9 snelle gezonde maaltijden

provamelcurry3

Gezond eten in drukke periodes waarin je weinig tijd hebt om te koken? Onmogelijk, denk je. En laten we eerlijk zijn: een drukke periode is het perfecte excuus om een kant-en-klaar-maaltijd uit het schap te trekken of om eten te laten bezorgen. Natuurlijk is er helemaal niks mis mee om dit zo nu en dan te doen, maar op den duur gaat het pijn doen in je portemonnee én begin je waarschijnlijk te merken dat het voor je gezondheid (en misschien zelfs je gewicht) niet al te handig is om hier lang mee door te gaan. Daarom delen wij vandaag 9 snelle gezonde maaltijden met je, om te laten zien dat het juist ontzettend eenvoudig kan zijn, én maar weinig tijd hoeft te kosten, om een goede maaltijd op tafel te toveren!

kidney1

In je voorraadkast

Voorbereiding is key, merken wij altijd maar weer. Als we zorgen dat we bepaalde producten/ingrediënten altijd in huis hebben, dan is er altijd een basis om een goede maaltijd te bereiden. Je zou daarbij kunnen denken aan:

– bonen en peulvruchten (kikkererwten, linzen, zwarte bonen en kidneybonen gebruiken wij het meest. Ook een blok tofu of tempeh in huis hebben is ideaal!)
– gepelde tomaten in blik (ideaal voor pastasauzen, curry’s en soepen)
– kruiden en plantaardig bouillonpoeder (suggesties: currypoeder, gember, kurkuma, knoflook, zout, peper, chilipoeder, komijn en koriander)
– plantaardige drink (kokosmelk en haverdrink zijn hier favoriet)
–  granen (rijst, couscous, bulgur, gierst, quinoa)
– brood (naanbrood, pitabroodjes)
– en natuurlijk: verse groenten!

Met bovenstaande producten in de koelkast en voorrraadkastjes, hebben we gewoon geen excuus meer om níet een gezonde maaltijd te maken. Dan volgen hier negen suggesties!

Pasta

veganbolognese3-1024x682

Laten we beginnen met een no-brainer: pasta is  altijd een goed idee. Het is snel, lekker en voedzaam. Je kunt het maken met allerlei groenten, allerlei sauzen en verschillende soorten pasta, waardoor het nooit saai wordt. Deze pasta Bolognese, een vegan uitvoering uiteraard, is makkelijk en heel erg gezond – er gaat een hele bloemkool doorheen!

Vullende broodjes

avocadosandwich

Vullende broodjes of gevulde broodjes? Hmm, allebei eigenlijk! Als je weinig tijd hebt en toch gezond en voedzaam wilt eten, dan is het handig om altijd wat producten als naanbrood of pitabroodjes in huis te hebben. Met een bergje veggies, een sausje en eventueel nog een product als tofu of tempeh, heb je binnen no time een lekker belegd en gevuld broodje. Aanvankelijk lijken dit misschien eerder lunchgerechten, maar als je nou gewoon twee broodjes eet, of je serveert er nog een sidesalad bij, dan vinden wij het een prima avondmaaltijd.

Deze ‘naanpizza’ met vegan tzatziki is ongelooflijk lekker en heel erg makkelijk om te maken. En deze sandwich met zuurkool en avocadosaus tilt het eten van zuurkool naar een heel nieuw level.

Soep!

kokosmelk4-1024x682

Welke tijd van het jaar ook is, soep lusten wij altijd. Vroeger dacht ik altijd dat zelf soep maken heel erg ingewikkeld was en heel veel tijd zou kosten – boy was I wrong. Soep maken is letterlijk het makkelijkste dat er is. Oké, naast het bakken van een tosti. Groenten, kruiden en een aardappel om het geheel wat romiger te maken en klaar ben je! Tip: voeg voor wat meer ‘body’ en proteïnen wat peulvruchten toe! Onze twee favorieten, in deze tijd van het jaar: linzensoep en wortel-kokossoep met geroosterde kikkererwten.

Maaltijdsalades

bloemkool4

Maaltijdsalades zijn ook ideaal en niet alleen omdat ze snel te maken zijn. Daarnaast is het een makkelijke manier om heel veel groenten te eten, plus, als je lekker veel maakt, dan heb je ook meteen je lunch voor morgen klaar staan. Dit wil je!

Deze bulgur met geroosterde bloemkool en tahinisaus en deze Mexicaanse boerenkoolsalade zijn momenteel favoriet in Huize De Groene Meisjes.

Snelle schotels

nacho1

En tot slot: snelle schotels. Dat kan van alles zijn. One-pot-dishes of een lekkere dampende ovenschotel. Als het maar snel en makkelijk is en weinig afwas oplevert, dan houden wij ervan. Wat denk je bijvoorbeeld van deze super snelle bonenschotel? (lekker winters, dus het kan nu nog!) Of een ander favorietje: nachos met vegan kaas, groenten en guacemole. (de vegan kaas hoeft niet per se, zonder is het ook al heel lekker)

We hopen je met deze 9 recepten te inspireren om, ook als je weinig tijd hebt, toch een gezonde en plantaardige maaltijd op tafel te zetten! Laat je het ons weten als je 1 van deze gerechten gaat maken? We vinden het super leuk als je een foto van het eindresultaat met ons deelt via Instagram. Vergeet dan niet #degroenemeisjes te gebruiken! Dankjewel alvast :) 

 

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

33 gedachten over “9 snelle gezonde maaltijden

  1. Soep, ik ben er dol op! Je kan me er bijna (!) ‘s nachts voor wakker maken ;-) Ik heb dan ook tientallen recepten op mijn Pinterest staan. Op dit moment is de soep van geroosterde paddenstoelen zwaar favoriet <3

  2. Geweldige recepten weer. Ik haal hier weer een lekker wat inspiratie uit! Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. Wij eten al een hele tijd bijna volledig vega en bij zoveel als dat kan. Maar weer eens nieuwe/net iets andere recepten zijn altijd leuk.
    Dank jullie wel!

    Ik heb wel nog een vraag.
    Van welk merk(en) gebruiken jullie de bouillon? Ik kan nog niet echt een goede smakelijke vinden zonder gist enz.
    Groetjes

    1. Ook ik ben dol op soep en maak regelmatig een soep voor de avondmaaltijd. Als ik een restje over heb dan neem ik die ook mee naar werk als lunch. Zo verspil ik geen restjes zeg maar. Overigens gebruik ik een basisbouillon voor al mijn recepten zonder smaakversterkers en gekke e-nummers. Ik heb er een makkelijk recept van en misschien heb je er iets aan!
      Dank je wel voor de inspiratie weer! Ik krijg spontaan trek in nacho’s met zelfgemaakt guacamole, yum!

  3. Leuke ideeen. Ik maak hoe dan ook altijd mijn eten zelf klaar, nooit kant-en-klaar. Het koken zelf is gewoon te leuk en bovendien niet zo moeilijk. Pasta is super gezond, helaas word bij sommigen ingepeperd dat dit, brood en andere graanproducten het niet zijn. Maar ook nog eens super lekker en makkelijk! De nacho’s ga ik toch even proberen een keertje, lijkt me lekker!

  4. Die basis heb ik ook altijd in huis. Het is dat het eten voor vanavond al gepland is, maar fijne inspiratie voor de rest van de week!
    O ja en die mexicaanse boerenkoolsalade is echt heel lekker, heb ‘m vorige week gemaakt, met succes!

  5. Hai Meiden,

    Ik heb eens een vraag aan jullie. Ik ben begon met de het boek van the green happiness gewoon puur omdat ik super veel interesse heb in het vegan eten en tegenwoordig in zoveel dingen troep zit. Echter ondervind ik wel een probleempje. Ik sport veel 4x per week intensief, ik heb dan ook een eiwitdoel die ik moet behalen (vastgesteld door een coach). Echter kom ik nu totaal niet aan dit eiwitdoel. Aanbevolen voor mij 120gr en wat ik nu binnenkrijg is 50 of 60 gr. Hebben jullie tips voor eiwitrijke producten voor vegans? Ik weet dat je met bonen al een eind komt maar ik neem aan dat dat niet het enige is toch? Liefs Liona

    1. Als je op Pinterest (of gewoon in Google) zoekt op “vegan protein” dan vind je onwijs veel tips! Vaak plaatjes met per voedingsmiddel hoeveel eiwitten het per 100gr geeft. Dat is een handig hulpmiddel om te weten welke voedingsmiddelen veel eiwitten geven.

  6. Goede tips! Ik kook altijd zelf en nooit met pakjes, maar dat is voor veel mensen toch nog een drempel merk ik. Vooral hier in de UK vinden heel veel mensen dat echt mega bijzonder, terwijl het helemaal niet zo’n moeite is eigenlijk!

    Wat ik ook regelmatig eet is gepofte (zoete) aardappel met een soort sausje van bonen, tomaten en groenten. En guacomole! Kost iets meer tijd omdat je de aardappel moet poffen, maar omdat die in de oven gaat nauwelijks moeite!

  7. Heerlijk!!

    Ik ben zelf ook echt fan van simpel en voedzaam koken. Nog een tip om minder snel te grijpen naar kant-en-klare voeding is om een weekmenu op te stellen en aan de hand daarvan een keer per week boodschappen te doen. Je bent goedkoper uit door ingrediënten te combineren en bovendien ben je minder in de verleiding om dagelijks iets extra’s (met de nodige calorieën) te kopen. Wij zijn inmiddels geoefende boodschappenhalers en besteden per week zo’n dertig minuten aan boodschappen doen (incl. heen- en terugweg). Even een tipje :) :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>