Niet-commerciële zelfzorg voor januari

Beeld: Bette de Wit 

Happy 2020! Wat gezellig dat je er zo vroeg in het nieuwe jaar alweer bij bent! Ik heb een voorstel. Laten we dit jaar eens níet beginnen met wat er allemaal niet mag of met dingen waarmee we onszelf moeten uitdagen. Laten we het deze januari anders doen. Mijn idee is om 2020 een goede start te geven door er een extra milde januarimaand van te maken. Ik heb een niet-commerciële zelfzorgkalender voor je opgesteld met opdrachtjes voor iedere dag. Hopelijk bevalt het goed voor onszelf zorgen zo goed dat we er het hele jaar mee door willen gaan.

Voordat we beginnen zal ik uitleggen waarom ik de nadruk leg op het ‘niet-commerciële’ aspect van deze zelfzorg. Het is absoluut niet dat ik tegen gezichtsmaskers en bubblebars voor in bad ben. Ook vind ik een noise cancelling headphones een geweldige uitvinding en zou ook ik best geregelder een massage mogen boeken om die spieren soepel te houden. Ik ben niet tegen geld uitgeven, en al helemaal niet als het aan dingen is die goed voor jezelf en anderen zijn. Echter, waar ik op tegen ben, is dat magazines en televisieprogramma’s ons laten geloven dat we alleen goed voor onszelf kunnen zorgen door geld uit te geven. Sterker nog: ‘selfcare’ is een product op zich geworden. It’s called capitalism Brenda, look it up. Daar hoeven we niet per se aan mee te doen – het kan ook anders. Zelfzorg kan op allerlei manieren en ik geef je er hier eenendertig. Voel je vrij om de opdrachtjes zo over je maand te verdelen dat het past in je schema. Voel je ook vrij om opdrachtjes te skippen of te vervangen. Het is immers alleen zelfzorg als het voor jou werkt.

Het lijkt mij persoonlijk heel erg leuk als jullie af en toe een zelfzorgopdracht willen delen op Instagram, via de stories, en daar #zelfzorgjanuari bij willen gebruiken. Tag me ook vooral in je berichten, zodat ik ze gemakkelijk kan vinden en kan delen! 

Verder wil ik nog opmerken dat ik de zaken als dagelijks wandelen voor je mentale gezondheid, genoeg slapen en vitaminerijk eten en drinken niet meeneem in deze kalender, maar dat ik ze zelf wel iedere dag probeer te doen.

1 januari: Ga naar FutureMe.org en schrijf een brief aan jezelf. Laat deze brief over één, drie of vijf jaar naar jezelf mailen. Schrijf over wat je nu bezighoudt, wat je verwacht van het nieuwe jaar en wat je jezelf wenst. Ik vind het een heel fijne nieuwjaarsbezigheid en ik ben nu al ontzettend benieuwd naar hoe ik volgend jaar naar deze brief ga kijken! Dank Aline, voor deze leuk tip. 

2 januari: Maak een playlist met liedjes waaraan je een fijne herinnering hebt. Misschien zijn het nummers van artiesten die je live hebt gezien in 2019 en wil je met je ogen dicht op de bank liggen om ernaar te luisteren. Misschien zijn het liedjes die je aan de zomer doen denken, waarop je juist dansend door de kamer wilt. Mag allemaal.

3 januari: Zoek je boekenkast uit. Maak een stapel van boeken die weg mogen. Misschien wil je ze naar de minibieb bij jou in de buurt (je weet wel, die schattige kastjes) brengen, of misschien wil je ze bewaren om weg te geven aan vrienden. Schrijf briefjes voor in de boeken. Misschien volstaat een ‘veel leesplezier!’, misschien wil je een aanbeveling voor het boek schrijven. Wees creatief!

4 januari: Zoek een mooi natuurgebied om vandaag of morgen te gaan wandelen. Het hoeft geen tocht van tien kilometer te zijn, een half uur tot een uur wandelen is al heel fijn. En nee, Rotterdammers/Amsterdammers, dat wij in de stad wonen is geen excuus om niet te gaan. Er gaan treinen, OV-fietsen, bussen en leenauto’s naar natuurgebieden. Nog leuker wordt het natuurlijk om dit samen met een wandelmaatje te doen. Als dat op de kortere termijn niet lukt, is dit misschien meer iets om vandaag alvast te plannen en verderop in de maand uit te voeren.

5 januari: Morgen weer aan het werk? Bak vandaag deze ontbijtmuffins. Let op: dit is niet mijn recept, en ik heb ze zelf ook nog niet geprobeerd, maar ze zien er goed uit.  Wees jezelf de komende dagen dankbaar voor je voorbereiding.

6 januari: Neem vandaag een half uur de tijd om je uit te schrijven van digitale nieuwsbrieven die je niet leest, maar die wel wekelijks je mailbox vullen. Open de nieuwsbrief, scroll door naar beneden en meld je af. Een opgeruimde mailbox is óók een opgeruimd hoofd.

7 januari: Maak een plannetje voor een gezellige spelletjesavond met vrienden. Dat hoeft niet met tien man te zijn – met z’n drieën of vieren kun je al heel leuke spellen spelen. Zo heb ik voor eind januari een afspraak met Mare, Julia, Erik, Eva en Michiel om spelletjes te spelen, met kaasfondue erbij! Uiteraard verzorgen Mare en ik een vegan kaasfondue. Iedereen neemt een spelletje mee (ik zorg voor Exploding Kittens, Julia en Erik voor Agricola) en meer hebben we niet nodig. Zin in! (en dat terwijl ik helemaal niet zo’n spelletjesmens ben, maar dit lijkt me heel leuk) Dus: stuur een datumprikker rond, vraag wat leuk zou zijn om samen te koken/eten en vraag wie welk spelletje meeneemt.

8 januari: Kook een verse, kruidige soep van alle restjes groenten en peulvruchten die je nog in huis hebt. Vries wat je over hebt in, zodat je er op een later moment ook nog plezier van hebt.

9 januari: Ga vroeg naar bed met dat ene boek dat je maar niet uitleest. Heb je het na vanavond nog niet uit? Misschien moet je het morgen dan nog eens proberen ;)

10 januari: Houd een ‘financial friday’ en open al je achterstallige (digitale) post. Betaal rekeningen, stuur facturen naar opdrachtgevers. Zorg voor overzicht in je financiën door een Excel bestandje (of een lijst op papier, werkt ook) te maken met inkomsten en uitgaven. Doe alles wat maar nodig is om weer even helemaal up-to-date te zijn. Het voelt echt heel goed en opgeruimd om te weten waar je geld naartoe gaat en om grip op je budget te hebben.

11 januari: Begin je dag met een Fruitsalade Extravaganza. Fruit eten moeten we iedere dag, maar omdat het vandaag zaterdag is, stel ik voor dat we er een feestje van maken. Zoek voor de grap eens op Pinterest op ‘festive fruitsalad’ en verwonder je over hoe creatief mensen met een kiwi kunnen zijn. Misschien denk je: hoe is dit zelfzorg? Nou, ten eerste omdat je lekker veel vitamines gaat eten, maar ook omdat ik zelf dingen mooi maken heel ontspannend vind. Ook is er iets met het snijden van groenten en fruit dat me kalmeert.

12 januari: Neem een half uur de tijd om kritisch te kijken naar de accounts die je volgt op Instagram. ‘Past’ het allemaal nog? Mijn idee is om alleen nog accounts te volgen die me blij maken en/of inspireren. Dat betekent dat ik onlangs van 1300+ accounts die ik volgde naar rond de 600 ben gegaan. Nu heb ik veel meer overzicht en zie ik alleen de dingen die ik wil zien. Een pro-tip: ontvolg geen honderden mensen op één dag. Instagram denkt dan dat je een robot bent en dat kan ervoor zorgen dat je een tijdelijke ban krijgt. Doseer het dus. Oh en: als je mijn account niet meer leuk of inspirerend vindt, voel je vrij om ook mij te ontvolgen. Even goede vrienden!

13 januari: Zoek een fijn huisje of een lekker hotel in eigen (buur-)land waar je binnenkort een nachtje, of een weekendje kunt gaan logeren. Op het huis van vrienden passen is óók vakantie en het is gratis! Zoek een locatie waar je met de trein naartoe kunt – voor het vakantiegevoel hoef je niet ver weg. Eind januari of begin februari is misschien een goed moment, dat is lekker off-season en daarmee dus ook goedkoper en rustiger. Ik vind het zelf erg fijn om zoiets te hebben om naar uit te kijken. Dus: bied jezelf aan als kattenoppas of zoek een schattig boshuisje en schrijf het alvast met grote letters in je agenda!

14 januari: Plan een licht sportieve activiteit, zoals zwemmen of een yin-yogales. Je lichaam gebruiken hoeft niet meteen een enorm uitputtend iets te zijn en je hoeft ook niet meteen allerlei sportieve doelen voor het nieuwe jaar te stellen. Gewoon een keertje zwemmen, gewoon een keer een yogales proberen, dat is al hartstikke mooi. Vind je het lastig om dit alleen te doen? Vraag dan iemand om met je mee te gaan, of misschien is er zelfs iemand die al geregeld naar een yogaschool gaat en jou voor een keer op sleeptouw wil nemen voor een proefles. Durf erom te vragen in je omgeving! Mensen vinden het vaak alleen maar leuk als je dit soort dingen voorstelt.

15 januari: Breng vandaag wat tijd door met een dier. Of zoals Matt Haig in zijn boek Notes on a nervous planet zegt: ‘Spend some time with a non-human animal.’ Maak een afspraak met die vriendin met die hond voor een wandeling, stel voor om op de kittens van de buren te passen of aai je konijn extra lang vandaag.

16 januari: Je bent vandaag op de helft van de zelfzorgkalender aangekomen. Hoe vind je dat het gaat? 
Het lijkt me vandaag een goed moment om jezelf mee te nemen op een date. Een date met jezelf. Als je het lastig vindt om bijvoorbeeld in je eentje te gaan lunchen of naar de bioscoop te gaan, kun je het ook kort houden en met je boek bij je favoriete koffietentje gaan zitten. Een uurtje is lang genoeg om tot rust te komen, een beetje na te denken en te genieten van je eigen gezelschap.

17 januari: Bingewatch het nieuwe seizoen (seizoen 2) van Sex Education. Dat komt vandaag online op Netflix. Excited!

18 januari: Mediteer vandaag voor minstens vijftien minuten. En ja, daar mag je gewoon een app bij gebruiken. Die zijn er niet voor niks :) Misschien lukt het je deze maand nog een keer om te mediteren. Misschien lukt het zelfs wekelijks of dagelijks. Probeer wat verschillende meditaties uit tot je iets hebt gevonden dat bij je past. Ik gebruik momenteel graag de Calm app, maar die keuze is heel persoonlijk.

19 januari: Doe vandaag research naar een workshop die je binnenkort kunt gaan volgen. Dit kan natuurlijk van alles zijn, want het is maar net waar je interesse ligt. Misschien wil je meer leren over wijn, over poëzie, over de Marokkaanse keuken, over instagramfotografie, over kruiden plukken in de stad of misschien wil je eindelijk leren een goede latte-art te maken. Het maakt ook eigenlijk niet uit wat het is, want het gaat erom dat je de intentie hebt om iets nieuws te leren én om een leuke tijd te hebben. Misschien wil er wel iemand met je mee? En anders neem je gewoon lekker jezelf mee en zie je vanzelf of je ter plekke interessante mensen ontmoet.

20 januari: Ruim je huis op en streef ernaar om één (bananen-)doos vol spullen weg te brengen naar de kringloopwinkel. Oh, en doe dat ook meteen vandaag, zodat je er vanaf bent!

21 januari: Maak een bel- of facetimeafspraak met een vriend die je al een tijd niet hebt gesproken. Bijvoorbeeld iemand die in het buitenland woont. Praat een uurtje – of zo lang je zin hebt, – bij. Neem er echt even de tijd voor, met een kop thee erbij. We kunnen wel altijd maar vluchtig gesprekjes voeren over de app, maar soms is het gewoon heel erg fijn om een stem te horen en samen bij te praten en te lachen.

22 januari: Start een klein knutselprojectje. Dat kan van alles zijn: van wat knip-en-plakwerk tot een gepunnikte sjaal. Wat je maar leuk vindt. Let op: het gaat erom dat je creatief bezig bent. Het hoeft niet (meteen) te slagen en mooi hoeft het ook niet per se te worden. Het is gewoon heel leuk om een beetje te fröbelen.

23 januari: Bak vandaag een uitgebreide vegan taart. Gewoon omdat het vandaag donderdag is. Dit zijn een paar taarten die ik zou willen uitproberen: klik! klik! en klik! 

24 januari: Plan een officiele luierdag en probeer zo onproductief mogelijk te zijn. Kijk voor één dag niet naar je To Do lijstjes, stel (om het helemaal echt te maken) een autoreply in op je mail. Je bent er morgen weer! Vandaag ben je eventjes niet beschikbaar. Kijk films of series, luister podcasts, wandel, hang op je bank, drink thee. Maar wees niet productief. Ik weet dat lui zijn heel moeilijk kan zijn, maar het is zó goed voor je! Plus: je hebt ook tijd nodig om die taart van gisteren op te eten, dus dat komt goed uit.

25 januari: Neem vandaag een uur om eens uitgebreid voor je kamerplanten te zorgen. Geef ze water, pluk dorre blaadjes, geef ze verse potgrond, verplaats ze naar grotere potten of maak stekjes. Plants are friends, dus toon ze wat (extra) liefde. Tuinieren vind ik één van de meest ontspannende dingen die er zijn, maar helaas heb ik geen tuin. Gelukkig kan het op deze manier ook!

26 januari: Pak je agenda erbij en kijk eens heel kritisch naar je komende (werk-)week. Zijn er misschien afspraken die geschrapt kunnen worden? Het kan zó lekker zijn om jezelf een paar uur vrije tijd cadeau te doen. Gun jezelf dat. Mensen lopen niet weg. Ook vrienden niet. En als ze toch niet blij met je zijn, dan zeg je maar dat het ‘moest van de zelfzorgkalender van Merel.’ ;)

27 januari: Tune in met jezelf en vraag je af: hoe staat het met mijn seksuele ontwikkeling? Heb je een beeld van wat je behoeften, wensen en voorkeuren zijn? Zijn er dingen die je hebt geleerd de afgelopen tijd of die je zou willen uitzoeken? Professor Paul Verhaege schrijft in zijn boek Intimiteit: “Onze identiteit is een huis met vele kamers waarvan we er een aantal nauwelijks kennen.” Ik denk dat dat voor veel mensen geldt voor hun seksuele identiteit, terwijl het zo’n interessant onderwerp is om over te na te denken! Schrijf op wat je wilt leren of onderzoeken en ga ermee aan de slag.

28 januari: Neem vandaag een uur (of langer, als je daar zin in hebt) om je kledingkasten uit te ruimen. Houd kledingstukken die weg kunnen apart (misschien kun je ze doneren of bewaren voor een kledingruil,) en maak nieuwe combinaties van kledingstukken die je niet eerder bij elkaar in één outfit droeg. Zorg dat je kledingkasten overzichtelijk zijn, zodat je én weer weet wat je hebt én je jezelf in de ochtend tijd bespaart.

29 januari: Schaamte overleeft alleen in donkere, bedompte ruimtes. Wanneer er lucht bijkomt, wordt het kleiner of verdwijnt het zelfs helemaal. Schrijf de dingen waarvoor je je schaamt op. Deel ze met een vriend in een mail, schrijf er een blogpost over of spreek ze hardop uit naar je partner. Zet het raam open, laat schaamte eruit.

30 januari: Koop een velletje postzegels, kijk welke ansichtkaarten je nog in huis hebt (toch bijna iedereen heeft zo’n stapeltje liggen? of is it just me?) en stuur ze rond naar geliefden. Ik vind kaarten schrijven een heel fijne, kalmerende bezigheid. Daarbij is het een leuk idee dat je er iemand blij mee maakt – wie vindt het niet leuk om post te krijgen?! Met een beetje geluk krijg je over een tijdje misschien nog wel een kaartje terug.

31 januari: Reflecteer vandaag op je niet-commerciële zelfzorgmaand. Hoe is het je bevallen? Wat heeft het je gebracht? Welke opdrachten of activiteiten neem je mee naar de komende maanden? Wie zou je deze zelfzorgkalender ook aanraden? Stuur diegene meteen een mailtje, met een link naar deze blogpost. Sharing is selfcaring ;)

Ik hoop dat je het fijn vond om extra goed voor jezelf te zorgen deze maand. Hopelijk liet het je bewuster kijken en ervaren en heb je de dingen met meer aandacht kunnen doen. Als het goed is zijn je huis en je adminstratie wat opgeruimer, en daarmee je hoofd ook. Ik hoop dat je fijne tijd met je geliefden hebt doorgebracht, en met jezelf. Ik wens ons deze mildheid, gezelligheid en energie voor de rest van het jaar! 

Foto’s in deze blogpost: Bette de Wit, Aline Bouma en Danique van Kesteren. 

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

39 gedachten over “Niet-commerciële zelfzorg voor januari

  1. Wat een superleuk idee en wat een leuke ‘opdrachten’ heb je opgeschreven! Ik ga er zeker een paar van doen. Dank je wel! En voor jou en Mare een heel fijn, warm, liefdevol 2020. X

  2. Wat een fantastisch idee! Ik ga de eerste opdracht direct uitvoeren aangezien ik gisterenavond echt zat te sippen op de bank vanwege het afgelopen jaar. Hopelijk kan ik dan over 5 jaar terug kijken en besluiten dat ik vrede heb met de keuze(s) die ik de afgelopen jaren, soms onbewust, heb gemaakt.
    En natuurlijk een heel mooi 2020 gewenst.

    1. Wat een goed idee Anne! Knap dat je het zo (en zo snel ook!) weet om te zetten naar iets positiefs. Goede actie!
      Ik hoop dat 2020 een fijner jaar voor je wordt <3

  3. Oh wat een heerlijke post vol inspiratie <3 Ik ben blij dat je weer zoveel schrijft, Merel! Ik ga zeker een paar dagen meedoen, ik zie al wel wat dingen die me heel fijn lijken om te doen.

    1. Dankjewel lieve Anne, erg fijn om te horen! Ik vind het momenteel ook weer heel leuk om te schrijven en ik voel er veel ruimte voor.

  4. Wat een geweldig lijstje voor de eerste maand van 2020. Ik word hier heel blij van en ga ze in mijn agenda schrijven! Gelukkig Nieuwjaar Merel!

  5. Wat een mooie lijst! Ik kan met trots en lichte verbazing zeggen dat ik een aantal dingen al doe/gedaan heb in december 😁❤ Liefs en beste wensen! X

  6. Wat een leuk idee zeg! Ik ga ze niet allemaal doen (sommige zijn gewoon niet zo haalbaar met mijn fulltime stage), maar af en toe wel eentje. Die van gisteren heb ik gelijk gedaan.

  7. Geweldig lijstje maar ik moet al zoveel. Ik ga er wat uit doen, maar dan op een moment dat ik er tijd/zin in heb. Dank je wel voor de inspiratie.

  8. Wat een leuk en fijn idee! Ik heb gisteren in plaats van een playlist met mooie herinneringen, een playlist met lekker actieve liedjes gemaakt om de winterdagen door te komen :)

  9. Wat een fijne lijst, heb ‘m naar meerdere mensen doorgestuurd! Ik ga lekker cherry picken en de dingen doen die me het meest aanstaan/goed uitkomen in plaats van er gelijk weer een soort ‘challenge’ van te maken voor mezelf.
    Ik lees je blog al jaren met veel plezier, hoop dat je een heel fijn, warm en licht 2020 hebt!

  10. Een superleuke lijst! ik ben de voorbije dagen al gaan wandelen en belde daarstraks met iemand die ik al een tijdje niet meer heb gezien. Ik ga er zeker en vast hier en daar nog uitpikken, misschien niet steeds op de dagen die ze toegewezen kregen

  11. Prachtig idee! Ik liep er zelf al mee rond en zie … ineens inspiratie! Bedankt. Ik heb het met mijn vrienden en vriendinnen gedeeld!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *