Glutenvrij eten: hoe gaat dat en wat eet ik graag?

glutenvrij eten

Sinds een maand of anderhalf eet ik glutenvrij. Dat ben ik gaan doen nadat ik de diagnose endometriose heb gekregen en ik van iedereen (mensen die ook endometriose hebben, oa) begreep dat het eten van gluten de ontstekingen (die ik in en rondom mijn baarmoeder heb) kunnen prikkelen. Hetzelfde geldt voor zuivel, cafeïne en alcohol. Om die reden heb ik een tijdje geleden mijn dieet vrij drastisch omgegooid. Glutenvrij eten was de grootste verandering voor mij.

Hoe bevalt glutenvrij eten mij?

Gelukkig gaat het me goed af. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat ik het veel moeilijker zou vinden. Natuurlijk zijn er wel momenten dat ik geneigd ben iets te willen eten wat ik gewoon héél lekker vind (zoals bijvoorbeeld zuurdesembrood) maar over het algemeen gaat het goed en bevalt het me ook goed. Vooral thuis eten is eenvoudig; ik weet inmiddels precies wat ik in huis moet hebben om goed voor mezelf te kunnen koken.

Buiten de deur is het soms wel een beetje zoeken. Gelukkig zijn er hier in Utrecht (en in Amsterdam en Rotterdam – toch wel de drie plekken waar ik het meeste ben) veel opties. Ook moet ik er natuurlijk bij zeggen dat ik enorm veel geluk heb dat ik niet allergisch ben voor gluten en ik dus prima kan eten uit keukens waar wel gerechten met gluten worden bereikt. Het lijkt me echt een flinke uitdaging om daar wel rekening mee te moeten houden, zoals mensen die coeliakie hebben dat moeten doen.

Met mijn klachten gaat het behoorlijk goed. Ik heb veel minder pijn en ik voel me een heel stuk beter dan een tijdje geleden. Veel mensen die glutenvrij gaan eten zeggen te merken dat ze veel meer energie hebben. Dat kan ik nog niet zo goed bepalen omdat ik vrij slecht slaap en dus ook vaak erg moe ben. Hopelijk kan ik daar over een tijdje ook wat meer over zeggen.

Mealinspo

Misschien denk je: ‘ik zou echt níet weten wat ik moest eten als ik glutenvrij zou eten.’ Of wellicht moet je binnenkort een keertje koken voor iemand die glutenvrij eet. Maak je geen zorgen, heel ingewikkeld is het niet. Ik deel hieronder een paar van mijn favoriete gerechten die je in allerlei variaties kan maken. Op deze manier heb ik voor mezelf een soort basisroutine van favoriete gerechten gemaakt. Lekker makkelijk: zo heb ik altijd iets te kiezen. Ik zet bij elk gerecht er even een aandachtspunt bij, zodat je zeker weet dat je 100% glutenvrij kookt.

glutenvrij eten

Kimchi fried rice – Soms maak ik deze ook zonder kimchi, want dat is best een luxe product en dat heb ik niet altijd in huis. Fried rice is ídeaal: het is snel klaar, het is goedkoop en je kunt er zo ongeveer alles in verwerken wat je maar wilt. Let op: sojasaus is niet glutenvrij. Gebruik in plaats daarvan tamari.

Gnocchi – de verse gnocchi van AH huismerk is glutenvrij. Goed om te weten, want ook met gnocchi kun je alle kanten op. In mijn kookboek staat een recept voor gnocchi uit de oven. Dit recept wordt door heel veel mensen gemaakt (dat zie ik op Instagram geregeld voorbij komen) en het lijkt erop dat iedereen het lekker vindt.

glutenvrij eten

De meeste soepen zijn glutenvrij. Let er wel op dat niet alle bouillonblokjes glutenvrij zijn. Ik gebruik die van Zonnatura bijvoorbeeld, die zijn oké. Ik heb echt heel veel zin om het komend najaar weer lekker veel pannen soep te koken. Zoals deze broccoli-crème soep of deze pompoensoep met cantharellen. Oeh, of deze minestrone waar je dan glutenvrije pasta in doet! Persoonlijk vind ik: bij soep hoort brood. En tja, dat is glutenvrij natuurlijk een beetje lastiger. Gelukkig heb ik het brood van YAM ontdekt en dat vind ik (getoast!) best wel lekker. Dit bestel ik bij Crisp. 

Ook echt iets wat ik met het najaar associeer: stoofpotten. Deze variant maakte ik altijd met ontbijtkoek. Nou is er ook glutenvrije ontbijtkoek van Peijnenburg, maar die vind ik eigenlijk wat te prijzig om ermee te koken. In plaats daarvan kun je ook kiezen voor een goede eetlepel appelstroop (voor het zoeten) en wat verkruimeld glutenvrij brood (voor de binding.)

Wat ik ook echt weer meer moet gaan doen: lekkere dingen in de tajine slingeren! Het is zó’n makkelijke manier van koken. Groenten, aardappels, kikkererwten, linzen, noten, dadels, olijven… het kan er allemaal in en het wordt áltijd lekker. It’s magic. ‘Vroeger’ at ik er graag couscous bij, maar dat is niet glutenvrij. Ik kies er daarom nu voor om er wat meer aardappel in te verwerken, zodat het beter vult. Ik heb trouwens deze tajine en ik ben er ontzettend blij mee! Hij is geschikt voor alle kookplaten en ik gebruik hem op inductie. Gaat erg goed.

glutenvrij eten

Ik heb nu een aantal glutenvrije pasta’s uitgeprobeerd en ik vind die van Rummo (te koop bij Jumbo) tot nu toe het lekkerst. Wat denk je van een vegan mac&cheese? Je kunt het jezelf nog gemakkelijker maken door de kant-en-klare kaassaus van Willicroft (te koop bij Crisp) te gebruiken. Die is ook glutenvrij én er is een variant met truffel. Nu al zin in.

Deze quinoasalade met mango vind ik erg lekker. Ik voeg zelf nog vegan feta (van Violife) en kipstuckjes (van de Vegetarische Slager toe). Ik maak het mezelf helemaal gemakkelijk door altijd een paar pakjes voorgekookte quinoa in huis te hebben. Zo flans ik in een paar minuten een lunch in elkaar.

Wat ook goed is om te weten: maïsproducten bevatten vaak geen gluten. Daarom zijn nachos met vegan kaas en guacamole hier ook favoriet. Je zou ook taco’s of mailtortilla’s kunnen maken. Zo zie je maar: er is echt van alles mogelijk in de glutenvrije keuken!

Tot slot: een ander – en misschien iets minder bekend – maïsproduct waarmee je eindeloos glutenvrije gerechten kunt bedenken: polenta! Persoonlijk ben ik groot fan van polentafrietjes uit de oven, maar ook met dit product kun je weer alle kanten op.

Ik ben heel benieuwd naar jullie favoriete glutenvrije gerechten! Deel je ideeën vooral in de comments onder deze blogpost, zo inspireren we elkaar :) 

Deze blogpost bevat affiliatelinks.

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

12 gedachten over “Glutenvrij eten: hoe gaat dat en wat eet ik graag?

  1. Hi Merel, leuk artikel! Wat betreft sojasaus: bij AH heb je ook een glutenvrije variant van Go-tan en volgens mij ook van Fairtrade. :)

    1. Ik gebruik idd de sojasaus van fairtrade original die is glutenvrij en lekker. Ik kook mijn aardappels altijd in sojasaus en uienpoeder met wat water, dan krijgen ze gelijk al een lekkere hartige smaak. Dan nog groenten toevoegen en evt wat vet en kruiden, heerlijk!

  2. Ha Merel, dank voor je tips! Altijd fijn meer glutenvrije inspiratie.. Ik eet vaak de glutenvrije pasta van semper. Mijn favoriet.

  3. Heya,
    Vegan én gluten free: meer millennial gaat het niet worden hihi ;)
    Mijn laatste ontdekking is chickpea flour. Het is fantastisch spul! Voor een tortilla hoef je alleen wat water toe te voegen. Het doet het ook goed in de oven, je kunt eindeloos variëren.

    1. hahaha je snapt dat ik het daarom doe he? Ik moet een beetje om mijn imago denken tenslotte ;)

  4. Hier word ik heel blij van, fijne blogpost! :-) Ik eet al 8 jaar glutenvrij, maar vind het moeilijk om het plantaardig te maken. Zo maak je dat weer wat makkelijker voor mij!

    De Nederlandse Coeliakie Vereniging heeft een test gedaan met sojasausen, de meeste bleken onder de norm te zitten en dus toch glutenvrij te zijn (ook als dat er niet op staat), dat is wel heel fijn om te weten. Maar er zijn, zoals hierboven te lezen ook varianten waarop uitdrukkelijk staat dat het glutenvrij is!

    Oja, ik zag op Instagram dat je op zoek was naar croissantjes, bij Craft in Amsterdam schijnen ze net zo lekker te zijn als de real deal. Glutenvrij én vegan. Aanrader dus. Ik hoop dat ik er binnenkort ook eentje kan proberen! Heb er al zo veel mensen over gehoord, het is echt een fenomeen, haha. Ik heb dus al 8 jaar geen croissant meer gegeten, dus ik kijk ernaar uit!

    1. Jaa ik ben op mijn verjaardag speciaal naaR Amsterdam gegaan om daar een croissant te eten! Aanrader! (vooral die met appeltaart vulling. Klinkt gek, maar is zoooo lekker)

  5. Ik eet ook sinds kort glutenvrij en vind dat in combinatie met vega(n) eten best lastig. Maar ik ontdek inmiddels best wat opties die wél kunnen, dus dat is fijn. Waar ik zelf nu fan van ben is de erwtencouscous van de jumbo. Je maakt het net zo snel klaar is gewone couscous, maar het is gemaakt van erwten en niet van tarwe.

    1. Oeh, dat is een goede tip zeg!
      En wat betreft de combinatie vegan en glutenvrij: helemaal eens hoor. Zo lang ik thuis eet vind ik het prima te doen, buiten de deur vind ik het vooral behoorlijk lastig.

  6. Ik week gedroogde kikkererwten een nacht van tevoren. Daarna in de mixer met een gekookte aardappel (anders ligt het zo zwaar op de maag), komijn, (zwarte)peper, spaans pepertje, zout, kurkuma en korianderblaadjes erbij of andere kruiden die je lekker vindt. En dan plakken aubergine (of andere lekkere groenten) bedekken met de glutenvrije kikkererwtenbeslag. Beetje olijfolie overheen en dan in de oven. Superlekker en je krijgt genoeg vitamientjes binnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *