Makkelijke manieren om meer groente te eten

meergroenteeten2

Je hebt mensen die oprecht voor hun plezier als snack een stengel bleekselderij eten en je hebt mensen die het liefst helemaal geen groente eten. Dan heb je mensen die wel bepaalde groentesoorten lusten, maar lang niet allemaal. Ook kennen we mensen die gewoon vergeten groente te eten, omdat het niet echt een vast onderdeel van hun eetpatroon uitmaakt.

Wij zelf houden van groente, maar niet van alle soorten. De afgelopen jaren, sinds we vegan eten eigenlijk, zijn we wel aanzienlijk meer groente gaan eten dan we vroeger deden. We zijn gaan experimenteren met groentesoorten die we nog niet kenden en we drinken sapjes die uit meer groente dan fruit bestaan. Dat hadden we een paar jaar geleden niet echt kunnen denken. Misschien vind jij het echt lastig om aan je dagelijkse ‘veggie-tax’ te komen. We delen vandaag makkelijke manieren om meer groente te eten en we hopen dat je er iets aan hebt!

Misschien handig om vooraf te vermelden: we hebben een heleboel linkjes naar recepten in het artikel gezet. Hopelijk vind je op deze manier meteen de inspiratie om ermee aan de slag te gaan! 

Soep

venkelsoep2

Obvious, we weten het, maar het werkt gewoon echt: maak een pan soep. Tot een paar jaar geleden maakten wij zelf nooit soep. We kochten kant-en-klare soep. Heus niet erg voor een keertje, maar homemade soep is gewoon het beste dat er is. Het is vers, je bepaalt zelf wat en hoeveel je erin doet, er zitten géén toegevoegde stoffen of E-nummers in die je helemaal niet nodig hebt en  het is ook nog eens heel leuk om zelf soep te koken. Sinds een paar jaar experimenteren wij met allerlei soorten groente en wat blijkt? Er is praktisch van alle groentesoorten wel een soep te koken.

We hebben een paar favoriete soeprecepten die we regelmatig maken. Zoals bijvoorbeeld pompoensoep, linzensoep, bloemkool-venkelsoep en wortelsoep.

Het komt er eigenlijk op neer dat als je een uitje, knoflook, wat kruiden, eventueel een groentebouillon en een bergje groente bij elkaar gooit, er al gauw een heerlijke soep uit komt rollen… eh borrelen? Wij raken voorlopig nog niet op soep uitgekeken omdat er zóveel te variëren is met groente en de honderden soorten kruiden die we ons kunnen bedenken.

Sapjes en smoothies

IMG_1830-1024x682

Die zag je waarschijnlijk ook al wel aankomen. Maar het is waar: gooi een kilo groente en fruit in een slowjuicer en er komt een heerlijk sapje uit. Los van het feit dat wij het gewoon leuk vinden om een beetje te experimenteren met de slowjuicer en van alles bij elkaar te gooien en maar af te wachten wat het wordt, zijn wij er ook achtergekomen dat we bepaalde groentesoorten opeens wél lekker vonden, terwijl we dachten dat we ze niet lustten. We hebben het dan bijvoorbeeld over bleekselderij en bieten. In sapvorm blijken we het heerlijk te vinden! Voor gekookte wortels hoef je ons niet wakker te maken, maar in sapvorm…? Heerlijk!

Net als bij het koken van soep geldt bij het maken van sapjes dat je eindeloos kunt variëren en allerlei dingen kunt toevoegen. Zo kan een citroentje bij een sap een wereld van verschil maken. Of wat denk je van gember of kurkuma? Of koriander (ja, echt!) of peterselie? Hou je meer van zoet? Dan voeg je toch een appel of een peer toe? De slowjuicer is echt niet meer uit ons leven weg te denken.

Net als de blender, trouwens. Want iedere dag met de slowjuicer werken vinden we iets teveel van het goede. Je moet het apparaat ook schoonmaken natuurlijk en met een blender gaat dat iets sneller. Dus ook smoothies maken we graag. Bijvoorbeeld met spinazie – ook weer zo’n groente die we warm eigenlijk maar zo-zo vinden, maar in een smoothie (gecombineerd met bijvoorbeeld banaan en kokoswater) vinden we het fantastisch. Je kunt trouwens nog veel meer groenten verwerken in smoothies, zoals boerenkool, paksoi of rucola. We raden je aan om als je voor het eerst een groene smoothie gaat maken, wel flink wat zoete elementen toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan een banaan of rood fruit uit de vriezer. Langzaamaan wen je aan de ‘groene smaak’ en kan je steeds meer groente toevoegen.

Groentespreads

babaganoush1

Vroeger at ik echt heel graag een boterham met sandwichspread. Ik hield mezelf voor dat er groente in zat en dat het dus gezond was. Dat is ongeveer hetzelfde als denken dat een Split een gezond ijsje is, omdat er sinaasappel in zit. Je houdt jezelf natuurlijk een klein beetje voor de gek. Sinds ik zelf groentespreads maak, merk ik ook hoe ontzettend weinig groente er eigenlijk in een product als sandwichspread zit. Het goede nieuws? Je kan ontzettend makkelijk zelf groentespreads maken!

Wat je nodig hebt is vaak niet meer dan een keukenmachientje of een blender, groente, kruiden, misschien noten of bonen als basis of een beetje olijfolie. Zo maakten we laatst baba ganoush en dat was een groot succes! Of wat denk je ervan om groente aan je hummus toe te voegen? Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan zongedroogde tomaatjes, gegrilde paprika of bieten. Altijd maar ‘naturel’ hummus eten wordt misschien ook eens saai en dit is meteen een manier om meer groente te eten!

‘Niet-per-se-gezonde’ gerechten aanvullen met groenten

Kijk, een pizza eten is op zich helemaal geen slecht idee. Toen wij laatst in Milaan waren, concludeerden we weer eens dat een goede pizza eigenlijk niet heel veel meer is dan een broodbodem met daarop een verse (!) tomatensaus, wat kruiden en wat groente. Nou eten wij natuurlijk geen vlees en geen kaas, dus dat maakt de pizza sowieso al wat eenvoudiger en lichter te verteren. Waar het ‘probleem’ in zit, is dat we de neiging hebben pizza’s  vol te laden met vette ingrediënten, zoals kaas en salami. Ook vegans doen dat, want er is ook vegan kaas en vegan salami. Toen we een keertje bij een veganistische pizzeria in Berlijn gegeten hadden, kwamen er thuis met een halve maagzweer. Er zat zóveel gesmolten nepkaas op de pizza en dan ook nog nepvlees, onze magen protesteerden hevig. Terwijl wanneer je meer de Italiaanse weg zou kiezen, je je pizza ook wel vol zou kunnen laden, maar dan misschien met groenten. Wat denk je van gegrilde paprika, zoete aardappel, courgette, aubergine, (zongedroogde) tomaten, rode ui, enzovoorts? En natuurlijk op de bodem een lekkere verse tomatensaus, die je zelf maakt van verse tomaten. Zo wordt een pizza opeens een heel verantwoorde maaltijd!

IMG_3425-1024x683

En wat denk je van zelfgemaakte ovenfrietjes? Die kun je maken van aardappel, maar ook van wortel, knolselderij, pastinaak, pompoen of andere groente. Wij strooien er graag wat chilikruiden overheen en serveren de frietjes met een homemade dipsaus of guacemole en voilà, je ‘zaterdagavond frietavond’ krijgt opeens een heel andere betekenis. Even een disclaimer: dit betekent niet dat wij nooit naar de snackbar gaan. Sterker nog: we zijn dol op de frietjes en vega kroketten van de biologische snackbar ‘t Wethoudertje in de Watergraafsmeer, maar we komen hier niet heel erg regelmatig. Misschien vier keer per jaar. Terwijl we wel wekelijks zelf ovenfrietjes maken, want friet is gewoon te lekker om het niet te eten.

lasagne2

Ook kwamen we erachter dat ovenschotels de ideale gerechten zijn om te ‘stuffen’ met veggies. Zo maakten we deze veggie lasagne en nachos uit de oven – wat eigenlijk meer groente uit de oven met een paar chipjes bleek te worden. Mijn moeder maakt graag een ovenschotel met boontjes en gebruikt dan in plaats van aardappelpuree, bloemkoolpuree. Hoe inventief is dat! Ook weten we dat er mensen zijn die gepassioneerd pizza’s met een bloemkoolbodem bakken – dat moeten wij echt nog eens doen! Kortom: veel gerechten uit de oven laten zich gemakkelijker lenen om lekker veel groente toe te voegen.

Neem een abonnement op een groentepakket

IMG_0422-1024x683

Sinds wij een abonnement op het BeterBio pakket hebben en we wekelijks een krat vol met groente en fruit geleverd krijgen, zijn we veel creatiever geworden in het gebruiken van groente. We pakken het als volgt aan: op zondag kijken we op de site van BeterBio welke groenten er dit keer in het pakket zitten. Vorige week zagen we bijvoorbeeld dat er broccoli in zou zitten. Nu is broccoli opzich geen lastige groente om te verwerken – meestal maken we er een wokschotel mee. Maar je wilt ook wel eens iets anders eten. Wat we dan doen, is Pinterest opduiken. We typen in: “broccoli recipe vegan” en kijken wat we tegenkomen. Pinterest is een oneindige bron van inspiratie. We kiezen een paar gerechten uit en pinnen deze op ons ‘to make’ lijstje. Gedurende de week kijken we een paar keer naar het lijstje om te bepalen welke gerechten we gaan uitproberen en dan doen we dat ook echt. Nu is broccoli nog niet zo lastig. Maar wat doe je als er raapstelen in je pakket zitten en je hebt werkelijk geen idee wat je daar nou eens mee moet? Pinterest is je antwoord. Wij hebben best wel getwijfeld voordat we een abonnement op een groentepakket namen, omdat we toch bang waren dat er groenten zouden zijn waarmee we niks zouden doen. Gelukkig is het tegendeel waar gebleken en zijn we juist veel creatiever geworden!

Dit zijn onze manieren om meer groente te eten. Nu we aan het einde van dit verhaal zijn gekomen, denken we: ja maar we doen nog wel meer moeite dan bovenstaande. Wanneer we een boterham met pindakaas nemen, doen we er standaard een paar plakjes komkommer op. We gaan geregeld bij SLA eten en bestellen dan een XXL salade bomvol met groente. Waneer we een wrap beleggen, doen we er altijd eerst sla in en dan pas de rest van de vulling. Kortom; er zijn oneindig veel makkelijke manieren om meer groente te eten. We zijn heel benieuwd wat jouw manieren zijn! Laat je het ons weten? 

Deel deze post op:

Geschreven door: Merel

26 gedachten over “Makkelijke manieren om meer groente te eten

  1. Wat een leuk artikel! Ik ben deze week begonnen met het uitproberen van vegan eten (ik at al wel 10 jaar vega) en ben van plan dit minstens 2 weken te doen, dus heb gister maar gelijk een lading hummus gemaakt met geroosterde paprika erin, mega lekker.

  2. Ik dacht: misschien leer ik nog eens wat nieuws, maar neen hoor, alle dingen die jullie noemen pas ik al toe. Op het groentenpakket na, maar ja, ik ga ook elke week een shitload aan groenten en fruit halen… Ik concludeer daaruit dat ik heel goed bezig ben.

    Jullie artikel is overigens wel heel inspirerend en goed in elkaar gezet! Iemand die op zoek is naar een manier om meer groenten te eten heeft er volgens mij zeker wat aan. Maar ondertussen ben ik geloof ik een groenten- en fruitfreak geworden :D

    1. Ja ik wilde net hetzelfde zeggen. Wel een grappige “vespreking” (vertyping?)

      Gelukkig is genoeg groente eten voor mij totaal geen probleem; altijd als mensen vragen wat mijn lievelingseten is, zeg ik groente. Zeer behulpzaam artikel verder!

  3. Wat super handig artikel dit. Het lijkt op zich zo vanzelfsprekend maar toch handig om deze tips weer even op een rijtje te hebben! Ik vind het lastig om veel groente te eten en ben eigenlijk wel een grote snoepkont :) . Maar dankzij mijn blender ben ik wel meer smoothies gaan drinken. Laatst probeerde ik een smoothie uit met groete. Spinazie wel te verstaan met banaan en kokosmelk. Ik denk dat de verhoudingen niet helemaal klopten want boy.. dat smaakte niet lekker.. :( Op zulke momenten voel ik me echt nog een beginneling :) maar ik ga het gewoon nog een keer proberen. Ik ben niet voor één gat te vangen!

  4. Wat een super handig artikel dit! Het lijkt zo vanzelfsprekend maar toch fijn om deze tips weer even op een rijtje te hebben! Ik vind het lastig om veel groente te eten en ben eigenlijk wel een grote snoepkont :) . Maar dankzij mijn blender ben ik wel meer smoothies gaan drinken. Laatst probeerde ik een smoothie uit met groente. Spinazie wel te verstaan met banaan en kokosmelk. Ik denk dat de verhoudingen niet helemaal klopten want boy.. dat smaakte niet lekker.. :( Op zulke momenten voel ik me echt nog een beginneling :) maar ik ga het gewoon nog een keer proberen. Ik ben niet voor één gat te vangen!

    1. Alle begin is lastig ;) Als ik je een tip mag geven: probeer volgende keer niet kokosmelk, maar kokoswater! dat geeft een heel andere smaak en ik vind het persoonlijk wat frisser!

  5. Goeie tips! Sinds deze week heb ik mijn blender weer eens vanonder het stof gehaald :) Ik overweeg ook een slowjuicer te kopen want bv wortels kan je niet zomaar in een blender gooien :)

    1. Haha blend the night away Nienke! ;) Nee inderdaad, wortels en veel andere groenten gaan hem niet echt worden in de blender. een slowjuicer is ideaal!

  6. Ik probeer bij elke maaltijd groente te hebben. Dus ook bij mijn ontbijt, in de vorm van bieten- of wortelsap zodat je meteen een goed begin hebt. Mijn sapjes zijn wel niet zelf geperst, maar ik vind de bio-sapjes met 100% sap van de Ekoplaza erg lekker. Daarnaast is mijn tussendoortje een broodtrommeltje gevuld met groente en ik probeer iets van komkommer of alfafa toe te voegen aan hummus en als ik een eitje bak maak ik er altijd wel een omeletje van met spinazie of champignons.

  7. Ik merk dat als ik het druk heb of maar een half uurtje thuis heb, dat dan de groenten het eerste erbij in schieten. Dit komt doordat verse groenten veruit het meeste werk zijn van de ingredienten die ik gebruik. Rauwkost eet ik wel veel overdag, maar ik moet echt erop letten om er ‘s avonds de tijd voor te nemen bij het ‘koken’ (/burger opbakken o.i.d.). DIt geeft weer wat inspiratie:)

  8. Goeie tips!! Bedankt! Pannenkoeken met geraspte wortel is mijn favo manier van groente ‘verstoppen’. Niet dat ik vind dat groente altijd verstopt moet worden. Maar soms is het wel handig :)

  9. Ik heb vanaf volgende week mijn eerste appartementje samen met mijn vriend samen, en twijfel ontzettend. Wel of niet een box? Ik hou van fruit, maar gebruik ik alle groenten? En hoe vol zit zo’n box? Moeten jullie nog groenten en fruit bijkopen of red je er echt de week mee?
    Ik twijfel nog even verder..

    1. Het wisselt een beetje! De ene week zitten er wat meer groenten in het pakket en minder fruit, de andere week andersom. Sommige periodes maken wij wat meer smoothies en sapjes – dan hebben we meer nodig en bestellen we bij. Dat kan overigens heel gemakkelijk ook bij BeterBio, dus dan stoppen ze het gewoon bij je pakket in en krijg je het in 1 keer geleverd!

  10. Ik ben meer groente gaan eten door mijn porties pasta/rijst/aardappelen flink te verkleinen hierdoor hou ik meer ruimte over voor groente en maakt mijn avondeten veel smaakvoller. Laatst zag ik ook nog een andere tip voorbij komen namelijk ‘lintpasta’ maken van wortel of courgette met bijvoorbeeld een jullienesnijder of een spiraalsnijder. Ga ik ook eens snel proberen.

  11. Een maaltijd met warme groenten en ook nog een salade erbij zodat je meerdere gerechten op een bord hebt werkt voor mij goed. Ook tijdens het koken wat paprika reepjes snacken!

  12. Ik lust letterlijk bijna geen groente. Echt een ramp is het. In groentesoep vind ik het wel lekker; al vis ik de bloemkool er nog steeds uit. Maar ik kom verder niet verder dan; sla – komkommer – champignon – spinazie – asperges – doperwten en worteltjes… meer niet. Best lastig!

  13. Handige tips! Zelf probeer ik als ik en broodje eet er komkommer, tomaat en/of rucola extra aan toe te voegen. Ook bij het avondeten probeer ik veel groenten te gebruiken. Is dit een dagje minder, dan zorg ik voor rauwkost als bijgerecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>