Watermeloen-kokos-banaan softserve

vegan recept voor Watermeloen kokos banaan softserve ijs. Maak zelf je vegan ijs
watermeloen1

Het verhaal achter dit recept is best grappig. Althans, het gaat over hoe een mislukking in de keuken uiteindelijk iets heel lekkers werd. Kennen jullie dat? Kijk, het ging zo: ik (M) heb al heel vaak geprobeerd zelf ijs te maken. Bananenijs gaat prima, mango-ijs ook, maar ik wilde eigenlijk eens ‘echt’ roomijs maken. Dus zocht ik een receptje op Pinterest voor watermeloenijs, want er zat een meloen in de BeterBio box van deze week. Ik maakte het recept,  volgde netjes alle stappen, maar het mislukte.

Wat mislukte er dan? Het ijs bleef voornamelijk papperig en op sommige plekken juist heel hard. Maar het was erg vettig door de kokosmelk en ook een beetje korrelig. Kortom: nope. Je ziet het een beetje op deze foto, die ik tegen beter weten in maakte:

watermeloen3

Ik dacht er misschien toch iets mee te kunnen, maar helaas. Dit recept was niet geschikt om met jullie te delen. Ik zette het ‘ijs’ terug in de vriezer, omdat ik het natuurlijk niet zomaar ging weggooien. Ik liet het daar een nacht staan. Het resultaat: 1 grote, keiharde en vreselijk koude bonk watermeloenmassa. Hmm, ook niet helemaal de bedoeling. Toen dacht ik: ik geef het nog 1 kans. Ik laat het ontdooien en gooi het daarna opnieuw in de vriezer, met 2 bananen erbij. Dat bleek een heel goed idee te zijn.

Dus ja, toen werd het toch weer een soort bananenijs. Met dan als verandering dat de bananen niet bevroren waren, waar ze dat wel zijn als je banana softserve maakt. Maar het watermeloen ‘ijs’ was al zo koud, dat ik er niet ook nog 2 koude bananen doorheen wilde doen. Doe je dat wel, dan is er nog best wel een kans dat je echt ijs krijgt. Ik ging voor een soort mix van een smoothiebowl en een softserve en dat werd erg lekker!

Ik zal het recept op 2 manieren beschrijven. De eerste is hoe ik het heb gedaan – omslachtig. De tweede is hoe het, volgens mij, ook prima zou kunnen. Een heel stuk makkelijker.

Wat heb je nodig voor 4 porties? 

5 medjool dadels
een halve theelepel vanillepoeder/rasp/vanille extract (wij gebruiken vanillepoeder van superfood.nl. Let op: dit is GEEN vanillesuiker! Suiker hebben we namelijk niet nodig, het geheel is zoet genoeg van zichzelf) 
een halve baby watermeloen
een blik kokosmelk
2 rijpe bananen (al dan niet bevroren)

Wat heb ik gedaan? 

1. De watermeloen, kokosmelk, dadels en vanille geblend.
2. De massa in een brownieblik gegoten en voor 3 uur in de vriezer gezet.
3. Het geheel opnieuw in de blender gedaan, ‘los geblend’ en weer terug geschept in het brownieblik. Opnieuw de vriezer in voor een uur.
4. Resultaat: mislukt ijs. Terug in de vriezer.
5. Volgende ochtend: even laten ontdooien en weer in de blender gedaan, dit keer met 2 bananen erbij. Resultaat: een erg lekker ontbijtje!

Wat kun jij doen? 

1. Vries 2 bananen en een halve watermeloen in blokjes in.
2. Gooi in je blender met kokosmelk (zoveel als je wilt,) dadels en vanille.
3. Het resultaat, waarschijnlijk: steviger ijs dan dat van mij, maar met dezelfde smaak. Lekker dus! ;)

Ter garnering gebruikte ik muesli en kokosflakes, maar dat was eigenlijk alleen leuk voor op de foto. Is dus zeker niet nodig, de softserve is lekker genoeg van zichzelf! 

Tip: door de kokosmelk is dit een best wel vet recept. Niet echt geschikt voor de HCLF-vegans onder ons. (laat trouwens even een comment achter als je HCLF eet, vinden we leuk!) Je zou ook amandeldrink of een andere plantaardige drank kunnen gebruiken.

watermeloen2

Wat heb ik geleerd? Stick to the banana softserve. Of koop een ijsmasjien. Maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in, want dat neemt weer veel te veel ruimte in. Dus bananenijs it is. En wat ik ook heb geleerd is dat kokos-watermeloen een heerlijke combinatie is. Wanneer ik dus eens bij een ijstent ben waar ze zowel vegan kokosijs (zeldzaam) en vegan watermeloenijs (komt vaker voor, want sorbet) serveren, dan ga ik voor deze combo!

Steek je hand op als je HCLF- vegan bent! (High Carb, Low Fat) En laat je het ons weten als je dit recept gaat proberen? Vinden we leuk! Ook ben ik benieuwd naar mensen die net als ik heel slecht zijn in het maken van ijs? Wie van jullie is er ook al bekeerd tot het bananenijsgeloof, omdat ander is maar niet wilde lukken? (of omdat het gewoon het lekkerste is wat er is?) 

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

24 gedachten over “Watermeloen-kokos-banaan softserve

  1. Hello, HCLF vegan meld zich! Ik zal dit recept daarom waarschijnlijk niet zo snel gaan maken, ook al ziet het er wel heel lekker uit. Daarnaast is mijn blender laatst kapot gegaan, dus dat werkt ook niet echt mee haha. Ik vind dat hartjes bakje wel echt super leuk, ik ga kijken of ik die ook ergens kan scoren.

  2. Ziet er lekker uit en ik zal uit mezelf niet zo snel watermeloen gebruiken in ijs maar dit ziet er goed uit. Zelf vind ik tot nu toe mango met banaan softserve het lekkerst, maar ik ben dan ook gek op banaan. Dus ja, bekeerd tot bananenijsgeloof haha.

    1. oeeee ja met mango erbij! Maar je kunt eigenlijk allerlei soorten fruit gebruiken. Zacht fruit dan he? Ik zou niet zo gauw een appel invriezen ofzo. Maar rood fruit werkt ook prima en perziken, nectarines… mm!

  3. Yesss, HCLF vegan meldt zich! Nicecream is ook echt mijn favoriet, heb alleen niet heel vaak genoeg rijpe bananen in huis aangezien ik met 3 omnivoren in huis woon die bananen eten als ze niet rijp zijn hahah :) Leuk receptje trouwens!

  4. Ik eet de laatste tijd alleen nog HCLF en hoewel het nog een beetje zoeken is naar hoe ik me optimaal kan voelen bevalt het me heel goed :). Als ik zin in ijs heb ga ik meestal voor banana nice cream mhh.

  5. Ik ben zelf geen HCLF vegan maar ik probeer de laatste tijd wel zo te eten. Ik maak me alleen nog wel een beetje zorgen over te veel koolhydraten en te weinig vetten, omdat ons lichaam tenslotte ook vet nodig heeft voor de hersenen, celmembranen en hormonen.. Wat is jullie reden om HCLF te gaan ? Gewoon nieuwsgierig :) en het is natuurlijk ook helemaal het tegenovergestelde van die andere trend: paleo.

    1. Ik eet nog wel vette dingen zoals pindakaas en noten, maar ik gebruik geen olie meer om in te bakken. Mijn reden is dat mijn lichaam goed reageert op koolhydraten maar niet zo goed op de combinatie koolhydraten en vet tegelijk. Ik voel me beter en lichter als ik weinig vet eet. Compleet vetvrij eten is bijna onmogelijk en ook niet het doel van HCLF.

      1. Compleet vetvrij eten is, volgens mij, ook niet het doel. Het heet niet voor niets ‘low fat’ in plaats van ‘no fat’ ;) Wij doen hetzelfde. Niet meer bakken in olie, bij het bakken (taarten en dergelijke,) ook geen olie of plantaardige boter meer gebruiken, niet meer zoveel noten, maar soms nog wel avocado want dat kan ik echt niet missen. Sowieso ontkom je er niet aan als je niet altijd thuis eet, dat je soms natuurlijk wel wat vetter eet. Vroeger at ik veel noten als tussendoortje, maar dan at ik rustig zo’n zakje (ongezouten, ongebrande) noten in 1 keer op. Tsja, dat is gewoon heel erg vet. Het kunnen dan wel goede vetten zijn, maar die moet je ook niet oneindig eten. Daarbij komt: ja, het lichaam heeft vetten nodig, maar we denken al gauw dat het lichaam heel veel vet nodig heeft om goed te kunnen functioneren en dat is gewoon niet zo. Hetzelfde geldt voor eiwitten. Mensen maken zich eerder zorgen over “eet je wel genoeg eiwitten?” dan om: “eet je niet teveel eiwitten?” Terwijl de meeste mensen juist teveel eiwitten binnenkrijgen.

        1. Maar hoe low fat moet je dan gaan? Op YouTube zie ik veel 80/10/10 of zelfs 90/5/5 voorbijkomen en ik kan me niet voorstellen dat zo weinig vet goed is eigenlijk.
          Zelf gebruik ik ook geen olie meer, maar ik eet wel nog noten, zaden en notenpasta’s omdat ik die lekker vind. En ik ken het probleem met een zak noten wegeten haha, maar dat kan ik evengoed met een rol rijstwafels. Dat de meeste mensen te veel eiwitten binnen krijgen ben ik wel met je eens, ik eet zelf eigenlijk ook heel veel eiwitten heb ik gemerkt, terwijl ik mijn best er niet eens voor doe. Maar oké, we hebben niet zoveel vetten en eiwitten nodig als we denken, maar waarom zouden we dan wel zoveel koolhydraten nodig hebben? Ja, elke cel in ons lichaam draait op glucose, maar als er te weinig glucose in ons bloed is kan ons lichaam zelf glucose maken door glycogeen, vetten en spieren af te breken, dus in principe kunnen we ook zonder koolhydraten. Dit is geen kritiek hoor, ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig en geïntrigeerd over wat nou de ‘beste’ manier van eten is. Ik heb een tijd gespeeld met het idee van koolhydraatarm omdat het zo in is tegenwoordig en ik er best wel bang van werd door het hele Broodbuik/Voedselzandloper gedoe, maar omdat ik het nooit zou kunnen om een niet-veganist te zijn heb ik dat idee toch maar laten varen, want tja, als veganist kun je dan voor de rest niet zoveel eten als je geen koolhydraten mag..
          En wat is dan bijvoorbeeld de meerwaarde van low fat tegenover een gebalanceerd veganistisch dieet? (dus de meer gangbare verhoudingen zeg maar, bv 55% koolhydraten, 30% vet, 15% eiwitten). Er was namelijk een filmpje op NutritionFacts waarin in een onderzoek werd gevonden dat een plantaardig dieet met “echt” voedsel beter scoorde dan low-fat. En sowieso zijn er talloze studies gevonden waaruit bleek dat low-carb diëters meer afvielen en gunstigere vet- en bloedwaardes hadden dan low-fat diëters.
          Oh sorry voor deze lange reactie, ik was gewoon een beetje te veel aan het denken en ik vroeg me oprecht af wat jullie mening hierover was, omdat ik jullie en jullie blog helemaal fantastisch vind haha.

          1. :) Ja, het is een complex onderwerp :) Om eerlijk te zijn ben ik niet op een ‘dietisten-niveau’ of op medisch niveau met mijn voeding bezig. Verhoudingen als 80/10/10 of 90/5/5, daar doe ik niet aan. Ik vind het voelen als calorieën tellen, iets wat ik jaren geleden heb afgezworen. Ik geloof er heel erg in dat je lichaam zelf aangeeft wat het nodig heeft. En ja, soms heb je vet nodig en dan verlang je daar naar. Ik geloof niet dat dit kwaad kan. Toch heb ik wel altijd de uitspraak ‘the fat you eat is the fat you wear,’ onthouden. En natuurlijk gaat het dan om het consumeren van grote hoeveelheden vet, maar er zit wel een kern van waarheid in: of je nou heel veel gezonde vetten of heel veel ongezonde vetten eet, het is en blijft vet en je zult er niet slanker op worden.
            Ik geloof niet dat er een beste manier van eten is. Ieder lichaam is anders. Ik ken mensen die koolhydraatarm (of zelfs vrij!) eten en ik kan maar niet begrijpen hoe je kunt overleven op zo’n dieet. Maar voor hen werkt het. Voor mij zou het absoluut geen optie zijn.
            Ik ben geen diëtist en ik weet eigenlijk heel weinig over voeding. Ik lees er boeken over en ik eet wat ik wil. En dat is, op dit moment, veel carbs, weinig zout en minder vet dan voorheen. Op doorsnee dagen betekent dat dat ik veel fruit, groente, aardappelen en rijst eet. Maar ik eet soms ook een ijsje, kokosmelk, taartjes, enz. Ik geloof dat het belangrijk is om in grote lijnen op te letten, maar als ik teveel op elk detail ga letten, of ga rekenen en in percentages denken, daar word ik gewoon niet gelukkig van!

  6. Dit ziet er echt heerlijk uit. Wat je toch nog voor moois kunt toveren van iets wat eigenlijk gedoemd leek tot een mislukking. Die bananen hebben veel goed gemaakt, zo te zien. Ik ga dit zeker een keer uitproberen!

    1. Zeker, die hebben we gekocht bij WAAR. (en WAAR heeft 16 winkels in NL, dus er is eigenlijk altijd wel eentje in de buurt)

  7. Hoi! Is het misschien een idee om een artikel te schrijven over HCLF? Ik ben nieuwsgierig naar hoe jullie dat zien en toepassen… Laatst kwam ik op het instagramaccount van Freele the bananagirl terecht en ik was… geschokt. Zeker na het zien van een filmpje waarin ze 51 bananen wegkaant. Die bolle buik zal binnenkort nog niet van mijn netvlies verdwijnen, vrees ik!

    Nou ja, ik ben benieuwd(:

    Liefs
    Ciska

  8. HCLF vegan :) In het book The Blue Zones Solution waarin onderzoek werd gedaan naar de mensen die het oudst worden op aarde (de zogenaamde supercentenarians) werd duidelijk dat de culturen die zo aten en dan in de vorm vorm van simpel eten zoals het in de natuurlijk voorkomt, het langst leefden en zich op hele oude leeftijd het fitst voelden. Ik heb er nu zo’n jaar ervaring mee en deed het eerst op de manier van Freelee the Bananagirl maar door het hoge aantal kc dat zij aanraad kwam ik snel 7kg die ik niet nodig had. Dus nu doe ik het op m’n eigen manier met meer vet van avocado en kokosnoot. Omdat het lekker is, maar ook omdat ik ineens haaruitval had (wat wel vaker gebeurd als je veranderd met je manier van eten).
    Het is jammer dat veel mensen bang zijn voor koolhydraten. Ze geven ons niet voor niets that comfort feel! Vult lekker en je wordt er letterlijk blij van omdat je hersenen hun glucose krijgen, de energie vorm voor ons brein die anders moet worden omgezet vanuit proteine en vet.
    HCLF aanraders: Zoete aardappel of pompoen in plakken zonder olie in de oven, hele rijpe (zwarte) bakbananen (heel lekker rauw te eten als ze goed zwart zijn) en op YouTube: Izzy Davis, Happy Healthy Vegan, High Carb Hanna en Rice and Raw.

  9. Naast de bananen soft serve al verschillende variaties gemaakt. Nectarines, aardbeien, bramen, frambozen, blauwe bessen en mango en een combinatie van het een en ander. Bezig met afvallen en dit is natuurlijk wel een heerlijke traktatie voor mezelf.
    Schepje granola er over voor de vezels en GENIETEN!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *