Makkelijke en snelle ontbijtjes

zonnatura1

– Dit artikel is geschreven in samenwerking met Zonnatura – Hoewel wij op ontbijtgebied graag flink uitpakken, denk pannenkoeken, baked oats of bananenbrood, houden we het ook vaak genoeg lekker simpel. Die vraag krijgen we namelijk wel eens: “maar maken jullie dan altijd van die uitgebreide maaltijden in de ochtend?” Nee joh, daar hebben wij ook geen tijd voor en ook heus niet altijd zin in. Dat is meer iets voor het weekend. Vooral op de dagen dat wij buiten de deur werken (de Groene Meisjes is nog niet onze volledige baan, op dit moment,) houden we het heel eenvoudig. Makkelijke en snelle ontbijtjes for the win!

Vooral ik (Merel) moet ’s ochtends heel vroeg de deur uit als ik moet gaan lesgeven in Haarlem. Ik werk op een mbo school, waar ik op dit moment social media lessen geef en waar ik coach ben. Als ik om half 9 moet beginnen, moet ik om 7 uur de deur uit. Ik sta dan om 6 uur op, om een klein beetje rustig aan te kunnen doen. Ik heb namelijk een grote hekel aan haasten. Tussen 6 en 7 ben ik vooral bezig met wakker worden, douchen, aankleden, make-uppen en tanden poetsen. De avond van tevoren leg ik mijn outfit klaar en pak ik mijn tas in. Plus: ik zet mijn ontbijt alvast klaar. En omdat ik op deze werkdagen vooral voor de ‘niet teveel hoeven nadenken modus’ ga, neem ik iedere keer hetzelfde mee.

zonnatura3

Ik vul een mason jar met een plantaardig alternatief voor yoghurt (of basis van soja of kokos,) vriezerfruit (dat ontdooit in de koelkast, gedurende de nacht) en ik top het geheel af met cruesli. Op dit moment gebruik ik graag de spelt cruesli van Zonnatura. Ten eerste omdat ik deze cruesli heel erg lekker vind: hij heeft een mega goede ‘crunch’ en ik vind de cruesli niet te zoet. Ik hou wel van zoet, maar te zoet, zo ’s ochtends vroeg… nee, dankje. Het komt doordat deze cruesli is gezoet met rijststroop, in plaats van met geraffineerde suikers.

Verder gebruik ik de cruesli graag omdat ik hem betaalbaar vind. Ik weet niet of het jullie is opgevallen, maar de wereld stroomt langzaam vol met mega dure, ingewikkelde granola’s. Op z’n tijd vind ik dat heus wel lekker, maar ik ben niet bereid om altijd zes euro aan een zak granola uit te geven. Geef mij dus deze spelt cruesli dus maar, die ik gewoon bij mijn plaatselijke supermarkt kan kopen! Een zak van 375 gram kost €2,83. Dat vind ik voor een biologische cruesli een goede prijs.

’s Ochtends, voordat ik de deur uitga, pak ik de mason jar uit de koelkast en doe ik de cruesli erbij. Deksel er weer op, lepel mee en gaan! Ik eet dit ontbijtje lekker op terwijl ik in de trein wat lees. Een fijne manier om nog een beetje wakker te worden.

zonnaturafoto2

Jamie kan zelf bepalen hoe laat ze de deur uitgaat wanneer ze naar haar werk gaat, maar ze wil nooit te laat weg gaan… want hoe later je begint, hoe later je ook weer klaar bent. Toch heeft ze iets meer tijd en kan ze haar ontbijt nog thuis eten. Ze gaat, vooral nu in het najaar, dan standaard voor pap. Soms kiest ze voor havermoutpap, of boekweitpap, maar op dit moment gebruikt ze een pak Spelt Oergranenontbijt, van Zonnatura. Dit is een biologisch product, op basis van 100% spelt – handig om te weten voor mensen die niet tegen tarwe kunnen. Het product is ongezoet, dus je kunt er zelf allerlei draaien aan geven.

zonnatura2

Jamie eet het speltontbijt graag warm, gemaakt met amandeldrink en gezoet met rijststroop en fruit. In de herfst kiest ze graag voor lokaal fruit, zoals appels en peren. Je kunt met dit speltontbijt natuurlijk allerlei kanten op. Je kunt het bijvoorbeeld ook koud eten, met noten erdoor.. of wat dacht je van een chocolade-speltontbijt? Het kan allemaal.
Het ideale is dat ook dit ontbijt in een handomdraai klaar is. Handig dus voor drukke ochtenden.  Een pak Spelt Oergranenontbijt van 300 gram kost €2,99. Het product is, net als alle andere Zonnatura producten, te koop bij de reguliere supermarkt.

Zo zie je dat wij ons ook heus niet iedere dag staan uit te sloven in de keuken. Uitsloven hoeft ook niet, maar een ‘fatsoenlijk’ ontbijt eten vinden wij erg belangrijk. We zijn geen diëtisten of artsen, maar we kunnen wel bedenken dat je ’s ochtends gewoon een bodempje nodig hebt om een beetje op te kunnen functioneren. Die enkele ongelukkige keer dat het ons gebeurt dat we ons ontbijt moeten overslaan, merken we ook dat we in de loop van de ochtend erge trek krijgen en soms zelfs een beetje trillerig worden. Als we dat kunnen voorkomen door gewoon een ontbijtje in onze tas te gooien, dan doen we dat graag – ook op drukke dagen en spookvroege ochtenden!

Wat is jouw  favoriete go-to ontbijtje? En sla jij wel eens een ontbijt over of ben je net als wij zo gek op ontbijten dat het je bijna nooit overkomt? 

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

60 gedachten over “Makkelijke en snelle ontbijtjes

  1. Fijn artikel weer! Ik gebruik de spelt cruesli van Zonnatura ook heel graag. Ik was ook verrast dat hij niet zo zoet is, vind ik zelf ook heel prettig. Anders heb ik altijd de neiging om zo handjes cruesli op te gaan eten ;)
    Verder eet ik nu vaak warme havermoutpap met bosbessen of overnight oats.

    1. haha ja ik ken dat. Bij mij gaan halve pakken granola/cruesli erdoor als snack, omdat het zo lekker zoet is. Maar met deze cruesli heb ik die neiging ook niet zo. Denk idd dat dat komt doordat het niet zo zoet is!

  2. Wat een fijne tips. Eigenlijk al mijn ontbijtjes zijn niet zo snel. Nu ik nog de tijd heb (middelbare school) wil ik daar graag gebruik van maken. Mijn favoriet is avocado op een rijstwafel met tomaatjes. Of een grote beker met groene smoothie!

  3. Stuk voor stuk heerlijke én mooie ontbijtjes! Op het moment kies ik voor bananenijs (die ik al in vriezer heb liggen in porties) met allerlei toppings. Ik sla echt nooit, maar dan ook echt nooit, mijn ontbijt over. Nee, daarvoor houd ik teveel van ontbijten.

    1. Bananenijs blijft lekker! Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het in de winter (en eigenlijk nu ook al) toch te koud vind. alleen al het maken (uit de vriezer halen van de bananen, enz) brrrrrrrrr. Heb jij daar geen last van?

      1. ik zit ook nog geregeld aan het bananenijs hoor! wel met warmere smaakjes zoals kaneel, cacao of mokka. kopje thee erbij en dat compenseert :) ook frisse smoothies blijf ik de winter door drinken!

  4. Ik vind het ontbijt de aller lekkerste maaltijd van de dag dus ik maak er altijd veel tijd voor vrij, hoe vroeg ik ook de deur uit moet :) de laatste tijd eet ik vaak warme havermout met walnoten, dadels en peer, dat is zoooo lekker :)

  5. Voorheen bestond mijn favoriete ontbijtje voor onderweg uit een paar zelfgemaakte, plasticvrije worteltaart muffins. Tegenwoordig eet ik mijn ontbijt thuis. Zo in de herfst eet ik het liefste apple pie havermoutpap. Het fijne is dat alle ingrediënten gewoon los, zonder plastic, te koop zijn. En het ruikt altijd zo héérlijk met die appel en kaneel, net appeltaart! Heerlijk begin van de dag.

  6. Ontbijt sla ik nooit over! Het is te lekker om te laten staan en anders functioneer ik niet goed hoor hahahaha. Het enige waar ik dan aan kan denken is: Fooooooooooooooooooooooooood.

    Als ik de tijd heb voor het ontbijt dan ga ik toch voor wafels of ik maak een crumble met appel/peer.Vaak maak ik voor 2 dagen vooruit zodat ik op mijn drukke dag ook mijn luxe ontbijt heb :p Of ik maak muffins en vries een gedeelte in, deze muffins doe ik ook nog weleens door de yoghurt heen als vulling samen met fruit.

    Als ik op mijn drukke dag snel moet ontbijten ga ik ook altijd praktisch voor muesli met fruit. Het is gewoon snel klaar en toch lekker:)

  7. Ohhh ik ben ook zonnatura muesli fan! Rood fruit verslind ik in ontelbare hoeveelheid ;) vind het zo fijn dat daar geen olie en zoetmaker in zit! Helaas is hij nog schaars te krijgen hier in de buurt, hij wordt vaak uit het assortiment gehaald ondanks mijn omzet bijdrage ;)

  8. Mijn favoriete ontbijt is een granenpap (bijvoorbeeld havermout) die ik ‘aankleed’ met vers fruit! Overigens raad ik als natuurvoedingsadviseur aan om de granen altijd te weken, koken en na te wellen. En juist te koken in water. Dit zorgt namelijk voor een goede ontsluiting van de granen waardoor de voedingsstoffen in het graan goed kunnen worden opgenomen door het lichaam. ’s Ochtends is het voor mij altijd rennen en vliegen en je kunt juist zo’n granenpap (ik heb er een recept voor) makkelijk voor vier dagen maken zodat je het alleen hoeft op te warmen in de ochtend.
    Liefs,
    Eva

    1. Hoi Eva, ik maak ook bijna iedere dag een granenpap met fruit voor mezelf. De ene keer in water en de andere keer in een plantaardige melk. Kan je lichaam het graan ook goed opnemen als je het in melk kookt? Soms geeft dit net wat meer smaak!

    1. haha ja op deze foto’s heeft Jamie natuurlijk haar best gedaan, maar in real life is het gewoon een kwestie van alles bij elkaar gooien en gaan! Maar dat zag er op de foto’s wat minder aantrekkelijk uit ;)

  9. Ohh ik was al op zoek naar een lekkere cruesli. De spelt cruesli lijkt me echt lekker. Ik eet het zelf altijd met iets als rijst-kokos, amandel of havermelk. Net zoals vroeger met cornflakes haha. Oh zin in.

  10. Die Cruesli klinkt goed. Ik heb dat van een of ander merk gehad, ik weet al niet eens meer welk merk, maar ik heb het gevoel dat je daar flink van aankomt als je dat veel eet. Is dat bij deze Cruesli dan niet? Ik meng het meestal alleen met magere yoghurt en dan wat zoetstof erbij.

    1. Hi Michelle, ik denk dat het al heel veel kan schelen of je een cruesli met of zonder suiker gebruikt. In deze cruesli zit geen geraffineerde suiker, maar rijststroop. Dat merk je ook in de smaak: die is echt minder zoet. Ook zou ik je willen waarschuwen voor het gebruiken van zoetstoffen. Misschien niet per se omdat je er van zou aankomen, maar wel omdat zoetstoffen vaak heel slecht voor je gezondheid zijn. Kijk vooral uit met aspartaam!
      Verder is het denk ik vooral een kwestie van niet teveel eten ;) Geen hele zakken cruesli leeg schudden boven je yoghurt, maar gewoon een handje gebruiken. Het is lastig, ik weet het hihi ;)

  11. Nu het weer kouder wordt, maak ik weer vaak havermoutpap. Sinds kort maak ik de havermout met rijst-kokosmelk van Provamel. Dat maakt het heerlijk zoet en een vleugje tropisch :)
    Ook ontbijt ik nog geregeld met (soya)yoghurt met fruit en muesli. Snel, makkelijk en voedzaam.

    De producten van Zonnatura ken ik nog niet, maar ga dit weekend eens op zoek in de supermarkt.

    1. Zeker doen. Ook hun theetjes zijn hier favoriet! Verder; havermoutpap met rijst-kokosnootdrink van Provamel is áltijd een goed idee. Erg lekker!

      1. totally agree! vind ik van de lekkerste plantaardige melken (is er een meervoud van melk??) die er zijn. zowel voor havermout, drankjes als zo. maar oatly vind ik ook tof!

  12. Beide zijn ontbijtjes die ik mezelf wel eens klaarmaak. Daarnaast maak ik ook af en toe een mugcake of pannenkoeken (zo simpel mogelijk). Wanneer ik het nog sneller moet hebben maak ik s avonds vast mijn overnight oats klaar en hoef ik die alleen maar uit de koelkast te pakken :) X

        1. Dat is havermout die je een nacht in plantaardige melk laat weken. Dus bijvoorbeeld havervlokken in amandeldrink, zet je een nacht in de koelkast. Je kunt er bijvoorbeeld kaneel, fruit ,rozijntjes of noten bij doen. Erg lekker!

          1. Haha graag gedaan! Ik heb ook wel eens dat ik bepaalde ontbijtjes een tijd eet en dan moet ik weer even switchen naar wat anders. Moet wel leuk blijven he! X

  13. Het teff ontbijt van Zonnatura is ook heerlijk. Helemaal aan verslaafd nu. In de zomer vaak een smoothie van yoghurt, bosbessen en sinaasappelsap.

  14. Heerlijk!!! Mijn ontbijt is altijd hetzelfde, of toch bijna :D Altijd havermout met ongezoete kokosyoghurt of ongezoete amandelyoghurt :) En een mok granenkoffie.

    Ik moet dringend eens jullie ontbijtjes uitproberen.

    1. haha, heilig begin van de dag! Ik doe het ook hoor, op dagen dat ik thuiswerk. EERST ontbijten :) Maar als ik dus heel vroeg de deur uit moet, dan bewaar ik het voor in de trein. Vind ik ook wel een fijn moment om te eten.

  15. Hi!

    Is die speltpap ook lekker met water ipv melk? :) Mijn havermout eet ik wel altijd met water, hmmm. Maar geen idee of dat met dit product dan ook werkt…

    1. Dat hebben we niet geprobeerd, maar ik ga er vanuit dat dat prima kan. Het smaakt natuurlijk altijd wat minder romig dan wanneer je het met een plantaardige drink of melk maakt, maar het kan sowieso!

  16. Ontbijt is mijn favoriete maaltijd van de dag, dus daar MAAK ik wel tijd voor, haha. Ik probeer wel te variëren, maar meestal kom ik toch uit op yoghurt met homemade granola en fruit en nu het weer kouder is havermout met fruit.
    Als ik haast heb pak ik een paar rijstwafels, pleur er letterlijk wat pindakaas op en prop ze dan snel naar binnen ;-)

    1. haha ik zie het voor me! Ik hou ook van rijstwafels met pindakaas trouwens. Mensen vinden het vaak een te droge combinatie, maar ik vind die smakencombi zo goed!

  17. mooie foto’s alweer! en peer en amandelboter? topcombinatie! cruesli of granola maak ik liever zelf – gevalletje van once you go homemade you never go back denk ik :) maar ik vind de zonnatura producten er wel goed uitzien, heb in de winkel ook al eens staan twijfelen maar ga toch voor een pak havervlokken, – vind vooral handig dat ik dan met één pak havervlokken zowel havermout pap, muesli, pannekoeken, granola als cruesli kan maken :)zoveel variatie uit een pakje! ik hou ook van ontbijt maar het mondt toch vaak uit in gewoon wat fruit of een groen sapje heb ’s morgens wel trek maar vooral in iets fris – als ik toch voor mijn havermoutcreaties ga wordt het al snel een brunch – ook leuk!

  18. In het weekend maak ik vaak iets luxere ontbijtjes, vaak van jullie recepten :) maar doordeweeks simpel. Nu het kouder wordt, en het smorgens in huis ook nog zo koud is vind ik warme havermoutpap de hemel!

  19. Hoi..mijn favo ontbijtjes zijn baked oats, appel crumble,bananenijs met rauwe cacao en nibs of warme teff pap met warme bllauwe bessen.mmmm

  20. Haha, jullie zeggen wel heel veel van ontbijten te houden, maar ik zie mezelf echt niet in de trein zitten eten! Ik ben zo’n muts wat dan betreft: in de ochtend lekker chill muziekje op, warme thee, warme havermoutpap… Alles moet perfect zijn! Deze kntbijtjes zien er heerlijk uit, ik zou ze zo zelf eten! ♡

    1. Oh maar dat doe ik ook op de dagen dat ik thuiswerk hoor! Als ik bed kom ga ik eerst douchen en dan kaarsje aan, beetje youtube kijken, lekker ontbijten… Laf it!

  21. Ik weet niet of andere mensen er al eens iets van hebben gezegd (ik lees niet alle reacties), maar het valt mij nogal op dat jullie sinds een paar weken steeds ‘plantaardig alternatief voor yoghurt’ schrijven, in plaats van ‘sojayoghurt’ of ‘kokosyoghurt’ e.d. Is dat door jullie samenwerking met Provamel ofzo? Ik vind het verder niet erg hoor, maar het valt gewoon nogal op bij mij en dan word ik nieuwsgierig :)

    1. Dat heb je goed opgemerkt :) Dat is inderdaad een beetje begonnen door onze samenwerking met Provamel, nu een half jaar geleden ongeveer. Het is namelijk zo dat je officieel producten als amandeldrink en sojadrink geen amandelmelk of sojamelk mag noemen. Hetzelfde geldt voor yoghurt.
      We horen nu zelfs dat er vegan bedrijven voor de rechtbank worden gesleept, omdat ze hun product ‘vegan mayonaise’ noemen, terwijl je een product waar geen ei in zit, theoretisch geen mayo mag noemen. Daar houden we dus maar vast een beetje rekening mee :)

  22. Ik zie de laatste tijd overal van die leuke pap-ontbijtjes!
    Nu ben ik zelf niet zo van de pap, heb het nooit lekker gevonden. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik het niet lekker vind met een stuk fruit erdoor en wat lekkers als nootjes of kokossnippers.

    Ik wil het toch echt een keer gaan proberen! Hebben jullie nog lekkere ideeën voor warme pap ontbijtjes (nog meer dan alleen deze van Jamie) waar ik mee aan de slag kan?

  23. Ik sla nooit een ontbijt over, dan ben ik binnen een uur hartstikke beroerd. Ik drink altijd een warme kop thee en op dit moment ben ik verslaafd aan een beetje kwark met honing en daarover verkruimel ik mijn zelf gemaakte havermoutkoekjes. Die bestaan uit havermout, honing, kaneel en kokosolie. Zo simpel maar zooooo lekker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *