Vragen over mijn sportroutine beantwoord (november 2022)

sportroutine

Sporten, en mijn relatie daartoe, is altijd nogal een onderwerp voor me geweest. En dat zal het misschien ook altijd blijven. Tegenwoordig voel ik er gelukkig veel minder weerstand tegen dan vroeger; toen was sport echt een strafmiddel en iets dat MOEST. Na heel wat zoeken en trial and error heb ik een routine gevonden waar ik me prettig bij voel en waarvan ik het idee heb dat het voorlopig goed voor me gaat werken. Ook zie ik steeds minder vaak tegen het sporten op, de meeste keren gaat het zelfs vrij gemakkelijk, en voel ik steeds meer: ‘oh nee, dit moet niet, ik wil dit.’ Ik ben heel tevreden met die opbrengst. Via Instagram stuurden jullie vragen in over sporten en mijn sportroutine en die beantwoord ik uitgebreid in deze blogpost.

De laatste keer dat ik op mijn blog iets schreef over sporten was in 2020. Ik woonde toen in Utrecht en probeerde Onefit voor een tijdje uit; ik hopte van sportschool naar sportschool, op zoek naar iets wat bij me paste. Op een gegeven moment had ik mijn draai gevonden bij een kleine gym tegenover ons huis (The Work-Out, aan de Oudegracht, ideaal, ik kon er letterlijk naartoe róllen,) en ging ik daar geregeld naartoe. Natuurlijk werd mijn sportroutine af en toe onderbroken door een lockdown hier en daar, maar over het algemeen kan ik wel zeggen dat 2020 het jaar is geweest dat ik echt merkte: ik heb sporten een meer vaste plek in mijn routine kunnen geven. Daar ben ik heel blij mee want vroeger had ik hele seizoenen, of halve jaren zelfs, dat ik amper in beweging was omdat ik het sporten weer helemaal had losgelaten. Het elke keer weer moeten opbouwen is ook best wel iets wat veel van mij vraagt; ik ben dus blij dat het nu gewoon wel lekker loopt.

Toen ik terug verhuisde naar Rotterdam heb ik hier ook weer even mijn Onefit abonnement geactiveerd, omdat ik niet wist waar ik voor ‘vast’ wilde sporten. Gelukkig namen mijn nicht en haar vriend me al gauw mee naar een sportschool waar zij in Arnhem ook hadden getraind en wat erg goed was bevallen: de Milon Cirkel. Dat klinkt een beetje sektarisch, maar dat valt gelukkig allemaal erg mee. De Milon cirkel is een sportroutine die bestaat uit krachttraining en cardio. Het idee is dat je twee keer een ronde aflegt langs verschillende apparaten die precies op jouw lengte, lichaamsgewicht, kracht enzovoorts zijn afgesteld, en dat je dan in zo’n 40 minuten je hele lichaam hebt getraind. Na elke x-aantal trainingen krijg je, als je dat wilt, een meting om te kijken of je door kan naar een volgende fase, zodat het sporten uitdagend voor je blijft.

Voor mij is dit een ideaal sportsysteem gebleken: het is lekker kort en effectief, het is bij een klein sportschooltje waar het nooit druk is, de trainers zijn aardig en behulpzaam en ze kennen je er bij naam. Ik ben hier in de vroege zomer gestart en inmiddels, bijna een half jaar later, heb ik een routine gevonden van twee keer per week de Milon Cirkel doen.

Dit is even een uitgebreid antwoord op de vraag ‘wat doe je nu aan sport?’ Dan ga ik nu verder naar de overige vragen!

Hoe houd je het leuk voor jezelf?

Eerlijk gezegd ben ik niet iemand die sporten ooit geweldig leuk gaat vinden. Dat weet ik vrij zeker omdat ik echt al heel veel heb geprobeerd en ik heb nog nooit iets gevonden waar ik écht mega blij van werd. Maar ik weet dat sporten mij heel goed doet, zowel mentaal als fysiek, en daarom wil ik het doen. Dat het leuk moet zijn heb ik een beetje naast me neergelegd. De Milon Cirkel is voor mij ‘gewoon prima.’ Het is vooral makkelijk; ik hoef niks zelf te bedenken, ik hoef er alleen maar naartoe te fietsen en twee keer een rondje te maken en dan sta ik drie kwartier later weer buiten met een voldaan gevoel. Met een luisterboek in mijn oren, of een lekkere playlist, of als ik samen met mijn nicht en haar vriend ga, vind ik het leuk genoeg.
Ik houd het ook leuk voor mezelf door mezelf niet te veel te pushen, maar daar kom ik straks nog op terug.

Hoe kan je voorkomen dat je sporten ziet als compensatie van zogenaamd “cheat-gedrag”?

Dat is eigenlijk iets dat ik al langer geleden heb losgelaten. Je leest daarover ook in mijn blogpost uit 2020: ik zie sporten (of: lichaamsbeweging) nu als zorgen voor mijn lichaam en niet meer als middel tot een doel zoals afvallen of iets moeten compenseren. Vroeger was sporten voor mij absoluut een strafmiddel, ik ben heel blij dat ik daar nu anders naar kijk. Hoe ik daartoe ben gekomen lees je in de bovengenoemde blogpost.

Hoe vind je iets dat bij je past? 

Ik heb in Amsterdam, Utrecht én tot twee keer toe in Rotterdam mijn OneFit abonnement af en aan aangeslingerd. Het was voor mij een heel handige methode om allerlei verschillende dingen uit te proberen: van zwemmen tot yoga en van RoCycle tot ‘gewoon’ trainen in allerlei verschillende gyms. Zoals ik hierboven als schreef heb ik niet meer per se het idee dat ik iets moet vinden wat ik LEUK vind, maar, ik ben wel van mening dat je moet zoeken naar iets of naar een plek waar je je prettig voelt. Dat vind ik heel belangrijk. Ik weet nu bijvoorbeeld dat ik niet hou van grote sportscholen waar het druk is, en yogascholen met heel veel spiegels vind ik ook helemaal niks. Daar ben ik achtergekomen door gewoon maar van alles te proberen. Zo’n abonnement als OneFit of ClassPass is daarvoor natuurlijk ideaal, omdat je dan niet meteen ergens een jaarabonnement hoeft af te sluiten.

Hoe zorg je dat je blijft gaan? 

Planning is voor mij key. Op zondag kijk ik naar mijn agenda (dat doe ik sowieso altijd op zondag, voor een beter overzicht,) en dan bedenk ik alvast: op welke (twee) momenten zou ik deze week kunnen gaan sporten? Ik zet dat dan ook in mijn agenda, ik blokkeer die tijd. Officieel moet je je bij onze sportschool ook aanmelden via een app, maar dat vergeet ik eerlijk gezegd altijd. Ik weet dat dat voor veel mensen ook goed werkt, want dan staat er een afspraak en daar wil je je aan houden.

Verder weet ik inmiddels heel goed hoe ik me voel als ik gesport heb: ik ben dan energieker, productiever, ik heb minder last van mijn rug, ik voel me blijer en zit beter in mijn vel. Ik heb ook het idee dat ik beter slaap als ik heb gesport, dat mijn huid meer straalt en dat ik me minder gespannen voel. Daar probeer ik aan te denken als ik een off-day heb en eigenlijk niet wil gaan. Een afspraak met een sportmaatje maken is natuurlijk ook altijd een heel goede manier om te blijven gaan en verder geloof ik ook heilig in zelfbeloning. Soms kan de gedachte aan de koffie die ik na het sporten ga halen (en dan neem ik een boek mee, om nog even een half uurtje ergens te lezen,) me echt over de streep trekken.

Pas je je work-out aan op je energielevel?

In principe is mijn work-out twee keer in de week hetzelfde; ik bepaal alleen zelf hoe ‘fanatiek’ ik erin stap. Stel, ik heb heel slecht geslapen en kom ontzettend moe uit bed en ik heb een ochtendsessie gepland, dan kan het wel eens gebeuren dat ik mijn work-out even op 75% doe, in plaats van op 100%. Je kunt dat zelf natuurlijk bepalen en ik vind dat je ook altijd naar je lichaam moet luisteren. Hetzelfde geldt voor wanneer ik ga wandelen: ik laat het van mijn energie afhangen of dat een wandeling van een halfuur of een uur wordt, bij wijze van spreken. Je lichaam geeft het vanzelf aan, waar het behoefte aan heeft en wat het aan kan en ik denk niet dat je dat soort signalen moet negeren.

Sport je ook op pijndagen?

Voor wie mij nog niet zo lang volgt: deze pijndagen zijn de dagen waarop ik veel last heb van mijn endometriose.
Het antwoord is: nee. Ik weet eerlijk gezegd ook niet eens of het me zou lukken, want als ik serieuze pijn heb, dan heb ik er de handen vol aan om de dag door te komen.

Doe je iets anders met je voeding op de dagen dat je sport? 

Ja, want op de dagen dat ik sport heb ik vaak véél meer trek dan normaal. Logisch natuurlijk, want je verbranding wordt lekker aan het werk gezet. Ik ontbijt die dagen het liefst met havermout, na het sporten lunch ik wat steviger (bijvoorbeeld een soep met een broodje) en een enkele keer neem ik tussendoor een proteïne-shake. En niet per se omdat ik geloof dat het enorm nodig is voor mijn spieren (zo zwaar train ik niet,) maar wel omdat zo’n shake, zeker met een bevroren banaantje erdoor, ervoor zorgt dat ik niet de hele dag honger heb :) Verder heb ik mijn dieet niet per se aangepast of zo hoor, dat lijkt me ook niet nodig.

Sport je op vaste momenten in de week?

Meestal op maandag en woensdag óf dinsdag en donderdag. En het liefst in de ochtend. Ik ben altijd een ochtendsporter geweest. Ik vind het heerlijk om na mijn work-out te douchen en met een fris hoofd aan de rest van mijn dag te beginnen. Sporten in het weekend is niet mijn favoriet, hoewel, heel soms heb ik op zondagochtend opeens een opleving. Maar het liefst sport ik doordeweeks, omdat het dan ook echt een onderdeel van mijn wekelijkse routine is en gewoon één van de dingen is die ik doe die week.

Voel je je op je gemak in de sportschool?

In de gym waar ik tegenwoordig sport gelukkig wel! Die is rustig en kleinschalig en iedereen is met zijn eigen ‘rondje’ bezig. Ook zijn de trainers super vriendelijk en heb ik me nog nooit bekeken of bekritiseerd gevoeld. Maar eerlijk is eerlijk: dat is niet overal zo. Ik heb bijvoorbeeld een tijdje bij TrainMore gesport (in Utrecht) en dat vond ik verschrikkelijk. Dat was groot en druk en onpersoonlijk en ik voélde gewoon dat ik uit de toon viel daar. (als in: ik was vaak de enige dikke persoon die daar aan het trainen was) Dat vond ik echt geen fijn gevoel, het leidde me ook heel erg af van het sporten. Ik zou dus zeker aanraden om door te blijven zoeken naar een plek waar je je op je gemak voelt, want dat is, als je het mij vraagt, toch wel echt een belangrijke voorwaarde.

Mocht je nog andere vragen over (mijn relatie tot) sporten hebben, stel ze dan gerust hieronder in de comments. Ook ben ik heel benieuwd hoe jullie in de ‘sportkwestie’ staan. Als je daar iets over kwijt wilt; ik lees het graag!

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

3 gedachten over “Vragen over mijn sportroutine beantwoord (november 2022)

  1. Leuk om te lezen en lekker bezig! Ik had altijd een enorme hekel aan sporten (en gym op school, vreselijk…). Totdat ik boulderen en klimmen ontdekte, dat vind ik zó leuk om te doen dat het helemaal niet als sporten voelt. Het is gewoon een superleuke activiteit die m’n hobby is geworden en toevallig een sport is. En dat het toevallig een sport is, is heel fijn want ik voel me er sterker en gezonder door sinds ik het regelmatig doe :) Maar je zult mij nooit zien hardlopen of voetballen ofzo.

    Ik denk dat het ook de truc is als je ‘niet van sporten houdt’ om veel verschillende sporten te proberen tot je iets vindt wat je leuk vindt. Een hobby dus. Sporten wordt volgens mij vaak gezien als hardlopen of naar de sportschool, maar er zijn zó veel sporten en manieren van bewegen! Maar goed, ik riep altijd ook keihard ‘ik houd niet van sporten’ totdat ik een sport vond die ik echt heel leuk vindt.

    Lang verhaal kort: als je niet van sporten houdt, heb je waarschijnlijk (is mijn theorie) de juiste sport voor jou nog niet gevonden ;)

  2. Fijn om dit zo te lezen😊 Ik heb sinds een jaar bokszaktraining ontdekt. Het maakt m’n hoofd lekker leeg en ik voel me ook heel erg cool! En lekker wandelen, liefst met een podcast.

  3. Wat goed, Merel! Dit klinkt interessant, ik wil graag iets van krachttraining doen, maar snap die apparaten niet, en een groepsles zoals body pump bleek voor mij ook lastig.
    Merk jij verandering aan je lijf? Ik wil niet persé afvallen, maar zou wel graag wat strakkere armen etc. willen krijgen. Merk nu ik ouder wordt dat de boel verslapt, wat niet problematisch is, maar ik zou het toch graag een beetje bijhouden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.