als je veganist bent?

boekgeneeskrachtigekruiden

Ik zou niet willen zeggen dat het noodzakelijk is om veel kennis te hebben van voeding. Veel kun je prima doen en uitvinden op je boeren verstand. Echter, het is wel hándig om iets van voeding af te weten, zeker omdat je als veganist natuurlijk nogal wat voeding skipt of zal moeten vervangen, om een volwaardig dieet te volgen. Maar daar hoef je geen arts of diëtist voor te zijn, een beetje basiskennis is voldoende.

Zelf moet ik (M) eerlijk zeggen dat ik me nooit heel erg heb bezig gehouden met voeding. Ik heb er natuurlijk wel boeken over gelezen en documentaires gekeken, maar voor mij was het meer de ethische kant van het veganisme die mijn aandacht had. Nu kom ik er toch wel achter dat het handig kan zijn om íets van voeding af te weten, dus ben ik  in het boek ‘Vegan for Her’ gedoken en dat vind ik tot nu toe erg interessant. Ik heb natuurlijk wel een beetje basiskennis, zoals over waar je als vegan je proteïnen of ijzer vandaan moet halen, maar er is ook nog veel dat ik moet leren. Daarom lees ik het boek met een notitieboek erbij, zodat ik aantekeningen kan maken. Eens een juf, altijd een juf ;) Hetzelfde doe ik overigens momenteel met een boek over kruiden en hun geneeskrachtige werking. Gewoon omdat ik het interessant vind om iets meer te weten over dat wat ik dagelijks eet! Misschien ook een idee voor jou, als je nog maar weinig van voeding afweet? Je hoeft echt niet meteen een hele LOI-studie op te pakken. Gewoon een film kijken of een boek lezen kan soms al genoeg zijn. Educate yourself!

Heb jij ook vragen over veganisme die je ons graag zou willen stellen? Gewoon doen! Je mag de vragen hieronder bij de comments stellen, zodat we ze gemakkelijk terug kunnen vinden voor een volgende editie. (die zal op maandag 7 maart online verschijnen) 

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

36 gedachten over “Vragen over veganisme beantwoord #8

  1. Wat een leuk artikel weer! Interessant en leerzaam. Ik ben het zeker met je eens om je wel een beetje in te lezen wat voeding betreft zodat je je voeding erop kunt aanpassen.

    1. Jij runt ‘de appel van eva’ he? :) zou jij eens een artikel over gezond veganistisch eten willen plaatsen? Xx ik vind je blog fantastisch, maar ik eet vegan :(

      1. Ehm wat een compliment :-)Niet mijn bedoeling om hier een potje te gaan spammen maar ik ben een groot voorstander van natuurvoeding dus het heeft wel raakvlakken met veganisme. Ik ga erover nadenken Iris!

  2. Fijn artikel met goede vragen! Zelf ben ik ook een voorstander van zoveel mogelijk uit voeding halen, maar momenteel slik ik naast B12 en D3 ook magnesium, omdat ik daar een tekort heb en die moet eerst weer goed in balans zijn door een iets hogere dosis, in de vorm van magnesiumpillen.

  3. HI, ik heb ook een vraagje :) Hoe denken jullie over kinderen die vegan eten? Bijvoorbeeld als de ouders enkel vegan eten, maar ook als de kinderen hier zelf voor kiezen. Ik heb heel uiteenlopende antwoorden gezien, dus ben benieuwd naar jullie mening!

  4. Wat een prachtige foto’s weer! Ik ben van plan om in februari of maart een weekje veganistisch te gaan eten. Vind ik best spannend :) Sowieso omdat ik écht altijd en overal kaas eet, haha. Maar daarom juist goed om eens te proberen. Welk recept van jullie moet ik écht gaan maken in die week?

    1. Spannend inderdaad! Linzensoep, bananenbrood, iets mexicaans (duizend varianten op de site,) gepofte zoete aardappel, aziatische aardappelschotel, banana softserve… te veel om op te noemen ;) check onze receptenindex!

      1. Jaaa, iets mexicaans had ik inderdaad al bedacht en al goede varianten voorbij zien komen. Banana softserve probeerde ik ooit en toen maakte ik de blender stuk, haha. Komt goed!

  5. Fijn artikel! Zeker dat gedeelte over vitaminen al dan niet bij slikken. Ik train heel veel en heb dan toch het ‘gevoel’ dat ik net wat meer magnesium en ijzer aan moet vullen ofzo, maar zeker weten doe ik dit niet. Ik gok maar wat ;)

  6. Hihi, dat lezen met een notitieboekje erbij herken ik wel! Ik doe dat ook bij programma’s als Masterchef Australië haha als ze weer eens een super lekker recept bespreken :)

    Goed dat jullie me herinneren om te stemmen! Ik wilde dat laatst al doen maar toen kwam er een foutmelding, en toen ik het net probeerde ook weer =/

  7. Interessant weer! Komt als geroepen, want ik was op zoek naar een goed boek over veganisme! Laatst de documentaire Cowspiracy gezien en ik vind het heel prettig om me kennis te vergroten over dit onderwerp

  8. Eerst en vooral: ik volg jullie al een tijdje en jullie zijn fantastisch! :-)
    Ik zou graag jullie boek kopen, waar kan dat?
    Wat betreft supplementen: ik neem B12. Toevallig zag ik reclame voor een L-taurine en L-carnitine-supplement passeren. Na wat opzoekwerk werd het me niet duidelijk of je dat als veganist ook best bijpakt. Ik vroeg het aan mijn dokter, maar die wist het ook niet. Ik weet niet of het supplement vegan is, dus ik heb het bedrijf gemaild voor meer informatie. Misschien weten jullie hier meer over? Liefs, AK

  9. Op de een of andere manier (bijv jullie blog lezen? ;)) blijft bewuster/vegetarisch/veganistisch eten toch aan mij trekken. Ik had gedacht dat je meer vitamines bij zou moeten slikken, dit valt mij heel erg mee. En voor mij geeft dit aan dat dit dus een heel gezonde manier van leven kan zijn! (En: er is gestemd!)

  10. Heel interessant weer om dit stuk te lezen!
    voor een volgende heb ik wellicht nog wel een vraag..

    Hoe zorg ik ervoor dat ik een goede/gebalanceerde weekplanning/weekmenu maak waar toch alle benodigde componenten van de maaltijd in zitten?

    1. Dan kan ik je nu al het boek Vegan for Her aanraden! Dit is precies waar het boek over gaat. Review komt binnenkort online :)

  11. Ik vond het vraagstuk van vitamines bijslikken ook erg lastig, tot dat ik enorm last kreeg van haaruitval en vermoeidheid en ik er na bloed prikken achter kwam dat ik echt een b12 tekort had. Dat slik ik nu bij, en ook nog andere ‘vega tabletten’. Ik weet alleen niet zo goed of ik dit nu altijd moet blijven slikken of dat het nu opbouwt en dat ik het dan ook een poos niet hoef te slikken?

  12. Waar kun je laten nakijken of je vitamine en mineralen in balans zijn? Bij de huisarts? Ik ben al 2 jaar veganist en slik eigenlijk geen extra supplementen..lees wel dat het nodig is maar vind het niet heel tactisch om zomaar iets bij te slikken. Hoe hebben jullie dat gedaan?

    1. Hallo,

      Ik heb precies hetzelfde als jij en heb a.s. donderdag een volledige test! Dit heb ik via de huisarts geregeld. Mijn reden voor deze test is vooral omdat mijn menstruatie uitblijft ( en ik niet zwanger ben;)) en ik mij de laatste tijden erg moe voel.

      Ookal is het nog niet achter de rug…ik raad het zeker aan!

  13. Ik zit erover te denken om een vegetarisch dieet te gaan volgen waarbij ik geen zuivel en soya wil eten. Dit vanuit milieuperspectief met oog op wat voor mij persoonlijk haalbaar is. Ik vind het alleen heel moeilijk om goede artikelen/boeken te vinden over welke voedingsstoffen ik dan mis en waarmee ik die binnen zou kunnen krijgen. Hebben jullie (groene meisjes én lezers…) een artikel of overzichtje daarvoor? Alvast heel erg bedankt!

  14. Ik heb moeite om op gewicht te blijven en ik vroeg me af hoe vaak en hoeveel jullie (of andere veganisten die dit lezen) ongeveer eten… Ik heb het idee dat ik met mijn eetpatroon (al jaren geen vlees maar wel regelmatig vis, weinig zuivel en eieren en suiker) iets te weinig binnenkrijg. Ik wil graag gezond en voedzaam eten maar niet verder afvallen. Iedereen die ik ken met een normaal gewicht eet 1. niet veganistisch en 2. naar mijn mening best veel suiker, dus ik heb niet echt voorbeelden van hoe ik dit kan aanpakken.

    1. (Ik wil dus wel toe naar een (meer) veganistisch eetpatroon, die dierlijke dingen eet ik vooral omdat ik bang ben anders verder af te vallen en/of in te leveren op gezondheid)

    2. Hoi Yula, met goede vetten zoals uit olien, noten en avocado krijg je op een gezonde manier je calorien binnen. Dat kan zo uit t handje, maar natuurlijk ook door een vegan bananenbrood te bakken met noten, invriezen en iedere dag n plak eten. Of andere baksels, in je ontbijt, toetje, tussendoortjes, guacamole van avocado etc etc. Of doe een bonen of linzen door je salade met avocado en noten, heerlijk!

  15. Ik ben zelf al een paar jaar vegetariër en wil ook heel graag vegan gaan eten, maar ik zit wel ergens mee. Misschien is dit een hele stomme vraag hoor, maar ik stel ‘m toch maar haha. Ik heb al een aantal jaar anorexia en het gaat nu net (na flink wat behandeling) redelijk goed. Ik ben zeker nog niet hersteld, maar het lukt me wel te blijven eten en een gezond gewicht te blijven behouden. Na alles wat ik heb gelezen en gezien over het milieu en dierenwelzijn wil ik wel heel graag vegan gaan eten, maar ik ben er ook een beetje huiverig voor en ben bang dat het een trigger gaat zijn.

    Als vegan ben je, zeker in het begin, volgens mij veel bezig met wat je wel en niet ‘kan’ eten, verpakkingen lezen, lang in de supermarkt/bio-winkels lopen etc. Gebeurt het niet snel dat je daardoor geobsedeerd met eten raakt en er de hele dag mee bezig bent (ook mensen zonder eetstoornis)?

  16. Hi!
    met veel belangstelling en plezier snuffel ik op jullie website. Mijn man en ik zijn sinds een week vegan aan het eten en…… het valt mee! We hebben al veel heerlijke gerechten gegeten en eten nu ook eens iets anders dan anders.
    We eten ook veel, heel veel. Echt trek hebben we nog geen moment . Da’s natuurlijk heel fijn. Ik heb wel een vraag over mijn/onze calorie-inname. met deze gezonde manier van eten lukt het me nooit om aan de aanbevolen calorie-inname van 2000 cal. te komen. anders zou ik NOG meer moeten eten, en dat kan ik gewoon niet kwijt in mijn maag. Nu in het begin val ik af, en da’s ook even de bedoeling. Vraag is wel hoe dat gaat als mijn gewicht oke is (nog 5kg te gaan) en ik dat zo wil houden.Ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips/adviezen! Groetjes, Eireen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *